تامین ۳۷ درصد بودجه از مالیات
تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 02:33:34


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 41490 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۴/۲۱ ۲۱:۵۲                 اقتصاد کلان و بودجه

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خبرداد:

تامین ۳۷ درصد بودجه از مالیات


ایرانیان_رئیس سازمان امور مالیاتی: کمتر از ۵۰ درصد هزینه‌های جاری مملکت از طریق مالیات تأمین می‌شود و مردم انتظار مالیات عادلانه را دارند


تامین ۳۷ درصد بودجه از مالیات

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، امیدعلی پارسا در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در پرداخت مالیات به عنوان تکلیف و فریضه گفت: کمتر از ۵۰ درصد هزینه‌های جاری مملکت از طریق مالیات تأمین می‌شود و در این موضوع هم مردم انتظار مالیات عادلانه را دارند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اسناد بالادستی توسعه کشور، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه‌های توسعه همه بر این تأکید دارند که کشور باید مبتنی بر درآمد‌های مالیاتی اداره شود و وابستگی به نفت که برای دشمنان این کشور و برای فشار به نظام اسلامی ابزاری شده است، به حداقل برسد.
وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و فشار‌های بی نهایت دشمن افزود: این تحریم‌ها حل نمی‌شود مگر با حقه مالیاتی و عدالت مالیاتی دریافت شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این که زندگی شخصی و زندگی اجتماعی لازمه اش پرداخت هزینه و منافع شخصی و اجتماعی است، تردیدی نیست، گفت: هزینه‌های اجتماعی یک جامعه که شامل حفظ نظم و امنیت داخلی و خارجی و روابط مردم و آموزش و پرورش و بهداشت و مقوله‌های دیگر و هزاران پروژه مختلف در اقصی نقاط این کشور است، چگونه باید تأمین مالی شوند؟
وی با بیان این که چه کسی باید هزینه تأمین مالی این‌ها را پرداخت کند؟ افزود: دو راه بیشتر وجود ندارد؛ یا مالیات عادلانه متناسب با ثروت و درآمد و مصرف که همان عدالت مالیاتی است و یا چاپ پول.
پارسا گفت: نتیجه چاپ پول، تورمی است که فشارش به طبقات متوسط و پایین و بازنشسته و طبقات ضعیف می‌رسد. پس در همه کشور‌های دنیا تقریباً همه هزینه‌های عمومی دولت یا از مالیات است یا قرض مختصری است که دولت انجام می‌دهد.
وی گفت: در کشور‌های پیشرفته دنیا حدود ۲۵ درصد کل درآمد‌های مردم به شکل مالیات در اختیار دولت قرار می‌گیرد و دولت‌ها مملکت را اداره می‌کنند.
پارسا ادامه داد: در کشور ما این عدد تقریباً هشت و نیم درصد است؛ پس با این عدد نسبتاً پایین، بسیاری از کار‌های کشور نیمه تمام می‌ماند و خیلی از کار‌ها آن طور که شایسته است، انجام نمی‌شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به حرکت جدید این سازمان در نظام مالیاتی کشور گفت: این سازمان، حرکت جدیدی را به سمت نوین سازی نظام مالیاتی کشور از تشخیص‌ها و رسیدگی‌های علی الرأس به تشخیص‌های مبتنی بر اطلاعات واقعی و قطعی مردم آغاز کرده است.
وی گفت: اگر مانند همه کشور‌های دنیا قرار است عادلانه‌ترین شکل مالیات را در کشور مستقر کنیم، راهکار آن این است که نظام مالیاتی کشور دسترسی کامل به همه گردش‌های مالی و اطلاعات مربوط به املاک و دارایی‌های همه مردم داشته باشد.
پارسا اضافه کرد: در همه کشور‌ها قانون این است و این مکرراً در قانون ۱۶۹ و قانون مالیات‌های مستقیم به صراحت گفته شده است.
وی افزود: دستگاه‌های اجرایی و نظام مالیاتی کشور در این زمینه در حال تجمیع اطلاعات کشور در همه زمینه هاست و با این تجمیع و کار‌های عالمانه و کارشناسانه به پیش نویس اظهارنامه‌هایی برای مودیان مالیاتی باید برسیم که واقعیت توان آن‌ها را نشان می‌دهد.
پارسا افزود: در یک کشور اگر مردم متناسب با توان واقعی شان مشارکت نداشته باشند، در توسعه کشور و در ساخت کشور مسائل زیادی پیش می‌آید.
