جانسون نخست وزير انگلیس شد
تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 22:33:53


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 41837 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۲۰:۴۷                 آمریکا اروپا

با کسب رای اکثريت اعضاي حزب محافظه کار؛

جانسون نخست وزير انگلیس شد


ایرانیان_بوریس جانسون به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس انتخاب شد.


جانسون نخست وزير انگلیس شد

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، نتیجه انتخابات رهبری حزب حاکم محافظه کار انگلیس اعلام ‌شد که براساس آن، "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه سابق، از رقیب دیگر خود، "جرمی هانت"، وزیر امور خارجه کنونی، جلو افتاد تا نخست‌ وزیر آینده انگلیس شود.

نخستین بار، یک نخست وزیر در انگلیس با آرای اعضای یک حزب برگزیده شد تا دولت بدون اکثریت را در مجلس شکل دهد. "بوریس جانسون" نخست‌ وزیر جدید انگلیس جانشین "ترزا می" ‌شد که به علت ناتوانی در جلب حمایت مجلس از طرح خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) ناچار شد از سمت خود کناره‌گیری ‌کند.

اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس که حدود ۱۶۰ هزار نفرند، برای برگزیدن رهبرشان و نخست‌وزیر بعدی انگلیس در رای دهی شرکت کردند تا به یکی از دو نامزد نهایی، "بوریس جانسون" یا "جرمی هانت"، رای بدهند. در واقع حدود 160 هزار عضو حزب محافظه کار نخست وزیر این کشور را انتخاب کردند که موجب شد برخی دموکراسی در این کشور را به چالش بکشند.

انگلیس با معضلات درونی و خارجی فراوانی روبروست که برگزیت، مهم ترین آن هاست. نخست وزیر جدید انگلیس پیشتر گفته بود، تا پایان اکتبر، انگلیس را با توافق یا بدون توافق، از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد اما سه نخست وزیر پیشین این کشور، "جان میجر" از حزب محافظه کار ،" تونی بلر" و "گوردون بروان" از حزب کارگر، هشدار داده اند که "جانسون"، فکر خروج بدون توافق از اتحادیه را کنار بگذارد.

براساس نتیجه رای دهی اعضای حزب محافظه کار درباره رهبر جدید این حزب، "بوریس جانسون" توانست حدود 92 هزار رای به دست آورد و "جرمی هانت" نیز به حدود 46 هزار رای دست یافت. بیش از 67 درصد از اعضا در این رای گیری شرکت کردند. "بوریس جانسون" در نخستین سخنرانی، خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزيت)، متحد کردن حزب محافظه کار و شکست دادن "جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر را از مهمترین برنامه های آینده خود اعلام کرد.

بوریس جانسون در سخناني، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را برای سی و یکم اکتبر (نهم آبان) وعده داد.

واکنش ها:

بیانیه شورای مسلمانان انگلیس درباره نخست وزیر جدید اين کشور

شورای مسلمانان انگلیس (Muslim Council of Britain)، با انتشار بیانیه ای ابراز امیدواری کرد: "بوریس جانسون"، رهبر جدید حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیر جدید این کشور، راه اتحاد را در پیش گیرد.
در بیانیه شورای مسلمانان انگلیس آمده است: در حالی که اختلافات در انگلیس رو به فزونی است، امیدواریم سخنان "بوریس جانسون" مبنی بر اتحاد در جامعه این کشور، به نتیجه برسد.

"هارون خان"، دبیرکل این شورا در نامه تبریک خود به مناسبت نخست وزیری "بوریس جانسون" نوشته است: در حالی که فعالیت گروه های راست افراطی، تشدید اسلام هراسی را در انگلیس نشان می دهد، گام های فوری برای کاهش نگرانی مسلمانان ضروری است.
در این نامه با اشاره به سخنان و رفتارهای پیشین نخست وزیر جدید انگلیس آمده است شورای مسلمانان انگلیس آماده همکاری برای رفع چند پارچگی جامعه این کشور و اتحاد میان جوامع انگلیس است.

