ادبیات می‌تواند آینده روشن انقلاب را ترسیم کند/معرفی نامزدهای جشنواره داستان و شعر انقلاب
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 18:08:58


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 83963 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۳۲                 ادبیات و نشر

میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری:

ادبیات می‌تواند آینده روشن انقلاب را ترسیم کند/معرفی نامزدهای جشنواره داستان و شعر انقلاب


مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: اگر امید به آینده داریم و باور داریم آینده انقلاب روشن است باید بدانیم که این ادبیات است که می‌تواند این آینده را ترسیم کند و ذوق و شوق و رغبت گذشت از موانع را به انسان ایران اسلامی دهد.


ادبیات می‌تواند آینده روشن انقلاب را ترسیم کند/معرفی نامزدهای جشنواره داستان و شعر انقلاب

نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب با حضور میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بهزاد دانشگر دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب و تیمور آقامحمدی دبیر اجرایی این رویداد در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش جامعه ایده آل، نشست خبری این جشنواره با یاد جلال آل احمد، محمد گلاب‌دره‌ای، اکبر خلیلی و امیرحسین فردی که به جشنواره به نام وی آذین بسته شده و شاعران نویسندگانی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به مسائل آن اندیشیده‌اند از جمله سید حسین حسینی، سلمان هراتی، قیصر امین پور و طاهره صفارزاده آغاز شد. تیمور آقامحمدی در ابتدای این نشست جشنواره داستان و شعر انقلاب را فرصتی برای نویسندگان و شاعران حرفه‌ای دانست که به دغدغه‌ها، مسائل و دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.

دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب همچنین یادآور شد: این دوره از جشنواره با تغییر رویکرد در پی خلق و آفرینش آثار دقیق و اصولی با موضوع انقلاب اسلامی بوده است و حوزه هنری به عنوان نهاد فرهنگی مولف همواره در پی تولید، خلق و کشف آثار هنری است.

وی افزود: جشنواره داستان و شعر انقلاب به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شده و دو بال و دفتر شعر و داستان در پی خلق و تولید آثار حرفه‌ای آن بوده‌اند.

در ادامه میلاد عرفان‌پور اظهار کرد: مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سال‌هاست که به عنوان نهاد اصلی پیش‌برنده ادبیات انقلاب اسلامی شناخته می‌شود و در این دوره بنا دارد که اتفاقات اثرگذار، نوآورانه را بیشتر پیش‌روی خود قرار دهد و موضوع اهتمام خود بداند.

وی با اشاره به نگاه مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به رویدادهایی که بنابر ضرورت و نیاز برنامه‌ریزی شده‌اند و از جمله کارهای روی زمین مانده و اولویت ادبیات انقلاب اسلامی هستند تاکید کرد: جایگاه حوزه هنری در کنار نهادهای متولی ادبیات تمایزاتی دارد چراکه حوزه هنری متولی ادبیات انقلاب اسلامی است و گفتمان انقلاب اسلامی در آن جلوه می‌کند؛ ادبیاتی که راوی گفتمان انقلاب اسلامی است، مدنظر ما است. ما در ماه‌های اخیر کارهای خوبی به لطف خدا و همت بزرگان شعر و داستان انقلاب اسلامی در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آغاز کردیم و در حوزه شعر رویدادها و طرح‌های جدیدی شکل گرفته که یکی از آن‌ها رویداد آفرینش ادبی «مطلع» است که شاعران جوانی که نخستین کتاب شعر خود را می‌خواهند منتشر کنند در آن شرکت دارند. 20 شاعر و 20 کتاب شعر ماه‌ها است که انتخاب شده و در حال برگزاری جلسات با اساتید راهنما هستند تا به عنوان خروجی این دوره از رویداد مطلع منتشر شود و مورد حمایت قرار گیرد.

