تاکید وزیر علوم برلزوم نقش‌آفرینی اعضای هیئت علمی در پشتیبانی فکری از برنامه‌های پیش روی وزارت علوم
تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 14:10:57


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 31992 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۱/۱۸ ۱۶:۲۹                 آموزش عالی و فناوری

نشست هم‌اندیشی وزیر علوم با برخی از استادان برجسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور (گزارش تکمیلی)

تاکید وزیر علوم برلزوم نقش‌آفرینی اعضای هیئت علمی در پشتیبانی فکری از برنامه‌های پیش روی وزارت علوم


ایرانیان_دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز (شنبه) در نشست هم‌اندیشی با برخی از استادان برجسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، بر نقش‌آفرینی اعضای هیئت علمی در پشتیبانی فکری از برنامه‌های پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد.


تاکید وزیر علوم برلزوم نقش‌آفرینی اعضای هیئت علمی در پشتیبانی فکری از برنامه‌های پیش روی وزارت علوم

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این نشست که برخی از روسای دانشگاه های بزرگ کشور نیز حضور داشتند، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی پربرکت و توأم با سلامتی برای استادان گرانقدر و خانواده دانشگاهیان و ملت شریف ایران و قدردانی از اجابت دعوت از سوی اساتید گرانقدر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور اظهار امیدواری کرد، این حسن توجه و نگاه مثبت به مجموعه آموزش عالی کشور مستمر و مستدام باشد.

وزیر علوم تصریح کرد: بدون هم‌اندیشی و شنیدن سخنان و دریافت نظرات صاحبان اندیشه و تجربه این راه را نمی‌توان با خوبی و دقت به پیش برد؛ لذا در طول دوره اجرای برنامه‌های پیش‌رو و در ابتدای سال جدید باید از نظرات صاحب‌نظران و پیشکسوتان حوزه آموزش و تحقیقات بهره‌مند شویم.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: آموزش عالی کشور امروزه در شرایط خاصی قرار دارد و نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مهمی دارد تا در این برهه زمانی حساس بتوانیم از دستاوردهای آموزش عالی حراست کرده و جهت حرکت خود را به گونه‌ای تنظیم و پیش ببریم تا در روزها و سال‌های آینده علاوه بر حفظ دستاوردهای باارزشی که تاکنون آموزش عالی کشور داشته، روند حرکت را همچنان رو به جلو و در جهت انجام وظایف خطیر ملی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه "نقدی بر ما وارد بوده و عنایت خاص و هم‌اندیشی بیشتری را طلب می‌کند و آن، حضور دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حل مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه کنونی کشور است"، افزود: چالش‌هایی از جمله مسائل اجتماعی، محیط زیست، اشتغال، عدم توانایی دانش‌آموختگان دانشگاهی در کارآفرینی و توسعه کسب و کار، مقوله‌هایی است که اندیشه‌های پژوهش‌محور و نتایج پژوهش‌های کاربردی و حضور اندیشمندان دانشگاهی، می‌تواند بر رفع معضلات و همچنین رونق این حوزه ها بیش از گذشته تأثیرگذار باشد.

دکتر شریعتی نیاسر مطرح کرد: اجرای طرح آمایش؛ راهکار حل مشکلات آموزش عالی کشور

در ادامه این نشست دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، معاون آموزشی وزارت علوم در تشریح وضعیت موجود آموزش عالی کشور گفت: از میان کل جمعیت دانشجویی کشور، ۳۵ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۸ درصد در دانشگاههای مهارتی، ۱۵ درصد در دانشگاه پیام نور، ۱۵ درصد در دانشگاههای دولتی، ۹ درصد در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و حدود ۷ درصد در سایر نظام ها تحصیل می کنند.

وی افزود: چاره حل مشکلات آموزش عالی کشور اجرای طرح آمایش است تا در قالب آن، مدیریت منطقه ای، ماموریت گرایی و مهارت آموزی در بین دانشگاههای کشور محقق شود.

دکتر شریعتی نیاسرگفت: برای اجرایی کردن طرح آمایش آموزش عالی چندین برنامه تعریف شده و در این راستا، فرآیند ساماندهی مراکز آموزش عالی دولتی آغازش و شاخص ها و دستورالعمل های آن تدوین شده است.

وی، توسعه مدیریت منطقه ای در آموزش عالی، افزایش اثر گذاری بخش خصوصی، تفویض اختیار به دانشگاهها، توانمند سازی اعضای هیات علمی و بازنگری دروس دانشگاهها را از دیگر مولفه های طرح آمایش آموزش عالی نام برد.

وی اظهار داشت: دانشگاهی پیشرو محسوب می شود که وارد رقابت جهانی شود، کار آفرین باشد و در حل مشکلات واقعی جامعه مشارکت کند.