"بوریس جانسون" در میان سیاستمداران انگلیسی به عنوان یکی از حامیان سرسخت اسرائیل شناخته می شود. او در سفرش به خاورمیانه آن قدر در حمایت از اسرائیل اقدام کرد که در پی خشم مردم و مقامات دولت فلسطین، سفرش به سرزمین‌های فلسطینی لغو شد. بوریس جانسون ۵۲ ساله که خود مسیحی است هنگام زیارت دیوار ندبه در بیت المقدس تایید کرد که از طرف مادرش، اصل و نسب یهودی دارد.

سخنان و نظرهای خبرساز و عمدتا توهین‌آمیز "بوریس جانسون" ضد رهبران دیگر کشورها و ملت ها، فراوان است. بسیاری "بوریس جانسون" را با دونالد ترامپ، رئیس جمهورکنونی آمریکا مقایسه می‌کنند اما هوادارنش بیش تر دوست دارند وی را به وینستون چرچیل، شبیه بدانند.

"بوریس جانسون"، "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا را به دلیل احتمال نقش داشتن در برداشتن تندیس نیم‌تنه ویسنتون چرچیل از دفتر ریاست جمهوری آمریکا به باد انتقاد گرفت. وی در مقاله‌ای در روزنامه سان نوشت: "بعضی می‌گویند این کار نشانگر بیزاری اجدادی رئیس‌جمهور نیمه- کنیایی از امپراتوری بریتانیاست که چرچیل مدافع سرسخت آن بود و نگاه خیره محزون و سردی که او را شبیه یک پرستار سادیستیک در یک بیمارستان روانی می‌کند."

"جانسون" که به علت شباهت ظاهر و باطنش به دونالد ترامپ، شهره است، قبلا ترامپ را متهم کرده بود که "عقلش را از دست داده" و گفته بود که نگران آن است که او رئیس جمهور آمریکا شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورآمریکا، خرداد ماه امسال و پیش از سفر رسمی به انگلیس، در اقدامی غیرمعمول از "بوریس جانسون"، برای عهده‌دار شدن رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری انگلیس حمایت کرد که با انتقاد فراوان احزاب سیاسی و سیاستمداران و رسانه ها روبرو شد که این اقدام را دخالت در امور داخلی کشور خواندند. ترامپ در مصاحبه با روزنامه سان، جانسون را فردی "بسیار با استعداد" خواندکه "به نحو احسن" کار خواهد کرد.

"بوریس جانسون"، در توصیف کودکان آفریقایی بارها کلمه‌ای به کار برده است که نژادپرستانه است. جانسون در سال ۲۰۰۸ میلادی و در زمان تبلیغات انتخاباتی شهرداری لندن از سخنانش عذرخواهی کرد اما کماکان بارها در توصیف آفریقا از کلمات و عباراتی استفاده کرده است که تعابیری نژادپرستانه به شمار می‌آید. وی همچنین زنان مسلمان را نیز به علت در برداشتن حجاب اسلامی، مسخره و به صندوق های پست تشبیه کرده و بارها به ترویج اسلام هراسی، متهم شده است.

اکنون باید دید "بوریس جانسون" در جایگاه نخست وزیری آیا در رویکردهایش تغییراتی خواهد داد یا با ادامه سیاست های گذشته اختلافات و دو دستگی ها را در این جامعه و در حزب حاکم محافظه کار تشدید خواهد کرد.

کوربین: بوریس جانسون با حمایت ملت انگلیس پیروز نشد

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: بوریس جانسون با حمایت ملت انگلیس، پیروز نشد. ملت انگلیس باید در انتخابات عمومی مشخص کند که چه کسی نخست وزیری را برعهده بگیرد.

وزیر توسعه بین المللی انگلیس: فردا کناره گیری می کنم

روری استوارت Rory Stewart وزیر توسعه بین المللی انگلیس اعلام کرد فردا (چهارشنبه) از سمت خود کناره گیری می کند.

وزیر انگلیسی از سمت خود کناره گیری کرد

آن میلتون ANNE MILTON وزیر کابینه انگلیس در امور مهارت ها و نوآموزی با ابراز نگرانی درباره 'برگزیت بدون توافق'، از سمت خود کناره گیری کرد.