عرفان‌پور در ادامه به دوره آموزش تکمیلی شعر بانوان انقلاب اسلامی که با عنوان «تماشا» برگزار می‌شود را به عنوان دیگر برنامه مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری معرفی کرد و یادآور شد: ادبیات هنر اصلی ما در ایران است، شعر با پیشینه‌ای که دارد از بیشترین پیشینه برخوردار است و بیشترین اوج را در میان هنرها دارد. داستان ما اگرچه از داستان‌های جهان عقب‌ماندگی‌هایی داشته ولی در سال‌های اخیر به رشد خوبی دست پیدا کرده و در حال نزدیک شدن به کاروان داستان منطقه و جهان است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به ادبیات به عنوان هنر مادر گفت: ادبیات هنر کلیشه‌ای، تفننی و جنبی که همچون سینما صنعتی جاافتاده دارد، نیست بلکه پایه هنرهای دیگری مثل سینما و موسیقی است و اگر رشد کند سینمای ما به رشد می‌رسد و موسیقی ما غنی می‌شود. ادبیات ریشه‌ای پراهمیت دارد و ما باید بیش از پیش قدر ادبیات را بدانیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم چراکه سرمایه‌گذاری روی ادبیات سرمایه‌گذار برای فرهنگ ایران زمین است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: اگر امید به آینده داریم و باور داریم آینده انقلاب روشن است باید بدانیم که این ادبیات است که می‌تواند این آینده را ترسیم کند و ذوق و شوق و رغبت گذشت از موانع را به انسان ایران اسلامی دهد.

وی با اشاره به اینکه سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب به گام آخر نزدیک است و اختتامیه آن سه‌شنبه 1 اسفندماه برگزار خواهد شد بیان کرد: امسال زمانی سکان ادبیات انقلاب اسلامی به ما سپرده شد و بهزاد دانشگر مسئول بخش ادبیات داستانی شد که فرآیند جشنواره آغاز شده بود بنابراین ما با مشورت به این فکر افتادیم که سال آینده این رویداد با تفاوت‌هایی برگزار شود.
بر همین اساس احتمال دارد در دوره آتی شعر را از داستان مجزا ببینیم تا به دو حوزه شعر و داستان به شکل تخصصی‌تر پرداخته شود.

عرفان‌پور همچنین اعلام کرد: اگر بخواهیم معتبرترین و باثبات‌ترین جشنواره ادبیات داستانی را با پسوند انقلاب اسلامی بررسی کنیم، باید به جشنواره داستان و شعر انقلاب بپردازیم.

وی در پایان سخنانش از این‌ که این رویداد با گام‌های نوآورانه‌تر و با بهبود شرایط ساختاری و فراخوان برگزار شود و اوایل سال آینده فراخوان چهاردهمین دوره آن منتشر شود، اظهار امیدواری کرد.

تیمور آقا محمدی دبیر اجرایی جشنواره داستان و شعر انقلاب در ادامه به حضور نویسندگان جوان در کنار داستان‌نویسان حرفه‌ای به عنوان یکی از نکات جالب این رویداد اشاره کرد و سپس به گذر نگاه جشنواره به تک آثار و تولیدات محدود پرداخت.

بهزاد دانشگر دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در ارائه گزارشی از روند این دوره از جشنواره تشریح کرد: بیشتر فعالیت‌ها مبتنی بر حمایت از تولیدات داستان و رمان بود و آنچه جامعه نسبت به آن عطش و علاقه زیادی دارد و خوارک کمتری در دست دارد رمان است که متناسب با فضای بومی و فرهنگ مردم و کشور باشد و نقطه قوت و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان را بتوانند ببینند.

وی در ادامه به طرح باغ رمان ایرانی با محوریت کمک به نویسندگان جوانی که تاکنون نتوانسته بودند رمانی بنویسند و نیاز به مشاوره داشتند و برگزاری کارگاه رمان دینی اشاره کرد.

دانشگر افزود: سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب در حالی آغاز شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا دو سالی بود که رویدادها تعطیل شده بود ولی این دوره با یک اتفاق مهمی مجددا از سر گرفته شد و آن هم افزایش چندبرابری میزان جایزه‌های این جشنواره بود که توجه نویسندگان و داستان‌نویسان را به خود جلب کرد. در این دوره برگزیده رمان بزرگسال 200 میلیون تومان، به برگزیده رمان نوجوان 100 میلیون تومان، به برگزیده مجموعه داستان 100 میلیون تومان و به برگزیده مجموعه شعر 50 میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. البته قرار است 50 میلیون تومان هم از سوی دفتر شعر به برگزیده مجموعه شعر اهدا شود و سقف برگزیده شعر هم به 100 میلیون تومان رسد.

وی با اشاره به اینکه از 4 اثری که برگزیده جشنواره داستان و شعر انقلاب  نشده‌اند ولی از نظر هیات داوران آثار درخور و شایسته‌ای هستند هم حمایت خواهد شد و آثار خارج از نوبت به چاپ خواهند رسید و حق‌التالیف سه دوره چاپ به صورت نقدی به مولفان آثار پرداخت خواهد شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب اعلام کرد: تاکنون 107رمان بزرگسال، 35 رمان نوجوان، 132 مجموعه داستان و 151 مجموعه شعر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است که ارائه بیش از 425 کتاب با توجه به دو محدودیت جشنواره داستان و شعر انقلاب از جمله این که آثار باید به اندازه یک کتاب باشند و نه تک شعر و اینکه کتاب‌ها نباید تاکنون منتشر شده باشند، آمار قابل توجه و خوبی است.

