اجرای بیش از ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 11:46:06


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 36226 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۲۵ ۱۴:۱۳                 ادبیات و نشر

مهدی رمضانی درمراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار:

اجرای بیش از ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها


ایرانیان_مهدی رمضانی، دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه‌های عمومی کشور در این ایام گفت: در هفته کتاب بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام خواهد شد.


اجرای بیش از ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی، پنجشنبه ۲۴ آبان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، دبیرکل نهاد، مشاوران، معاونان و مدیران کل و جمعی از کتابداران برگزیده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در تالار وحدت برگزار شد.
مهدی رمضانی، دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ارائه گزارشی از اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: هفتة کتاب امسال با دو مناسبت تقارن دارد و با شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) و آغاز امامت حضرت صاحب عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، آغاز و با ولادت خجستة حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی(صلی‌الله علیه و آله) ختم می‌شود که این نام‌های شریف به فعالیت‌های نهاد برکت داده است و تلاش شده با همة توان این هفته را به هفتة پیوند مجدد و ان‌شاءالله همیشگی مردم فرهیختة ایران با کتاب و کتابخوانی، تبدیل کنیم و خدمات ترویجی و فرهنگی جذّابی به مردم و مخاطبان کتابخانه‌ها ارائه دهیم.

وی با گرامیداشت بیست و ششمین سالروز گرامی داشت مقام کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، افزود: خدای متعال را شاکرم که در روزی که به نام یکی از والاترین دانشمندان و عرفای جهان اسلام مزین شده، توفیق حضور در جمعی اهل فرهنگ، دانش و ادب را برایم فراهم کرده است.  امروز گرد هم آمدیم تا با ارج نهادن و تکریم جایگاه و مقام شامخ کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، قدردان گوشه‌ای از تلاش‌های مجدانه و خستگی‌ناپذیر کتابداران خدوم کشور باشیم.

دبیر هفته کتاب با اشاره به شعار هفته کتاب امسال با عنوان «حال خوش خواندن» به ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات و برنامه‌های  نهاد کتابخانه‌های عمومی در این ایام  پرداخت و گفت: در اولین گام و در آستانه چهل سالگی انقلاب، خانواده بزرگ کتابداران، با آرمان­های معمار این انقلاب، امام خمینی (ره) تجدید میثاق و بیعت کردند. در حوزه کتاب و منابع کتابخانه‌ای مجموعه‌ای (تحت عنوان رمان‌تیک) شامل معرفی ۱۳۰ عنوان از جذاب‌ترین رمان‌ها و کتاب‌های داستانی با مضامین تربیتی برای کودکان و نوجوانان، به کتابخانه‌هایی که دارای بخش کودک و نوجوان بودند ارسال شده است.

رمضانی ادامه داد: همچنین فاز دوم بسته ویژه اسباب‌بازی به کتابخانه‌های واقع در مناطق محروم کشور ارسال شد. ارسال «بسته اربعینی نهاد» به کتابخانه‌های عمومی دیگر اقدامی بود که از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی در این راستا انجام شد.

وی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در حوزه برنامه‌های ترویجی و فرهنگی، گفت: فراخوان جشنواره قصه‌گویی و آغاز به کار و انتشار فراخوان جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران و اعضاء در ۳۰ آبان ماه در دستور کار نهاد خواهد بود. برگزاری جشنواره هدهد سفید را پیش رو داریم، که طی آن و در فاز اول که با محوریت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌شود، اعضای نوجوان کتابخانه‌ها، کتاب‌های برتر را انتخاب خواهند کرد و در فاز بعدی، این جشنواره با محوریت کتاب‌های حوزه بزرگ‌سال برگزار خواهد شد.

دبیر هفته کتاب گفت: برای شهر کاشان که به عنوان پایتخت کتاب ایران در نظر گرفته شده برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده که برگزاری جشنواره کاشان‌شناسی از جمله این اقدامات است. «نشست آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی»، رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات آینده کتابخانه‌های عمومی» و رونمایی از قطعاتی از آلبوم موسیقی کودک با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی اقدام بعدی است. نشست کتاب‌خوان دانشگاهی و حوزوی دانشگاه تهران با موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی در ۲۸ آبان ماه برگزار خواهد شد.

برنامه‌های رسانه‌ای نهاد

رمضانی درباره برنامه‌های رسانه‌ای نهاد گفت: پویانمایی کارتون کتاب در فضای مجازی، حضور در رسانه ملی و ساخت برنامه ­های تلویزیونی، برگزاری جلسه معرفی و بررسی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد»، و برگزاری دومین جلسه گفتگوی فرهنگی در ۲۹ آبان ماه  از جمله برنامه‌های معاونت در حوزه رسانه است. همچنین به همت اداره کل روابط عمومی و اداره کل فرهنگی نهاد، مجموعه پویانمایی‌هایی با عنوان «آقا و خانم کتابدار» با محوریت کتابخانه و همچنین چند تیزر و پویانمایی دیگر با موضوع «چرا کتاب نمی‌خوانیم» تهیه شده که زمینه‌های پخش آن از رسانه ملی نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های استان‌ها در ایام هفته کتاب گفت: به طور کلی در هفته کتاب بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام خواهد شد که از آن جمله می‌توان به ۱۳۶۸ مسابقه کتاب‌خوانی، ۳۹۰۴ نشست کتاب‌خوان، ۲۳۳ نشست اختصاصی، ۱۹۱۱ نشست کتابخانه‌ای، ۱۷۶۰ نشست مدرسه‌ای، ۳۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب، ۲۱۸ رونمایی کتاب اشاره کرد.

