در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟
تاریخ: ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت: 20:27:55


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 87460 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ ۰۱:۵۲                 سیاسی

در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟


نخستین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.


 در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟

به گزارش جامعه ایده آل، نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی و محمدباقر قالیباف در حال پخش است و مردم می‌توانند این مناظره چهارساعته را از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده مشاهده کنند.

 ۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در این مناظره به سوالاتی پاسخ می دهند که مشروح آن را در ادامه می بینید.


مجری: همانطور که پیش از برنامه مناظره در پخش زنده هم تماشا کردید نامزد‌های محترم بر اساس قرعه کشی که انجام شد روی صندلی‌ها مستقر شدند.

 بر این اساس نامزد محترم شماره یک، جناب آقای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نامزد محترم شماره دو جناب اقای محمدباقر قالیباف، نامزد محترم شماره سه جناب آقای مسعود پزشکیان، نامزد محترم شماره ۴ جناب آقای سعید جلیلی، نامزد محترم شماره ۵ جناب آقای علیرضا زاکانی و نامزد محترم شماره ۶ جناب آقای مصطفی پورمحمدی که تشکر می‌کنم از حضور هر ۶ نامزد محترمی که در استودیو حضور دارند.

ما در این دوره از برنامه‌های مناظره بر خلاف ادوار گذشته دیگر برای طرح پرسش‌ها قرعه کشی مجددی تا انتهای برنامه نخواهیم داشت و بنابراین طرح پرسش‌ها و نوبت‌های صحبت کردن و پاسخگویی نامزد‌های محترم بر اساس همین ترتیب شماره‌هایی است که روی صندلی‌های آن مستقر شدید.

 اجازه می‌خواهم که در ابتدای این برنامه یاد و خاطره امام راحل عظیم الشان، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران را گرامی بدارم که در واقع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برکت برگزاری انتخابات جزء میراث گرانبهای آن پیر سفر کرده فرزانه است و گرامی بداریم یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی را از آغاز تاکنون به ویژه شهدای خدمت به ویژه شهید جمهور، رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی و همه همراهان ایشان در حادثه پرواز اردیبهشت ماه را و به روح پرفتوح همه شهدا شاخه گل صلواتی را هدیه کنیم.

مجری: همانطور که پیش از این هم از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شده در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و دوره تبلیغات ۵ برنامه مناظره را برگزار خواهیم کرد که این اولین برنامه مناظره است در موضوع کلی اقتصاد و به عنوان مهار تورم و رشد تولید برنامه دوم که باز آن هم در حوزه اقتصاد خواهد بود با عنوان خدمات رسانی عدالت محور دولت روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه تقدیم حضور شما خواهد شد و برنامه سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان انسجام اجتماعی و حکمرانی فرهنگی روز جمعه یکم تیر بیننده خواهید بود.

 برنامه چهارم مناظره با موضوع کلی سیاسی با عنوان ایران در جهان امروز روز دوشنبه چهارم تیرماه تقدیم شما می‌شود و آخرین برنامه مناظره در موضوع اقتصاد هم به عنوان کارآمدسازی دولت روز سه‌شنبه پنجم تیر انشاالله تقدیم حضور شما خواهد شد، تمامی محور‌های برنامه‌های مناظره پیش از این به اطلاع ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌های محترم هم رسیده، اما روال ما در هر برنامه مناظره یک توضیح کلی می‌دهم هم برای نامزد‌های محترم و هم بینندگان محترم که بدانید به چه شکلی این فرایند و روند برگزار خواهد شد ما در هر برنامه مناظره سه مرحله ۸ دقیقه‌ای خواهیم داشت در دو نوبت ۴ دقیقه‌ای در مجموع هر نامزد در هر مرحله به مدت ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی و صحبت کردن خواهد داشت که مجموع مراحل سه گانه ۲۴ دقیقه خواهد بود.

در انتهای برنامه مناظره هر نامزد به مدت ۶ دقیقه فرصت جمع‌بندی خواهد داشت در ابتدای هر مرحله ابتدا سوالات کارشناسان از میان نخبگان و اندیشمندان و افراد خبره هر حوزه هستند، سوالاتی مطرح می‌شود در قالب پخش تصویر به صورت یکجا و سپس نامزد‌های محترم به مدت ۴ دقیقه در نوبت اول فرصت دارند که به یک یا چند سوال یا مجموع سوالات در نوبت ۴ دقیقه خودشان پاسخ بدهند.

 بعد از پایان نوبت اول در نوبت دوم این بار دیگر سوال جدیدی مطرح نخواهد شد بلکه نامزد‌های محترم فرصت دارند به مدت ۴ دقیقه نقطه نظرات خودشان را راجع به دیدگاه‌های دیگر نامزد‌های محترم که در نوبت اول مطرح می‌کنند اینجا ابراز کنند نکته مهم این است که مدیریت مجموع این ۸ دقیقه با نامزد‌های محترم است و بنا به صلاح دید و تصمیم خودشان تصمیم خواهند گرفت که چه میزان از این ۸ دقیقه را در نوبت اول استفاده کنند و چه میزان از آن را با نوبت دوم.

 اما نکته مهم‌تری که حتماً باید متذکر شویم این است که اگر نامزد محترمی از مجموعه ۸ دقیقه در هر مرحله به طور کامل استفاده نکند این زمان برای مراحل بعد و برای نوبت جمع‌بندی ۶ دقیقه ذخیره نخواهد شد و می‌سوزد و از بین می‌رود، اما اگر چنانچه از میزان ۸ دقیقه مقرر در هر مرحله بیشتر استفاده کنند این زمان به صورت دقیق محاسبه خواهد شد و در پایان در زمان جمع‌بندی از مدت ۶ دقیقه کسر خواهد شد ابهام و سوالی ندارید نامزد‌های محترم اگر نکته‌ای است بفرمایید که من کامل‌تر توضیح بدهم ما در این دوره از برنامه انتخابات و مناظره‌ها بنا بر قطع میکروفون نامزد‌های محترم نداریم به احترام حضور همه نامزد‌های محترمی که در برنامه حضور دارند.