وی در سخنانش به گستردگی موضوع جشنواره و اینکه مضمون آثار ادبی صرفا به روزهای منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و دوره دفاع مقدس محدود نمی‌شود پرداخت و یادآور شد: در یک سال اخیر تلاش کردیم تا به مسائل امروزی و رویدادهای معاصر، ابعاد کمتر پرداخته شده از انقلاب، دستاورهای علمی- سیاسی، شخصیت‌ها و مفاهیم هم پرداخته شود و دایره موضوعات تولیدات ادبی گسترده‌تر شود.

دانشگر همچنین به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌ها و استان‌هایی که نویسندگان فعال دارند اشاره کرد و از گستردگی بیشتر آن در سال آینده و در قالب چهاردهمین دوره این رویداد خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد: در این سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب از 19 داور استفاده کردیم که در پایش اولیه تناسب فرمی و موضوعی را در نظر گرفتند. در هر بخش 20 اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد و در داوری نهایی از این میان 7 تا 8 اثر کاندید شدند. با انتشارات سوره مهر هم تعاملی داستیم تا آثار بدون نوبت و با فاصله زمانی کوتاه منتشر شود.

دبیر سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب گفت: امسال در اختتامیه این رویداد که 1 اسفندماه برگزار خواهد شد، بخشی به یاد اکبر خلیلی برگزار خواهد شد. با وجود محدودیت آثاری که از وی منتشر شده، اما اکبر خلیلی حق بزرگی بر گردن ادبیات انقلاب اسلامی دارد.

در ادامه این نشست محمدرضا شرفی‌خبوشان، مهدی زارع، وحید حُسنی‌هنزایی به عنوان داوران رمان بزرگسال، ساسان ناطق، سیده عذرا موسوی، تیمور آقامحمدی داوران رمان نوجوان و مجموعه داستان، غلامرضا کافی، علی داودی، حسنا محمدزاده به عنوان مجموعه شعر معرفی شدند.

بهزاد دانشگر همچنین در این نشست نامزدهای بخش‌های این رویداد را بدین شرح معرفی کرد:
در بخش رمان بزرگسال «ابرشهر» نوشته محمد رودگر، «بی‌سردار» نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان، «بنز» نوشته علیرضا نعمت‌اللهی، «زخم پاییز» نوشته سلمان کریمی، «قزل آهو» نوشته ام‌البنین ماهر، «ملاقات زیر رادیکال» نوشته ل
امین سلیمانی: یلی طباطبایی «گعده‌های دور آتش» نوشته سید میثم موسویان و ««وُل» نوشته میثم فرهمندیان.

در بخش رمان نوجوان «اسپاگتی با سس قرمز» نوشته هادی حکیمیان، «بهشت‌آباد» نوشته طیبه مهدی‌زاده، «طوطی و قالین» نوشته فائزه کرد فیروزجایی، «چرخ و فلک» نوشته زهرا پریایی، «فرار ماردوش» نوشته سمیه سلیمانی و «قلک‌های دوقلو» نوشته مریم فرجی.

در بخش مجموعه داستان «دوستان آلیس» نوشته مهدی دریاب، «لطفاً پیغام خود را بگذارید» نوشته مصطفی میرزایی، «جاده از راست باریک می‌شود» نوشته فریناز ربیعی، «خشت‌های سیاه -خشت‌های قرمز» نوشته وحید آقاکرمی، «جنگ بدون زن» نوشته مریم السادات میرحسینی و «یک گاری انار ترک‌خورده» نوشته خدیجه خانی.

در بخش مجموعه شعر «مناره الله‌اکبر» نوشته رضا نیکوکار، «به انتقام قسم» نوشته عاطفه جوشقانیان، «پادشاه لخت» نوشته مهدی جهاندار، «تأویل» نوشته اسماعیل محمدپور، «در ادامه صبح» نوشته فاطمه عارف‌نژاد، «سروسروده‌ها» نوشته فائزه زرافشان و « من یک زنم» نوشته زهرا سپه‌کار.



کلمات کلیدی


captcha