ایران آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد/لزوم ایجاد سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:46:19


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 84442 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ ۱۷:۴۵                 مجلس و دولت

دکتر رئیسی در هفتمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز:

ایران آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد/لزوم ایجاد سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز


رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران با اتکاء به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالا، راهبردِ منطقه‌ای خود را بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و دسترسی هر چه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک و ارزش آفرین قرار داده، گفت: آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیتِ گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را داریم.


ایران آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد/لزوم ایجاد سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز

به گزارش جامعه ایده آل ، دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در هفتمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر، با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین دستی گاز طبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده است، اظهار داشت: از فرصت استفاده نموده، از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و سرمایه‌گذاران کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی ایران از جمله پروژه‌های صنعت گاز طبیعی دعوت می‌نمایم.

رئیس جمهور همچنین در بخش ابتدایی سخنان خود با محکوم کردن تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان غزه و حمایت‌های آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی از این نسل‌کشی، ضمن ارائه راهکارها و پیشنهادهای عملیاتی در راستای متوقف نمودن ماشین کشتار صیهونیست‌ها تصریح کرد: جنگ کنونی، رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است. در یک طرفِ جبهه، ارتشی است که منتظر تسلیحات و بمب‌های بیشتر و قوی‌تر از طرف آمریکاست و در طرفِ دیگرِ جبهه، کودکانی هستند که دلتنگ یک لقمه نان شده‌اند. کسانی که امروز سکوت می‌کنند، فردا سیلی سختی خواهند خورد. امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است.

 متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر گرامی جناب آقای عبدالمجید تبّون،

رئیس جمهور محترم جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر

با ابراز خرسندی از سفر به الجزایر و حضور در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ریاست جناب‌عالی را تبریک گفته و از میزبانی دولت دوست و ملت عزیز الجزایر بابت برگزاری شایسته این اجلاس، سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از دولت محترم قطر در طول دوره گذشته تشکر می‌کنم و از دبیرکل محترم و همکاران‌شان که در دبیرخانه مجمع به جهت فراهم‌سازی مقدمات برگزاری اجلاس و پیگیری امور جاری همت کردند، قدردانی می‌نمایم.

جناب آقای رئیس،

رؤسای محترم هیئت‌های شرکت‌کننده،

در ابتدا مایلم در مورد فلسطین، موضوع مهم جهان بشریت سخن بگویم.

نظام سلطه غربی که بر پایه استعمار ملت‌های جهان شکل‌ گرفت امروز از همیشه ضعیف‌تر و تهی از معنا شده و بقای خود را در تداوم رابطه سلطه‌گر و سلطه‌پذیر می‌داند. ملت‌هایی همچون ملت غیور الجزایر توانستند با مقاومت و جانفشانی یک میلیون شهید، خود را از زیر این بار گران، رها سازند ولی سنگینی این بار، همچنان بر دوش برخی از ملت­ها از جمله ملت مظلوم فلسطین احساس می‌شود.

تردیدی نیست که تاسیس رژیم صهیونیستی یک پروژه استعماری بود تا سلطه و نفوذ غرب در منطقه ما حفظ شود و اینک که به برکت مقاومت ملت فلسطین، ستون‌های این پادگان شیشه‌ای فروریخته و ضربات ترمیم‌ناپذیری بر پیکره آن وارد شده، بر همه واجب است که از آن ملت مظلوم و مقتدر به هر شیوه‌ی ممکن حمایت کنند.

جنگ کنونی، رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است. در یک طرف جبهه، ارتشی است که منتظر تسلیحات و بمب‌های بیشتر و قوی‌تر از طرف آمریکایی‌هاست و طرف دیگر جبهه، کودکانی هستند که دلتنگ یک لقمه نان شده‌اند. کسانی که امروز سکوت می‌کنند، فردا بدون تردید سیلی سختی خواهند خورد. امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است.

