انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می شود
تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 16:32:13


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 86366 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ۰۸:۲۶                 مجلس و دولت

در برنامه صف اول مطرح شد؛

انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می شود


استاندار تهران با بیان اینکه دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک برگزار می شود گفت: برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تهران ۲ هزار و ۸۷۴ شعبه در شهر برای اخذ رای مردم مستقر خواهند بود.


انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می شود

به گزارش جامعه ایده آل، برنامه صف اول پنجشنبه شب با حضور آقای علیرضا فخاری استاندار تهران به بررسی موضوع برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در استان تهران پرداخته شد .

مقدمه: فردا زمانی است که دومین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، در این دور ۴۵ نماینده انتخاب خواهند شد، اما ۹۰ نفر به دور دوم راه یافتند که استان تهران دو حوزه انتخابیه دارد که به دور دوم کشیده شده، یکی در حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، شهرری و اسلامشهر است که ۳۲ نفر به دور دوم راه پیدا کردند و از بین این‌ها ۱۶ نفر انتخاب خواهند شد، البته قرچک و ورامین هم به دور دوم کشیده شده که در استان تهران قرار دارد. مجموعا ۲۲ حوزه انتخابیه در سطح کشور وجود دارد که نمایندگان برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی باید فردا با یکدیگر رقابت کنند از بین دو نامزد که یکی از آنها طبعا راه پیدا خواهد کرد بعنوان نماینده هر حوزه انتخابیه؛ گرچه بعضی از حوزه‌ها مثل تبریز شمار نماینده‌هایی که به دور دوم راه پیدا کردند و در دور دوم انتخاب می‌شوند تعدادشان بیشتر است، اما در این برنامه صف اول با آقای علیرضا فخاری صحبت می‌کنیم که در دور دوم رقابت‌های مجلس شورای اسلامی بیشترین تعداد نمایندگان را دارد، یعنی ۱۶ نفر در این دور انتخاب خواهند شد، از دید جمهوری اسلامی ایران انتخابات دور دوم مثل انتخابات دور اول هم از نظر سلامت، رقابت، مشارکت و امنیت از یک جایگاه کانونی برخوردار است و انشاالله با استقبال گسترده مردم مواجه خواهد شد.
سوال: آخرین تمهیداتی که شما اندیشیدید برای برگزاری یک رقابت و امنیت و سلامت و افزایش مشارکتی که مردم باید در انتخابات داشته باشند هم در تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس و قرچک و ورامین و پیشوا چیست؟
فخاری: طبیعتا ما برای انجام یک کار مناسب، خوب در امر انتخابات تمهیدات لازمی را در حوزه‌های مختلف مدنظر داریم، طبیعتا اولین موضوعی که بسیار مهم است از منظر ما، ایجاد یک فضای امن توام با آرامش و ایمنی برای مردمی است، که می‌خواهند پای صندوق‌های رای بیایند و اطمینان داشته باشند که مسئولان ذیربط و عوامل تامین کننده امنیت به طور صد در صد فضای لازم را برای ایمن بخشی و انجام کار انتخابات مدنظر داشته باشند و به وظایف شان عمل بکنند.
نکته بعدی مباحث مربوط به بحث سلامت انتخابات است، در هر دوره مجریان انتخابات چه در حوزه نظارت، چه در حوزه اجرایی، تلاش می‌کنند اطمینان بدهند به مردم که رای آنها مورد حفاظت قرار می‌گیرد، مصونیت لازم برقرار می‌شود و آفت‌های جانبی را از آن حذف می‌کنند و دفاع می‌کنند که این صیانت به واقع صورت بپذیرد چه در موقع اخذ رای، چه در موقع ثبت رای، چه درموقع اعلام رای، همه این‌ها جزء مواردی است که در حوزه امنیت بخشی مدنظر است و صیانت از رای مردم است، انتخابات الکترونیک است که تقریبا کمترین برخورد‌های فردی یا انسانی روی آن تاثیر می‌گذارد و به صورت برخط نیست، این قطع ارتباط است، این صندوق به خودی خود قابلیت این را دارد که تا نهایت رای گیری در شعبه محفوظ می‌ماند، کسی حق باز کردن آن را ندارد.
سوال: یعنی اینترنتی نیست؟
فخاری: به جایی وصل نیست، نهایتا وقتی که همه کار رای گیری تمام می‌شود مورد شمارش قرار می‌گیرد، خود دستگاه به تعبیری شمارش را انجام داده، بعد دستگاه باز می‌شود با حضور ناظرین، حوزه اجرایی و دستگاه نظارتی شورای نگهبان و بعد در حضور این دوستان برگه‌هایی که اخذ رای شده، شمارش می‌شود و بعد بر اساس آن چیزی که دستگاه خوانش کرده تطبیق داده می‌شود، تنظیم صورتجلسه می‌شود و با یک کلید آن موقع انتقال پیدا می‌کند به مرکز انتخابات وزارت کشور که تجمیع بشود.
