نشست تخصصی معماری تنوع محیط‌های یادگیری در فضاهای آموزشی
تاریخ: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 01:03:14


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 85997 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ ۱۵:۲۲                 آموزش و پرورش

با حضور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ؛

نشست تخصصی معماری تنوع محیط‌های یادگیری در فضاهای آموزشی


نشست تخصصی معماری تنوع محیط‌های یادگیری در فضاهای آموزشی همزمان با روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار با حضور مدیران و اساتید صاحب‌نظر این حوزه با ریاست محترم سازمان برگزار گردید.


نشست تخصصی معماری تنوع محیط‌های یادگیری در فضاهای آموزشی

به گزارش جامعه ایده آل؛ نشست تخصصی معماری تنوع محیط‌های یادگیری در فضاهای آموزشی همزمان با روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار با حضور مدیران و اساتید صاحب‌نظر این حوزه  با ریاست محترم سازمان برگزار گردید.

حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان با بیان اینکه معماری موضوعی میان رشته‌ای است و برای ارتقاء کیفیت آن، هم افزایی تخصص‌های مختلف را می طلبد، اظهارداشت: تنوع در محیط‌های یادگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است و ایجاد آن می‌تواند به بهبود فرآیند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان کمک کند.

وی افزود: معماری داخلی مدارس، موضوعی است که در طراحی و معماری مدارس در سال‌های اخیر مغفول واقع شده‌است و عدم توجه کافی به بکارگیری مناسب رنگ، نور، فضای سبز، آب و ... در فضای داخلی کلاس‌ها و همچنین فضاهای ارتباطی در مدارس، آسیب جدی در طراحی فضاهای مذکور می‌باشد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: وجود طرح‌های یکسان در معماری مدارس، فرم ثابت کلاس‌ها و معلم محور بودن کلاس‌های درس با روش‌های نوین آموزشی در تضاد می‌باشد و لازمه تحقق آن پژوهش و ارائه طرح‌های انعطاف‌پذیر در فضاهای داخلی مدارس است؛ به گونه‌ای که متناسب با فعالیت‌های مختلف آموزشی، امکان بسط و چیدمان متنوع فضایی فراهم گردد.

این مقام مسئول اذعان داشت: وجود برخی ضوابط و مقررات و الزام به رعایت آن در طرح‌ها، خود عاملی برای کاهش کیفیت فضایی در طرح‌های معماری شده‌است. به طور مثال ارتفاع دست‌انداز پنجره در فضاهای آموزشی، عملاً چشم‌انداز بصری را حذف و دانش‌آموزان را از دید و منظر محیط محروم می نماید.

خان محمدی مجتمع های آموزشی و پرورشی موسوم به حیات طیبه را که از سال 1390 در تمامی استان‌های کشور احداث و مورد بهره‌ برداری قرار گرفته‌اند قابل بررسی و پژوهش دانست و تصریح کرد: به دلیل عدم پیش بینی زیرساخت‌های اجرایی و مدیریتی در طراحی و احداث فضاهای مذکور، اهداف و اصول حاکم در ایجاد مجتمع های آموزشی بزرگ مقیاس که با اشتراک فضاها و مدیریت یکپارچه همراه بود در زمان بهره برداری  این ساختمان ها مورد توجه قرار نگرفت و با دیوارکشی و عدم دسترسی و ارتباط لازم مدارس به یکدیگر، اهداف تحولی طرح مذکور محقق نشد.

وی در پایان افزود: ضروری است در رویکرد جدید این امر با تهیه و تدوین شیوه‌نامه جامعی از مدارس بزرگ مقیاس محله‌محور و فراهم‌آوردن زیرساخت‌های لازم در همه امور مورد نیاز و استفاده از تجربیات گذشته، به این مهم دست یافت.

گفتنی است در این جلسه، اکرمی مشاور معماری ریاست سازمان نوسازی مدارس، به نقش و اهمیت معماری و همچنین جایگاه والای معماران مدرسه‌ساز در ادارات‌کل اشاره کرد و اظهار داشت: معماری یعنی خلاقیت و معمار همانند آفریننده خود، خالق فضا می‌باشد و باتوجه به اهمیت جایگاه علم و همچنین تعلیم و تعلم در دین مبین اسلام، معماری فضای آموزشی نیز که به تعبیری معلم اول می‌باشد؛ بایستی مورد توجه قرارگرفته و تمامی ظرفیت‌های موردنیاز در خدمت آن قرار گیرد.

وی افزود: رسالت بزرگی بر دوش معماران ادارات‌کل قرار دارد تا این امر مقدس را که عبارت است از خلق معماری فضای آموزش و پرورش برای کودک، به نحو احسن به انجام برساند. از سویی باتوجه به وابستگی نوع نظام آموزش رسمی در کشور و معماری متناسب با نظام تعلیم و تربیت، هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران محتوای آموزشی و مدیریت اجرایی مدارس در وزارت آموزش و پرورش را بسیار پراهمیت نشان می‌دهد؛ به ‌نحوی که در بسیاری از موارد پیشگام بودن سازمان نوسازی در معماری با رویکرد روش‌های نوین آموزشی در مقایسه با وزارت آموزش و پرورش وجود داشته که اشکالاتی را در زمان بهره‌برداری ایجاب نموده است که راه حل رفع این موارد در ارتباطات نزدیک و اطلاع از فعالیت‌های یکدیگر و هماهنگی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها میسر می‌گردد.

همچنین مجید تابش از طراحان و معماران حوزه مدرسه سازی نوین، اظهار داشت: توجه به آموزش غیررسمی در فضاهای ارتباطی، توجه به روانشناسی رنگ در فضا باتوجه به جنسیت و رده سنی دانش‌آموزان، توجه به فضای سبز، توجه به طراحی مبلمان فضا متناسب با ویژگی های دانش‌آموزان ، توجه به محله و حس تعلق اهالی محل به مدرسه، وجود امکانات ورزشی و پرورشی در مدرسه و همچنین توجه به جزئیات فنی و اجرایی و طراحی یکپارچه در بستر BIM با ارائه بیش از 4000 نقشه اجرایی و اجرای بسیار خوب طرح و هماهنگی کارفرما با تیم طراحی و اجرایی از نقاط قوت این طرح به‌شمار می‌آمد.

 



کلمات کلیدی


captcha