استفاده از توان ملی و ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در جهت رفع فقر، محرومیت و بیکاری/ دانشجو نباید پیاده نظام یک حزب سیاسی باشد/ مقابله با فردگرایی، قانون‌گریزی و کم‌کاری سازمانی/ امسال شهریه ثابت دانشجویان تغییر نمی کند
تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 11:47:49


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 28166 || تاریخ : ۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ۱۵:۳۲                 آموزش عالی و فناوری

دکتر فرهاد رهبر در نخستین نشست مطبوعاتی مطرح کرد:

استفاده از توان ملی و ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در جهت رفع فقر، محرومیت و بیکاری/ دانشجو نباید پیاده نظام یک حزب سیاسی باشد/ مقابله با فردگرایی، قانون‌گریزی و کم‌کاری سازمانی/ امسال شهریه ثابت دانشجویان تغییر نمی کند


ایرانیان_فرهادرهبررئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی حاصل تلاش و تجربه گذشتگان و همه مردم است، گفت: این دانشگاه متعلق به همه مردم است و ما از توان ملی برای حل مسائل اساسی کشور ازجمله فقر، محرومیت، بیکاری و... استفاده خواهیم کرد.


استفاده از توان ملی و ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در جهت رفع فقر، محرومیت و بیکاری/ دانشجو نباید پیاده نظام یک حزب سیاسی باشد/ مقابله با فردگرایی، قانون‌گریزی و کم‌کاری سازمانی/ امسال شهریه ثابت دانشجویان تغییر نمی کند

نخستین نشست مطبوعاتی دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مدیران، صبح امروز با حضور گسترده اصحاب رسانه در سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، دکتر فرهاد رهبر در ابتدای این جلسه با سلام و درود به مقام معظم رهبری و روح بلند امام راحل و روح بزرگمرد تاریخ حضرت آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و ارواح طیبه شهدا و با تبریک روز کارمند، گفت: خوشحالم که در یکی از روزهای هفته دولت در خدمت خبرنگاران عزیز هستم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک خانواده بزرگ است که تا امروز بیش از 5 میلیون و 500هزار فارغ‌التحصیل داشته است، گفت: در حال حاضر نیز بیش از یک میلیون و 500هزار نفر در این دانشگاه در حال تحصیل هستند یعنی در حال حاضر این دانشگاه با 7 میلیون خانواده در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ است.

دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه مردم است

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی مردمی است و خصوصی نیست، گفت: مردم در تاسیس این دانشگاه مشارکت داشته و امروز در اداره آن همکاری دارند. انتظار این مردم از دانشگاه آزاد اسلامی این است که این دانشگاه بتواند مشکلات جامعه را حل کند. دانشگاه آزاد اسلامی در یک مقطع مشکل ادامه تحصیل متقاضیان ورود به دانشگاه را توانست حل کند اما امروز دیگر مشکل، ادامه تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی نیست.

دکتر فرهاد رهبر با توضیح مختصات دانشگاه‌های نسل اول، دوم و سوم گفت: دانشگاه نسل اول به دنبال ادامه تحصیل و دانشگاه نسل دوم به دنبال تولید و افزایش تعداد مقالات و کمک به ارتقای علم در کشور بودند. امروز دانشگاه نسل سوم باید کارآفرین باشد. علم تولیدشده در آن باید نافع بوده و این علم نافع برای رفع نیازهای مردم به کار برده شود.

وی با بیان اینکه انتظار مردم از این دانشگاه اشتغال فارغ‌التحصیلان است، اظهار داشت: چند مسئله مهم امروز در کشور وجود دارد که یکی از آنها بیکاری فارغ التحصیلان و دیگری این است که چرا با وجود ثروتمندی کشور، مردم فقیر هستند؟ دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند برای روشن سازی و پاسخ به این سوالات، وارد عمل شود و علاوه بر پاسخ، راهکارهای عملی رسیدن به حل این موضوع را در اختیار قرار دهد.