اما خواهش عاجزانه‌مان این است که حتی‌المقدور در زمان مقرر و زمانی که اختصاص پیدا کرده صحبت بفرمایید که انشاالله بتوانیم به عدالت رفتار کنیم و البته همکاران بنده و اعضای محترم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در استودیوی مجاور حضور دارند بر فرایند و روند کل این برنامه نظارت می‌کنند و البته به طور دقیق و با حساسیت بسیار بالا زمان صحبت کردن و پاسخگویی نامزد‌ها را محاسبه می‌کنند که گزارش زمانبندی آن را در فواصل تقدیم حضور شما خواهیم کرد.

 آخرین نکته‌ای که به نظرم حتماً باید راجع به آن تذکر بدهیم این است که فارسی را پاس بداریم و حتماً از واژگان و عبارات فارسی در بیاناتمان استفاده بکنیم که کمک کرده باشیم به اعتلای زبان فارسی اگر نکته و سوالی راجع به فرایند و زمان برنامه وجود ندارد برنامه را با استعانت از خداوند متعال آغاز کنیم بسیار خوب اولین بخش از برنامه مناظره اول و مرحله اول و نوبت اول که پخش تصویر است و طرح صحبت و سوالات کارشناسان محترم که با موضوع مهار تورم و رشد تولید مطرح خواهد شد و سپس نامزد‌های محترم به ترتیب فرصت ۴ دقیقه‌ای برای پاسخ خواهند داشت با هم سوال را ببینیم.

سوال آقای داوود دانش جعفری وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: ما در دولت چهاردهم با یک پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن همزمانی دولت چهاردهم و برنامه ۵ ساله هفتم است این شرایطی که شرایط خاصی است آیا دولت شما در واقع همه آنچه که در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد یا فکر می‌کنید که باید بخش‌هایی از آن اصلاح شود؟

تصویر سوال دوم آقای مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی: چگونه متعهد می‌شوند به اینکه نرخ رشد ۸ درصد که در همه برنامه‌ها از جمله برنامه هفتم آمده محقق خواهد شد هر سال چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود منابعش از کجا تامین می‌شود نقش بخش خصوصی در این سرمایه‌گذاری چیست و اگر به صورت پلکانی به نرخ رشد ۸ درصد می‌رسند لطفاً بفرمایند که هر سال به چه عددی خواهند رسید.

سوال سوم آقای طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی: برای تامین سرمایه مورد نیاز برای تحصیل این رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری خارجی همیشه راه حل خوبی بوده و هرگاه سرمایه‌گذار خارجی به کمک اقتصاد آمده باعث رشد اقتصاد مملکت شده رنامه شما برای جلب سرمایه‌گذار خارجی و هدایت آن و البته در چهارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟

سوال چهارم آقای حمیدرضا فولادگر: در حوزه‌های مختلف صنعتی وقتی ما سند راهبردی توسعه نداریم بنابراین می‌توانیم به سرمایه‌گذارمان بگوییم کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کن اولویت‌ها کجا است با توجه به شرایط اقلیمی با توجه به سند آمایش سرزمینی که سند بالادستی این استراتژی توسعه صنعتی باشد چه برنامه‌ای دارید که بالاخره این بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه و تدوین و ابلاغ شود؟

سوال پنجم آقای سید حمید پورمحمدی: شما به عنوان رئیس جمهور برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء جایگاه کشور در بین کشور‌های منطقه و جهان در موضوع فضای کسب و کار چه اقدامی خواهید کرد؟

سوال ششم آقای علی مروی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: تولید کنندگانی که بخشی از نهاده‌هایشان وارداتی است یک بخشی از تولید کنندگان اینطوری هستند اینها برای اینکه نهاده‌هایشان را تامین کنند باید بروند ثبت سفارش کنند پیمان سپاری ارزی نرخی را که دارد صورت می‌گیرد که نرخ ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است با نرخ بازار آزاد خیلی فاصله دارد تقاضا برای ارز وارداتی خیلی زیاد است.

اینها هفتم باید ۶ تا ۷ ماه در نوبت بمانند این آسیب زیادی می‌زند به تولید از آن طرف صادر کننده هم واقعاً برایش نمی‌صرفد انگار ما داریم به صادر کننده هم ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات وزن می‌کنیم با پیمان سپاری ارزی و این با شدت انگیزه‌های تولید کنندگان را دچار اختلال کرده برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چه خواهد بود؟

سوال آقای محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران: برنامه مشخصی در رابطه با ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که مجموعه فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثباتی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد می‌شود بتوانند یک برنامه‌ریزی مشخصی در حوزه فعالیت‌های خودشان داشته باشند که امروز واقعاً ما مواجه با مشکل هستیم صبح بلند می‌شویم می‌بینیم که تورم اعدادش تغییر کرده نرخ ارز جابجا شده و خیلی از متغیرهای دیگر که در اقتصاد کلان ما تاثیرگذار است من این درخواست را از آقای رئیس جمهور محترم دارم که لزوماً در رابطه با ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور حتماً برنامه مدون و مشخص خودشان را ارائه بدهند؟

مجری: بسیار خوب سوالات نوبت اول در مرحله اول که در محور برنامه هفتم و رشد اقتصادی بود دیدیم و شنیدیم پیش از اینکه پاسخ جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی را بشنویم به شنوندگان رادیو هم سلام عرض می‌کنیم جناب آقای قاضی‌زاده جناب عالی به مدت ۴ دقیقه فرصت دارید به یک یا چند سوال یا مجموع سوالات پاسخ بفرمایید و فقط درخواستمان از همه نامزدها این است که حتماً در چهارچوب سوالات مطرح شده پاسخ بفرمایند.

