ترامپ اقدامات بسیار نادرست خود را اصلاح کند
تاریخ: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 09:24:27


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 35008 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ۲۰:۴۴                 بین الملل

رئیس جمهور در جمع مدیران رسانه های آمریکایی؛

ترامپ اقدامات بسیار نادرست خود را اصلاح کند


ایرانیان_ روحانی گفت: ترامپ اقدامات بسیار نادرست علیه ملت ایران انجام داده است، این اقدامات نادرست باید جبران شود.


ترامپ اقدامات بسیار نادرست خود را اصلاح کند

به گزارش شبکه خبری ایرانیان  به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، آقای روحانی در دیدار شماری از مدیران ارشد رسانه های امریکایی با بیان نقش ارزشمند رسانه های همگانی در انتقال واقعیات جامعه به مردم تاکید کرد: هدف نهایی رسانه ها در انتقال حوادث و تحلیل آنها باید تقویت صلح، امنیت و پیشرفت جامعه بشری باشد.

رییس جمهور صبح دوشنبه و در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با رئیس جمهوری امریکا، همانطور که میان رهبران کره شمالی و امریکا بعد از یک سلسله لفاظی ها چنین دیداری انجام گرفت، گفت: تشبیه این دو مسأله خیلی دقیق نیست. از سال گذشته تاکنون رئیس جمهور امریکا از یک توافق بسیار مهم بدون هیچ دلیل خارج شده و مردم ایران را تحریم و تهدید کرده است و این اقدامات به سادگی قابل چشم پوشی نیست. کره شمالی با ماجرای ایران کاملا متفاوت است.

رئیس جمهور اظهارداشت: ترامپ در حقیقت چند اقدام بسیار نادرست را علیه ایران و ملت ایران انجام داده است. او بی دلیل از توافق برجام خارج شده، ملت ایران را بدون هیچ دلیلی تحریم و تهدید کرده و در امور داخلی ما دخالت کرده است. قبل از هر بحثی این اقدامات نادرست باید جبران شود.

آقای روحانی در پاسخ این پرسش که اگر اروپایی ها هم در موضوع برجام به امریکا بپیوندند ایران چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: ایران تاکنون به تعهدات خود به برجام پایبند بوده است و اگر 5 کشور به تعهداتشان پایبند باشند می توانیم آن را حفظ کنیم و اما اگر شرایط دیگری پیش بیاید، به طور طبیعی ما هم در آن شرایط تصمیم خود را اتخاذ می کنیم. رئیس جمهور افزود: نکته بعدی این است که یک بار امریکا، اروپا و دیگران با هم برای چند سال ایران را تحریم کردند و نتیجه را دیدند و در نهایت نیز پای میز مذاکره آمدند و این تجربه تلخ، برای بار اول نیست و قبلا تکرار شده است.

آقای روحانی درباره نقض برجام و اثر آن بر روی رأی دهندگان ایرانی گفت: مبنای ما از انتخابات سال 92، تعامل با جهان بود و یکی از وعده های مهم من به مردم این بود که سیاست تعامل و گفتگو و همکاری با کشورهای منطقه و جهان را پیش خواهم گرفت که برجام یکی از آثار این سیاست بود. در جریان انتخابات 96 نیز برجام اجرایی و عملیاتی شده بود و ما همان زمان به مردم قول دادیم درصورتی که طرف های دیگر به برجام پایبند بمانند ما هم به آن پایبند خواهیم ماند.

رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود اینکه امریکا از برجام خارج شده است، ما همچنان به آن پایبند هستیم. اصل در کشور ما رأی و نظر مردم است و مردم می دانند که ما آغازگر خروج از برجام نبودیم و کشوری که این پیمان شکنی را انجام داده، امریکاست. آقای روحانی در پاسخ به پرسشی درباره نقش برخی کشورها در حادثه تروریستی اهواز نیز گفت: در اهواز یک جنایت بزرگ تروریستی انجام شد و متاسفم که برخی کشورها از عبارت حمله تروریستی امتناع می کنند و این بدان معناست که نمی خواهند همه یکسان با همه تروریست ها در دنیا مبارزه کنیم.

رئیس جمهور افزود: در همان ساعت اولیه یک گروه تروریستی وابسته به بیگانگان مسئولیت این جنایت را برعهده گرفته است و ما همان گروه را مسئول می دانیم و شواهد نیز تاکنون همین موضوع را تایید می کند و البته بررسی های ما در ابتدای راه است. افراد مظنون دستگیر شده اند و بازجویی ها ادامه می یابد تا دقیقا معلوم شود چه افراد و با چه وابستگی هایی این عملیات را انجام داده اند.

