مشارکت مردم؛ مقوّم مؤلفه‌های اقتدار، مشروعیت و کارآمدی حکمرانی است
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 19:47:47


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 84388 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ ۱۱:۳۷                 تعاون ،کار و رفاه اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست ایران قوی، مشارکت قوی، تأمین‌اجتماعی قوی:

مشارکت مردم؛ مقوّم مؤلفه‌های اقتدار، مشروعیت و کارآمدی حکمرانی است


میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست "ایران قوی، مشارکت قوی، تأمین‌اجتماعی قوی" که با حضور جمعی از معاونان، مدیران و کارکنان این سازمان و حضور ویدئوکنفرانسی مدیران تأمین‌اجتماعی استان‌ها در آستانه انتخابات یازده اسفند برگزار شد، مشروعیت، مقبولیت، اقتدار و کارآمدی نظام را چهار عنصر بسیار مهم و پایه‌های اصلی حاکمیت معرفی کرد و گفت: نظام اسلامی در مؤلفه‌های مختلف حکمرانی وضعیت بسیار مناسبی دارد و همه این مؤلفه‌ها با مشارکت مردم، پیوستگی و اتصالی ساختاری دارند. اهمیت مشارکت به این است که در بقیه مؤلفه‌ها، اثر ارزش افزوده دارد و هرچه کار با مشارکت و با نقش مردم در نظام مردم‌سالاری دینی پیش برود، تأثیر و قدرت سایر مؤلفه‌ها بیشتر می‌شود و اگر مشارکت مردم را حذف کنیم چیزی باقی نمی‌ماند. به همین علت در ایام نزدیک به مناسبت‌های خاص مثل دهه مبارک فجر، تمام بوق‌های دشمنان سعی در ناامیدکردن مردم دارند ولی به لطف خدا در دهه فجر امسال، شور و شوق مردم را دیدیم که از سال قبل هم بیشتر بود و ان‌شاءالله امسال در انتخابات هم این مشارکت پرشور رقم خواهد خورد.


