امروز اصلاح امور فرهنگی دینی کشور از پنجره امور اجتماعی می گذرد/بقاع متبرکه بهترین مراکز برای رفع آسیب ها هستند
تاریخ: ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت: 18:44:31


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 87224 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۳/۲۳ ۱۰:۵۴                 اوقاف و امورخیریه

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی:

امروز اصلاح امور فرهنگی دینی کشور از پنجره امور اجتماعی می گذرد/بقاع متبرکه بهترین مراکز برای رفع آسیب ها هستند


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امروز اصلاح امور فرهنگی دینی کشور از پنجره امور اجتماعی می گذرد، گفت: بقاع متبرکه بهترین مراکز برای رفع آسیب ها هستند، باید تلاش کنیم در حوزه اجتماعی در بقاع متبرکه کار ویژه انجام دهیم.


 امروز اصلاح امور فرهنگی دینی کشور از پنجره امور اجتماعی می گذرد/بقاع متبرکه بهترین مراکز برای رفع آسیب ها هستند

به گزارش جامعه ایده آل ؛کارگاه آموزشی ویژه مدیران مراکز افق امامزادگان و بقاع متبرکه کشور از 21 لغایت 24 خردادماه با حضور حجت الاسلام شجاعی، استاد سواد رسانه ای و کاربردفضای مجازی، حجت الاسلام نظافت، استاد روانشناسی و اخلاق حرفه ای، جلیل معماریان، استاد کلاس های توانمندسازی، کارآمدی و اثربخشی برنامه های افق، حجت الاسلام امامی، استاد کلاس های تبیین و ترویج مفاهیم نهج البلاغه، عبدالرضا حدادیان، استاد دوره مهارتهای جذب و جلب مشارکتهای مردمی و حجت الاسلام نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در مشهد برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این کارگاه آموزشی ضمن تسلیت شهادت خادم مردم و ثامن الحجج(ع)، سید جلیل القدر مردی که ذکر خلوصش بعدش از شهادتش بر زبان مردم جاری شد؛ «شهید آیت الله رئیسی» گفت: ایشان ترازی را در مدیریت کشور به ثبت رساند، در این زمینه روحانی جلیلی‌القدری اخیرا صحبت می کردند و می گفتند ایشان ضریب دینی را تغییر داد یا شخص دیگری می گفت ایشان در حوزه اشتغال تاثیرگذار بود.  اگر توجه کنیم، فردی در عرصه سیاسی وارد شد که با خلوصی که داشت خداوند متعال توفیقات زیرساختی زیادی به او داد. باید سعی کنیم این تراز را در آینده هم رعایت کنیم.

وی اظهار کرد: آنچه که شهید آیت الله رئیسی برای ما تثبیت کرد این است که شخص رئیس جمهور باید مطیع رهبر باشد و باید جریان انقلاب اسلامی را مهم بداند و گفتمان ایثار و شهادت را اصل بگیرد، از ارزشها کوچکترین تنزلی را رضایت ندهد و قرآن را در مجامع بین المللی سردست بگیرد و محور این کار را در جهان ثابت کند که ما در انقلاب اسلامی ایران محور قرآن، بیشترین همت ماست. او عکس شهید سلیمانی عزیز را در سرزمین آمریکا بدست گرفت و در آنجا گفت این رئیس جمهور آمریکا باید محاکمه شود چرا که بهترین عزیز ما و سردار رشید را که مهمان عراق بود، ظالمانه به شهادت رساند.

حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: او در زمان ریاست جمهوری اش مخل تصمیم رهبری نشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی موافقت کردند که جریان وعده صادق اتفاق بیافتد و وقتی اتفاق افتاد، مشاهده کردید چه حجم عظیمی از مسائل جمهوری اسلامی ایران حل شد، به این معنا که وعده صادق دست بالای نظام جمهوری اسلامی ایران را در منطقه اثبات کرد. درست است ما در قاعده نفی سبیل داریم «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» این را باید نشان بدهیم. صرفا در دفاع نیست، بلکه باید به دشمن بگوییم اگر یکی زدی، صدتا می‌خوری و دیگر زمان فرار کردن نیست، ما جواب تو را می دهیم. وعده صادق ثمرات بسیار زیادی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشت و در آینده نیز خواهد داشت.

وی افزود: به دستکش به ظاهر مخملی دیپلماتهای غربی بنگرید که با افراد دیگر دست می دهند اما به دنبال آن ناو هواپیمابر و موشکها و زرادخانه های اسلحه ای است که می گویند اگر با ما دست ندهی باید با  آن روبه رو شوی .