دانشگاه آزاد اسلامی در فرآیند تبدیل علم به ثروت پیشقدم می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این دانشگاه امروز در رتبه اول یا دوم تولید علم در کشور قرار دارد، گفت: امروز این دانشگاه می‌خواهد در فرآیند تبدیل علم به ثروت پیشقدم باشد. تمامی معاونین دانشگاه در حال برنامه ریزی برای بکارگیری نخبگان، کارآفرینان و صاحبان ایده، برای تبدیل علم به ثروت هستند.

دکتر رهبر با بیان اینکه امروز محدودترین عامل پیشرفت در دنیا سرمایه فیزیکی نیست، بلکه سرمایه انسانی است، گفت: کشور ما از منابع غنی و سرمایه‌های انسانی برخوردار است اما در مدیریت ضعیف است، باید بین منابع و سرمایه انسانی ارتباط برقرار کرد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی با کمک مردم و تمامی عزیزانی که در تاسیس این دانشگاه فعالیت داشته اند و همراه این دانشگاه بوده اند، می‌خواهیم ثروت آفرینی از علم در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی به دور از سیاسی‌کاری، ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند

دکتر رهبر با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگی که مردم در کشور از آن رنج می‌برند، سیاسی کاری در نهادهاست، گفت: گروه‌های چپ و راست در کشور به دنبال منافع قبیله‌ای هستند، البته گاهی به خود ضربه ضربه می‌زنند. امروز سیاسی‌کاری به کشور صدمه زده است. استفاده از تمام فرصت‌های کشور به نفع همه است، دانشگاه آزاد اسلامی به دور از سیاسی‌کاری، ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ما به یک وحدت ملی و وحدت کلمه که همواره از کلیدواژه‌های امام خمینی (ره) بوده است، نیاز داریم، تصریح کرد: استفاده از توان ملی در دانشگاه آزاد اسلامی به دور از جناح بندی‌های سیاسی مورد تاکید قرار خواهد داشت. چرا که ثابت شده که سیاسی کاری در کشور جز تخریب، درجا زدن و عقب ماندگی چیز دیگری به دنبال ندارد.

دکتر رهبر با بیان اینکه امروز دانشگاه آزاد اسلامی به درخت تنومندی تبدیل شده است، گفت: در زمان حاضر می‌توانیم زیر سایه این درخت تنومند از محصولات آن بهره برداری کرده و استفاده کنیم. به همین منظور از تمامی مدیران قبلی دانشگاه ازجمله دکتر جاسبی، دکتر دانشجو و دکتر میرزاده و معاونین آنها تشکر می‌کنم چرا که زحمات زیادی برای ارتقای این دانشگاه کشیده اند.

دانشگاه آزاد اسلامی از توان ملی برای حل مسائل اساسی کشور استفاده خواهیم کرد

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی حاصل تلاش و تجربه گذشتگان و همه مردم است، گفت: این دانشگاه متعلق به همه مردم است و ما از توان ملی برای حل مسائل اساسی کشور ازجمله فقر، محرومیت، بیکاری و... استفاده خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «فرهیختگان» درخصوص خبر خوش برای دانشجویان گفت: در سال جاری شهریه ثابت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تغییر نکرده و تنها شهریه متغیر 10درصد افزایش داشته است. در دانشگاه مصوبه‌ای درباره شهریه گروه‌های پزشکی در اسفند 95 داشتیم که اصلاحات آن انجام شده است. این مصوبه شهریه دانشجویان پزشکی را تعیین کرده ولی این موضوع را تعیین نکرده که این افزایش شهریه مربوط به ورود‌های 96 به بعد است و ورودی‌های سال 95 و قبل از آن مشمول مصوبه هیات امنای دانشگاه نخواهند شد.

وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه «فرهیختگان» درخصوص ویژگی‌های سامانه «ثبت ایده» دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تلاش ما این است که کسانی که صاحبان ایده هستند ولی جرأت تبدیل ایده به محصول را ندارند، در این سامانه وارد شوند. این سامانه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به وجود آمده تا صاحبان ایده، ایده‌های خود را در آن معرفی کنند. ایده‌ها پس از پالایش توسط کارشناسان، در صورتی که قابلیت تولید و تجاری شدن داشته باشند، در صندوقی که برای تجاری سازی ایده‌های تعبیه شده، دعوت خواهند شد تا با تامین ملی و پذیرش ریسک ایده‌ها از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، ایده‌ها تبدیل به محصول و تجاری سازی شوند.

افزایش 40 درصدی سهم درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی تا سال ۱۴۰۴

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما یک مشکل اساسی داریم و آن اینکه تا به حال ۸۰ درصد درآمد دانشگاه از طریق شهریه تامین می‌شد، گفت: طی یک برنامه ریزی، درآمدهای غیر‌شهریه‌ای افزایش داده خواهد شد تا در سال ۱۴۰۴ درآمد غیرشهریه‌ای به ۴۰ درصد درآمدهای دانشگاه برسد.

دکتر رهبر با بیان اینکه امروز دیگر تقاضای موج جمعیتی ورود به دانشگاه به پایان رسیده است، گفت: در این شرایط دانشگاه نیز باید تغییر رویه دهد و درآمدهای غیر شهریه‌ای خود را افزایش دهد تا این امکان را به ما بدهد که شهریه دانشجویان را افزایش ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال الگویی درست کرده‌ایم که برای برخی رشته‌ها ۵۰ درصد تخفیف شهریه و برای برخی از مناطق محروم تخفیف‌های ویژه شهریه‌ای قائل شده ایم. در هر استان، منطقه‌ای مشخص کرده‌ایم تا دانشجویان آن از تخفیف شهریه ویژه بهره مند شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «مهر» درخصوص ادغام معاونت‌های دانشگاه گفت: ساختار اداری دانشگاه قبلاً افقی بوده است که با بررسی‌ها و همفکری در هیات رئیسه و هیات امنا، به این نتیجه رسیدیم که ساختار اداری دانشگاه باید اصلاح شود. دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک ساختار افقی بسیار گسترده است که اداره آن با این شرایط، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. با توجه به تغییرات ایجادشده، نیاز به برخی معاونت‌ها مرتفع شده و با تایید هیات امنا به اداره کل تبدیل خواهند شد.

ساختار دانشگاه آزاد اسلامی کوچک و چابک خواهد شد

وی افزود: امروز دانشگاه آزاد اسلامی دارای ساختار اداری پرهزینه‌ای است که تامین هزینه آن ممکن است با مشکل مواجه شود و با افزایش شهریه، بار آن به دوش دانشجویان بیفتد. بنابراین همگی به این نتیجه رسیده‌اند که باید ساختاری کوچک و چابک ایجاد شود. این تغییرات را از سطح ستاد شروع کرده‌ایم تا واحدها نیز این تغییرات را اعمال کنند.

دکتر رهبر با بیان اینکه تغییر ساختار در دانشگاه به این منظور بود که ساختار افقی به ساختاری عمودی تبدیل شود گفت: در عین حال این ساختار باید سبک وچابک باشد. کار ستاد، سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت است. بنابراین این وظایف نیازمند ساختار جدیدی است که در هیات امنا به تصویب رسیده و به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید. در این تغییرات اگر معاونتی حذف شود، به عنوان مشاور از آنها استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری «آنا» در خصوص جزئیات جرات علمی گفت: دانشجویی که تازه فارغ‌التحصیل شده و ایده‌ای دارد که می‌خواهد تبدیل به محصول کند، پیچ و خم‌های اداری بسیاری پیش رو دارد و این جرأت را ندارد که وارد عمل شود. در همین خصوص ما در دانشگاه آزاد اسلامی شرایطی را فراهم می‌کنیم که دانشجو بدون هیچ مشکلی ایده‌ خود را به محصول تبدیل کند. یکی دیگر از مشکلاتی که دانشجو با آن مواجه است، بازاریابی برای فروش است. اولین بازار هم بازار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است چراکه دانشگاه سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تجهیزات و ملزومات خریداری می‌کند. بنابراین صاحبان ایده می‌توانند از این بازار بزرگ برای فروش محصول خود استفاده کنند.

