پرداخت مبلغ قابل توجهی به سپرده گذاران موسسات اعتباری/همه مسئولان در مقابل شیطنت‌های دشمنان وحدت نظر دارند
تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 18:16:32


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 32793 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ ۱۶:۴۸                 حقوقی و قضایی

بزودی؛

پرداخت مبلغ قابل توجهی به سپرده گذاران موسسات اعتباری/همه مسئولان در مقابل شیطنت‌های دشمنان وحدت نظر دارند


ایرانیان_سخنگوی قوه قضاییه: بخش قابل توجهی از سپرده های سپرده گذاران موسسه های مالی اعتباری پرداخت شده است و تا چند هفته آینده نیز مبالغ قابل توجهی داده می شود.


پرداخت مبلغ قابل توجهی به سپرده گذاران موسسات اعتباری/همه مسئولان در مقابل شیطنت‌های دشمنان وحدت نظر دارند

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در یکصد و بیست و هفتمین نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شنیده شده است برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری 25 هزار میلیارد تومان از تنخواه دولت پرداخت شده است آیا بانک مرکزی مجاز به این کار است یا خیر؟ گفت: دروغ است 25 هزار میلیارد تومان برداشت نشده است ضمن این که از تنخواه دولت نیست.
وی گفت: یک سری از موسسات اعتباری متخلف که از مردم پول گرفته بودند تحت تعقیب قرار گرفتند و برای اینکه حق مردم (سپرده گذاران) پایمال نشود یا به میزانی که امکان پرداخت وجود دارد ،سپرده های آنها پرداخت شود در این خصوص خود مجموعه حکومت وارد عمل شد یعنی نمایندگان سه قوه وارد عمل شدند تا بتوانند موضوع را مدیریت و تدبیر کنند تا کمتر از حق و حقوق مردم تضییع شود.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از این موسسات منحل شدند و بعضی از اینها به بانک ها محلق شدند که بعد از آن شناسایی اموال و دارایی آنها آغاز شد اما اموال آنها تکافوی همه سپرده سپرده گذاران را نمی کرد.
وی ادامه داد: به ویژه این سپرده ها از وقتی که به بانک ها و موسسات دیگر ملحق شدند و تجمیع شدند یک جور سپرده محاسبه می شد و قبل از تجمیع جور دیگری محاسبات صورت می گیرد.
محسنی اژه ای افزود : افرادی که در این موسسات (اعم از فرشتگان، البرز، وحدت و ثامن ) مبالغی سپرده گذاری کرده بودند ، تعدادشان متفاوت است ضمن اینکه مبالغی که به سپرده گذاران پرداخت شده این مبلغ از تنخواه دولت و بانک مرکزی نیست بلکه بانک مرکزی یک خط اعتباری اختصاص داده تا سپرده های سپرده گذاران پرداخته شود.
وی ادامه داد : در واقع این مبلغی که به آن اشاره کردید صحیح نیست و کمتر است اما اگر تا پایان بخواهد این روال ادامه پیدا کند به این مبلغ می رسد و شاید هم بیشتر باشد.
اژه ای گفت: در آن کمیته متشکل از نمایندگان سه قوه این موضوع با جدیت دنبال می شود ضمن اینکه شناسایی اموال نیز به طور جد صورت می گیرد تا آن اموالی که قابل نقد شدن است از طریق مزایده نقد شود و اموالی هم که امکان تهاتر دارند آنها نیز تهاتر شود.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: شاید تا هفته آینده سپرده های برخی از سپرده گذاران نیز پرداخت شود که در واقع تاکنون برخی از موسسات تا مبلغ صد و برخی تا مبلغ 200 میلیون تومان پرداخت کرده اند و برخی موسسات کمتر ، برخی موسسات بیشتر این مبالغ را پرداخت می کنند ضمن اینکه موسسه ثامن تا 10 روز آینده برای پنج هزار نفر دیگر تا مبلغ 300 میلیون تومان پرداخت می شود و در واقع برای همه موسسات و تعاونی ها تا یک مبلغ قابل توجهی در چند هفته آینده پرداخت صورت می گیرد.
وی گفت: برخی از موسسات 98 تا 99 درصد از سپرده گذاران خود را تسویه کرده اند که البته این تسویه حسابها علی الحساب است و بعد حساب و کتاب صورت می گیرد تا بیشتر و یا کمتر از آنچه که پرداخت شده است ، جبران صورت گیرد.
محسنی اژه ای افزود: بعد از این اقدامات تعداد معدودی از این سپرده گذاران که سپرده های آنها بیش از یک میلیارد تومان است ، باقی می مانند و در واقع تا مبلغ یک میلیارد تومان به سپرده گذاران پرداخت می شود و اگر موسسات ، تعاونی ها تا این سطح از سپرده ها را بتوانند پرداخت کنند تعداد کمتری می ماند که سپرده های آنها سه تا چهار میلیارد تومان و یا بیشتر است.
اژه ای گفت : در جهت تسریع محاکمه آنها نیز تلاش می شود اما قبل از محاکمه آنها شناسایی اموال و تقویم آنها مهم است چرا که ما اگر اینها را محاکمه و زندان کنیم برای سپرده گذاران پول نمی شود همانطوری که برخی از این افراد در زندان هستند و سران سه قوه از وزارت اطلاعات خواسته اند که برای شناسایی اموال این موسسات اقدام ویژه ای صورت بگیرد که اگر این بخش انجام شود محاکمه نیز سریعتر انجام می شود.