سوال: اگر اینترنتی قطع بشود و نشود و این‌ها هیچگونه تاثیری روی فرآیند رای گیری نخواهد داشت؟
فخاری: نخواهد داشت، البته همه زیرساخت‌های لازم برای یک اجرای انتخابات خوب و صحیح فراهم است، تمهیدات در حوزه‌های زیرساختی کاملا فراهم است، عمدتا برق است که البته این دستگاه‌ها تا ساعت‌هایی خودش می‌تواند از طریق ذخیره انرژی که دارد بتواند کار بکند و هیچ حادثه‌ای را ما از منظر نگاه مان دور نیست و چه حوادث طبیعی و غیر طبیعی همه این‌ها جزو برآورد‌های ایمن سازی انتخابات مدنظر دوستان و همکاران است.
سوال: ما در انتخابات ایران برعکس بسیاری از کشور‌ها انتخابات توسط خود مردم برگزار می‌شود، یعنی کسانی بر فرآیند انتخابات نظارت می‌کنند و اجرا می‌کنند که بیشتر این‌ها نه کارمندان وزارت کشور هستند و نه کارمندان شورای نگهبان، بلکه از معتمدین محل و این‌ها، چه تعداد افراد در این دور از انتخابات در تهران فعالیت دارند از مردم در حوزه‌های انتخابیه؟
فخاری: ما بر اساس جدول تقسیم نفراتی که باید روی صندوق‌های رای حاضر باشند تقریبا یک حداقل هفت نفره داریم، ترکیبی از دوستان حوزه اجرایی و حوزه نظارت به غیر از بازرسینی که باز به طور مضاعف برای سرکشی به عملکرد‌ها حاضر می‌شوند، ما در تهران نزدیک به ۶۰ هزار نفر نیروی فعال برای اجرای انتخابات داریم، همان که حضرتعالی فرمودید، نقش عمده‌ای تقریبا نود و خورده‌ای درصد از این‌ها مردم هستند یعنی هیئت‌های اجرایی از مردم هستند، ناظرین از مردم هستند و به تعبیری انتخابات را خود مردم برگزار می‌کنند، ما فقط یک سیستم هماهنگ کننده هستیم، بین این اختیار مردم و نتایج انتخابات و مصون سازی شرایط انتخابات، در حقیقت انتخابات را خود مردم برگزار می‌کنند درنهایت جمع بندی با خود مردم است و انتقال پیدا می‌کند تا انشاالله آن رای مورد نظر مردم به سمع و نظرشان برسد.
سوال: آیا تعداد حوزه‌های اخذ رای در دور دوم نسبت به دور اول تفاوتی دارد یعنی کمتر شده؟ بیشتر شده؟ چطوری است؟
فخاری: طبیعتا ما بر اساس یک برآوردی که از بعد از انتخابات دور اول داشتیم، سطح و میزان حضور داوطلبان را پای صندوق‌های رای برای رای دادن سنجش کردیم، متناسب با این یک تعدیلی در میزان شعب ایجاد کردیم که بتوانیم با این تعدیل حدود نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد در شعب تجدید نظر انجام شود ، برای این که ما جمعیت کمتری را به کار بگیریم، فرصت استقبال مردم را بیشتر بکنیم و تمرکز داشته باشیم، روی نقاطی که واقعا جمعیت پذیر است و قابلیت رای دادن برای مردم فراهم باشد.
سوال: تعداد حائزین شرکت در انتخابات در دور دوم چقدر است؟
فخاری: هیچ تغییری با دور اول نکرده است ، همه کسانی که واجدین شرایط بودند همان تعداد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، به علاوه کسانی که در فاصله زمانی بین دور اول و دور دوم بعنوان رای اولی‌ها شناخته می‌شوند، این‌ها هم یک ضریب اضافه‌ای است به رای گیری نوبت دوم، ما تقریبا در تهران حدود ۳ هزار و ۶۴۹ صندوق اخذ رای داریم که از این میزان ۲ هزار و ۸۷۴ شعبه مخصوص شهر تهران است و ۷۷۵ شعبه هم مربوط می‌شود به حوزه‌های شمیرانات، پردیس، اسلامشهر و ...؛ و ۳۰۷ شعبه هم اختصاصا مربوط است به حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا؛ این مجموعه شعب اخذ رای ما است در سطح استان که با آن عددی که عرض کردم بعنوان کارگزاران یا مجریان طرح انتخابات که نزدیک ۶۰ هزار نفر می‌شود انشاالله در خدمت مردم هستند برای ارائه رای شان.