 ۴ دقیقه شما از الان شروع شد

قاضی زاده هاشمی: بسم الله الرحمن الرحیم بنده به عنوان یکی از اعضای تیم آقای رئیس جمهور وظیفه خودم دانستم که این پرچمی که شهید رئیسی عزیز به دست گرفته بود و یک مسیر جدید و یک مدل جدید در حکمرانی کشور به ما عرضه کرده بود را به نوبه خودم با قوت و قدرت دست بگیرم و جلو ببرم جناب آقای خسروی حالا چون چراغ اول به نام من روشن شده من هم از شما و هم از محضر مردم عزیز ایران می‌خواهم اجازه بگیرم که در شروع بحثمان چون خیلی این روزها هم به من مراجعه شده از این منظر یک عرضی نسبت به برادران عزیزم داشته باشم یک تذکری به خودم نگاه کنید بنده که جوان‌ترین عزیزان هستم شاید ۲۰ سال سابقه کار اجرایی داشتم در کشور همه عزیزانی که تحت عنوان رجل سیاسی مذهبی شناخته شده‌اند سابقه طولانی خدمت دارند سابقه طولانی در اعلام مواضع دارند متعلق به یک دولتی بوده‌اند همکار با یک دولتی بوده‌اند.

 ما طوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و برگردیم و وقت کنیم تمام آن چیزی که در گذشته افتاده به جای اینکه نقش خودمان را در آن ببینیم آن جایگاه و کاری هم که ما کرده‌ایم در او ببینیم نکته دوم هم بحث وعده‌ها هست واقعا مردم از وعده خسته شده‌اند باید و نباید گفتن کار ساده‌ای است بگوییم این بشود آن نشود باید بگوییم این کاری که ما می‌خواهیم انجام بدهیم چگونه می‌خواهیم انجامش بدهیم توسط چه تیمی می‌خواهیم انجام بدهیم با چه روشی می‌خواهیم انجام بدهیم الان می‌خواهیم قانون برنامه هفتم را اجرا کنیم در سوالات این عزیزان هم بود چگونه می‌خواهیم این را انجام بدهیم بعد در سابقه کاری ما نکته‌ای وجود دارد که نشان بدهد ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم یا نه این وعده دادن‌ها باعث می‌شود چون حضرات سطح ریاست جمهوری دارند دیگر مردم باور می‌کنند وقتی در عمل و تحقق نمی‌رسد نیمی از مردم عده زیادی از مردم ناامید می‌شوند آن وقت با صندوق قهر می‌کنند.

شاید اگر بین وعده ما و حرف ما و عمل ما یکی ببینند آن وقت تمایل پیدا کنند به میدان بیایند و رای بدهند وگرنه می‌گویند الان این‌ها یک حرفی می‌زنند مثل آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده و به جایی نرسیده من بخواهم خیلی خلاصه عرض کنم برای رشد اقتصادی ۸ درصد که عزیزان اشاره کردند ما بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم با فرض اینکه ناترازی انرژی را هم بتوانیم کنترل کنیم.

قاضی زاده هاشمی: شاید جدی‌ترین کاری که ما باید در داخل انجام بدهیم، اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌ها است که این به درستی انجام نشده است و باز توزیع درست ثروت انجام شود. ما در مورد سرمایه گذاری داخلی، دولت الان اکثر منابع اش صرف هزینه‌های دولت می‌شود، از این طرف هم به بخش خصوصی اعتماد نکرده ایم، دست و پای بخش خصوصی را می‌بندیم، اینجا باید حتماً کاری کنیم که بخش خصوصی بعنوان شریک راهبردی ما وارد موضوع شود و به کمک کند. لازمه آن این است که مسئله سیاسی را از حوزه اقتصاد جمع کنیم، شوک‌های ارزی را کنترل کنیم.

 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 قالیباف: انتخابات یک فرصت بزرگی است که دراختیار یکایک شما مردم عزیز و شریف ایران است که بتوانید برای آینده خودتان، فرزندان تان و ایران عزیز ما تصمیم بگیرید. رییس جمهور مسئولیت‌های سنگینی دارد که باید این بار سنگین را با کمک دیگران به دوش بکشد، لذا انتخاب شما عزیزان در این مقطع بسیار مهم است.

رییس جمهور یکی از مهم‌ترین وظایف اش در این شرایط سختی که امروز داریم، حتماً توجه و تحول در حوزه اقتصاد است به ویژه برای خانواده‌های محروم، برای عزیزان، برای کارمندان و کارگران، برای پرستاران مخصوصاً در مددجویان کمیته حضرت امام، مددجویان در مجموعه سازمان بهزیستی، آنهایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم فاصله‌ای ایجاد شود و آسیب می‌بیند. رییس جمهور باید به گونه‌ای عمل کند و به گونه‌ای انتخاب شود که ضامن حل این مشکلات باشد، البته بدون شک با کمک خود مردم این کار انجام شود.