وی افزود: دیدار با گروه‌های مرجع در هر استان، اهداء کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای زنگ مطالعه،  طرح کتاب یاران در مدارس و عضویت رایگان سراسری از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کتاب است که البته برخی از آن‌ها در طول سال نیز ادامه خواهند داشت. انشالله ۱۳ باب کتابخانه عمومی نیز در این ایام افتتاح خواهند شد. همچنین بازگشایی ۲ باب کتابخانه نیز در دستور کار قرار دارد. خوشحالم که اعلام کنم مراحل ساخت فیزکی ۱۲ باب کتابخانه نیز به اتمام رسیده و این کتابخانه‌ها نیز به زودی افتتاح خواهند شد.

انتخاب  و تقدیر از برگزیدگان نهاد

دبیر هفته کتاب درباره انتخاب برگزیدگان نهاد و تقدیر از آن‌ها نیز کفت: فعالیت دیگری که در این راستا در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی و با همکاری سایر معاونت‌ها و واحدهای ستادی اجرا شد، انتخاب برگزیدگان نهاد و تقدیر از آن‌ها بوده است. این فرآیند با بازنگری آئین‌نامه فرایند انتخاب کتابخانه و نفرات برتر  از آذر ماه  ۱۳۹۶ آغاز گردید و در گام اول با نظرسنجی و برگزاری جلسات مشورتی با کتابداران محترم آغاز و در مراحل بعد منجر به تدوین آیین‌نامه جدید شد.

وی افزود: مراحل اجرایی این فرایند، از ابتدای تیرماه طی ۴ فاز و در بازه زمانی چهار ماه، به انجام رسید؛ در مجموع در حدود ۱۰۹ هزار فعالیت در سه سامانه فرهنگی، خدمات کتابخانه‌ای و فعالیت‌های خلاقانه ثبت شد و  درنهایت منتخبین در ۱۹ بخش و ۳۴ حوزه انتخاب شدند. از ویژگی‌های ارزیابی امسال، تعریف بخش‌های جدید تحت عنوان فهرست‌نویس برتر، فعالان ترویج کتاب‌خوانی،  کتابخانه برتر از نظر همکاری گروهی، انجمن برتر، خیرین، و تقدیر ویژه (در قالبی جدید) است.

وی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته شاهد رشد قابل توجه و پویایی تحسین برانگیز انجمن های کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور بوده ایم که این امر ما را برآن داشت تا پس از گذشت سه سال، بار دیگر از استان ها و شهرستانهای فعال در این زمینه تقدیر کنم. یادآور می‌شوم که امکان حضور و مشارکت همه کتابداران فراهم شده بود و اطلاعات بالغ بر بیش از ۵۷۰۰ نفر از همکاران کتابدار و مسئول کتابخانه‌ها و بیش از ۲۴۸۰ کتابخانه، در این فرایند ثبت‌شده است.

رمضانی افزود: از بین ۸۶ نفر برگزیده کتابخانه‌های عمومی، استان همدان با تعداد ۹ نفر، بیشترین تعداد منتخبین، را به خود اختصاص داده و استان‌های کرمان با ۸ نفر و  یزد  نیز با ۸ نفر در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. همچنین سامانه‌های ثبت فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های خلاقانه در طول سال فعال خواهند بود تا کتابداران ارجمند نسبت به ثبت و مستندسازی فعالیت‌های خود اقدام کنند و در سال آینده قطعاً فرایند انتخاب برگزیدگان و نفرات برتر، بر اساس اطلاعات ثبت‌شده، به نحو مطلوبی فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه کتابداران در جامعه گفت: بی‌شک دستیابی انسان‌ها به زندگی سالم و سعادتمند، نیازمند  بینش، دانش و آموزش است و آموخته‌هایی که از مطالعه کتاب‌های مفید کسب می‌شوند، تسهیلگر این راه پرخیر و برکت است و کتابداران عزیز ما با عنایت الهی در جایگاهی قرار گرفته‌اند که می‌توانند بهترین راهنما و راهگشای مردم شریف ایران در این مهم باشند.

وی افزود: همه ما خانواده بزرگ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آماده‌ایم در آستانة چهل‌سالگی و پختگی انقلاب اسلامی، باانگیزه‌ و کوشاتر از همیشه، تلاش کنیم همة مردم نجیب ایران در کنار ما حال خوش خواندن را تجربه کنند و این حالِ آینده‌ساز را همواره حفظ کنند تا به یاری خداوند با جامعه‌ای آگاه، کتاب‌خوان و در تراز دینِ علم‌پرورِ اسلام، به سوی فرداهایی روشن‌تر پیش رویم.



کلمات کلیدی


captcha