اوجی: به هر جا اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 23:44:50


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 78681 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ ۲۲:۵۳                 نفت ،گازو پتروشیمی

در آیین رسمی گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست؛

اوجی: به هر جا اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم


وزیر نفت با اشاره به اینکه یک زمانی خارجی‌ها برای ما تعیین تکلیف می‌کردند که چقدر نفت تولید و صادر کنیم، گفت: امروز متخصصان صنعت نفت به هر جایی که اراده کنند محموله‌های نفت خام و میعانات گازی ایران را صادر خواهند کرد.


اوجی: به هر جا اراده کنیم نفت صادر می‌کنیم

به گزارش جامعه ایده آل، جواد اوجی صبح امروز (یکشنبه، ۲۶ شهریورماه) در آیین رسمی گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با بیان اینکه  این نمایشگاه در منطقه جزو نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی است، اظهار کرد: چتر حمایتی وزارت نفت روی سر شرکت‌ها و فعالان صنعت پتروشیمی است و همواره به‌دنبال حل مشکلات این عزیزان هستیم.

وی با تأکید بر عزم دولت سیزدهم برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت و استفاده از این نوع گاز برای خوراک واحدهای پتروشیمی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم ثروت ملی ملت ایران در مشعل‌های گاز سوزانده شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه تولید کنونی روزانه ۳ میلیون  و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و میعانات گازی ایران در داخل مصرف یا صادر می‌شود، گفت: این در حالی است که در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ما با ۷۸ میلیون بشکه میعانات ذخیره‌شده روبه‌رو بودیم.

اوجی گفت: نمایشگاه ایران‌پلاست جزو نمایشگاه‌های بین‌المللی است که هفدهمین دوره آن در حال برگزاری است.

وی تأکید کرد: از نمایشگاه امسال استقبال خوبی شده است و بیش از ۲۱۰ شرکت خارجی و ۶۴۰ شرکت ایرانی به همراه فعالان حوزه صنعت پتروشیمی و پلاستیک حضور دارند.

وزیر نفت افزود: با توجه به تحریم‌های شدید، اما با حضور این افراد و اتفاق‌های خوبی که در صنعت پتروشیمی شاهد هستیم به جرأت می‌گوییم تحریم‌ها در این حوزه بی‌اثر شده است.

اوجی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از صنایع کلیدی و مهم در کشور ایران است، ادامه داد: این صنعت ارزآوری خوبی برای کشور دارد و سال گذشته نزدیک ۱۶ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به اکثر کشورهای جهان صادر شد.

صنعت پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است

وی با اشاره به اینکه سهم محصولات پتروشیمی در صادرات غیرنفتی حدود ۵۰ درصد است که در ۷۰ مجتمع پتروشیمی ایران تولید می‌شود، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد ارزی سهم بسزایی دارد، همچنین این صنعت با توجه به نیاز روزافزون دنیا به محصولات بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی، تحریم‌ناپذیر است.

وزیر نفت گفت: برنامه‌ریزی خوبی در دولت سیزدهم و وزارت نفت شکل گرفته که ظرفیت تولید را در بخش بالادست و زنجیره ‌ارزش تا پایان این دولت افزایش دهیم.

اوجی با تأکید بر اینکه اکنون در ۷۰ مجتمع پتروشیمی کشور، بیشتر محصولات پتروشیمی تولید می‌شود، افزود: تنوع تولید محصولات پتروشیمی در کشور زیاد است و محصولات پتروشیمی شامل محصولات پلیمری، شیمیایی، کود، آروماتیک‌ها و محصولات هیدروکربنی در این مجتمع‌ها تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از محصولات مهم پتروشیمی، محصولات پلیمری است، ادامه داد: ظرفیت خوبی در کشور در بخش تولید محصولات پلیمری ایجاد شده است. اکنون پروانه و مجوز ۲۰ میلیون تن محصول پلیمری در کشور صادر شده اما ظرفیت نصب‌شده در این بخش حدود ۱۲ میلیون تن در سال است و تولید عملیاتی پلیمرها در ایران به حدود ۷ میلیون تن می‌رسد.