امروز بازنشستگان در بخش لشگری، کشوری، تأمین اجتماعی، عزیزان و ایثارگران، این روز‌ها همه با این مشکلات روبرو هستیم که این کار را انجام بدهیم. ما در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذراندیم. از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه ما یک درصد است، نقدینگی ما ۲۶ برابر است، این حاکی از اقتصاد سخت و دوره مشکلات بود. ما دوره کرونا را گذراندیم، همین جا باید بگوییم واقعاً هم پدران و هم مادران خانواده مخصوصاً مادران خانواده و زنان ایرانی ما هم کار تربیت و آموزش و حفظ بچه‌ها را در آن شرایط دنبال کردند و هم به تعبیر ما مادر خرج خانه بودند و محور هزینه‌ها با مشکلات اقتصادی. الان وقتی است که باید جبران شود، در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و امروز تنها سند ما است که میثاق ملی ما است که باید آن را اجرا کنیم؛ لذا رییس جمهور باید با دقت هم حواس اش به سفره مردم باشد و هم حواس اش به رشد اقتصادی و مخصوصاً به پروژه‌های کلانی که بتواند این کار را انجام بدهد.

بنده معتقد هستم که ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کاری که دولت سیزدهم شهید رئیسی این کار را شروع کردند و پیش بردند، آن را ادامه بدهیم، نقاط قوت اش را تقویت کنیم و ضعف‌های آن را برطرف کنیم. من بر این باور هستم که ظرفیت‌های کشور اینقدر وجود دارد که ما امروز فقط هدف دادن مستقیم در بحث سرمایه‌هایی که وجود دارد، ۳ و نیم برابر یارانه‌های نقدی بوده است؛ لذا من به مردم عزیز هم عرض می‌کنم، کارمندان شریف، کارگران و زحمت کشان، بازنشستگان و قشر محروم، در دولت خدمت و پیشرفت همه با حضور و مشارکت شما و سرمایه گذاران اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد که در هر صورت دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و آن قدرت خرید را حفظ کند، تورم به اضافه رشد اقتصادی که رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه گذار بهره ببرد و عموم مردم.


پزشکیان: برای هر اقدامی اول ما یک مشکل اساسی داریم، اگر ما نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و دسته‌ها و گروه‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هرچقدر هم برنامه درست بنویسیم، مثل همه آن برنامه‌های دیگر، معطل می‌ماند، هر چقدر هم قول بدهیم، نتیجه این است که اتفاقی نخواهد افتاد. یعنی لازمه اجرای برنامه اول حضور همه، مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نه جناحی و نه دسته ای، بلکه آنهایی که نخبه هستند و کارشناس هستند و دانشگاهی هستند و یک عده‌ای که ما به اسم کارشناس می‌آوریم و بعد کارشناس اسم آن را می‌گذاریم ولی دقیقاً نیستند، قطعاً نخواهند توانست ما را به آن هدفی که در برنامه است، برساند.

اما قانون برنامه‌ای که در مجلس نوشته شده است، آنچه که دولت آورد درحقیقت ۷ فصل و ۲۶ بند بود که تبدیل شد به ۲۶ فصل و نزدیک به ۱۱۹ ماده و هزار و ۸ ماده‌ای که ۱۰۸ حکم تصویب کردند که این از نظر علمی غیرممکن است. شورای محترم نگهبان این را اشکال گرفت، به مجلس آمد، یک ماده‌ای را به آن اضافه کردند که ماده الحاقی ۳۵ بود که آن را کرد ۲۶ تا از این بند‌ها را دولت در عرض یکسال برود دوباره بازنگری کند، بنویسد و به مجلس ارائه بدهد و اجرا کند. معنی این حرف این است که دولتی که در آینده می‌آید باید روی ۲۶ تا برنامه ریزی کند.

از نظر علمی غیرممکن است، هر دولتی بخواهد اولاً در این وضعیت با این نیرو‌ها و کارشناس ها، حتی آن برنامه هم قابل اجرا نیست، تازه در این یکی ۲۶ بندی که آورده است، ماده ۳۵ که دولت را موظف کرده است که برنامه بنویسد، فرصتی را به دولت خواهد داد که همراه کارشناسانی که خواهند آمد و خواهند نشست و یک برنامه درستی را تنظیم خواهند کرد، بشود آن اهداف را مجدداً بازنگری کرد و روشن و مشخص این حرف را به نتیجه رساند. بحث دیگری که علاوه بر وحدت و انسجام داخلی ما لازم است، امکان ندارد ما بدون ارتباط یا باز کردن مرز‌های مان با دولت‌هایی که در منطقه هستند و با دنیا بتوانیم به آن ۸ درصد برسانیم.

همان چیزی که عزیزان گفتند، برای رشد ۸ درصدی ما سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم، در همین حالت عادی بخواهیم این ۲۰۰ میلیارد را تهیه کنیم، غیرممکن است، در نتیجه آن که ما باید با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم و چگونه ارتباطات بین المللی را حل کنیم یکی از ملزومات این هدف است و اگر نرسیم فقط شعاری است که می‌دهیم؛ و از این طرف کاری که باید در داخل کنیم، تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و همه کسانی که در تولید مشارکت دارند، میدان بدهیم، در تصمیم سازی، در فعالیت ها، دست شان باز باشد، کار کنند. نباید در این مملکت یک تولیدکننده بدن اش بلرزد که فردا چه بلایی به سرش می‌خواهد بیاید، چون قوانین را لحظه به لحظه می‌نویسیم، بی ثباتی در قانون ایجاد می‌کنیم و مشکلاتی را به وجود می‌آوریم که هیچ تولیدکننده‌ای در این بستری که ما درست کرده ایم، امنیت سرمایه گذاری در آن نیست، که ۱۰۰ میلیارد حداقل آنها باید سرمایه گذاری کنند، آیا ممکن است یا ممکن نیست، چیزی است که باید نوع رفتار در آینده مشخص کند.