سوال: یکی از مولفه‌هایی که در انتخابات دور دوم برای شرکت کنندگان مهم است این است که آنهایی که قبلا در یک حوزه انتخابیه دیگری رای دادند، غیر از تهران، شهر ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس، نمی‌توانند در تهران رای بدهند، درست است؟
فخاری: بله، این یک قاعده قانونی است و ما این امکان و امتیاز را داریم برای کسانی که در دور اول در حوزه تهران رای دادند، کسانی که در دور اول شهرستان‌های خارج از حوزه تهران یا شهرستانی مثل ورامین، قرچک یا پیشوا بودند رای دادند دیگر امکان رای دادن شان میسر نیست و این از طریق همان ۵ سند رسمی مثل شناسنامه، گذرنامه، کارت ملی، گواهینامه و پایان خدمت، پس تصدیق داده می‌شود و احراز هویت می‌شود برای رای دهندگان بنابراین آنجا ممکن است ما معذور باشیم از گرفتن رای از عزیزانی که در دور اول رای در تهران ندادند و این دوره می‌خواهند شرکت بکنند.
سوال: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دور نخست انتخابات ۴ مولفه اساسی را مطرح کردند در حوزه انتخابات که یکی از آنها امنیت و سلامت است که طبعا این دست نهاد‌هایی مثل شورای نگهبان و نهاد‌های امنیتی و انتظامی و این‌ها است، دو موضوع دیگر هم است که موضوع مشارکت و رقابت، ارزیابی شما از هر یک از این ۴ تا مولفه برای دور دوم چیست؟
فخاری: به نظر می‌رسد که مشارکت به تعبیری جزء اراده مردم است. مردم برای این که بتوانند سرنوشت سیاسی – اجرایی – اقتصادی – فرهنگی خودشان را برای آینده تعیین کنند باید رجوع کنند به پای صندوق‌های رای و بتوانند از این طریق سرپنجه تدبیرشان را به نمایش بگذارند. در حوزه رقابت، کار داوطلبان حضور در مجلس است. آنها باید صحنه رقابت را فراهم کنند که طبیعتا در این دوره باقیمانده از دور اول و دوم، تلاش شان را انجام دادند، خودشان را معرفی کردند، برنامه هایشان را ارائه کردند، صحنه رقابت پذیری را برای انتخاب مردم فراهم کردند و این فرصتی است که آن عرضه نهایی را بتوانند انشاالله بعد از انتخابات داشته باشند، موضوع سلامت و امنیت را هم حضرتعالی فرمودید این دو بخش، بخش تقریبا دولتی و شبه دولتی است، به لحاظی حاکمیت در آن نقش دارد، هم برای سلامت انتخابات که باید ظرف و مظروف را کنار هم قرار بدهد و بتواند این را بعنوان یک کار ایمنی بخش از نظر افکار عمومی فراهم بکند و از طرفی امنیت را که از منتهاالیه نقاط مرزی تا نقطه صفر یک صندوق باید حاکمیت تامین بکند و این امنیت امروز ما شاهدیم به برکت اقدامات خوب همه عزیزان ما، در سطح حوزه‌های امنیتی این کار فراهم شده و ما اطمینان می‌دهیم به مردم عزیزمان که با هیچ تهدیدی برای اجرای انتخابات مواجه نیستیم.
سوال: جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی دردوره‌های مختلف که اعم از تهدیدات امنیتی که از خارج اعمال می‌شد و تلاش می‌کردند چه آنهایی که ممکن بود گروهک‌های وابسته در اوایل انقلاب بود، چه در زمان دوران دفاع مقدس که صدام وعده می‌داد که اگر کسی پای صندوق برود بمباران می‌کند، یک روز هم انتخابات به تعویق نیفتاد و سر موقع خودش برگزار شد. سوای از این‌ها یک اقدامی جمهوری اسلامی انجام داده برای مردم سالاری دینی و آن هم این است که زمینه تبلیغات ارزان و فراگیر را برای همه افراد در چارچوب یک عدالت رسانه‌ای فراهم کرده، شما بعنوان استاندار تهران که بیشترین نماینده را در این حوزه دارد، ارزیابی تان از این موضوع چیست؟
فخاری: حقیقتا به نظر من می‌رسد این دوره از زحماتی که صدا و سیما خاصتا برای ایجاد عدالت انتخاباتی صرف کردند جای تقدیر و تشکر دارد و این فرصت برای همه داوطبان نمایندگی فراهم شد که در یک فضای کاملا عادلانه نقطه نظرات شان، برنامه هایشان را ابلاغ و ابراز کنند و مردم بتوانند رجوع کنند به این نقطه نظرات، این واقعا یک کار جدید و نویی بود که مورد توجه بود، می‌تواند در دوره‌های آینده پویاتر و بهتر بشود و متنوع‌تر بشود به لحاظ کار تبلیغاتی و واقعیت قصه این است که اگر مردم از این طریق به برنامه‌های این نمایندگان به خاطر وسعت سرزمینی، بخاطر عدم دسترسی‌های مستقیم در قبل از دوره‌های رای گیری آشنا بشوند با شرایطی که نمایندگان محترم می‌توانند از آینده ترسیم کنند برای مردم، به نظر می‌رسد یک فضای کاملا تعاملی بین مردم و نمایندگان خودشان برقرار می‌شود و این باعث پویایی و رشد و توسعه اهداف مقدسی می‌شود که مردم دنبال آن هستند.