آقای روحانی با بیان اینکه امریکایی ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیوسته از گروه های تروریستی ضد ایرانی حمایت و پشتیبانی کرده اند، اظهارداشت: امریکایی ها در حوادث گذشته هم همواره حامی گروه های تروریستی بوده اند که علیه مردم ایران تلاش کرده اند و گروهی از آن تروریست ها هم اکنون نیز در امریکا فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی می کنند. امریکا نمی تواند به عملیات تروریستی که نقض همه مقررات بین الملل است، بی اعتنا باشد.

رئیس جمهور گفت: یکی از مقام های امریکا در روزهای اخیر و در پی حادثه تروریستی اهواز حرف تکان دهنده ای زده و ضمن حمایت از ترور و تروریست ها، دولت ایران را مسئول این ترور دانسته است! اگر ما این حرف را درباره عاملان عملیات تروریستی 11 سپتامبر بزنیم مردم امریکا چگونه قضاوت خواهند کرد؟ اگر اینطور باشد آیا می توان گفت هر اقدام تروریستی که در کشورهای اروپایی و سایر کشورها روی می دهد مسئولیتش با دولت هایی است که کشورشان قربانی تروریسم شده اند؟

آقای روحانی درباره دورنمای روند مبارزه با تروریسم در سوریه و روند دوری از تنش ایران با رژیم صهیونیستی در سوریه، گفت: در سوریه ، روند مبارزه با تروریسم ، پیشرفت های بسیار خوبی داشته و گروه تروریستی داعش شکست های پیاپی را در متحمل شده و دولت سوریه بر بخش اعظم سرزمین خود مسلط شده و شرایط نسبت به یک سال پیش، بسیار بهتر شده است. تلاش ما با روسیه و ترکیه بر این مبناست که اولا عملیات ضد تروریستی در سوریه ادامه یابد و ثانیا شرایط برای تدوین قانون اساسی جدید و انتخابات فراهم شود و روند انتقال کمک های نوعدوستانه به مردم سوریه ادامه یابد و همکاری های سه کشور در اجلاس اخیر تهران باعث شد که از وقوع آنچه یک فاجعه در ادلب گفته می شد، جلوگیری شود.

رئیس جمهور در ادامه به نقش تنش زای رژیم صهیونیستی در سوریه اشاره کرد و گفت: اسرائیل اعتراف می کند که به طور مداوم در سوریه مداخله و بر خلاف مقررات بین المللی، این کشور را بمباران می کند. این اقدامات کمکی به منطقه نخواهد کرد. ایفای نقش مستشاری ایران، به درخواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم انجام می گیرد و حضور ما در سوریه قانونی و به درخواست دولت این کشور و برای مبارزه با تروریسم است و در مقابل، اقدامات اسرائیل در سوریه ، شرایط منطقه را وخیم تر می کند و این به نفع منطقه و حاکمان صهیونیستی منطقه نخواهد بود.

آقای روحانی در پاسخ به پرسشی درباره آثار تحریم ها بر روی مردم ایران و احساس آنها در قبال امریکا گفت: می توانید به راحتی ترسیم کنید اگر کشوری درمورد امریکا تحریمی اعمال کند که در زندگی روزمره شما و امنیت پروازها اثر بگذارد و دسترسی شما به دارو و نیازهای اولیه شما را تحت تاثیر قرار دهد، درقبال کشور تحریم کننده چه احساسی دارید؟

رئیس جمهور افزود: ما تحریم امریکا را غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران می دانیم و این تحریم بر قضاوت مردم ایران درباره دولت امریکا تاثیرگذار است و بی دلیل نیست که در تظاهرات میلیونی، شعارهای مردم علیه امریکا تندتر از هر زمان دیگری شده است. مسئولیت انسانی و تاریخی بر عهده امریکاست که از برجام خارج شده و قطعنامه 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشته است.

