برای دستیابی به وحدت نیازمند محبت به اهل بیت (ع) هستیم/باید از ظرفیت سادات در دنیا استفاده کنیم/ "شبکه نیکوکاری آی‌محسن" بستری برای خدمت‌رسانی در جهان اسلام است
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 09:43:36


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 77077 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۴/۲۲ ۲۳:۱۳                 دین و اندیشه

در دومین همایش ملی بنیاد سادات مطرح شد؛

برای دستیابی به وحدت نیازمند محبت به اهل بیت (ع) هستیم/باید از ظرفیت سادات در دنیا استفاده کنیم/ "شبکه نیکوکاری آی‌محسن" بستری برای خدمت‌رسانی در جهان اسلام است


حجت الاسلام والمسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز سخنران دیگر دومین همایش سراسری بنیاد سادات بود که طی سخنانی گفت: تمسک و محبت به اهل بیت مورد توصیه پیامبر (ص) است و برای دستیابی به وحدت نیازمند محبت به اهل بیت (ع) هستیم.


برای دستیابی به وحدت نیازمند محبت به اهل بیت (ع) هستیم/باید از ظرفیت سادات در دنیا استفاده کنیم/ "شبکه نیکوکاری آی‌محسن" بستری برای خدمت‌رسانی در جهان اسلام است

به گزارش جامعه ایده آل ؛ دومین همایش سراسری بنیاد سادات روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ مصادف با روز مباهله با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، رؤسا، دبیران بنیاد سادات در استان‌ها و برخی مدیران تشکل‌های فعال مرتبط و خیران در مجتمع آموزشی آدینه برگزارگردید.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سیدرضا تقوی نماینده مجلس شورای اسلامی، ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، نماینده مجلس خبرگان در آذربایجان غربی، سردار ضیاءالدین حزنی، نماینده سادات اهل سنت کشور و برخی دیگر از دبیران شورای سادات استان‌ها به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

 حجت الاسلام والمسلمین «حمید شهریاری» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز سخنران دیگر دومین همایش سراسری بنیاد سادات بود که طی سخنانی گفت: تمسک و محبت به اهل بیت مورد توصیه پیامبر (ص) است و برای دستیابی به وحدت نیازمند محبت به اهل بیت (ع) هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت سادات در دنیا استفاده کنیم، تصریح کرد: بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان زندگی می‌کنند که پیش بینی می‌شود طی سالیان آینده، اسلام دین اول جهانی خواهد شد. در مجموع بیش از ۲۵۰ میلیون شیعه در دنیا وجود دارند و بسیاری از اهل سنت به سادات علاقه‌مند هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروز که ولایت جهان اسلام در اختیار ماست وظیفه سنگینی داریم و باید اقداماتی انجام دهیم.

شهریاری با طرح این سوال که سادات چگونه می‌توانند منشا خدمت در جهان اسلام باشند؟ تاکید کرد: باید شبکه‌ای درست کنیم و تجمیع شویم. برای اینکه بتوانیم تفکر انقلاب اسلامی را تبلیغ کنیم باید شبکه سازی کنیم.

 دبیرکل مجمع تقریب تاکید کرد: اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی سه پروژه مهم دشمن است که باید برای مقابله با آن تلاش کرد و این نیازمند شبکه سازی است تا بر بستر فضای مجازی بر ذهن جوانان اثرگذار باشیم و آن‌ها از رسانه‌های بیگانه تاثیر نگیرند.


وی در ادامه به معرفی سایت آی-محسن پرداخت و گفت: شبکه نیکوکاری آی-محسن بستری برای ایجاد شبکه و خدمت رسانی در جهان اسلام است. در این سایت می‌توانید کمپین ایجاد کنید. آی-محسن به دنبال ایجاد رفاه، توسعه اشتغال، توسعه فرهنگی و نزدیکی جوامع اسلامی به یکدیگر می‌باشد. خدمات آی محسن در قدم اول شامل خدمات خیریه و مشارکت در فعالیت‌های نیکوکارانه بوده و در مراحل بعدی خدماتی مانند گردشگری تقریبی، آموزش، فعالیت‌های فرهنگی، بیمه، خدمات سلامت و درمان، فعالیت‌های کسب و کار، حمایت از اشتغال، خانواده و سایر خدمات مورد نیاز جامعه اسلامی راه اندازی خواهد شد. آی-محسن تلاش جامعه اسلامی را در قالب امت واحده از طریق شبکه مجازی خود گردهم آورده و موجبات نزدیکی و افزایش رفاه ایشان را فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدرضا تقوی» نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنانی در این همایش گفت: موضوع سادات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمد و به آن پرداخته شد، اما باید بیشتر روی این موضوع کار شود، زیرا سیره عصمت و طهارت ائمه (ع) میتواند برای مسلمانان سازنده باشد.

وی افزود: در شرایطی که دنیای غرب و جبهه استکبار در پی ضربه زدن به دین اسلام هستند و عده‌ای فریب خورده و کینه توز به کتاب مقدس ما توهین می‌کنند لازم است تا این گونه جریانات مانند سادات را در جهان اسلام تقویت کنیم.