سوال: یکی از موضوعاتی که در دوره‌های پیشین انجام می‌شد یک هزینه بسیار سنگینی بود که یک نامزد باید برای معرفی خودش به افکار عمومی باید هزینه می‌کرد اعم از پلاکارد، پارچه، و حتی گاهی اوقات این فرصت فراهم نمی‌شد تا همه مردم آشنا بشوند با چهره و دیدگاه‌های آن فردی که می‌خواهد نمایندگی را متقبل بشود، اما در این دور مناظره‌هایی برگزار شد، ارزیابی شما از مناظره‌ها چیست؟ چطور است؟ چه تاثیری می‌تواند بگذارد؟
فخاری: به تناسب دارایی‌های ذهنی و هوش و سواد و توانمندی‌های فکری نمایندگان محترم، مردم این اظهارات را مورد قضاوت قرار می‌دهند و طبیعی است برای انتخاب اصلح به سمت و سویی حرکت می‌کنند که آن یافته‌های خودشان را تطبیق داده باشند با گفته‌های نمایندگان و به همین جهت فرصتی که فراهم شد فکر می‌کنم فرصت بی بدیلی است که تاکنون نبوده و حقیقتا انتظار هم همین است یعنی وقتی که مردم با این فضا آشنا شدند، حالا برای انتخابی که فردا می‌خواهد صورت بپذیرد پای صندوق تامل و تعلل ندارند یعنی به فوریت می‌دانند چه شخصی با کدام مشخصات می‌تواند نیازمندی‌های او را تامین کند.
سوال: ما برای نخستین بار در طی ۴۵ سال گذشته شاهد این هستیم که در تهران می‌خواهد انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود، شما بفرمایید که شیوه این کار چطوری است؟ فرآیند چطور صورت می‌گیرد؟
فخاری: حقیتا بر اساس تجربه‌ای که ما در دوره اول برای بعضی از استان‌ها و شهرستان‌ها داشتیم نشان از این داد که رجوع به این روش برای انتخابات می‌تواند هم فرصت را غنیمت بشمارد، هزینه‌ها را کاهش بدهد، ضریب اطمینان را برای صیانت از آرای مردم و همچنین چگونگی انتخاب بالا ببرد و یک فرصت استثنایی است برای تجربه کردن یک روش جدیدی که می‌تواند در انتخابات‌های دیگر بعنوان یک الگو از آن استفاده بشود البته بالاخره اسیب شناسی می‌شود بعد از این مرحله، اگر لازم بود که یک تغییراتی داده شود انشاالله در انتخابات بعدی مدنظر قرار خواهد گرفت. به طور کلی این سیستم ابتدا به ساکن از طریق آن ۵ سند رسمی احراز هویت می‌کند، فرد از طریق کد ملی خود و سایر مشخصاتی که در کارت ملی یا آن اسناد ۵ گانه است، احراز هویت می‌شود، وقتی احراز هویت شد، به او یک کارت انتخابات می‌دهند که آن کارت انتخابات کارتی است که مثل آن برگه انتخاب رایی بود که در دور اول در اختیار مردم قرار می‌گرفت، این کارت را در یک جایی که روی این دستگاه است ، تعبیه شده قرار می‌دهند، این شروع می‌کند به خوانش اطلاعات مربوط به اعضای داوطلب انتخابات، ما در این لیستی که روی این صفحه صندوق اصلی رای روی مانیتور حاضر می‌شود اسامی ۳۲ نفر از نمایندگان داوطلبی که نهایتا قرار است که در این مرحله خودشان را در آزمون قرار بدهند برای انتخاب، اسامی این‌ها و کد انتخابی شان به طور کامل روی این صفحه ظاهر می‌شود، کسانی که می‌خواهند رای بدهند با اشاره انگشت هر کدام از این شماره‌ها یا نفرات را انتخاب می‌کنند که این ۱۶ نفر را وقتی انتخاب می‌کنند یک بار کلید اتمام رای گیری را می‌زنند و بعد دوباره برای این که اطمینان حاصل بشود که این انتخاب شان درست بوده یک بار دیگر آن را تکرار می‌کنند، یک صفحه‌ای از آن مشخصاتی که آنجا انتخاب کردند روی این صفحه بالای سر این صندوق ظاهر می‌شود در این نقطه همه انتخاب‌ها یک بار دیگر آشکار می‌شود، که کسانی که مشارکت کردند در انتخابات تست کنند، چک کنند که ببینند درست است یا غلط است، اگر اطمینان حاصل کردند دکمه مربوط به صحیح بودن انتخابات را فشار می‌دهند و این برگه به داخل صندوق می‌رود بعنوان یک امانت رای گرفتن می‌ماند تا پایان رای گیری.