وی افزود: دانشگاه باید شرایطی فراهم کند تا با مذاکره با مسئولان سفارتخانه‌ها، ترتیبی اتخاذ شود تا آنها بازاریاب محصولات دانشجویان ما باشند. البته در این زمینه باید به دنبال افزایش استانداردهای محصولات خود باشیم.

دانشگاه آزاد اسلامی نیروی متخصص رایگان در اختیار هر واحد صنعتی که بخش تحقیق و توسعه تاسیس کند، قرار می دهد

دکتر رهبر ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به هر واحد صنعتی که بخش تحقیق و توسعه تاسیس کند، نیروی تحقیق و توسعه رایگان خواهد داد. اگر آن واحد صنعتی توانست با تحقیق و توسعه، ایجاد ارزش افزوده داشته باشد، با انجام مذاکراتی سهم دانشگاه نیز باید پرداخته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت فعال صنعت موجود کشور ۳۰ درصد است، گفت: 70درصد این ظرفیت خالی و بلااستفاده است و با مذاکراتی با اتاق بازرگانی، باید از این ظرفیت خالی استفاده کنیم تا ایده‌ها به محصول تبدیل شوند. همه اینها نیاز به مدیریت دارد و ما در دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت می‌کنیم، اگر از ۱۰ ایده فقط و فقط یک ایده به نتیجه برسد، تمام زیان‌ها را جبران می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی مانند بیمه، ریسک ایده‌ها را پذیرفته تا محققان جرأت تبدیل ایده به محصول را داشته باشند.

هدف دانشگاه آزاد اسلامی تعامل با همه نهادهای کشور است

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری « مهر» درخصوص تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری و رفع مشکلات رشته محل‌های دانشگاه گفت: هدف ما تعامل با همه است اما با توجه به مصالح دانشگاه آزاد اسلامی که مصالح ملی هم در آن نهفته است، مذاکراتی با وزارت علوم شروع شده و ان‌شاءالله در شروع دولت دوازدهم این مشکلات برطرف خواهد شد.

دکتر رهبر تاکید کرد: البته در هر صورت فصل‌الخطاب ما قانون است و هرچه قانون تعیین کرده باشد، آن را می‌پذیریم و تبعیت از قانون در سطح اعلای آن است.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو در خصوص اینکه عده‌ای می‌گویند دانشگاه تهران در زمان شما امنیتی شده و القا می‌کنند که با آمدن شما، فضای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بسته خواهد شد، توضیح داد: بنده سابقه کار در معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و مبارزه با مفسدین دارم. آنهایی که این موضوع را مطرح می‌کنند، نگران چه چیزی هستند؟ تخصص من اقتصادی است. کسانی که از سابقه من می‌ترسند، خوب می‌دانند حرفه‌ام این است که مفسدان را خوب می‌شناسم و آنها را کنار خواهم گذاشت.