حجت الاسلام تقوی گفت: مساله سادات یک موضوع پر جاذبه‌ای است، زیرا مردم به خاندان پیغمبر (ص) علاقه‌مند هستند بنابراین در مقوله فرهنگی اگر بخواهیم موضوعی را تبدیل به فرهنگ کنیم باید عمومی شود، به شرطی که کار را مدیریت و روی آن سرمایه گذاری کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هیئت‌های مذهبی حسینی و عاشورایی برای گسترش فرهنگ سادات می‌توانند مُبلغ شوند و همچنین از همه هسته‌های قرآنی در کشور می‌توانیم در این مسیر استفاده کنیم. بنیاد سادات باید این زمینه‌ها و تشکل‌ها را شناسایی و به عنوان بازوی محرک خود از آن استفاده کند.

وی گفت: به موضوع اهل بیت (ع) و ذریه پیامبر (ص) در قرآن و سنت توجه شده است و هیچ فرقه‌ای از فرق اسلامی نیست که منکر دوستی و محبت اهل بیت (ع) باشد.

تقوی افزود: در روز ظهور، آن روزی که فرزند صدیقه طاهره (س) از پس پرده غیبت بیرون آید، سزاوارترین افرادی که باید در خدمت آن حضرت باشند فرزندان سادات هستند.


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره ثمرات مودت به اهل بیت (ع) اظهار داشت: دوستی و محبت نسبت به اهل بیت (ع) پیغمبر دارای آثار و برکاتی است. اگر محبت این عزیزان را داشته باشیم و حرمت آنان را نگه داریم به فرموده قرآن عمل کرده ایم. یکی از برکات محبت به اهل بیت (ع) پیامبر، کامل کردن دین است. اگر به سادات خدمت کنیم شفاعت پیامبر شامل حال ما خواهد شد. چون سادات پرچم هستند. هر کسی که سیدی را ببیند و واژه سید را جلوی نام او ببیند خواه ناخواه به یاد پیامبر و اهل بیت (ع) می‌افتد.

وی درباره وظایف سادات گفت: کسی که سید است، مسئولیت مضاعف دارد. از ذریه پیامبر اگر کسی کار نیکی انجام دهد ثوابش مضاعف است، در مقابل گناهش نیز مضاعف است. قبیح و زشت اگر از کسی سر بزند بد است، اما از سادات زشت‌تر است. وظیفه سادات پرهیز از گناه است و حرمت پیامبر و اجداد خود را باید داشته باشند. از میراث معنوی پدران خود پاسداری کنند. باید با رفتار و شیوه زندگی مناسب این خط را حفظ کنند. تسلیم و بابت نعمتی که خدای متعال به او اهدا کرده است شاکر خداوند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید مهدی قریشی»امام جمعه ارومیه و نماینده، ولی فقیه نیز در آذربایجان غربی، در این نشست گفت: مساله نقابت سادات در زمان حکومت عباسی شکل گرفت. با مرور زمان سادات، چون برای خود شأن و شئون قائل بودند و خود را شایسته حکومت می‌دانستند مشکلاتی برای حاکمان ایجاد شد. این مساله باعث شد برای اینکه آن‌ها را مدیریت کنند در حکومت عباسی جایگاهی برای سادات تعریف کردند.

وی افزود: نقابت نهادی برای رسیدگی و سرپرستی امور سادات، یتیمان و تأمین نیاز‌های مالی و نیز حفظ احترام آنان بود. این نهاد همچنین اداره موقوفات و داوری در میان سادات را در دست داشت. نقابت در حکومت بنی‌عباس با انگیزه جلوگیری از نارضایتی طالبیان و تأیید جایگاه آنان ایجاد شد. نقیب، معمولا از افراد بانفوذ انتخاب می‌گردید. برخی از نقیبان در گسترش شیعه و مسائل سیاسی فعالیت می‌کردند. در این راستا، سید رضی، سید مرتضی و ابن طاووس از نقیبان مشهور هستند.

وی درباره جایگاه نقابت گفت: منصب نقابت سادات در دوران بعد از حکومت بنی عباس ادامه پیدا کرد و همه به سادات اهمیت می‌دانند چرا که هم مشکلات سادات حل و فصل می‌شد و هم حکومت‌ها از آن بهره می‌بردند. مساله نقابت در دوران گذشته در کشور ما وجود داشته و اکنون خیلی کمرنگ شده است، درخواست می‌شود که با دستور رهبر معظم انقلاب، منصب نقابت سادات تاسیس شود.

«مجید صمدیان» مدیرعامل بنیاد سادات نیز در این همایش اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که اعضای محترم هیئت مدیره بنیاد سادات داشتند این بنیاد به صورت NGO در کشور ثبت شد. در نهاد‌های مختلف کشور موضوع بنیاد سادات به عنوان یک NGO رسمی مانند مجمع تقریب مذاهب اسلامی شناخته شد و بسیاری از نهادها، این مجموعه را می‌شناسند.

وی افزود: پیشنهادی به آقای تقوی داده شد تا سادات مجلس دور هم جمع شوند که قرار شد این موضوع در مجلس شورای اسلامی، با ایجاد یک فراکسیون با عنوان فراکسیون سادات این اتفاق بیفتد.