سوال: آیا در تمامی شعبه‌های اخذ رای این دستگاه‌ها رفته و مستقر شده؟ با توجه به این که فردا انتخابات انشاالله برگزار خواهد شد؟
فخاری: بله این دستگاه قبل از این که ارسال بشود و مقدمتا باید کار پیکربندی آن انجام بشود یعنی این که ما برای هر شعبه‌ای با کارت‌های شناسایی که معرفی کردم، باید تطبیق داده شود، این تحت عنوان یک پیکربندی، یعنی این کارت‌ها برای شعبات خاصی هستند که این صندوق برای آن شعبه ثبت شده است. بعد از این تا نهایت امشب در شعب مربوطه مستقر خواهد شد و گروه اجرایی ان‌شاءالله از صبح ساعت ۶ فراخوان می‌شوند بیایند برای این که یک بار بتوانند این را بالا بیاورند، آماده کنند و آماده باشد برای گرفتن رأی.
سؤال: به صورت رسمی چه ساعتی شروع می‌شود؟
فخاری: ما ساعت ۸ صبح به صورت رسمی رأی گیری را شروع می‌کنیم تا ۶ بعدازظهر؛ ۱۰ ساعت اولیه است، برای آن اگر ادامه پیدا کرد رأی گیری در سه ساعت اول با نظر وزیر کشور و ستاد انتخابات وزارت کشور تمدید می‌شود. اگر قرار شد که ادامه پیدا کند در بعضی شعب به لحاظ این که تراکم جمعیتی داشته باشیم، با هماهنگی شورای نگهبان ادامه پیدا می‌کند تا ساعت مثلاً ۱۲ شب. البته امیدواریم به خاطر این سرعتی که برای رأی گیری است، قابلیتی که این دستگاه دارد هم سرعت، هم دقت و هم ایمنی است؛ بنابراین این ویژگی‌ها کمک می‌کند که ما بتوانیم زودتر کار رأی گیری را انجام دهیم و مردم معطل نشوند برای انجام کار رأی گیری.
سؤال: در دوره‌های قبل که به صورت دستی رأی گیری صورت می‌گرفت ما شعب سیار داشتیم، الان هم شعبه سیار داریم با این تجهیزات و امکانات ببرند یا نه؟
فخاری: ما برای این کار حدود ۳۱۱ صندوق را پیش بینی کردیم، که البته با یک طرح منطقه‌ای و موضوعی؛ یعنی به تعبیری در فلان منطقه چند بیمارستان است که ممکن است کسانی داوطلب باشند برای رأی دادن و یا مثلاً بخش‌هایی باشند که دسترسی مردم برای رأی دادن کم است، آنها را ما بر حسب تقاضا از طریق یک تلفنی که تلفن تهران است؛ ۴۵۵۰۰ اعلام می‌کنیم برای بازرسی‌ها که اگر مردم در نظارت خودشان برای شعبات اخذ رأی به مشکلی برخوردند و خواستند پیگیری کنند پاسخگوی آنها باشند، برای کار بازرسی و از طریق این شعبه‌ها و صندوق‌های سیار ما تقریباً جایی را نمی‌گذاریم که خالی از تقاضای مردم باشد و آمادگی کامل داریم این پوشش کامل پیدا کند.
سؤال: میزان هماهنگی میان عوامل فنی که این تجهیزات را باید آماده کنند و هیئت های اجرایی و نظارت چطور است؟ این جلسات مستمر گذاشته شده که همه نسبت به شکل جدید اگاه باشند ، چون ما ۴۵ سال بود که با آن شیوه انتخابات رأی گیری می‌کردیم، طبعاً همه عوامل می‌دانستند؟
فخاری: وقتی که به صورت سیستمی کار‌ها انجام می‌شود، طبیعی است عقبه پشتیبانی کننده این سیستم در وزارت کشور مستقر هستند و از طرفی تیم‌هایی که می‌توانند پشتیبانی کنند در شرایطی که لازم است برای اصلاح و رفع عیب پیش‌بینی شده، حتی ما صندوق‌های ذخیره هم داریم که بتوانیم از صندوق ذخیره استفاده کنیم، کارت‌های ذخیره داریم، از کارت‌های ذخیره استفاده کنیم،حتی ما پیش بینی‌های لازم را برای این کار کردیم و ایمنی کامل را برای اخذ رأی از طریق سیستم الکترونیک فراهم است و جای هیچ نگرانی نیست.