آقای روحانی در پاسخ سوالی درباره وضعیت اقتصادی کشور و خروج برخی شرکت های خارجی سرمایه گذار از ایران گفت: اقدامات امریکا تنها به زیان مردم ایران نیست بلکه به زیان شرکت های بین المللی نیز بوده است. توتال خوشحال نیست که از ایران خارج شده بلکه مجبور به این کار شده است و تحت فشار گذاشتن دیگر شرکت ها از جانب امریکا، غیرقانونی است. البته این تحریم ها در کنار زیان هایی که داشته، در حوزه هایی باعث افزایش تولید و صادرات شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش های امریکا برای محروم کردن ایران از فروش نفت اظهار داشت: هدفی که امریکایی ها ترسیم کرده اند که ایران را از فروش نفت محروم کنند، نه تنها عملی نیست بلکه بسیار خطرناک خواهد بود و امیدواریم بتوانیم در چارچوب مقررات بین المللی به تجارت با کشورهای دوست ادامه دهیم.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اوضاع یمن با اشاره به شرایط سخت مردم این کشور، گفت: امروز در یمن بسیاری از مردم آواره شده اند و بیماری های مسری خطرناکی شیوع یافته است و از سوی دیگر بمباران های غیرقانونی از جانب عربستان سعودی و امارات علیه مردم این کشور ادامه دارد و مردم از لحاظ غذایی و دارویی با مشکلات فراوانی مواجهند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بحران یمن راه‌حلی جز پایان کشتارها و حملات علیه مردم بی‌دفاع و باز شدن باب گفتگو میان گروه‌های یمنی ندارد و باید تلاش کنیم تا همه طرف ها به گفتگو تشویق شوند، افزود: باید در یمن عملیات نظامی به پایان برسد و همه ملت‌ها و کشورهای جهان برای کمک‌های نوع‌دوستانه برای مردم یمن تلاش کنند.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درباره حقوق زنان در ایران از جمله درباره انتخاب نوع پوشش گفت: امروزشرایط زنان در ایران از لحاظ گوناگون از جمله فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و علمی به مراتب از گذشته و سال‌های قبل بهتر شده است و میزان دانشجویان، استادان و تعداد مدیران، گواه این موضوع است به گونه‌ای که در سال‌های گذشته 176 مدیریت مهم در اختیار بانوان در کشور قرار گرفته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه اشتغال نیز در برخی مواقع اشتغال زنان از مردان بیشتر بوده و شرایط برای فعالیت و مدیریت آنها بهتر شده است، گفت: البته حضور در عرصه‌های اجتماعی و پوشش افراد چه زن و چه مرد بر همه کشورها براساس مقررات آن کشور است و آنچه در قانون ما وجود دارد، باید محترم شمرده شود، اینکه عده‌ای با قانون موافق نباشند، ایرادی ندارد، اما نقض علنی قانون به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درباره برخی اعتراض‌ها در ایران ، گفت: اینکه در جامعه‌ای عده‌ای برای اینکه احساس می کنند به حقوقشان تعرضی صورت گرفته، احقاق حق کنند، بسیار خوب است و می‌تواند برای آینده حتی بازدارنده باشد تا همه بدانند باید به قوانین و عرف مربوط پایبند باشند. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما اصل این حرکت را مثبت می‌دانیم و باید فضا را به گونه‌ای به وجود بیاوریم که هر کس حقش پایمال شده است بتواند آن را بازستاند.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی در مورد تحلیل خود از چگونگی وضعیت دموکراسی در منطقه و اینکه گفته می‌شود در حال حاضر منطقه از لحاظ دموکراسی در حال عقبگرد است، گفت: ما در منطقه خود چنین احساسی نداریم، به گونه‌ای که امروز در بسیاری از کشورهایی که در آنها انتخابات وجود نداشته است از جمله افغانستان و عراق، مردم پای صندوق‌ها می‌روند و آزادانه دولت خود را انتخاب می‌کنند. در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز دولت‌ها مجبور شدند که نوعی دموکراسی را برقرار کنند. همچنین در کشورهای شمالی ایران نیز که در قبل از سال 1991 به عنوان شوروی شناخته می‌شدند و امروز استقلال یافته‌اند، وضعیت دموکراسی خوب است.