مدیرعامل بنیاد سادات درباره اهداف بنیاد سادات عنوان کرد: اهدافی که بنیاد سادات دنبال می‌کند اولویت برنامه‌ها با نگاه شبکه سازی و فرهنگی است. در برنامه‌های فرهنگی موضوع تکریم و شناخت سادات اولویت دارد. از سوی دیگر در حوزه فرهنگی باید به تولید محتوا بپردازیم.

وی با بیان اینکه تهدیدها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های سادات شناسایی شود، افزود: وقتی شبکه سازی سادات را دنبال می‌کنیم نتیجه آن خدمت به سادات در عرصه‌های مختلف خواهد بود. سادات منشا خیر و برکت هستند. اولویت این است که ساداتی که فرزندان با کرامت‌ترین انسان‌های تاریخ بشریت هستند در حوزه خدمات اجتماعی از بقیه اقشار جامعه سبقت بگیرند، لذا آموزش، اشتغال، ازدواج و اسکان در حوزه خدمات اجتماعی اهمیت دارد.

مدیرعامل بنیاد سادات در ادامه گفت: همایش جامعه بزرگ سادات قرار است در دی ماه سال جاری مصادف با ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) برگزار شود.

صمدیان در پایان گفت: اگر برای خرابه نشینی اهل بیت عصمت و طهارت اشک می‌ریزیم اجازه ندهیم فرزندان سلاله اهل بیت (ع) در کشور خرابه‌نشین باشند.

سخنران دیگر همایش سراسری سادات  مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بود که در این مراسم اظهار کرد: درباره اهل بیت (ع) اهم موضوعات ربطی به فرقه و مذهب ندارد، تاکید دینی و قرآنی وجود دارد؛ لذا بر اساس آیات قرآن ملزم به اطاعت و تبعیت از اهل بیت (ع) هستیم.

ماموستا «عبدالسلام کریمی» که با اشاره به آیه ۶۱ سوره آل عمران "فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ" گفت: همه علمای شیعه و سنی اقرار کرده اند که "أبنا" حسن و حسین هستند، "نساء" حضرت زهرا (س) و "انفسنا" امام علی (ع) است.

وی درباره جایگاه زن در اسلام اظهار داشت: هیچ دینی مثل دین اسلام احترام برای زن قائل نشده است. حضرت خدیجه (س) اولین زنی است که به اسلام ایمان آورد و اگر زن نبود انقلاب اسلامی ما در سال ۵۷ پیروز نمی‌شد.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه عصاره و مصادیق اصلی القربی، اهل بیت (ع) هستند، ادامه داد: سادات و فرزندان اهل بیت (ع) را مورد احترام می‌دانیم. مشکل ما خطا‌ها و تنگ‌نظری هاست و کسی با اهل بیت (ع)، قرآن و دین مشکی ندارد. دولت برآمده از مردم است و باید خدمتگزار و نوکر مردم باشد و غیر از این هیچ شأنیت دیگری ندارد. خدمت به مردم خدمت به خداست و عشق به اهل بیت از سر عشق به پیامبر (ص) است نه از سر شرک.


ماموستا کریمی گفت: امروز باید اولویت کاری ما کار فرهنگی باشد. دین ما دین علم و پژوهش است نه شمشیر؛ ما در دینمان شمشیر برمی‌داریم تا شمشیر را از دست ظالم بندازیم. حضرت علی (ع) شمشیر نکشید تا زمانیکه خوارج دست به شمشیر بردند. امروز باید با تبلیغ کار فرهنگی را در زمینه سادات پیش ببریم، مقدمه تبلیغ، تبیین و مقدمه تبیین پژوهش است.

سردار ضیاءالدین حزنی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی کل سپاه در این مراسم گفت: در سپاه یک مرکز آمار و اطلاعات داریم که طبق آمار، در دنیا ۱۰۰ میلیون سادات داریم. در جنوب آسیا ۲۰ میلیون، در مصر ۱۱ میلیون، در مراکش، هفت میلیون، در هند و پاکستان و اطراف آن ۱۰ میلیون سادات زندگی می‌کنند.

وی اظهار کرد: در ایران با جمعیت نزدیک به ۸۵ میلیون نفر، حدود شش میلیون سادات حضور دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سپاه مسئول امنیت پایدار در کشور است. سپاه طبق موافقت رهبر انقلاب بحث محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری و مردم دوستی را در سراسر کشور در اولویت اول خود قرار داده است.


در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین سید صالح یاسینی رئیس ائمه جمعه شهرستان‌های استان تهران و رئیس کمیته مدعوین همایش بزرگ سادات در این همایش شعری با عنوان «خوش به حال سیدا» را قرائت کرد.

همچنین ؛ نمایندگان سادات در استانها در حضور حجت الاسلام یاسینی به ارائه پیشنهادات و ایده های خود برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت سادات در ایران و جهان پرداختند.

در پایان نیز با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری و حجت الاسلام والمسلمین قریشی از جلد دوم کتاب سادات در ایران و جهان رونمایی شد.

 

 



کلمات کلیدی


captcha