جلیلی: این مجموعه سؤالاتی که مطرح شد به نظر من دو ایراد به آن وارد است، ایراد اول اینکه اگر چیزی می‌شود قانون و فصل الخطاب و باید انجام شود، در چنین مقطعی و در چنین سطحی نباید در آن تردید ایجاد شود. یعنی ما اگر صحبت می‌کنیم از رشد ۸ درصد، رشد ۸ درصد امروز یک ضرورت است، علاوه بر اینکه در قانون هم آمده است؛ لذا باید امروز مردم بتوانند انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیزی می‌تواند به بهترین شکل انجام بدهد.

نکته دوم اینکه معمولاً در برنامه‌ها برای اینکه مثلاً یک رشد محقق شود، شما می‌دانید، عوامل مختلفی وجود دارد، این نیست که فقط سرمایه بدهیم. متأسفانه در جلسه اقتصادی هم این بود در کارشناسی اقتصادی الان هم بود. اینکه ما فقط رشد را منوط کنیم به سرمایه این حتماً نگاه ناقص است. چراکه شما می‌دانید رشد عوامل مختلف دارد، سرمایه باید باشد، اما مهمتر از آن مدیریت این سرمایه است، استفاده از نیروی انسانی است که امروز خوشبختانه یکی از فرصت‌های ما است که ما به خوبی داریم و همینطور فناوری‌های مهمی که می‌تواند رشد بدهد که بعضی از وقت‌ها یک فناوری وجودش اندازه بسیاری از سرمایه‌ها می‌تواند این رشد را شتاب و جهش بدهد.

اما یک نکته مهمی که وجود دارد، اگر ما می‌گوییم قرار است رشد ۸ درصد داشته باشیم و این برنامه و وفاق ملی ما است در برنامه هفتم آمده است که برنامه هفتم الان همزمان است با دولت چهاردهم در اینجا حدود ۴۷ برنامه را از دولت خواسته است تهیه کند برای اینکه از روزی که برنامه شروع می‌شود، برخی با ششماه و برخی با یکسال وقت داده است بعضی‌ها هم سه ماه که باید این برنامه را سریع بنویسید. اگر ما هنوز در اصل آن تردید داشته باشیم آن زمان رشد محقق نمی‌شود. اگر بعضی‌ها را هنوز مطالعه نکرده باشیم و بگوییم می‌خواهیم بررسی کنیم این حتماً کار را ما را عقب می‌اندازد. عرض من این است که امروز این رشد ۸ درصدی محقق می‌شود این رشد ۸ درصد می‌تواند انجام شود به شرط اینکه شما از فردای انتخابات کار را شروع کنید و برنامه را جدی بگیرید امروز مورد وفاق ملی است. اما یک شرط دارد، اینکه شما بدانید اگر می‌خواهید چنین رشدی حاصل شود، باید فرصت‌های کشور را بشناسید.

اینکه ما عرض کردیم در شعارمان که یک جهان فرصت، این واقعی است، شما باید این فرصت‌ها را بشناسید، ما امروز فرصت‌های بسیار ارزشمندی کشور دارد که اتفاقاً لازمه آن یک جهان فرصت، یک ایران جهش است، یعنی ایران می‌تواند جهش کند، می‌تواند رشد ۸ درصد را در این چهار سال آینده و در برنامه پنج ساله دنبال کند و این محقق شود. اما لازمه آن این است که فکر نکنید با چند حق جذب سرمایه انجام خواهد شد، این یک اشتباهی بوده است. حتی در قبل از انقلاب من عرض کردم آمدند وقتی که انجام دادند و بررسی کردند آنجا هم می‌گویند اینها فکر می‌کنند که فقط منابع باید باشد تا رشد حاصل شود، نه این مدیریت می‌خواهد. مهمتر از همه چیست، مشارکت دادن آحاد جامعه است، یعنی اگر شما می‌گویید جهش کشور با یک جهان فرصت، لازمه آن این است که دولت نقش آفرین باشد، بتواند برای هر یک از آحاد جمعیت کشور که استعدادی دارد، امکانی دارد و می‌خواهد نقشی در این زمینه ایفا کند، این نقش را بسترش را فراهم کند. من معتقد هستم با برنامه‌هایی که داریم، این کار ممکن است و با برنامه ریزی می‌شود انجام داد.

زاکانی: مردم عزیز ایران، بنده یک پزشک هستم، پزشک اگر تشخیص غلط بدهد، نسخه غلط می‌پیچد. تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد. واقعاً مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست، تحریم امریکا نیست، تحریم ظالمانه امریکا نیست، تجویز‌های اقتصادی امریکا است؛ لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص اصل عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائل هستم که اولاً باید تأکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

نکته سوم حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آنها کار را پیش ببریم و نکته چهارم هم؛ خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم. واقع امر؛ مشکل این است که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند، اما با مسیری که ما تنظیم کردیم، دلاری خرج می‌کنند. این اشکال اساسی اقتصاد ماست. بزرگترین ناترازی اقتصادی ما؛ دخل و خرج ماست که با دلار درآمد کسب می‌کنیم، با ریال درآمد کسب می‌کنیم با ریال خرج می‌کنیم و تا وقتی که این حل نشود، اساساً امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائماً داریم نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم. از سال ۶۹ که نسخه تعدیل ساختاری اقتصاد کشور را ارائه کردند، دنبال جهانی سازی قیمت‌ها بودند، رهاسازی نرخ ارز بودند، سرکوب دستمزد‌ها و سرکوب دولت بودند؛ لذا باید برگشت به قدرت پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد. در حوزه تولید هم توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مد نظر است و در خصوص مردم و مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی، امکانی باید ارائه شود، چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرایند‌ها را کوتاه کرد و ابزارآلات را کوچک کرد، مردم را در مشارکت در اقتصاد وارد کرد و نهایتاً خلق ثروتی که تولید شد، توزیع عادلانه صورت بگیرد.  