در حالی که آمارهای رسمی از شهادت بیش از ۳۰ هزار زن و کودک به دست تروریست‌های صهیونیست حکایت دارد، هزاران نفر نیز چندین ماه است که زیرآوارها مانده‌اند و بمباران بی‌وقفه فرصتی برای بیرون کشیدن اجساد آنها فراهم نکرده است؛ بدتر آنکه صدها هزار نفر زن و کودک نیز به خاطر سوءتغذیه و بیماری با مرگ دست به گریبانند. سیاست‌های آمریکا غزه را در آستانه قحطی جدی قرار داده است.

شورای امنیت سازمان ملل که طبق منشور ملل متحد، ضامن صلح و امنیت معرفی شده است، به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از ماشین جنگی رژیم صهیونیستی، در برقراری آتش‌بس ناتوان مانده است. آمریکا در حمایت سیاسی و پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای از تروریسم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذاشته و بمب‌های آمریکایی و اروپایی از آرمان فلسطین انتقام می‌گیرند. آمریکا و اروپا اگر واقعاً به دنبال صلح و امنیت و عدم گسترش جنگ هستند باید دست از دروغگویی و ریاکاری بردارند و ارسال سلاح و بمب برای کشتار فلسطینی‌ها را متوقف کنند.

امروز فریادهای عدالت‌خواهی و صلح‌طلبانه به نفع مردم مظلوم غزه از سراسر جهان، از آمریکای لاتین تا آفریقا و اروپا بلند است و حتی افسران ارتش آمریکا نیز ترجیح می‌دهند، خود را به آتش بکشند ولی در جهنمی که جنایات غرب برای آنها مهیا کرده قدم نگذارند. آمریکا باید پاسخ دهد که آیا سازوکاری برای اعتراض چنین افسران معترضی به جنگ‌افروزی آمریکا وجود دارد، یا بقیه معترضین نیز باید خود را به آتش بکشند تا صدایشان شنیده شود. فاجعه قتل عام عامدانه ده­ها تن از مردم مظلوم و گرسنه‌ای که برای تهیه غذا تجمع کرده بودند ولی با حملات عامدانه ارتش تروریستی اسرائیل به خاک و خون کشیده شدند، غیرقابل تحمل و نیازمند اقدام فوری و برخوردی بازدارنده و بین‌المللی است.

اکنون نزدیک ۵ ماه است که آزادی‌خواهان جهان بدون توقف در کشورهای مختلف در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از این رژیم، در خیابان‌ها پایداری و استقامت کرده و ناامید نشده‌اند. فریاد مستمر و خستگی‌ناپذیر آنان این است که کودک‌کشی را متوقف کنید، دست از محاصره مردم غزه بردارید، آب و غذا و دارو را به روی مردم مظلوم غزه نبندید، اقدام ضد حقوق‌بشری بمباران بیمارستان‌ها را متوقف کنید، از حمله به مراکز امداد‌رسانی بین‌المللی و دفاتر سازمان ملل و صلیب سرخ خودداری کنید، خبرنگاران را نکشید؛ بدانید که صدای ملت مظلوم و مقتدر فلسطین خاموش نشدنی است.

اینجانب به نمایندگی از ملت قهرمان ایران، از برادران عزیزم در سراسر جبهه مقاومت، به خصوص حماس و جهاد اسلامی و همچنین حزب الله سرافراز در لبنان و سلحشوران مبارز در یمن و هر انسان آزاده‌ای که شجاعانه مواضع شرافتمندانه‌ای در مقابل جنگ­طلبی صهیونیست‌ها و کشتار وحشیانه مردم غزه اتخاذ کرده، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

اسرائیل با وجود همه‌ی جنایت‌هایی که مرتکب شده به هیچ یک از اهدافش دست نیافته است. مقاومت فلسطین همچنان به پایداری و استقامت خود ادامه می‌دهد. ملت فلسطین اثبات کرد که خون بر شمشیر پیروز است.

ما همچنان معتقدیم که آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط و رفع محاصره و ارسال اضطراری کمک‌های انسانی باید انجام شود و لذا از هر ابتکاری در این زمینه حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

- باید جنایت‌های ارتکابی رژیم صهیونیستی و آمریکا و دیگر حامیان این رژیم، در دادگاه صلاحیت‌دار بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد و آنها به کیفر جنایاتی که انجام داده‌اند، برسند.