افزایش ۶ برابری درآمدهای ارزی با تکمیل زنجیره ‌ارزش پتروشیمی

وزیر نفت تصریح کرد: صادرات یک تن محصول پلیمری ساده درآمدی معادل ۹۰۰ تا یک هزار دلار ایجاد خواهد کرد، اما اگر محصولات پلیمری تا پایان زنجیره توسعه داده شده و به محصول نهایی تبدیل شود، درآمد حاصل از صادرات به حدود ۵ تا ۶ هزار دلار در هر تن افزایش خواهد یافت.

اوجی با اشاره به اینکه در تولید پلیمرها در کشور سرمایه‌گذاری‌های خوبی شده که این محصولات، خوراک پایه تولید مواد پلاستیک به‌شمار می‌رود، گفت: در پالایشگاه‌های گازی، پروپان و اتان تولید می‌شود که این محصولات در مجتمع‌های پتروشیمی به پروپیلن و اتیلن و در ادامه به پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن تبدیل می‌شوند، بنابراین ظرفیت خوبی در کشور برای تأمین خوراک پلاستیک وجود دارد.

وی برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست را فرصتی برای هم‌اندیشی، هم‌افزایی و تبادل تجربه در یک سال گذشته دانست و افزود: این نمایشگاه تنها مربوط به عرضه محصولات پتروشیمی و پایین‌دستی نیست، بلکه فرصتی برای عرضه توانمندی‌ها در حوزه ادوات و تجهیزات در زمینه پتروشیمی و صنایع پتروشیمی است و صدور خدمات فنی و مهندسی از همین‌جا شکل می‌گیرد.

وزیر نفت با بیان اینکه در وزارت نفت دولت سیزدهم برنامه‌ریزی‌های خوبی برای توسعه صنعت پتروشیمی انجام شده است، ادامه داد: با شروع این دولت در هر چهار شرکت اصلی به سراغ اتمام طرح‌های نیمه‌تمام با هدف رشد تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر رفتیم.

اوجی به بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران با حضور رئیس‌جمهوری در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال ۵ مجتمع پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد که ۵ تا ۶ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران اضافه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۱۵ میلیارد دلار طرح نیمه‌تمام در مجموعه وزارت نفت به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: امسال هم ۱۵ میلیارد دلار طرح نفتی دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و کار اجرایی ۱۴ طرح با ارزش ۱۴ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران در دولت سیزدهم

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در آغاز به‌کار این دولت تولید نفت حدود ۲.۳ میلیون بشکه در روز بود، افزود: امروز تولید نفت ایران با توان متخصصان ایرانی به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده و نکته مهم آن است که هرچه تولید نفت انجام می‌شود یا در پالایشگاه‌های داخلی به‌ مصرف می‌رسد، یا به صادرات اختصاص می‌یابد. زمان آن گذشت که کاهش تکلیفی تولید نفت را در کشور داشته باشیم. این افزایش تولید و صادرات نفت با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی اهمیت بیشتری دارد، زیرا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت نفت پایان سال ۲۰۲۳ به بالای ۱۰۰ دلار می‌رسد.

اوجی ادامه داد: در میعانات گازی نیز ابتدای دولت ۸۷ میلیون بشکه ذخیره داشتیم و پیشنهاد دولت قبل این بود که ۱۲ نفتکش دیگر برای ذخیره میعانات گازی روی آب خریداری شود، اما در دولت سیزدهم با اصلاح فرآیند پالایشگاه و پتروشیمی‌ها و شناسایی بازارهای جدید میعانات گازی در جهان این مقدار به صفر رسید.

وی با اشاره به اینکه با شروع دولت سیزدهم و تکلیف شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر سراغ طرح‌های مواد پایه پتروشیمی نرفتیم و برنامه‌ریزی برای ورود به زنجیره ‌ارزش و تکمیل آن انجام شد، گفت: صدها طرح در این زمینه تعریف شده که عملیات اجرایی بخش زیادی از این طرح‌ها آغاز شده است. این اعتقاد است که اگر در تمام تولیدات محصولات پایه پتروشیمی وارد زنجیره ‌ارزش شویم، کشور دیگر به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی نیازی نخواهد داشت و اتفاق‌های خوبی در پایان دولت سیزدهم در تکمیل زنجیره ‌ارزش پتروشیمی رقم خواهد خورد.