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات خود می گفت: «حریفت منم» و بعد از شهادت ایشان در سفرهایی که مخصوصا به آفریقا داشته ام می بینم که معرف انقلاب اسلامی اکنون حاج قاسم سلیمانی است یعنی مردم ایشان را بیشتر از ما می شناسند، چون دشمن در معرفی این شخصیت تلاش کرد. می خواست او را حذف کند اما معکوس رفتار کرد. همچنان که ضد انقلابها در سه سال قبل می خواستند آشوب بپا کنند اما ایران از این مخمصه عبور کرد. اما اتاق شیشه ای غرب که رژیم صهیونیستی باشد چندین ماه است که درگیر است و به اضمحلال دارد نزدیک می شود و این جریانی است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیگیری کردند.

وی بیان کرد: هماهنگی دولتمردی مثل شهید رئیسی با نیات و منویات و جهت گیری های رهبر معظم انقلاب اسلامی این اتفاقات را رقم می زند و ولی فقیه عالم و حکیم ما در مسیری که دارد قرار می گیرد هموار حرکت می کند و می تواند برای آینده نقش آفرینی بیشتر در منطقه و فرامنطقه داشته باشد. انشاالله آثار خون این شهیدان را در آینده بیشتر خواهیم دید چرا که خداوند متعال هنگامی که اباعبدالله(ع) حرکت کرد فرمود: «یا حُسَیْنُ(علیه السلام) اُخْرُجْ فَإِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یَراکَ قَتیلا، إِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ أَنْ یَریهُنَّ سَبایا»، خدا وقتی اراده ای می کند که این خونبها ثمره داشته باشد،
جوشش و خروش مردم را اینگونه می بینید در حالی که ضد انقلاب سرمایه گذاری کرده بود که به نقد درون حکومت بیافزاید ولی معکوس شد، انشاالله در انتخابات پیش رو به یک عزیز توانمندی رای دهید که مطیع رهبری باشد و جبهه مقاومت را تقویت کند، میدان را اصل بداند و دیپلماسی را تب و تاب میدان بداند و قدرتمند در جهان معاصر حرکت کنیم.

حجت الاسلام خاموشی عنوان کرد: اگر به آیات سوره انبیاء مراجعه کنید اراده خدا بر غلبه حق بر باطل است ما باید در این مسیر خود را قرار دهیم و در رود خروشان هدفگیران به سمت حق باشیم «وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ» ما این را به صورت بازیچه نیافریدیم همچنان که همین مضمون در آیات دیگر نیز هست، «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ» ما عبث نیافریدیم و در جای دیگر می گوید اگر می خواستیم بازی کنیم بهتر بازی می کردیم، چون بلد بودیم، اما اراده خدا این است که حق را بر باطل غلبه دهد. انقلاب اسلامی با امضای خونبهای شهیدان به مسیر خود ادامه می دهد و ما باید در رود خروشان این ها قرار بگیریم همچنانکه در اربعین همه شما تجربه کردید اگر ما در این سیل جمعیت به سمت حسین بن علی(ع) حرکت کنیم دنیای دیگری برای ما شکل می گیرد.

وی افزود: بقاع متبرکه به عنوان کانونهای مورد توجه مردم در نقاط پراکنده جغرافیایی که قرار دارند باید خودشناسی و قدرت خود را بشناسند و بدانند اقبال مردم به این حوزه ها زیاد است. امروز در زمینه حضور افراد در مساجد باید آمارهای امیدوارکننده شکل بگیرد. باید تدبیر شود که مساجد به عنوان کانونهای اصلی انقلاب اسلامی رونق بیشتر پیدا کنند. در کنار مساجد بقاع متبرکه را داریم که در بقاع متبرکه کانون تردد حجیم مردم را مشاهده می کنیم. با پیشنهاد برخی مدیران تصمیم گرفته شد هیئات شاخص جزء این مجموعه ها شوند و ما اصرار داریم هیئات بانوان و اصناف و دانشجویی و محلی هم در این مکانها شکل بگیرند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تقاضامند هستم که دسته روی در بقاع متبرکه صورت بگیرد تا ظرفیت کالبدی را در ساعات مختلف پرکنیم. نکته دیگر این است که بهترین نقطه ای که قرآن و عترت با هم تلاقی دارند همین بقاع متبرکه هستند. خوشبختانه آمار برگزاری کرسی های تلاوت در بقاع متبرکه رو به افزایش است. در جریان تفسیر قرآن مصرانه در نظر داریم کلاس های تفسیر قرآن در بقاع متبرکه برگزار شود. چقدر نیکوست که در هر هفته جلسات تفسیر قرآن با حضور روحانیون برجسته برگزار شود. بیان تفسیر قرآن قلوب مستمعین را منور می کند همچنانکه در محضر قرآن بودن به ما این تذکر را می دهد که «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» انسانها باید پاکیزه شوند و اخلاق و رفتارشان را الهی کنند که خداوند قبولشان کند.
جریان روایت خوانی در بقاع متبرکه مورد توجه قرار گیرد