- باید این رژیم از سازمان ملل و همه مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی اخراج گردد و مورد تحریم جهانی ملت­ها و دولت­ها قرار گیرد.

- قطع کامل روابط پیدا و پنهان با این رژیم کمترین انتظار ملت‌های مسلمان از دولتمردان آنها است که سریعاً باید انجام پذیرد.

ما معتقدیم در برابر رژیمی که صدها قطعنامه بین‌المللی را زیر پا گذاشته و حتی به توافقات سازش­کارانه پشت پا زده است و اکنون به دنبال اشغال نظامی غزه و آواره کردن دوباره ملت فلسطین است پیروزی، فقط و فقط در مسیر مقاومت قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک راه‌حل سیاسی پایدار بر این باور است که با رجوع به آراء مردم فلسطین در هر کجای جهان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی، سرنوشت این سرزمین تاریخی به خود این ملت فلسطین واگذار شود.

اما بخش دوم، معطوف به موضوع مهم اجلاس است. در حالی که جهان با چالش‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون از جمله امنیتِ انرژی، تغییرات آب و هوایی و تنش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، بیش از هر زمان دیگری نیازمند همگرایی بیشتر جوامع و همفکری و چاره‌اندیشی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی برای عبور از این چالش‌ها و حرکت در مسیر توسعه یافتگی، کمک به حفظ طبیعت و ایجاد آینده‌ای بهتر برای جهان پیرامون خود هستیم. مطمئناً استفاده صحيح و فراگیر از منابع طبیعی مانند گازِ طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و کارا نقش مهمی را در این عرصه ایفا خواهد کرد.

نظر به اهمیت افزایشِ حجم و تعریف مسیرهای جدید تجارتِ گاز طبیعی، ضروری است، سیاست‌های نوینی در دستورِ کار اعضای این مجمع قرار گیرد، تا در راستای افزایش صرفه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، شرایط لازم برای بهره‌مندی فراگیر از این موهبتِ الهی و انحصار‌زدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز تسهیل گردد. مجمع می‌تواند با ابتکاراتِ مختلف، بازارهای منطقه‌ای خود را با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و هاب‌های گازی گسترش داده و مکانیزم‌های جذبِ سرمایه را طراحی نماید.

همکاران گرامی؛

جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازار جهانی گاز، به خصوص کشورهای همسایه از آسیای مرکزی تا خلیج فارس و همسایگان خود در شرق و غرب، نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها پیدا کند. راهبردِ منطقه‌ای ما مبتنی بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و دسترسی هر چه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک و ارزش‌آفرین است. جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیتِ گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.

ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده است. از فرصت استفاده نموده، از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و سرمایه‌گذاران کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی ایران از جمله پروژه‌های صنعت گاز طبیعی دعوت می‌نمایم.

در حوزه‌های علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های دانش‌بنیان نیز مایلم اشاره نمایم که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، می‌توانند در تعامل با کشورهای عضو مجمع و در قالب مدل‌های جدید، مشارکت ­و نمونه‌های موفقی را خلق کنند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو مجمع دعوت می‌نماید، برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و فنآوری‌های مرتبط، همکاری‌های نظام‌مندی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت گاز آغاز کنند. پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مجمع، سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز را به کار گیرد، تا شاهد برخورداری همه اعضاء از ظرفیت‌های یکدیگر باشیم.

در پایان لازم می‌دانم از همه همکاران گرامی و هیئت‌های محترم شرکت‌کننده به جهت حضور فعال و موثر در این نشست و نشست‌های کارشناسان ارشد و وزیران محترم تشکر کنم.

به امید پیروزی نهایی فلسطین و آزادی قدس شریف

و با درود بر همه مجاهدان و شهدای جبهه مقاومت

والسلام عليكم و رحمه الله و برکاته

 



کلمات کلیدی


captcha