وزیر نفت با بیان اینکه راهبرد ما در وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تکمیل این طرح‌ها، ورود به زنجیره ‌ارزش و بومی‌ کردن دانش ‌فنی و ساخت کاتالیست‌ها است، افزود: هم‌اکنون ۸۵ کاتالیست مورد نیاز در صنعت نفت بومی‌سازی شده و تا پایان دولت نیاز کشور به کاتالیست‌های پتروشیمی و پالایشگاهی به‌طور کامل در داخل تأمین خواهد شد.

ورود ایران به بازسازی و توسعه پتروشیمی‌های فراسرزمینی

اوجی به صادرات کاتالیست‌های پتروشیمی به کشورهای اروپایی، همچنین کشورهای همسایه اشاره کرد و ادامه داد: همچنین بعد از ورود به بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی، زمینه برای ورود به پتروشیمی‌های فراسرزمینی نیز فراهم شده است.

وی به امضای قرارداد توسعه پتروشیمی‌های فراسرزمینی در کشور ونزوئلا هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور اشاره کرد و گفت: ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی در ونزوئلا نصب شده، اما تولید واقعی پتروشیمی این کشور ۳ تا ۴ میلیون تن در سال است که در قراردادهایی با ایران، قرار است صنعت پتروشیمی ونزوئلا را به ظرفیت پایه برسانیم. البته ورود به پتروشیمی‌های فراسرزمینی تنها محدود به ونزوئلا نیست و این قراردادها دروازه‌ای برای ورود به سایر کشورها خواهد بود.

وزیر نفت یکی از مزایای ورود ایران به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های فراسرزمینی را فعال کردن ظرفیت سازندگان داخلی صنعت نفت ایران دانست و افزود: سال گذشته و امسال نزدیک ۲.۸ میلیون قطعه صادرات به یکی از کشورهای آمریکای لاتین برای تأمین و بازسازی پالایشگاه نفتی آنها انجام شده است که چند کارخانه در کشور برای تأمین ادوات، تجهیزات و قطعات فعال شده‌اند.

اوجی با اشاره به اینکه امروز صنعت نفت و گاز ایران کاملاً خودکفا است، ادامه داد: اواخر دهه ۶۰ شمسی در بسیاری از بخش‌های صنعت نفت و گاز ایران کارشناسان خارجی حضور داشتند. حتی در توسعه میدان‌های نفتی و گازی امکان حفاری چاه افقی در کشور وجود نداشت، اما با وجود متخصصان این صنعت امروز توسعه میدان‌های نفت گاز در دریا و خشکی و حفاری چاه‌های عمودی و افقی در کشور قابل انجام است.

وی تصریح کرد: بحث مهم در توسعه میدان‌ها، حفاری چاه‌هاست. اکنون امکان بیش از ۶ هزار متر حفاری چاه در کشور وجود دارد که رکورد خوبی در منطقه است، همچنین در ساخت سازه‌های دریایی، ساخت کمپرسورهای مورد نیاز صنعت نفت، توربوکمپرسورها، احداث پالایشگاه‌های گازی و مجتمع‌های پتروشیمی خودکفا هستیم. زمانی الفین‌ها در بندر ماهشهر توسط شرکت‌های خارجی ساخته می‌شد، اما امروز به دست متخصصان داخلی انجام می‌شود.

به گفته وزیر نفت، علاوه بر ساخت پالایشگاه، پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفت و گاز، در بخش‌های مختلف صنعت نفت صاحب دانش فنی شده‌ایم.