مجری: آقای پورمحمدی زمان ۴ دقیقه‌ای شما شروع شد.

پورمحمدی: اللهم ان نرغب الیک فی دوله الکریمه تعز به الاسلام و اهله و تزل به النفاق و اهله. عرض درود و سلام دارم به ملت شریف مان، به شهدامان درود می‌فرستم و رحمت واسعه الهی را طلب می‌کنم برای شهدای خدمت، شهدای حرم به خصوص شهید عزیزمان؛ شهید رئیسی آرزوی علو درجات دارم. ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، به خصوص ما با اعداد و ارقام و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی زیادی داریم، اما مردم لمس می‌کنند، روزمره درگیر مشکلات اقتصادی‌اند، با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند. من در برنامه‌های گذشته که داشتم؛ برنامه‌های تلویزیونی و پیام‌هایی که دادم، در این برنامه هم توضیح نسبت به برنامه خواهم داد و در مباحثات دیگر؛ میزگرد‌هایی که دارم، ایده‌های اقتصادی و طرح‌های اقتصادی را بیان خواهم کرد، اما وقتی با کارشناسان زیادی در گذشته و این ایام مباحثه داشتم، با بخش خصوصی و اندیشه ورزان جوان در محیط‌های عمومی مردمی که گفتگو می‌کنیم، یک دغدغه جدی دارند، نگاه کارشناسی که می‌گویند مسأله اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد.

اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به فرهنگ، اجتماع، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه داخلی و مسائل بین المللی است، نمی‌شود بدون توجه به اینها راه حل اقتصادی ارائه داد. من هم عقیده و نظرم همین است. مگر می‌شود ما یک مشکل مهم را مثل مسائل اقتصادی را به راحتی از این منظر حل کنیم؟ در عرصه بین‌المللی ما نزدیک به دو دهه است که با تحریم روبرو هستیم، بعضی که اول گفتند که اصلاً تحریم مسأله مهمی نیست، حالا هم همین؛ باز هم می‌گویند تحریم مسأله مهمی نیست. دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تحمیل کرده و ما ساده از کنار این می‌گذریم، حالا بعد از مدتی گفتیم نه تحریم هم مسأله‌ای است، ۲۰ درصد، ۳۰ درصد آزار به اقتصاد ما می‌دهد یا نقل و انتقال مالی را که تمام اقتصاد ما گرفتار آن است. ۱۰ سال است باید دیگر حل کنیم. ما در ۲۰۴ کشور جزء لیست سیاه سه کشور قرار گرفتیم. قفل شده تمام روابط تجاری و مالی ما. فعالان اقتصادی می‌خواهند چطور عمل کنند.

از آن طرف در داخل کشور یک حرکت‌هایی انجام می‌شود، به سفارتخانه حمله می‌شود، کل تبعات اقتصادی، سیاسی در حاشیه آن ایجاد می‌شود، به تحریم‌های ما اضافه می‌شود، حتی حوادث مهم بین‌المللی؛ مثل داستان اوکراین، تایوان و جا‌های دیگر اتفاق می‌افتد. ما مزیت‌هایی داریم، هزینه‌اش را می‌دهیم؛ سودش را نمی‌بریم و دیگران می‌آیند از این فرصت ما به نفع خودشان بهره برداری می‌کنند. فرصت‌ها را نمی‌توانیم شکار کنیم. چگونه ما باید مشکلات‌مان را حل کنیم، بدون توجه و فرصت شناسی از مسائل بین‌المللی؟ اقتصاد ما؛ اقتصاد بزرگی است، جامعه ما بزرگ است. صنعت ما حجمش بزرگ است، باید با دنیا کار کنیم، نیاز‌های مردم را باید تأمین کنیم به طور جدی. مقولات داخلی هم همین طور است، مگر می‌شود مسائل داخلی را نادیده گرفت.

رهبری سالیان سال دارند بیان می‌فرمایند، توجه می‌دهند ما را به مسائل اقتصادی، مقولات اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت بالا، ولی ما چقدر گوش کردیم. یک سره داریم آسیب می‌زنیم و این وضعیتی است که جوان‌ها و بسیاری از مردم را آزرده خاطر کردیم. مأیوس شدند. امروز ما نیاز داریم در عرصه خارجی به یک وفاق ملی، این اکسیر است، بدون وفاق ملی؛ مسائل بین‌المللی را نمی‌توانیم حل کنیم. در عرصه داخلی باید اعتماد بسازیم. به اعجاز اعتماد نیاز داریم. مردم ما؛ ما را باور ندارند و صادق نمی‌دانند. باید مردم ما را باور کنند و ما صادقانه راه حل‌های خود را به آنها ارائه دهیم.

مجری: پیش از این که نوبت دوم را آغاز کنیم؛ در نوبت اول بعضاً نامزدهای محترم خیلی کلی و حتی خارج از موضوع صحبت کردند، درخواست این است که حتماً در نوبت دوم در چارچوب سؤالاتی که مطرح شده، حتماً پاسخ بفرمایید. در نوبت دومی که هستیم سؤال جدیدی مطرح نخواهد شد، بلکه هر نامزد به مدت چهار دقیقه فرصت دارد تا دیدگاه ها و نظرات خود را راجع به دیدگاه‌ها و نظرات دیگر نامزدها مطرح کند. فکر می‌کنم همه نامزدها از میزان چهار دقیقه خود استفاده کردند و فکر می‌کنم فرصت چهار دقیقه برای همه نامزدها باقی خواهد بود. به هر ترتیب اگر اضافه‌تر هم باشد، نهایت از شش دقیقه جمع بندی کم می‌کنیم. نوبت دوم را آغاز می‌کنیم اما این زمان بندی به صورت دقیق و حساس محاسبه خواهد شد.