سؤال: در هر حوزه رأی گیری چه تعداد از اینها نصب شده و آماده است برای کمک به رأی‌گیری؟
فخاری: بستگی دارد به میزان آماری که ما از دور اول داشتیم و براورد کردیم تقریباً یک عددی بین یک تا سه و نیم؛ صندوق در هر شعبه اخذ رأی پیش بینی شده، به طور میانگین و طبیعی است یک جا ممکن است چهار دستگاه باشد، یک جا ممکن است سه دستگاه و یک جا لازم باشد پنج دستگاه باشد، بنابراین یک عددی را ما به عنوان میانگین گرفتیم و به همین میزان هم تأمین و توزیع شده که ان‌شاءالله بتوانیم همه نیاز‌ها را تأمین کنیم.
سؤال: با توجه به این که رأی گیری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، طبعاً هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و سرعت افزایش، انتظار شما این است که در این دوره از انتخابات، زمان اعلام نتایج کی باشد؟ چون قبلاً گاهی اوقات دو سه روز طول می‌کشید، در دوره اول هم همین طور است وقتی تک تک آرای این هزار نفر، دو هزار نفر شمرده شود بعد جمع بندی شود، در این دوره انتظار شما چیست؟
فخاری: ما یک جدول زمان بندی تدوین شده‌ای در دستور کار داریم، یک حداقل ۷۰ دقیقه‌ای تا حداکثر ۲۰۰ دقیقه‌ای برای خود منظور کردیم که این دو می‌تواند کمک به ما کند از مراحل پایانی اخذ رأی که صندوق؛ باز، کنترل‌نهایی و ثبت، صورت جلسه و اعلام شود به مرکز ما ماکزیمم تا ۲۰ دقیقه فرض گرفتیم و این می‌تواند به ما کمک کند که ما در انتهای رأی گیری با سرعت بسیار بالا نتایج را اعلام کنیم. در دوره‌های قبل شاهد بودید برای شمارش آراء گاهی اوقات یک روز دو روز ما همه عوامل را پای صندوق داشتیم، دانه دانه باید ثبت می‌کردند بعد نهایتاً صورتجلسه می‌کردند، این قابلیت را برای ما فراهم کرده که ما منتهی الیه تا یک ساعت و نیم، ماکزیمم دو ساعت بعد از رأی گیری نتایج را کاملاً انتقال داده باشیم و بتوانیم در همان شب اول آمار را بدهیم، اگر لازم بود فردا نتایج نهایی را اعلام کنند.
سؤال: جدا از این فرایند انتخابات که همه تمهیدات لازم اندیشیده شده و با آموزش‌هایی که به عوامل اجرایی و نظارتی داده شده، طبعاً یک انتخابات خوبی خواهیم داشت، اما یک نکته‌ای را من از شما به عنوان استاندار تهران می‌پرسم؛ در استان‌های دیگر نمایندگان وقتی انتخاب می‌شوند در حوزه‌های خودشان، طبعاً مردم آن را می‌شناسند، صحبت می‌کنند؛ می‌آیند و...، با آن نظام مسائل آن حوزه انتخابیه آشنا هستند، در تهران وضعیت چطور است؟
فخاری: بالأخره تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی، مورد توجه جهان است، حقیقتاً یک موقعیت استثنایی دارد، طبیعتاً عیار کسانی که می‌خواهند در تهران وظیفه کار نمایندگی را بر عهده بگیرند، بسیار بالاتر است و حتماً این طور خواهد بود و انتظاراتی که مردم دارند قاعدتاً نسبت به سایر جا‌ها ممکن است بالاتر باشد؛ یعنی به هر میزانی که نمایندگان فرصت را برای ارتباط با مردم فراهم کنند و از این رابطه خوب و صمیمی، لذا آن مسائل را مستقیم بشنوند و برای آن، راهکار‌های اجرایی فراهم کنند، طبیعتاً مشکلات تهران حل خواهد شد. مشکلات تهران در همه حوزه‌ها نمونه می‌تواند باشد، تقاضا داریم که در یک تعامل دو و چندسویه و با بهره گیری از ظرفیت‌های نظارتی خود برای پیشبرد اهدافی که تحت عنوان قوانین جاری جمهوری اسلامی است کار مردم را تسهیل کنند، نیازمندی‌های مردم را در حوزه نظارتی تقویت کنند و مطالبه‌گری مردم را به طور مستقیم فراهم کنند و این جایی که مردم مشارکت می‌کنند، حقیقتاً مشکلات؛ بهتر، سریعتر و با کیفیت حل می‌شود.
