"بیماران دیگر تنها نیستند "
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 03:47:54


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 54313 || تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۲۱:۳۸                 بهزیستی و توانبخشی

"بیماران دیگر تنها نیستند "


جامعه ایده آل _عیادت، سرکشی ،همراهی و همدلی با بیماران تنها، فلسفه تشکیل انجمن همراهان افتخاری بیماران تنها می باشد.


"بیماران دیگر تنها نیستند "

انجمن همراهان افتخاری بیماران تنها چند ماهی است به خدمت رسانی رایگان به بیماران در سطح بیمارستانهای شهر تهران مشغول می‌باشد، مصاحبه‌ای را بامنیژه قنائیان(مدیر عامل) و سید خلیل رفیعی طباطبایی(رییس هیئت مدیره) انجام داده ایم‌
 لطفا در مورد فلسفه ی شکل گیری انجمن همراهان افتخاری بیماران تنها توضیح دهید :
خانم‌ قنائیان گفت:  رسیدگی به بیماران از  برجسته ترین شاخصه های نوعدوستی بین ما انسانها در تمام فرهنگها و کشورها و‌جوامع است.در بین میان ما مسلمانان به دلیل اعتقادات خاصه مان که نشات گرفته از توصیه ی پیامبر اکرم(ص) میباشد عالی ترین شکل نیکوکاری را در کنار رسیدگی به ایتام و نیازمندان عیادت و پرستاری از بیماران میدانیم .‌
خوشبختانه در ایران هموطنان نیکوکار ما این مقوله را در هر شرایطی مورد توجه قرار داده و شاهد مجامع نیکوکاری رسمی، گروهی و‌خصوصی زیادی هستیم که در حال خدمت رسانی به همنوعان بیمار به شکل تخصصی و یا عام المنفعه می‌باشند .
ما نیز به عنوان عضو کوچکی از این جامعه وظیفه ی خودمان  دیدیم بخشی از این فعالیت را پوشش داده و تاکیدمان را روی گوشه ای از این حرکت گذاشتیم که در جامعه با وجود فعالیت‌های مشابه در این زمینه  هنوز  احساس خلا و‌نیاز هست که این بخش همان عیادت ، سرکشی، همراهی و همدلی با بیماران تنها است .
منظور شما از بیماران تنها چه افرادی هستند ؟؟