وزیر دادگستری انگلیس: فردا از سمتم کناره گیری می کنم

وزیر دادگستری انگلیس اعلام کرد فردا(چهارشنبه) از سمت خود کناره گیری می کند.

ترامپ پیروزی جانسون را تبریک گفت

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انتخاب بوریس جانسون را به عنوان نخست وزیر انگلیس تبریک گفت و وی را نخست وزیری «فوق العاده» دانست.

مکرون با جانسون در روزهای آتی گفتگو می کند

کاخ الیزه اعلام کرد امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با بوریس جانسون در روزهای آتی گفتگو می کند.

مکرون، روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد همکاری با بوریس جانسون، نخست وزیر جدید انگلیس را درباره مسائل اروپایی از جمله برگزيت و مسائل بین المللی همچون ایران، هر چه سریعتر آغاز کند.

کمیسیون اروپا: قصد داریم با جانسون همکاری کنیم

کمیسیون اروپا انتخاب بوریس جانسون را به عنوان نخست وزیر انگلیس تبریک گفت و اعلام کرد اروپا تمایل دارد « به بهترین شکل ممکن » با وی همکاری کند.

­اورزولا فون در لاین رئیس آتی کمیسیون اروپا نيز پیروزی بوریس جانسون را به عنوان نخست وزیر انگلیس تبریک گفت. وي افزود ما در انتظار یک همکاری خوب با او هستیم. چون مسائل بسیار و مختلفی وجود دارند که باید در موردشان با هم صحبت کنیم. ما در دورانی چالش برانگیز قرار داریم و من فکر می کنم این خیلی مهم است که یک رابطه کاری خوب و مستحکم بسازیم. زیرا وظیفه داریم برای آنچه که به نفع مردم اروپا و نیز مردم انگلیس است، خروجی داشته باشیم. به همین علت، منتظریم تا با او (بوریس جانسون) کار کنیم.

"بوریس جانسون" نخست وزیر جدید انگلیس را بشناسیم

"آلکساندر بوریس دو ففل جانسون" (Alexander Boris de Pfeffel Johnson) پنجاه و پنج ساله، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و تاریخ‌ نگار انگلیسی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به عنوان شهردار لندن فعالیت می‌کرد و از ۲۰۱۵ نمایندگی مجلس انگلیس را از حوزه انتخابیه آکسبریج و رویسلیپ جنوبی به عهده دارد.

جانسون از ژوییه 2016 وزیر خارجه کابینه "ترزا می" شد اما دو سال بعد به علت اختلاف با "ترزا می" بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا از سمتش استعفا داد و نظر حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به خود جلب کرد تا با حمایت انان به کرسی نخست وزیری دست یابد. جانسون در دوره دوم شهرداری خود بر برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن نظارت کرد و پیش تر ، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ نماینده مجلس از حوزه انتخابیه هنلی بود. او که عضو حزب محافظه کار است به دلیل نزدیکی به سیاست‌های لیبرال اقتصادی و لیبرال اجتماعی، "لیبرترین" نامیده می شود.

بوريس جانسون در بیمارستانی در شهر نیویورک در سال ۱۹۶۴ زاده شد وهر دو تابعیت انگلیسی و آمریکایی به او داده شد. والدین او هر دو انگلیسی بودند و پدرش «استنلی جانسون» نام داشت. نام ابتدایی پدر "استنلی جانسون" - یعنی پدربزرگ "بوریس جانسون" - "عثمان کمال" بود که بعداً نام خود را به جانی تغییر داد. عثمان، در شهر بندری بورن موث انگلیس از مادری نیم انگلیسی و نیم سوییسی متولد شد.

پدر "عثمان کمال" (پدر پدربزرگ بوریس جانسون)، علی کمال، آخرین وزیر کشور امپراتوری عثمانی بود که مصطفی کمال آتاترک را بازداشت کرد. او روزنامه‌نگاری با اصلیت چرکس - ترک بود که در جنگ استقلال ترکیه به خاطر تفکرات ضد ترکی خود در مقابل ارتش آتاترک سلاح به دست گرفت و در نهایت به دست مردم کشته شد. مادر عثمان نیز مدتی پس از تولد او درگذشت و عثمان به نزد مادربزرگ انگلیسی خود نقل مکان کرد و در آن جا نام خود را به ویلفرد «جانی» جانسون تغییر داد و میراث اسلامی خود را نفی کرد.