رئیس جمهور افزود: روند دموکراسی در منطقه ما به سمت تعمیق دموکراسی است و دموکراسی فعلا تنها راهی است که بشر برای اداره بهتر جامعه شناخته است، چرا که مردم وقتی خود پای صندوق می آیند و انتخاب می‌کنند، درقبال شرایط خودشان را سهیم می دانند و در اداره جامعه کمک می‌کنند.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در خصوص اهمیت دموکراسی در سوریه، گفت: ما در سوریه به دنبال برقراری دموکراسی هستیم و براساس تصمیماتی که با روسیه و ترکیه اتخاذ کردیم به دنبال تبیین قانون اساسی جدیدی هستیم که در آن همه گروه‌های حاضر در سوریه مشارکت داشته باشند که این قانون اساسی قدم بسیار مثبتی در راستای اجرا و تقویت دموکراسی در این کشور است و در این راستا به دنبال برگزاری انتخابات بر این اساس هستیم.

رئیس جمهور افزود: آنچه در سوریه ما را نگران کرده بود، حرکت‌های داعش و برخی گروه‌های تروریستی بود که به کشتار مردم می‌پرداختند و در این راستا برخی در سوریه بودند که اهل این کشور هم نبودند و از دیگر کشورها در آنجا حضور داشتند. آقای روحانی خاطرنشان کرد: هدف ما در سوریه اجرای دموکراسی است و خوشحالیم که این روند به خوبی ادامه دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه میزان از مشکلات موجود میان ایران و امریکا با مسئولیت ترامپ و دولت جدید امریکاست و آیا با تغییر دولت امریکا این مشکلات خاتمه خواهد یافت، گفت: مشکل ایران و امریکا تنها با تغییر دولت‌ها حل و فصل نمی‌شود، اما در سال‌های اخیر شاهد تحول مثبت و مهمی در روابط ایران و امریکا بودیم. اینکه بعد از 30 سال وزرای خارجه دو کشور در مورد یک موضوع مهم با هم مذاکره و در مجامع گوناگون با یکدیگر دیدار می‌کردند، تحول مثبت و مهمی بود. همچنین اینکه بنده به عنوان رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور سابق امریکا تبادل نامه داشتیم یک تحول مثبت به شمار می‌رود.

آقای روحانی توافق 7 کشور را در موضوع پیچیده و رسیدن به توافق مهم را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: این روند می‌توانست ادامه پیدا کند و اقدام ترامپ در حقیقت ارتجاع و بازگشت به گذشته بود و حرکت‌های مثبت میان دو کشور را متوقف و نوعی کینه‌توزی جدید را آغاز کرد که به نفع امریکا هم نخواهد بود.به گونه‌ای که اگر این اقدامات ترامپ نبود، امروز شرکت‌های امریکایی از جمله بوئینگ با ایران رابطه داشت و این به ضرر امریکا نبود.

رئیس جمهور افزود: روندی که دنبال می‌کردیم در حقیقت سیاست برد – برد بود و اقدامات ترامپ کاملاً در راستای سیاست باخت - باخت است که به ضرر امریکا، ما و حتی کشورهای اروپایی است و به گونه‌ای است که خروج امریکا از برجام را جز چند کشور معدود هیچ کشوری تأیید نمی‌کند.

آقای روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید تحت هر شرایطی با ترامپ دیدار کنید، گفت: دیدار خود به تنهایی موضوعیت ندارد، چرا که دیدار زمانی انجام می‌شود که ما امید داریم اختلافات کمتر خواهد شد و به نکات مثبتی دست خواهیم یافت. اما امروز به رفتار رئیس جمهور امریکا هیچ امیدی نداریم و هیچ خاصیت و اثری در این کار نمی‌بینیم. اما اگر روزی ببینیم امریکا صادقانه به دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه ای خواهیم داشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه در زمان مذاکرات برجام عده‌ای در کشور معتقد بودند که مذاکره با امریکا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد، گفت: عده‌ای بسیار به امریکا بدبین بوده و هستند و نظرشان این است که گفتگو با امریکا بی‌فایده است و امریکا پای پیمان خود نمی‌ماند و این به آن معنا نبود که اگر ما مذاکره می‌کنیم به امریکا اطمینان کامل داریم.

آقای روحانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به توافق پایبند بود و این توافق را اجرایی و عملیاتی کرد و اگر روند معمولی در حکومت پیش می‌رفت و فرد دیگری رئیس جمهور امریکا بود و دولت امریکا به توافق احترام می‌گذاشت، شاهد این شرایط نبودیم. رئیس جمهور تأکید کرد: امروز موضوع اعتماد ایران به امریکا مطرح نیست، بلکه مسأله، اعتماد دنیا به امریکا و احترام امریکا به مقررات بین‌المللی است.



کلمات کلیدی


captcha