طباطبایی گفت : قبل از شیوع کرونا که اوایل افتتاح  رسمی انجمن بود ،  بنا داشتیم مطابق آیین نامه ی اجرایی   از بیمارانی که همراه و عیادت کننده نداشته و یا در اثر طول درمان همراه آنان نیاز به استراحت و رسیدگی به امور شخصی و شغلیش دارد را عیادت کرده و ساعاتی را با همکاری همراهان افتخاری و داوطلب در کنارشان سپری کنیم تا احساس تنهایی نداشته باشد .
همراهان افتخاری قرار بود پس از تایید صلاحیت توسط انجمن به منازل و یا بر بالین بیمار در بیمارستان اعزام شوند  و با همدلی و پرستاری از او و البته بدون مداخله در فرایند پزشکی ، کلیه ی  مراقبتهای متداول یک همراه را برای ساعاتی از روز انجام دهد.
اما با شیوع کرونا و محدودیت‌های تردد همراهان افتخاری به منازل و بیمارستانها برای عیادت و همراهی با بیماران تنها تغییرات موقت و مختصری در شکل عملیاتی و اجرایی آیین نامه اعمال نمودیم و آن اینکه صرفا برخی از اعضای هیئت مدیره بیمارانی که متقاضی حمایت بوده و یا مورد معرفی قرار گرفتند را عیادت نموده و با بررسی نیازهای اساسی آنان تلاش در رفع آن میکنند و در صورت نیاز به پرستار در تامین کمک هزینه ی استخدام پرستار برای اوقات ضروری از مراکز معتبر آنان را یاری میکنند.
_اگر ممکن است از فعالیت‌های اخیر خود در خصوص شکل حمایت از بیماران تنها بیشتر بگویید:
خانم قنائیان افزود :در کنار رسیدگی به چند بیمار که نیاز به مراقبتهای پرستاری مستمر دارند ، مایل بودیم اقدامات موثری دیگری هم انجام بدهیم
یک روز در فضای مجازی دنبال کلیدواژه های مشترک با فعالیت انجمن نوپای خودمان بودیم . بیماران تنها را جستجو کردم و از قضا برخوردیم به مصاحبه آقای دکتر سید طه یحیوی مدیر محترم بیمارستان اعصاب و روان روزبه با یکی از شبکه های خبری . ماحصل مصاحبه این بود که بیماران این مرکز از تنهاترین بیماران محسوب می‌شوند .‌
این کلید‌واژه ی مشترک را به فال نیک گرفته و تعامل خود را با بیمارستان روزبه آغاز کردیم . به دلیل حساسیت‌های به جای ریاست محترم بیمارستان طی انعقاد تفاهم نامه ای که ملزم به رعایت شئونات بیماران و هماهنگی کامل با واحد مددکاری میباشد، حمایت از چند بیمار ترخیص شده ی بستری و‌تنهای معرفی شده از واحد مددکاری را عهده دار شدیم و در کنار آن طبق یک برنامه ریزی منظم هر هفته با اهدای سیب و هدایای متعدد در تلاش هستیم تا بخشی از آلام بیماران تنهای این بیمارستان را مرحم شویم .
بیمارستان روزبه یکی از قطبهای مطرح  علمی و اعصاب و روان ایران می‌باشد که از اقصی نقاط کشور پذیرش بیمار دارد و‌ به حقیقت پس از ورود به بخشهای مختلف آن پی به تنهایی حقیقی بسیاری از بیماران آن بردیم و جزو اهداف مهم خود حمایت از بیماران معرفی شده از واحد مددکاری آن مرکز را قرار داده ایم.‌

_برنامه شما پس از اتمام ایام کرونا چیست ؟
آقای طباطبایی گفت قطعا سرکشی ، عیادت و‌ همراهی مستقیم و چهره به چهره با بیماران تنها در منازل و مراکز درمانی با کمک همراهان داوطلب
البته با یاری پروردگار  کماکان به یکی از بیمارستانهای بزرگ و‌ مادر تهران که بیماران آن از شهرستانها هم مراجعه دارند مثل روزبه خدمات مستمر و‌ مطابق با نیاز بیماران تنها ارائه خواهیم داشت .
_در حال حاضر چه افرادی با شما برای تامین مایحتاج اداره ی  انجمن همکاری دارند ؟
خانم منیژه قنائیان اظهار نمودند : بسیاری از نیکوکارانی که اکنون در تامین منابع مالی به ما کمک میکنند از اقوام ، دوستان قدیمی و عزیزانی هستند که اهدافشان با ما همسو بوده و‌ با لطفی که دارند ما را امین خود در رساندن نیت خیر خود به بیماران قرار داده اند.
اما با توجه به گسترش دایره ی نیازمندیهای درمانی ، معیشتی و پرستاری بیماران تنها و مراکز درمانی بی شک باید دست یاری خود را به سوی عزیزان نیکوکار دیگری نیز ببریم تا با قوت بیشتری بتوانیم زیرساختهای توسعه  و تداوم انجمن را تقویت کنیم .
نیروی انسانی، دفترکار و هزینه های جاری آموز اداری و اجرایی از مهمترین ملزومات تداوم انجمن است .
همچنین باعث افتخار ماست اگر در حوزه معرفی و تبلیغات با ما همراهی داشته باشند تا نیکوکاران بیشتر ی به این جمع ملحق شوند.
_فرمودید انجمن‌نوپاست چشم انداز آن را چگونه می‌بینید:
آقای طباطبایی افزودند بله انجمن در اوایل سال ۹۹ افتتاح شد اما مددکاران و اعضای موسس آن دارای سالها تجربه در امور فرهنگی، اجتماعی و‌ مددکاری و‌ روانشناسی هستند و رزومه های قابل توجهی در زمینه های فوق دارند اما به دلیل ضرورتی که برای شیوه ای نوین در حمایت از بیماران که همان بعد رسیدگی به عواطف بیماران تنهاست ، صلاح دیده شد در قالب یک تشکل تازه به فعالیت خود ادامه دهیم