وی اظهار کرد: تقضای برگزاری هزاران جلسه تفسیر قرآن در بقاع متبرکه را دارم. باید پرچم تفسیر قرآن را در کشور بلند کنیم. حتما روحانیون برجسته در استانها حضور دارند از آنها بخواهید در بقاع حلقه های تفسیر را راه اندازی کنند همچنین تقاضا دارم روایت خوانی اخلاقی را راه اندازی کنید؛ یعنی یک روحانی توانمند روایات اخلاقی را بخواند به عنوان مثال کتاب مرحوم ملا محسن فیض کاشانی را داریم این کتاب بسیار وزین است اگر روایات این کتاب را برای مردم بیان کنید آنها با آداب فردی و رفیق گرفتن و شریک گرفتن در زندگی و ... آشنا می شوند. جریان روایت خوانی از گذشته های دور در بقاع متبرکه وجود داشته که باید این روند ادامه داشته باشد و احادیث ائمه طاهرین(ع) بیان شود و همگان با نقشه جامع سبک زندگی اسلامی مورد رضایت اهل بیت(ع) آشنا شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در جریان طرح افق در نظر داشتیم که به موضوع اجتماعی پرداخته شود، عنوان کرد: برای این منظور روحانی مجموعه باید شنونده خوبی باشد و از یک ساعت قبل از نماز در مجموعه حضور داشته باشد . یکی از مهمترین مسائل و آسیب های اجتماعی که کشور ما رنج می برد، عدم وجود مرجع اجتماعی در مناطق است. بنده در سازمان تبلیغات اسلامی بانک داده های اجتماعی را راه اندازی کردم. در پیمایش نظرسنجی ایرانیان که در دهه 50 صورت گرفت مشخص شد که انقلاب صورت می گیرد، جریان ظلم در کشور از نگاه مردم ابراز شده بود. در دهه 60 و 78 نگرش سنجی ها تکرار شد و بنده در این زمینه پیشنهاد دادم اگر در نظرسنجی ها درباره سینما سوال می شود درباره مسجد هم سوال شود، اگر درمورد کتاب سوال می کنید درمورد چاپ قرآن هم سوال کنید، اینها را کنار هم قرار دهید.در حوزه دین، تقلید، وجوهات شرعی و نماز نافله و ... را اضافه کنید.

وی همچنین تصریح کرد: نگرش سنجی مرحله سوم نیز در سال 93 انجام شده و مرحله چهارم نیز اواخر سال 1401 انجام شده است. خط
زمان این نگرش سنجی ها موجود است، اگر این نقشه را پیش روی خود بگذارید دقیقا خط زمان و نگرش مردم را متوجه می شوید. آن زمان متوجه شدیم که خلاء وجود دارد و آن این است که چرا میزان آسیب های اجتماعی بالاست؟ در اینجا متوجه شدیم بانک داده ها در این زمینه نداریم. این بانک داده باید در منظر مدیران کشور قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به کرات درباره آمایش سرزمینی صحبت کرده اند.


وی افزود: ما مناطق آسیب زا را شناسایی کردیم و متوجه شدیم در این مناطق عنصر مهاجرت وجود دارد که آسیب های خود را دارد و عمده مشکل مهاجرت از روستا به شهر است. در اینجا پیشنهاد دادیم روحانیونی در این مناطق مستقر کنیم. اکنون بهترین طرح، همین طرح روحانیون مستقر بوده است. بقاع متبرکه بهترین مراکز برای رفع آسیب ها هستند. در این راستا جریان شناخت جغرافیای بقاع برای بهینه کردن فضا در دستور کار است.

وی با بیان اینکه امروز اصلاح امور فرهنگی دینی کشور از پنجره اجتماعی می گذرد، افزود: دشمن می خواهد بگوید جمهوری اسلامی توان مدیریت اقتصادی و اجتماعی ندارد  آنها می خواهد ما در برابر یکدیگر صف آرایی کنیم. سرمایه اجتماعی رافت و عطوفت به همراه دارد. شهید آیت الله آل هاشم با مردم، مردم داری و زندگی کرد و زندگی اجتماعی ایشان تراز شد. انشاالله تلاش کنیم در حوزه اجتماعی در بقاع متبرکه کار ویژه انجام دهیم.



کلمات کلیدی


captcha