مشارکت مردم؛ مقوّم مؤلفه‌های اقتدار، مشروعیت و کارآمدی حکمرانی است

به گزارش جامعه ایده آل، موسوی با دعوت از همه کارکنان این سازمان، اقشار مختلف ذی‌نفعان سازمان تأمین‌اجتماعی و آحاد مردم برای مشارکت پرشور در انتخابات 11 اسفند گفت: همه ما موظفیم در این تکلیف عبادی و سیاسی، به نحو احسن نقش خود را انجام دهیم. تکالیف ما قبل از انتخابات، در چهار حوزه بسیار مهم، در مباحث «مشارکت در انتخابات، رقابتی کردن، سلامت و امنیت انتخابات» در فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری آمده و گوشزد شده است و همه ما باید به مسئولیت خودمان در امر انتخابات که از مسائل مهم کشور است به نحو احسن عمل کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: حکمرانی 4 عنصر بسیار مهم دارد که پایه‌های اصلی حاکمیت هستند و عبارتند از مشروعیت نظام، مقبولیت نظام، اقتدار نظام و کارآمدی نظام. البته در برخی کشورها مبحث مشروعیت خیلی مهم نیست و از منظر دیگری به آن نگاه می‌شود؛ ولی از این نظر که نظام ما اسلامی است، مشروعیت آن هم برگرفته از دین مبین اسلام است و از این رو تفاوت اساسی و ماهوی با سایر مکاتب حکمرانی دارد.
موسوی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب حکیمانه فرموده‌اند که «شیب تند را عبور کرده‌ایم و به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم». ما در بخش‌های مختلف در نزدیکی قله هستیم و در گام دوم انقلاب ان‌شاءالله به قله هم می‌رسیم. مثلاً در مسئله اقتدار، شاهد هستیم که جمهوری اسلامی در فصل بلامنازع اقتدار قرار گرفته است. امنیت را هم در بخش‌های مختلف از فضای نظامی تا پرتاب ماهواره و غیره را همه می‌توانند ببینید. امروز در منطقه و بلکه در فرامنطقه و در نظام بین‌الملل، همه آنهایی که در حوزه پیرامون ما به مسئله‌ای می‌اندیشند، بدون در نظر گرفتن معادلات در نسبت با جمهوری اسلامی، در تبیین و تحلیل و اقدام، نمی‌توانند اقدامی انجام دهند و در همه تحولات و فراز و فرودها، جایگاه جمهوری اسلامی در قله اقتدار است و این را به عینه می‌بینیم.
وی افزود: در مؤلفه کارآمدی، به‌رغم برخی مشکلات و چالش‌ها، نظام ما کارآمد است. در سطح زندگی و رفاه و حتی در مشکلی مثل معیشت، می‌توان به گذشته نگاه کرد تا ببینیم در گذشته چه بودیم و الان چگونه‌ایم. عدد و رقم‌های مرتبط با حوزه تأمین‌اجتماعی هم در این زمینه بسیار گویا است. مسائل مرتبط با مقوله سلامت را هم می‌توان با گذشته مقایسه کرد. امروز وضعیت سلامت در جامعه قابل مقایسه با زمان‌های قدیم نیست که مثلاً افرادی به عنوان پزشک هندی خدماتی ارائه می‌کردند ولی برای همان خدمات مثل دو قطره فلج اطفال، صف بسته می‌شد و در مقاطعی با یک همه‌گیری، نصف جمعیت کشور از بین رفت. ولی در دوره کرونا، ، با وجود تحریم‌ها و شرایط نامطلوب دیگر، جمهوری اسلامی بزرگترین دستاورد منطقه را در مواجهه با کرونا خلق کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: ما در مکتب خودمان، رفاه و توسعه را هم مادی و هم معنوی می‌بینیم و تعریف می‌کنیم؛ ولی حتی اگر در فضای توسعه براساس تعاریف غربی، شاخص‌های توسعه را ارزیابی کنیم و عدد و رقم‌های سه شاخص «امید به زندگی، آموزش و بهداشت و درمان» را در نظر بگیریم، می‌بینیم که در شاخص توسعه اتفاقات بسیار بزرگ و چشمگیری رقم خورده است.
وی در خصوص کارآمدی نظام گفت: متأسفانه کمتر به کارآمدی نظام از جهت توسعه زیرساخت‌ها پرداخته شده است. با وجود تمام مشکلات و شرایط نامطلوب، توسعه زیرساخت‌ها از آب لوله‌کشی و برق و تلفن تا توسعه فضای بهداشتی و آموزش و سلامت و همه مسائل زیرساختی که باعث ارتقای رفاه عمومی شده، شرایط خوبی را در طول حیات جمهوری اسلامی داشته‌ایم. در برخی کشورها می‌توان رشدهای مینیاتوری و گلخانه‌ای را دید که هیچ اقتداری پشت آن نیست و می‌توان با زدن یک دکمه آن را متوقف و صلب کرد، ولی تمامی دستاوردها در نظام مقدس ما با استقلال و بدون وابستگی به شرق و غرب بوده است. به خاطر همین هر تحولی در شرق و غرب جهان بدون در نظر گرفتن جمهوری اسلامی در معادلات جهانی و منطقه‌ای ممکن نیست.
موسوی افزود: در حوزه مشروعیت، قدرت حاکمه جایگاه واقعی خودش را در جمهوری اسلامی پیدا کرده است. نظامی که مبتنی بر سیطره مادیات و طاغوت و بردگی و زائل کردن کرامت انسانی بود، برچیده شد و قدرت مطلق خداوندی در دست انسان‌های پرهیزگار و خداپرست تجلی کرد. این قدرت الهی، قدرت متفاوتی است از قدرت‌های مادی که در دست انسان‌های نامشروع تبدیل به بمباران اتمی و نازیسم و قدرت‌های نابکاری می‌شود که با قتل و نسل‌کشی و ظلم، بر مردم حکومت کردند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد: یکی از مسائل مهمی که امروز با آن مواجه هستیم موضوع مشارکت است. نظام اسلامی همان‌گونه که گفته شد در مؤلفه‌های مختلف حکمرانی وضعیت بسیار مناسبی دارد و همه این مؤلفه‌ها با مشارکت مردم پیوستگی و اتصالی ساختاری دارند. از این رو، مشارکت به‌خاطر وحدتی که ایجاد می‌کند، بسیار مهم است و زیرساخت و امکان تحقق