_نیکوکاران و بیماران از چه طریق و چگونه می‌توانند با انجمن در ارتباط باشند و چه مزایایی به هر کدام در قیاس با عضویت در سایر موسسات نیکوکاری تعلق می‌گیرد :
خانم طباطبایی افزودند ،داوطلبان عزیز همراهی افتخاری و یا نیکوکاران گرامی پس از یک دوره شش ماهه همکاری در صورت دارا بودن صلاحیت اخلاقی و علمی می‌توانند به عضویت هیئت امنای انجمن درآیند . همچنین همراهان افتخاری به عنوان سرمایه گذاران معنوی  در قبال هر مقدار زمانی که برای همراهی با بیمار یا همکاری با انجمن اختصاص دهند در صورت نیاز میتوانند برای خودشان  یا افراد درجه یک خود از خدمات همراهی انجمن به مدت دو سوم زمان اختصاص داده بهره مند شوند .
بهره مندی از خدمات روانشناسی و مشاوره با تعرفه های مناسب و یا رایگان از مزایای دیگر عضویت در انجمن برای نیکوکاران است اما بزرگترین امتیاز آن  حضور در جمعی خالص ، صمیمی و نوعدوست است که به امید خدا بعد از ایام کرونا در قالب نمایشگاه ،  نشست، همایش و جلسات متنوع و دلنشین  از آن بهره‌ی معنوی خواهند برد .
بیماران عزیز نیز پس از تایید صلاحیت و ارائه ی مدارک بسته به شرایط به طور موقت یا دائم امکان دریافت مساعدت‌های مادی و درمانی و همراهی افتخاری و خدمات پرستاری را خواهند داشت .
شرایط و فرمهای عضویت در سایت و کانال ارتباطی انجمن قابل رویت است.‌
_ نحوه ی ملاقات و‌عیادت همراهان افتخاری از بیماران به چه صورتی است ؟
خانم قنائیان گفتند اعضا انجمن با گل ، میوه و خوراکی‌های مفید در بسته بندیهای انجمن به عیادت آنها میرویم و پس از بررسی شرایط بیمار می‌کوشیم نیازهای درمانی ، معیشتی و عاطفی و روحی او را تامین نماییم .‌

در پایان ضمن تشکر از وقتی که به خبرگزاری ما برای انعکاس فعالیتهای خداپسندانه انجمن بیماران تنها دادید اگرنکته پایانی دارید بفرمایید؟
خانم قنائیان و آقای طباطبایی که سابقه فعالیتهای فرهنگی و آموزشی و مشاوره ایی موفقی در طول سالیان سال داشته و به عنوان زوج خوشبخت از خود نام بردند اعلام نمودند خوشحال میشویم در دفتر انجمن ملاقات کوتاهی داشته باشیم با عزیزانی که مایل به انجام کار خیر با اختصاص کمترین وقت و هزینه هستند .
انجمن همراهان افتخاری بیماران تنها از معدود انجمنهایی است که به مبلغ و عدد مشارکت نیکوکاران اهمیت زیادی نمی‌دهد .
ما عقیده داریم گاهی یک نفس گرم ،  یک دست پاک و سبک و یک نیت خالص آنقدر در پیشبرد کار خیر اثر دارد که با هیچ ثروت و مبلغی آن اتفاق نمی‌افتد ‌
ما انرژی مثبت و انرژی بخش شما را می‌خواهیم .
بی ریا و خالصانه عقیده داریم این انجمن متعلق به ما نیست و ما فقط مامور و  واسطه ی برآوردن نیازها ی تعدادی انسان دردمند و‌شریف شده ایم . امیدواریم لایق بمانیم ‌
و آرزو دارم با همراهی شما نیکوکاران عزیز هیچ انسانی به جز رنج بیماری احساس تنهایی نداشته باشد.



کلمات کلیدی


captcha