سؤال: الان از دید شما مهم‌ترین موضوعاتی که شاید لازم باشد شما به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان تهران فکر می‌کنید اینها باید در دستور کار نمایندگان تهران قرار بگیرد چیست؟ چون مثلاً در استان‌های مختلف از سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی، از خراسان شمالی تا خوزستان؛ استانداران و نمایندگان یک ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، در تهران شما فکر می‌کنید این نوع تعامل باید چگونه باشد؟
فخاری: به نظر می‌رسد ابتدای ساکن ما روی آمایش به عمل آمده روی استان تهران باید یک مرور مجددی را با نمایندگان داشته باشیم. شناخت ما از محیط عمل بسیار مهم است. این مبنای کار آمایش به ما نشان می‌دهد نقاط قوت و ضعف ما در استان تهران کجاست؟ و خاصتاً شهر تهران. مبنای این کار می‌تواند زمینه را فراهم کند که ما از طریق آمایش تطبیق دهیم با وضع مطلوب و وضع موجود، اشکالات را در قالب نظام مسائل استان و تهران استخراج کنیم، سازمان‌های متولی را مشخص کنیم و بعد در نظام بودجه بندی و طرح‌های توسعه‌ای استان توافق نظر داشته باشیم و گام به گام برای رفع مشکلات طرفین همکاری و تلاش کنیم، بنابراین آن چه فرمودید تعامل مستقیم، روشن، بی‌واسطه بین مسئولان استان تهران و نمایندگان، مردم و نمایندگان، کمک می‌کند که آن ظرف آمایشی جای خود را پیدا کند و این مشکلات حل شود. ما عمده مسائلی داریم، حقیقتاً در تهران باید مورد توجه و عنایت قرار بگیرد. یکی از موضوعات؛ بارگذاری جمعیت استان تهران است. ما باید بتوانیم بر اساس طرح آمایش؛ این ظرف را برای جمعیت‌پذیری آینده تهران مشخص کنیم و ما می‌دانیم شرایطی که امروز با آن مواجهیم باید یک اقداماتی صورت پذیرد که حتی مهاجرت معکوس به صورت جدی صورت بپذیرد و این شرایطی که امروز است برای حوزه تأمین زیرساخت‌ها، شبکه حمل و نقل، راه، آب و هوا و این وضعیتی که ما داریم به عنوان مشکلات هوای پاک؛ عموم مشکلات است. در حوزه‌های بازچرخانی منابع سطحی مثل آب یا توسعه شهر تهران، حریم شهر تهران، تداخل این حریم با حریم سایر شهرستان‌ها و شهر‌های استان، اینها مسائلی است که نمایندگان حتماً می‌توانند کمک بدهند که ان‌شاءالله مشکلات مرتفع شود. از موضوعات بسیار مهمی که به نظر می‌رسد باید مد نظر باشد، آسیب‌های اجتماعی است که ما در تهران با آن کم و بیش مواجهیم، کمک نمایندگان اولاً به لحاظ نگاه و تسلط آنها به آمار، ارقام و نوعیت آسیب‌ها باید به طور جدی در دسترس باشد و کمک دهیم به هم، برای این یک برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم تا این مشکلات مرتفع شود.
سؤال: ما شاهد بودیم که طی سه تا چهار ماه گذشته، بحث تقسیمات کشوری در حوزه استان تهران که از جهت وسعت گرچه شاید کوچکترین استان باشد، اما از جهت جمعیت چندین برابر سایر استان‌ها جمعیت دارد، آیا این طرح به جایی رسیده الان آخرین وضعیت چطور است؟
فخاری: مقدمتاً بر اساس براورد‌ها و مطالعاتی که در گذشته صورت پذیرفته بود، طرح تفکیک سه استانی تهران اصیل که خود تهران و غرب تهران و جنوب شرقی تهران مد نظر بود، مطالعات اولیه صورت پذیرفت، یک فرایند‌هایی را در حوزه‌های تخصصی در دولت طی کرد و آماده شد تا انتقال و انعکاس دهند، به مجلس شورای اسلامی که فکر می‌کنم جزو دستورکار‌های مجلس جدید است، در این دوره ان‌شاءالله این کار انجام شود، طبیعتاً بر اساس آن براورد‌ها و تقسیماتی که صورت پذیرفت، ما استان غربی را در غرب تهران و جنوب شرقی را با مرکزیت ورامین مطالعاتش انجام شد که البته به نظرم می‌رسد هنوز جا دارد روی موضوعات مطالعاتی این دو استان بیشتر کار شود، شرایطی که فراهم می‌کند، درست است که ما استان را به لحاظ مدیریتی یک تقسیم بندی می‌کنیم ولی باید بتوانیم توجیه کنیم که این تقسیم بندی کجا منافع عام مردم تأمین می‌شود و این تعارضاتی که ممکن است به لحاظ نزدیک بودن سرزمین و تلفیق زیرساخت‌های حوزه‌های جغرافیایی منطقه دارد، موجب سلب آرامش مردم نشود و بتواند زمینه‌ای را فراهم کند که از این تقسیمات مردم بتوانند سود نهایی را ببرند و با کوچک شدن مدیریت، دسترسی مردم به عوامل کمک دهنده در پیشبرد اهداف سیستمی و موقعیت‌های سازمانی و اداری فراهم شود. اینها اهدافی است که برای اجرای طرح تقسیم ما مد نظر است، امیدواریم که با تکمیل کار مطالعاتی و اطمینان از این که این تقسیمات می‌تواند گره‌گشای موضوعاتی باشد که ما در سطح استان فعلی تهران داریم، ان‌شاءالله زمینه‌ای فراهم کند برای آسایش و آرامش مردم.