وی افزود: زمانی دانشگاه تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده بود و مغازه‌داران اطراف دانشگاه، ماشین خود را در دانشگاه پارک می‌کردند. به همین دلیل ورود به دانشگاه را منوط به ارائه کارت دانشجویی کردم. آیا این کار امنیتی است یا برای رفاه خود دانشجویان صورت می گرفت؟

لزوم وجود آزاداندیشی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و تضارب آرا در دانشگاه

دکتر رهبر با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم است و نمی‌تواند بستری برای فعالیت‌های سیاسی‌کارانه ای باشد که سیاست‌بازان می‌خواهند از آن بهره گیرند، گفت: آزاداندیشی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و تضارب آرا در همه دانشگاهها باید وجود داشته باشد ولی دانشگاه جای سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری نسیت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجو نباید پیاده نظام یک حزب سیاسی باشد، اظهار داشت: دانشجو باید فعال و آگاه باشد ولی نباید پیاده نظام یک حزب خاص باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ضوابط، زمینه فعالیت سیاسی دانشجویان را فراهم می‌کند

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بر اساس ضوابط، زمینه فعالیت سیاسی دانشجویان را فراهم کند، گفت: بیشترین فعالیت‌های باز سیاسی در زمان 6 سال فعالیت بنده در دانشگاه تهران اتفاق افتاد. ما به فعالیت همه تشکل‌ها، گروه‌ها و دانشجویان که وفق مقررات توانسته اند جواز فعالیت در دانشگاه را بگیرند، اعتقاد داریم اما اجازه فعالیت خارج از چارچوب و مقرارت به کسی داده نخواهد شد.

دکتر رهبر در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «آفرینش» درخصوص فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دارای تعدادی واحد بین المللی است که دانشجویان در آن مشغول تحصیل هستند. تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه باید به‌روز شوند. قصد ما گسترش دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای جهان اسلام، منطقه و خاورمیانه است. تبادل دانشجو، تبادل استاد، فرصت‌های مطالعاتی پسادکتری، اعزام دانشجو در دوره‌های پسادکتری و... ازجمله برنامه‌های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی است که با تنظیم تفاهم نامه‌ها، این امور گسترش خواهد یافت.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «رادیو سراسری» درخصوص نگرانی برخی دانشجویان برای ادامه فعالیت برخی واحدهای بین‌المللی گفت: دانشجویانی که از قبل جذب شده‌اند، مطمئن باشند که رشته‌هایشان قانونی است. درباره برخی واحدهای بین‌المللی نیز در حال بررسی و برنامه ریزی هستیم که مشخص شود کدام واحد می‌تواند با کیفیت به فعالیت خود با همکاری و مشارکت دانشگاه‌های معتبر کشور مقصد ادامه دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «اطلاعات» درخصوص برخی کاستی‌ها در واحدهای دانشگاه، با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی نیمی از ظرفیت آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده است. بیش از 30هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت و 40هزار عضو هیات علمی نیمه‌وقت در این دانشگاه در حال فعالیت هستند. این در حالی است که تعداد اعضای هیات علمی وزارت علوم به 50هزار نفر نیز نمی رسد. ممکن است در برخی واحدها مشکلاتی وجود داشته باشد اما این موضوع تنها متوجه دانشگاه آزاد اسلامی نیست بلکه کل آموزش عالی کشور درگیر این مسئله است.

دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش کیفیت برنامه دارد

وی با بیان اینکه ما برای افزایش کیفیت برنامه داریم، گفت: البته معتقدیم که کیفیت آموزش عالی باید در کشور ارتقا پیدا کند و تمامی دانشگاه‌ها نیازمند توسعه و ارتقای کیفیت هستند و همه کشور با یک نظم و آهنگ باید ارتقا پیدا کند که البته این امر یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای این موضوع برنامه‌هایی در نظر داریم.

دکتر فرهاد رهبر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «ایلنا» درخصوص انتصابات صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنای من کار با تمامی افراد موجود دانشگاه است مشروط بر اینکه سیاسی‌کاری و عقیده سیاسی فرد دخالتی در فعالیت‌های دانشگاهی او نداشته باشد. در واقع ما باید در دانشگاه کار حرفه‌ای و علمی انجام دهیم.