دکتر برومند برضرورت ایجاد اکوسیستم نوآوری در آموزش عالی کشور تاکید کرد

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز با اشاره به ضرورت ایجاد اکوسیستم نوآوری در آموزش عالی ایران گفت: برای حرکت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به سمت حل مشکلات و معضلات کشور باید در آموزش عالی تغییر پارادیم صورت بگیرد و یک اکوسیستم نوآوری ایجاد شود.

وی افزود: جایگاهی که هم اکنون در آموزش عالی داریم نتیجه تلاش هایی است که از بدو تاسیس دارالفنون تاکنون انجام شده است ولی باید با حفظ دستاوردهای کنونی به سمت دانشگاه ایده آل حرکت کنیم.

دکتر برومند گفت: در حال حاضر آزمایشگاه ها و زیرساخت های تحقیقاتی خوبی داریم و با اینکه حدود یک درصد جمعیت دنیا را داریم ۱.۹ درصد (یک و نه دهم) مقالات معتبر و سه درصد مقالات برتر دنیا را منتشر می کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: نخستین گام برای ایجاد نظام نوآوری، ایجاد فرآیند نوآوری است که طی آن، دانش کسب شده، زنجیره کامل تبدیل ایده به یک محصول و فناوری را طی کند

دیدگاه های برخی از استادان حاضر در نشست

.درادامه نشست هم‌اندیشی وزیر علوم با برخی از استادان برجسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، دکتر شفیعا استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه آموزش عالی باید بازار کار را هدف گیری کرده واستعداد یابی کند، گفت: گسترش دانشگاه ها و افزایش فارغ التحصیلان در بسیاری از رشته ها تبدیل به یک معضل شده است.
دکتر جعفری استاد دانشگاه مازندران دانشگاه مازندران نیز گفت: باید بودجه دانشجویان دکتری افزایش یابد و در سنوات تحصیلی دانشجویان دکتری تجدید نظر کنیم و به دانشجویان فرصت بیشتری برای تحقیق وکار روی پایان نامه بدهیم.
دکتر شریف از دانشگاه شیرازبرتوجه به اثرگذاری فارغ التحصیلان تاکید کرد و گفت: ما باید با افزایش دانشگاه های نسل سوم به دنبال اقتصاد دانش بنیان باشیم، اکوسیستم کار آفرینی را اجرا کنیم و آموزش و پژوهش را در خدمت کار آفرینی در آوریم.
دکتر مصفا استاد دانشگاه تهران با تاکید برتوجه به دانشگاه انسان ساز گفت: نظام انتخاب دانشجوی دکتری باید متحول شود وبین اعضای هیئت علمی مرد و زن تعادل برقرار سازیم. همچنین از انجمن های علمی باید حمایت ویژه ای صورت گیرد.
دکتر بهزاد مهر از دانشگاه زاهدان گفت: لازم است روند کارآموزی و کارورزی در دانشگاه را اصلاح کنیم، از آمار گرایی پرهیز کرده و نظام آموزشی را بر اساس خلاقیت اصلاح کنیم.
دکتر قلی پور از دانشگاه تهران نیزبا بیان اینکه ما باید نگاه مان را به صنعت تغییر دهیم، گفت: لازم است تا معاونت منابع انسانی در دانشگاه ها تشکیل داده واز این طریق رابطه دانشگاه با صنعت را گسترش دهیم و ساختار های دانشگاه ها را چابک کنیم.

جمع بندی وزیر علوم

در پایان نشست دکتر غلامی با تشکر از نکاتی که توسط روسای دانشگاه ها و استادان مطرح شد، گفت: نکات را یادداشت کردم و از همه به خاطر بیان نکات ظریف و مهم قدردانی می کنم. بعضی از دانشگاه های ما کارهای بسیار خوب و موفقی انجام داده اند که باید به عنوان الگو مطرح شوند تا این موفقیت ها در دانشگاه های دیگر هم تکرار شود.
وی به حضور موثر دانشگاه های حوزه صنایع دفاعی اشاره کرد و گفت: دانشگاه های دفاعی ما به خصوص در مراکز استان ها بسیار موثر و موفق بوده اند و این به خاطر وجود مشتری در پای قرار داد است و در پارک های علم و فناوری ما مانند شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان یا پردیس ها کارهای موثری در عرصه های صنعتی و فناوری انجام شده و خوب است تا هماهنگی هایی انجام دهیم تا مدیران اجرایی کشور از این مراکز دیدن کنند.
دکتر غلامی به ایجاد تحول و بازنگری در وزارت علوم اشاره کرد و افزود: باید دامنه اختیارات عمل دانشگاه ها گسترش پیدا کند و دانشگاه ها از استقلال عمل برخوردار باشند و در این راه وزارت علوم هم تلاش دارد تا ضوابط دست و پاگیر را کاهش دهد و تعامل ها با دستگاه های اجرایی و قانون گذاری کشور گسترش پیدا کند.



کلمات کلیدی


captcha