اوجی با اشاره به اینکه نگاه سازندگان ما امروز تنها تأمین نیاز داخل نیست، بلکه نگاه صادراتی دارند، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار هیئت دولت دستاوردهای خوب دولت را تأیید کردند از جمله بر اقدام‌های خوب انجام‌شده در صنعت نفت و گاز و رشد تولید محصولات پتروشیمی تأکید داشتند و دل رهبر انقلاب با اقدام‌های وزارت نفت در رشد تولید در صنایع بالادستی و پایین‌دستی این صنعت شاد شد.

تحقق بالاترین تولید و صادرات نفت ایران در شرایط تحریم

وی به تلاش‌های وزارت نفت برای ایجاد ارزش‌ افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی، ارزآوری و کمک به اقتصاد کشور در سخت‌ترین شرایط تحریم اشاره کرد و افزود: برخی افراد اعلام می‌کنند آمریکایی‌ها به ایران چراغ سبز نشان دادند. اگر این حرف درست باشد و چراغ سبز نشان دادند چرا کشتی‌های ایران را توقیف و شرکت‌ها را پی‌درپی تحریم می‌کنند. واقعیت این است که زورشان به صنعت نفت و گاز ایران نمی‌رسد، زیرا هر کاری کردند و به هر دری زدند جلو تولید و صادرات نفت ایران را بگیرند، اما امروز بالاترین تولید و صادرات نفت کشور محقق شده است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه هر جا اراده کنیم صادرات نفت و هر نوع محصول نفت دیگر انجام می‌شود، ادامه داد: یک زمان رسم بود که آنها تعیین تکلیف می‌کردند ایران چقدر نفت و گاز تولید کند، اما امروز به همت متخصصان صنعت نفت و گاز با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در شرایط سخت تحریم‌ها ما تعیین می‌کنیم تولید و صادرات نفت به چه مقدار باشد.

اوجی به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، فاز دوم پالایشگاه آبادان و جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری گازهای مشعل افزون بر حفاظت از محیط‌زیست در تأمین خوراک پتروشیمی‌ها نیز نقش بسزایی دارد.

وی تأکید کرد: تا پایان امسال گاز همراه ۲۱ مشعل از ۵۲ مشعل در میدان‌های شرق کارون جمع‌آوری شده و به پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس ارسال می‌شود. این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری احداث شده، اما با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. با جمع‌آوری گازهای مشعل، ظرفیت پالایشگاه تکمیل خواهد شد و این گازهای سمی و آلوده که سرمایه ملی است به ارزش‌افزوده تبدیل و زنجیره ‌ارزش نیز تکمیل می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه همه گازهای مشعل را تا پایان دولت سیزدهم جمع می‌کنیم، گفت: این گازها، معادل یک فاز پارس جنوبی است که برای توسعه آن ۴.۸ تا ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد بود، اما با ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش، معادل یک فاز پارس جنوبی، گازهای آلوده جمع‌آوری و تبدیل به ارزش ‌افزوده می‌شود و نمی‌گذاریم سرمایه ملی مردم سوزانده شود.

اوجی با تأکید بر اینکه در فاز ۱۱ پارس جنوبی اتفاق بی‌نظیری افتاد، افزود: شرکت توتال ۴.۸ میلیارد دلار قرارداد بسته بود تا با نصب سکو، احداث خط لوله و نصب تجهیزات تقویت فشار فاز ۱۱ را توسعه دهد، اما با دریافت اطلاعات میدان، تنها وقت‌کشی کرد و نهایت هیچ اقدام عملی انجام نداد.

وی ادامه داد: با تکیه بر توان داخلی این فاز ۴ سال زودتر به بهره‌برداری رسید و این در حالی بود که شرکت‌های بین‌المللی باور نداشتند این کار توسط ایران قابل انجام باشد. افزون بر آن با توسعه فاز ۱۱، صاحب دانش انتقال سکو شدیم و برای نخستین بار سکویی که در موقعیت دریا نصب شده بود به موقعیت دیگری منتقل شد. ۳۸ سکو در پارس جنوبی داریم و می‌توانیم در شرایط مشابه از این دانش استفاده کنیم و اعلام کردیم در دنیا نیز امکان انجام این کار را داریم.



کلمات کلیدی


captcha