جانسون با دریافت راتبه یا بورسیه، وارد کالج ایتن (Eton College)، مدرسه مستقل شبانه‌روزی نخبگان در شهر ایتون شد که یکی‌از گران‌قیمت‌ترین دبیرستان های شبانه‌روزی پسرانه انگلیس برای سنین ۱۳ تا ۱۸ سال است. این کالج که ‌درسال ۱۴۴۰ به دست هنری ششم در ۳۰ کیلومتری لندن در شهر ایتون در نزدیکی ویندسور تأسیس شد، یکی از نه مدرسه خصوصی انگلیس است. دانش آموزان این دبیرستان به صورت شبانه‌روزی در این مدرسه زندگی می‌کنند و کالج ایتون دارای فهرست بلندی از افراد مشهور از میان دانش آموختگان این مدرسه است.

شماری از نخست وزیران پیشین انگلیس همچون "آنتونی ایدن" و "مک میلان"، تعدادی از دانشمندان، نویسندگان، شعرا، ماموران اطلاعاتی و امنیتی، افسران ارشد نظامی، دو نفر از شاهان کشور نپال، "کارل مارکس"، "کریم آقاخان" یا "آقا خان" چهارم، ( رهبر فعلی شیعیان اسماعیلی (شعبه نزاریه)) و تعدادی از اعضای ارشد حزب محافظه کار در حال حاضر همچون "دیوید کامرون" (نخست وزیر اسبق) و "روری استیوارت" (وزیر)، از فارغ التحصیلان این کالجند. شماری از انگلیسی ها به این دبیرستان لقب "بزرگ ترین تربیت کننده سخنوران انگلستان" و "مشهور‌ترین دبیرستان جهان" را داده‌اند.

وي تحصیل در این کالج را در پاییز ۱۹۷۷ آغاز کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را با دریافت رتبه یا بورس تحصیلی در دانشگاه آکسفورد در زمینه مطالعه متون کلاسیک پی گرفت. او بخشی از نسل دانشجویان لیسانس دانشگاه آکسفورد است که بر سیاست و رسانه‌های قرن بیست و یکم انگلیس مسلط شدند. اعضای ارشد کنونی حزب محافظه کار انگلیس همچون "ویلیام هیگ"، "مایکل گوو"، "جرمی هانت"، و "نیک بولز" از جمله این افرادند که در دولت های حزب محافظه کار، عضو بودند و وزارتخانه های مهم از قبیل خارجه را در دست داشتند.

"بوریس جانسون" که بارها از قوانین مالیاتی آمریکا شکایت کرده بود، نهایتاً در سال ۲۰۱۶ میلادی، رسماً از تابعیت آمریکایی خود صرف‌نظر کرد. در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۶میلادی، "ترزا می"نخست‌وزیر انگلیس، "بوریس جانسون"، شهردار سابق لندن را به عنوان وزیر جدید امور خارجه این کشور منصوب کرد. جانسون، از خبرسازترین سیاستمداران هوادار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود که در اعتراض به توافق نخست وزیر با اتحادیه اروپا بر سر خروج کشورش از این اتحادیه، در روز دوشنبه ۹ ژوئیه ۲۰۱۸ از سمت وزیر خارجه انگلستان استعفا داد.

"جانسون" پس از "دیوید کامرون" و "ترزا می" سومین نخست وزیری است که پس از کناره گیری دو رهبر حزب و نخست وزیر انگلیس باید با بزرگترین چالش نیم قرن اخیر انگلیس که همه ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را متاثر کرده یعنی برگزیت دسته پنجه نرم کند هواداری سر سخت او از برگزیت و همزمان تقویت جبهه مخالفان این رویکرد، او کارش را در اداره امور این کشور سخت تر کرده است.



کلمات کلیدی


captcha