آقای قاضی زاده هاشمی چهار دقیقه فرصت دارید که راجع به دیدگاه دیگر نامزدها صحبت کنید. از همین حالا  شروع شد.

قاضی زاده هاشمی: همان طور که حدس می‌زدم حرف‌های کلی باز شنیدیم، حرف‌هایی که قبلاً تکرار شده، مردم به آن اعتماد کردند، فرصت دادند و در عمل یک دهه برای ما اقتصاد منفی ایجاد کرده. رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده. تصمیمات اشتباه ما؛ هزینه‌اش را مردم و خانوار‌های ما می‌پردازند. اصلاً چرا دولت خانواده؛ اسم دولت را گذاشتم، چون دیدم هر تصمیمی ما می‌گیریم در ابعاد داخلی، خارجی، اقتصادی، سیاست مالیاتی، روابط سیاسی، امواج مردم را هم پشت آن تصمیم مان قرار می‌دهیم به عنوان یک نسخه شفابخش، اما این تصمیمات ما باعث می‌شود که سفره ایرانی مردم ایران در یک دهه کوچک‌تر شود. ما الان بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم. مردم ما نمی‌توانند فرزندان خود را عروس و داماد کنند، آن چه که دلشان می‌خواهد. حجم طلاق اضافه شده، مشکلات از این دست ایجاد کرده.

من در دولت مردم و دولت خانواده به این مسأله جزئی دارم می‌پردازم که هر تصمیمی که می‌گیریم، به صورت عینی اثرش در سفره مردم چه خواهد شد و راهکار ارائه می‌کنم. البته، چون فرصت مناظره کوتاه است، در همان گفتگوی ویژه خبری، هم در برنامه کارشناس اقتصادی، شما با جزئیات این راهکار‌ها را عرض کردم. خواهشم هم این است که دوستان به جای این که باز بیایند موضوعاتی را مطرح کنند که نسخه‌های قبلاً ارائه شده است و نتیجه آن هم ما یک دهه پس دادیم و نتیجه؛ بد بوده، این را دوباره از طرحش بپرهیزند. این فایده‌ای ندارد، مردم دیگر باور نمی‌کنند. این که با چنین نسخه‌ای ما می‌توانیم مسأله را حل و فصل کنیم. ما اول از داخل باید شروع کنیم. ما الان اقتصادمان پیش بینی ناپذیر است، باید پیش بینی پذیرش کنیم. می‌خواهیم برویم بخش خصوصی را وارد مشارکت کنیم، آن را باید شریک راهبردی خودمان کنیم، جایی باید دولت وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده، هر روز نباید تصمیم بگیریم از جیب صادرکننده بزنیم، یک روز گوجه را ممنوع کنیم، یک روز پیاز را، یک روز آزاد بگذاریم، او بگوید شما، چون نمی‌توانید مسیر خرید و فروش را درست اصلاح کنید، مرتباً دارید توقف می‌دهید روی اقدامات اقتصادی من.

دست از آزار و مردم‌آزاری مردم در بخش اقتصادی برداریم، مثل کاری که با شل و سفت کردن قوانین موضوع مالیات، مسائلی که در گمرک داریم، کار‌های خیلی خوبی در دولت شهید رئیسی شروع شد برای اصلاح این موضوعات. در صدور مجوز، ثبت اسناد و امثال اینها. می‌خواهیم سرمایه‌گذاری خارجی شروع کنیم، ما الان تمام انرژی که داریم خام می‌فروشیم مثل نفت، فرآورده‌ها را روی دست این کشور‌های همسایه ما می‌برند. ما رفتیم به تاجر کشور همسایه خودمان بگوییم تو بیا یک پالایشگاه کوچک بزن، من نفت خام را روزی که صادر کنم بدهم به شما، شما این را تبدیل به فرآورده کن، فرآورده هم مال خودت، اشتغال برای من ایجاد کن، ارزش افزوده اقتصادی برای من ایجاد کن، برای جلب سرمایه گذاری ما باید بسته مشترک درست کنیم، شهرک صنعتی مشترک درست کنیم. آن وقت از این تولیدات هم به صورت ویژه حمایت کنیم، بگوییم از شما عوارض گمرکی نمی‌گیریم، اشتغالش مال ما، ارزش افزوده‌ای که در حوزه مالیات ایجاد می‌کند، برای ما ایجاد کند. الان در راهبرد صنعتی‌مان، سیاست‌های ارزی و تجاری ما معکوس است. باید سیاست تجاری ما به نفع رفاه خانوار، به نفع تولید و سیاست‌های ارزی ما حتماً به نفع تولید و سیاست تجاری ما حتماً به نفع رفاه خانوار باشد. ما الان روغن‌مان را، نفت‌مان را داریم می‌فروشیم، با سه برابر قیمت داریم روغن خارجی وارد می‌کنیم، این همه شرکت دانش بنیان فوق‌العاده ما در کشور داریم که اینها می‌توانند با کیفیت بسیار بالاتر از این ایجاد کنند و نهایتاً ما باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای با کیفیت و ارزان پیدا کنند.

مجری: آقای قالیباف؛ فرصت چهار دقیقه‌ای شما برای نقد سایر نامزد‌ها از حالا شروع شد.