وی با اشاره به این که در کشور ما فرار‌های مالیاتی و معوقات مالیاتی بالاست، گفت: برای جمع کردن این مسائل، برنامه عملیاتی مشخص و روشنی را در سازمان امور مالیاتی کشور آغاز کرده ایم که تصمیم عالمانه و عادلانه مبنایش این است که مثل همه کشور‌های دنیا، ریزداده‌های اطلاعاتی مربوط به تراکنش‌های مالی و ملک و املاک مردم در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد و در غیر این صورت، هزاران مسئله و مشکلی است که حل نمی‌شود.
وی افزود: چرا کشور ما زیر ۵۰ درصد از کل هزینه هاش هنوز از مالیات است؟ زیرا فرار‌های مالیاتی بزرگ داریم.
پارسا افزود: مطمئنم کسانی که راجع به افرادی که فرار مالیاتی بالا دارند توصیه و سفارش و پیگیری می‌کنند اگر می‌دانستند در پشت صحنه این فرار‌ها چه واقعیت‌هایی نهفته است، به هیچ وجه حمایت و همراهی نمی‌کردند.
پارسا گفت: لذا این گام اول است. سازمان امور مالیاتی با قوت این بحث را در کشور آغاز کرده است و ادامه می‌دهد و می‌خواهیم به جای تشخیص علی الرأس که مبتنی بر اطلاعات ناقص و گاهی​ تصمیمات غلط است، به سمت تشخیص‌های جامع قابل اعتماد مبتنی بر واقعیت‌های زندگی مردم حرکت کنیم که نامش مدل سازی نظام مالیاتی کشور است.
وی گفت: در مالیات عادلانه بایستی متناسب با ثروت، درآمد و مصرف باشد. در نظام مالیاتی همه دنیا هر کسی هر رقم درآمد یا سود داشته باشد، مشمول مالیات می‌شود. هر نوع می‌خواهد درآمدی داشته باشد و هر نوع سودی داشته باشد، مگر این که قانونگذار جایی معافیت داشته باشد.
پارسا افزود: حمایت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار از کسانی که سالم کار می‌کنند وظیفه اول حکومت است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به قول مولا علی (ع) اول عمران و آبادانی و توسعه کشور و دوم مالیات؛ البته برای کسی که سالم کار می‌کند.
وی ادامه داد: وظیفه ما این است، همراهی و همدلی را با کسانی که سالم کار می‌کرده اند و می‌کنند، حمایت محدود، مشروط و کاهنده و تضمین دار، داشته باشیم. ولی از آن سو با کسانی که فرار مالیاتی دارند، کسانی که بدهی معوق دارند و کار‌های غیر قانونی می‌کنند، به شدت برخورد خواهیم کرد.
پارسا گفت: در همه جای دنیا به درآمد‌های بادآورده یا درآمد‌هایی که به هر شکل عاید شده است، مالیات در نظر می‌گیرند.
وی افزود: سیاستی را به عنوان فروش سکه انجام دادیم. سال ۹۷ پنج میلیون و ۸۹۰ هزار سکه را ۱۰۲ هزار نفر خریدند. ۵۸ هزار نفر از این افراد زیر ۲۰ سکه خریدند و بنابراین اصلاً مشمول مالیات نیستند. ۴۹۰ نفر بیش از هزار سکه خریدند، ۳۸ نفر بالای ۵ هزار سکه خریدند، ۱ نفر ۳۸ هزار سکه با نرخ حدود یک میلیون ۴۰۰ خریده و الان قیمت ۴ میلیون و نیم شده است. این ثروت بادآورده حتماً باید مالیات حقه اش را داد و قانون هم همین را می‌گوید.
وی ادامه داد: تکلیف ما معلوم است. این طیف ۳۸ نفری که بالای ۵ هزار سکه هر کدام خریده اند، این افراد مخالف پرداخت مالیات هستند و در فضای مجازی تبلیغات کرده اند. این حداقل عدالت و انصاف است و آن را با قوت باید انجام دهیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در زمینه مالیات بر عایدی ثروت که شامل املاک و خودرو و سکه و هم ارز است، لایحه آن در حال ارسال به دولت است که می‌توان بر همه اشکال درآمد‌های بادآورده مالیات در نظر گرفت که مثل همه کشور‌های دنیا این اتفاق باید بیفتد.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی بهترین برخورد را با مردم خواهد داشت، اما کسانی که به هر علت که این مالیات حقه که همان عدالتی است که مورد تأیید مقام معظم رهبری است و این جا، جایی است که سیاست‌های دولت و نظام را می‌شود تحقق داد، آن را با قوت دنبال می‌کنیم و در مقابل احدالناسی هم سر خم نمی‌کنیم و تسلیم فشار‌های بیرونی و درونی و آگاهانه و ناآگاهانه هیچ جریان و داخلی و مجازی هم نمی‌شویم.



کلمات کلیدی


captcha