قدرت مردم در مؤلفه‌های قبل است. مشارکت مسئله مهم امروز ماست و هم از این روست که تمام تلاش دشمنان این است که با کاهش مشارکت مردم در سایر مؤلفه‌های حکمرانی، ایجاد تزلزل کنند. از این منظر است که در استفتاء از مقام معظم رهبری، مشارکت در انتخابات واجب عینی تلقی شده است. اهمیت مشارکت به این است که در بقیه مؤلفه‌ها، اثر ارزش افزوده دارد و هرچه کار با مشارکت و با نقش مردم در نظام مردم‌سالاری دینی پیش برود، تأثیر و قدرت سایر مؤلفه‌ها بیشتر می‌شود و اگر مشارکت مردم را حذف کنیم چیزی باقی نمی‌ماند. به همین علت در ایام نزدیک به مناسبت‌های خاص مثل دهه مبارک فجر، تمام بوق‌های دشمنان سعی در ناامیدکردن مردم دارند ولی به لطف خدا در دهه فجر امسال شور و شوق مردم را دیدیم که از سال قبل هم بیشتر بود و ان‌شاءالله امسال در مسائل انتخابات هم این مشارکت پرشور رقم خواهد خورد.
وی افزود: مردم در همه عرصه‌ها، در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و غیره حضور دارند و یکی از عرصه‌های مهم حضور مردم  انتخابات است که به لطف خدا همه حضور دارند. ما در تأمین‌اجتماعی جامعه‌ای 46 میلیونی داریم و وقتی در جامعه نقشی 50 درصدی داریم، باید در انتخابات هم این نقش را حفظ کنیم. مردم ما انسان‌های خوب و دیندار و میهن‌دوست و در عین حال مطالبه‌گری هستتند که بستر شکل‌گیری همه اینها انتخابات است که قرار است سرنوشت همه ما درآن رقم بخورد.
موسوی تصریح کرد: وقتی از ایران قوی و تأمین‌اجتماعی قوی حرف می‌زنیم، یکی از ارکان آن مجلس قوی است که در آن مشکلات تأمین‌اجتماعی و سایر مشکلات جامعه به دست انسان‌های قوی و با ایمان حل و فصل می‌شود. مجلس شورای اسلامی یکی از بسترهای مهم توسعه کشور است. هم قوانین کارآمد و هم نظارت قوی می‌تواند توسعه کشور را به دنبال داشته باشد. اگر هم در بخش‌هایی از مدیریت کشور انتقادی داریم، باید امروز با انتخاب درست و بهتر، آن نقایص و مشکلات را جبران کنیم.
براساس گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای این سازمان نیز در این نشست گفت: همکاران مؤمن و انقلابی ما قطعاً در انتخابات پیش‌رو مشارکتی قوی خواهند داشت و در این تردیدی نیست، ولی وظیفه خواص این نیست که فقط خودشان رأی بدهند بلکه باید تواصی به کار خیر و معروف هم داشته باشند. انتخابات موضوعی صرفاً شخصی نیست که هر فردی بگوید می‌توانم از حق خود در این زمینه استفاده کنم یا نکنم. در فرهنگ دینی ما انتخابات و مشارکت در اداره جامعه، هم حق و هم تکلیف است و نمی‌توانیم نسبت به اطرافیان و جامعه و سرنوشت کشورمان وآینده مردم بی‌تفاوت باشیم.
اسفندیاری تصریح کرد: توصیه اقارب و دوستان برای حضور در انتخابات، توصیه به معروف و وظیفه‌ای است که باید جدی گرفته شود. هر همکار ما باید حداقل یک نفر را که در رأی دادن تردید دارد با خود همراه کند. انجام کار معروف هم خجالت ندارد. از طریق تلفن زدن به افراد فامیل و دوستان و آشنایان، ارسال پیامک و هر شکل دیگری که مقدور است باید وارد شویم و دیگران را ترغیب کنیم.
در این نشست همچنین عبدالله گنجی، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه‌ای در تحلیل وضعیت برگزاری انتخابات در کشور گفت: در 45 سال گذشته هر قدر به پیش آمده‌ایم لزوم مشارکت در نظام جمهوری اسلامی بیشتر موضوعیت پیدا کرده است. هر زمان در جایی مشارکت کم شد دشمنان آن را به تقابل مردم با حاکمیت معنا کردند درحالی که در کشورهای دیگر چنین معانی از مشارکت در انتخابات استنباط نمی‌شود. مثلاً در کشور تونس در آخرین انتخابات میزان مشارکت 11 درصد بود و در انتخابات کنگره امریکا در چند دوره قبل، میزان مشارکت 40 درصد بود، ولی آنجا این معانی را بر رأی‌گیری سوار نمی‌کنند که مثلاً فاصله‌گیری مردم از نظام و تقابل با حاکمیت است، ولی برای ما چنین تفاسیری انجام می‌شود و ابزار رسانه‌ای هم برای این کار متعدد و متواتر وجود دارد. از این رو رأی دادن در ایران فقط انتخاب این فرد یا آن شخص نیست، بلکه به نوعی مبارزه و جهاد است که بین ما و دشمن، درست در وسط ملت و مردم ما اتفاق افتاده است.
وی افزود: شاید بتوان گفت این انتخابات نوعی جهاد مردم‌سالارانه است. پیش از اینها ما جنگ سخت نظامی، اطلاعاتی، فرهنگی، امنیتی و خرابکارانه با دشمن داشتیم که بعد تبدیل به جنگ اقتصادی شد. ویژگی جنگ اقتصادی این است که فقط عده‌ای را متأثر نمی‌کند بلکه همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحریم برای ایجاد نارضایتی در بدنه اجتماع است تا شکاف مردم با حاکمیت ایجاد و بیشتر شود. راستی‌آزمایی و محصول چیدن از این شکاف و نارضایتی، در سر صندوق‌های رأی‌گیری است. آنها به دنبال این هستند تا ببینند نارضایتی چه تأثیری بر صندوق‌های رأی می‌گذارد. اگر مشارکت به صورتی باشد که بفهمند کارشان به خوبی پیش رفته است جلوتر می‌آیند. پس معنای رأی دادن این است که امنیت‌آور است و تنظیم‌کننده رفتار دشمن است. میزان مشارکت مردم به دشمنان می‌گوید کجا و در چه نسبتی با حاکمیت ما بایستند.

 



کلمات کلیدی


captcha