قالیباف: ما برنامه هفتم، چون عزیزان اشاره کردند، آقای پزشکیان فرمودند انسجام و منسجم بودن در همه عرصه‌ها. من کاملاً این را قبول دارم. اینجا آقای پورمحمدی به این موضوع اشاره کردند که تنها اقتصاد نیست، فرهنگ هم هست، حتماً همین طور است. ما اگر فرهنگ کار، فرهنگ تولید، فرهنگ مصرف، اگر اینها را به آن توجه نکنیم، به همین خاطر که می‌گوییم پس وقتی حرف از سرمایه گذاری می‌زنیم، سرمایه گذاری یک بحث، خودش در رابطه با رشد اقتصادی؛ سرمایه‌گذاری است، یک بخش هم بهره‌وری، در بخش بهره‌وری؛ بخش عمده‌اش که نصفی. ما در برخی کشور‌هایی که متوسط در سال ۹ درصد رشد داشتند. نصف پنجاه درصد این ۹ درصد را فقط از بهره‌برداری استفاده کردند. بهره‌برداری یعنی درست استفاده کردن از مدیریت صحیح. یک رئیس جمهوری که قابلیت اجرای کار را داشته باشد. به این معنا که بتوانند از ظرفیت اندیشمندان و متخصصین استفاده کنند، تصمیم سازی کنند. بهره‌وری می‌تواند نصف از این هشت درصد باشد.

در همین برنامه؛ ما دو و هشت دهم درصد از هشت درصد را در بهره‌وری گرفتیم. حتماً ریشه در مسائل فرهنگی دارد. من کاملاً معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم، نمی‌شود. یک بحث الان خود برنامه است، برنامه به هر حال یک سند شده و سند ملی ماست، حتماً ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد، نقاط قوت هم دارد، الان خانواده؛ اساس کار است. مهم‌ترین موضوع برنامه هفتم؛ خانواده‌محوری است، سبد خانوار در همه ابعاد آن. این دیده شده، بله ممکن است یک جا هم اشکال داشته باشد. ویژگی برنامه هفتم این است که در ماده ۱۱۸ این پیش بینی شده؛ شورای راهبری هر کجا در حین اجرا، هر فصل اشکالی در اجرای برنامه تحقق پیدا شود، کمیته‌ای پیش بینی شده به  ریاست معاون رئیس جمهور و مجمع کمیسیون‌های دولت، اگر لازم شد اصلاح کنند، می‌آورند اصلاحش می‌کنند. ولی بدانیم بدانیم قانون هست، باید اجرایش کنیم، نه این که بگوییم بگذاریم آن را کنار. بگذاریم کنار، یعنی دو مرتبه انسجام را از دست بدهیم، یعنی برویم به سمت بهانه‌جویی، به سمت این نشود. نکته دوم که بسیار مهم است؛ ما هدر داریم می‌دهیم.  

دوستان از بیش از ۹ میلیون بشکه نفت منظور انرژی فسیلی ماست، ۱۷ و نیم درصد آن هدر می‌رود. به این معنا هدر می‌رود یا در مصرف مان در نیروگاه‌ها هدر می‌رود یا در گاز‌های مشعل هدر می‌دهیم، از این انرژی در حوزه پتروشیمی که الان درآمدی قریب به بیست میلیارد دلار داریم، فقط هفت و نیم درصد آن را استفاده می‌کنیم. ما فقط این دقت را انجام دهیم که از این در ۴۴ درصد مصرف مان، ۴ درصد، از بخش ۱۷ و نیم درصد هدر می‌رود، ۳ و نیم درصد و این هفت و نیم درصد را ۱۵ درصد کنیم، در همین قلم ما دوبرابر خودمان را افزایش دادیم و ظرفیت‌های بزرگی داریم که هدر می‌دهیم. یک مدیر قوی می‌خواهیم که این کار را انجام دهد، ما اقتصاد را پیشینه پذیر نکردیم و با تصمیمات سیاستی و قاعده گذاری غلط، همین دو روز گذشته یک وزارت خانه تصمیم گرفته، بخشنامه صادر کرده است و الان داد همه درآمده است، در همین ۴۸ درصد گذشته، با این تصمیمات سرمایه فرار می‌کند و ظرفیت‌های داخل نمی‌آیند سرمایه گذاری کنند و این کار را انجام دهند، سیاست‌های به گونه‌ای است که صادرات مان را کند می‌کنیم و واردات را ترجیح میدهیم، ما با این راه می‌توانیم این ظرفیت را آماده کنیم.

مجری: آقای پزشکیان فرصت ۴ دقیقه شما آغاز شد.

پزشکیان: (قرآن و روایت به زبان عربی) سیرتاریخ، تجربه جهانی، تجربه بین المللی آدمی که را تقوا داشته باشد راه را برای او مشخص می‌کند، هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان، بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی رشد نداشته است، اصلا رشد بدون این‌ها امکان پذیر نیست. یعنی ما باید صادرات داشته باشیم، سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم، برادرمان آقای دکتر قاضی زاده هاشمی که فرمودند، ما باز سرمایه گذار می‌آوریم، این یک نوع سرمایه گذاری است، بدون سرمایه گذاری نمی‌شود کاری کرد. ما گران می‌خریم، ارزان می‌فروشیم، ما نفت مان را الان کلی داریم ضرر می‌کنیم، چه کسی باید جواب بدهد این جوری مفت دارایی‌های مان را می‌فروشیم.

کی باید جواب بدهد؟ چیز‌هایی که راحت بخریم، گران داریم می‌خریم، مصوبه‌ای که ما کردیم تازه در بهترین شرایط آن ماشین‌های دست دوم شده است، برای ما افتخار که از آن جا بخریم. یعنی این برازنده جامعه ما ایرانیان ا



کلمات کلیدی


captcha