سؤال: فکر می‌کنید تا چه زمانی تصمیم گیری قطعی راجع به تقسیمات در حوزه تهران یعنی استان تهران صورت بگیرد؟
فخاری: جدول زمان بندی در دسترس نیست، طبیعتاً بعد از ابلاغ یا اعلام این موضوع به عنوان یک موضوع به مجلس شورای اسلامی، بستگی دارد که مجلس شورای اسلامی با کدام اولویت این را در دستور کار قرار دهد و قبل از آن قاعدتاً نمایندگان باید مطالعات لازم را انجام دهند که آماده باشند برای اظهار نظر و رأی گیری نهایی که فکر می‌کنم یک زمان بندی خاص خود را می‌خواهد. ما باید این توقع را از نمایندگان مجلس داشته باشیم.
سؤال: در استان‌ها شاهد این هستیم که مثلاً اداره کل‌هایی که در یک استان وجود دارند، هر کدام نقشی را ایفا می‌کنند در حوزه محیط زیست، صمت، حوزه‌های مختلف، ثبت اسناد، تمام این حوزه‌های اجرایی که وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد در استان تهران به دلیل این که وزارتخانه اینجا وجود دارد، اینها تحت‌الشعاع قرار گرفته، چه باید کرد برای این که این تحت‌الشعاع قرار نگیرد و هر کسی مسئولیت خاص خود را بداند که مثلاً یک کاری دارد لزوماً نیاز به وزارت کشور رفتن ندارد، استانداری، فرمانداری تهران و بخشداری‌های مختلف و این فرایندی که در سایر استان‌ها وجود دارد در تهران هم شکل بگیرد؟
فخاری: ما باید به وظایف ملی، استانی و شهرستانی قائل باشیم. اگر این تفکیک صورت نپذیرد، تداخل وظایف باعث می‌شود که محل رجوع؛ مخدوش باشد. طبیعتاً ما در استان تهران با این مواجهیم، گاهی اوقات بعضی از طرح‌های ملی در استان تهران است و به نظر می‌رسد آن جا که تصدی‌گری ملی کاهش پیدا کند و به استانی منتقل شود، و یک ظرفیت جدیدی را می‌تواند خلق کند، به همین ترتیب ما هم در استان تهران این را می‌دهیم به فرمانداری تهران و تفکیک می‌کنیم به عنوان وظیفه، که البته ما در سیاست کاری خودمان الان فرمانداری تهران را به عنوان پیش‌قراول برای انجام کار‌های حوزه تهران داریم کاملاً جدا می‌کنیم. در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی؛ این را داریم مستقل از تصمیمات استانی می‌کنیم که بتواند هویت لازم را پیدا کند. در تلاشیم که این خط تقسیم را هم بین خودمان و بخش‌های ملی انجام دهیم و البته مدیران کل در سطح استان تهران نهایت همکاری را با ما دارند، از همین جا از همه آنها تشکر می‌کنم، علیرغم این که تحت این فضا؛ تحت‌الشعاع این موضوع هستند ولی واقعیت قصه؛ ما تلاش کردیم با همکاران‌مان این فضا را به سمتی ببریم که با تفکیک وظایف به نتایج خوبی برسیم.
سؤال: اگر نکته خاصی دارید لطفا بفرمایید؟
فخاری: تشکر می‌کنم از حضور مردم، از اراده مردم و آن چه که آنها مطالبه می‌کنند برای رسیدن به اهداف بسیار بزرگی که برای توسعه آینده کشور دارند، این هم به تعبیری پای صندوق‌های رأی تعیین می‌شود و کسانی که به هر تعبیری می‌خواهند شرط بگذارند برای انتخاب، یک جمله عرض می‌کنم؛ آن این است که کسانی که جان‌شان را برای حفظ، اقتدار و آینده ایران عزیز فدا کردند شرط نگذاشتند، ما هم برای انتخاب و در تداوم آن حرکت بزرگ؛ شرط تعیین نکنیم.



کلمات کلیدی


captcha