دکتر رهبر با اشاره به مبحث فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دکتر کلانتری به درستی مطرح کردند که فرهنگ در واقع یک روح است. ما نباید زمانی که بحث فرهنگی پیش می‌آید، نگاهمان معطوف به ابزارها و ارائه محتوای فرهنگی باشد.

وی افزود: ‌منظور ما از مباحث و فعالیت‌های فرهنگی، مباحثی است که بایسته یک محیط آموزشی و پژوهشی است. قاعدتاً در این محیط انتظار ما از کار فرهنگی در راستای تقویت کار جمعی، مهارت‌آفرینی، قانون‌گرایی، کرامت‌محوری، اعتمادبه‌نفس، جسارت علمی، انضباط سازمانی و غیرت دینی و ملی است. در واقع این روح باید این بایسته‌ها را در اختیار داشته باشد.

مقابله با فردگرایی، قانون‌گریزی و کم‌کاری سازمانی در دانشگاه

دکتر رهبر خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما باید در یک محیط فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با آن مبارزه کنیم، مقابله با فردگرایی، قانون‌گریزی، کم‌کاری سازمانی، تجمل‌گرایی، اسراف، بی‌عدالتی، غلو و چاپلوسی است. باید فرهنگ اینها را در دانشگاه کمرنگ کرده و از بین ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جاری شدن و دمیده شدن فرهنگ ایرانی و اسلامی در دانشگاه لوازمی دارد، گفت: اولین و مهمترین این لوازم، وجود و بکارگیری اساتید و مدیران وفادار به ارزش‌های ملی و نظام اسلامی، بکارگیری کارکنان متعهد و حضور دانشجویان با این تفکر ملی و اسلامی است. نوسازی نظام آموزشی و حرکت از حافظه‌محوری به سمت مهارت‌آموزی و پژوهش‌محوری و کاربردی کردن آموزش‌ها و ارتقای فرهنگ سیاسی و فکری دانشجویان و بسترسازی برای افزایش مشارکت دانشجویان،‌ اساتید، کارکنان در تقویت فرهنگ اسلامی ایرانی و بهره‌گیری از آنها در امور حرفه‌ای از دیگر لوازم جاری سازی فرهنگ ایرانی اسلامی در دانشگاه است.

وی افزود: تا مادامی که این ابزار از ارزش‌های ایرانی اسلامی و یا به عبارت دیگر دینی و ملی استفاده کنند و در آن راستا باشند، ما با تمام توان از آن حمایت می‌کنیم. ما اعتقاد داریم فرهنگ دانشگاه نباید منجر به هرج و مرج شود.

دکتر رهبر خطاب به دکتر کلانتری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، گفت: اگر روح پاک و اصیل ایرانی و اسلامی را در دانشگاه جاری و ساری کنیم، مسائل آموزشی و پژوهشی به خودی خود درست خواهد شد و برای اینکه بتوانیم این روح را جاری و ساری کنیم، باید شاخص‌هایی را تعریف کنیم که برمبنای آن تمامی واحدها بتوانند این فرهنگ را در دانشگاه تزریق، تقویت و احیا کرده و گسترش دهند.

وی افزود: با جاری شدن فرهنگ اسلامی و ایرانی، دیگر امور دانشگاه به صورت حرفه‌ای و همه‌جانبه تقویت شده و کیفیت‌ها افزایش می یابد و در این راستا وظیفه ملی ما - از بین بردن فقر و محرومیت و ایجاد ثروت از علم -تحقق پیدا خواهد کرد. همه اینها یک برنامه منسجم و مکمل است که باید در کنار هم قرار گیرد تا اهداف عالیه دانشگاه تحقق یابد.

وی در پایان با تشکر از تمامی خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: سوالات خبرنگاران نشان از دغدغه‌های مردم در دانشگاه دارد و ما در حال برنامه ریزی برای رفع دغدغه‌هایی که خبرنگاران در قالب سوال مطرح کردند،‌هستیم.



کلمات کلیدی


captcha