همه مسئولان در مقابل شیطنت‌های دشمنان وحدت نظر دارند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: امروز همه مردم، همه قوا و همه مسئولان در مقابل دشمن یک صدا هستند و در مقابل شیطنت‌های دشمنان وحدت نظر دارند.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه چه کمکی می‌تواند در رفع اختلافات و آشتی میان احزاب و برقراری گفتگوی ملی داشته باشد، افزود: وحدت و همدلی همیشه از ابتدای انقلاب مورد تاکید همه مسئولان، دلسوزان و مردم بوده است و باید ادامه پیدا کند و هیچکس در جمهوری اسلامی نیست که بگوید امریکا خصم ما نیست و این بالاترین درجه وحدت است.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: هیچکس در کشور نیست که بگوید به امریکا می‌شود اعتماد کرد و همه مسئولان معتقدند امریکا عهد شکن است و یک روز بر ضد ما جنگ سخت و یک روز جنگ نرم و یک روز جنگ اقتصادی و یک روز همه انواع جنگ‌ها را بر ضد ما راه می‌اندازد.
وی افزود: اتحاد پیرامون مسائل اصلی ما حول محور ولایت فقیه، قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب و اصول شناخته شده و قابل قبول برقرار است و قوه قضائیه هم مانند گذشته در این زمینه همه توجه خود را برای مقابله با دشمنان و کمک به دوستان به کار می‌برد.
محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضائیه در این شرایط به دولت اعلام کرده است که در بحث مسائل اقتصادی و تضمین سرمایه گذاری و حمایت از فعالیت صحیح اقتصادی با قوه مجریه همکاری دارد و در مبارزه با اختلال گران پولی و ارزی با قوه مجریه وحدت نظر دارد.
وی افزود: مجلس هم به دولت اعلام کرده است آماده هر گونه اقدام برای رفع مشکلات معیشتی مردم است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شکایت چند وکیل دادگستری از بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه در فیلترینگ تلگرام در چه مرحله‌ای است خطاب به این خبرنگار گفت: شما دقیق می‌دانید که وکیل چه شکایتی از بازپرس کرده است؟ که، چون خبرنگار پاسخ دقیقی ارائه نکرد محسنی اژه‌ای پاسخ به این سوال را موکول کرد به اینکه این خبرنگار با اطلاعات کافی مجدد این سوال را مطرح کند.

خانواده‌ها تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی را گزارش کنند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: از خانواده‌ها و مردم می‌خواهیم که تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی و غیر مجازی را به مراجع ذی ربط گزارش کنند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه چه نظارتی بر اراذل و اوباشی دارد که در فضای مجازی با قدرت نمایی اقدام به رعب و وحشت می‌کنند؟ افزود: سوالی اینجا مطرح می‌شود که چرا برخی از این افراد زود آزاد می‌شوند و پاسخ این است که این افراد پس از اینکه زمان حکم مجازات خود را تحمل کنند آزاد می‌شود، اما برخی از این افراد پس از آزادی متنبه می‌شوند و برخی همچنان به جرم خود ادامه می‌دهند.
وی گفت: برخی هم در بازداشت موقت هستند و با قرار وثیقه آزاد می‌شوند که البته این‌ها رها نیستند.
محسنی اژه‌ای افزود: ممکن است برخی از این مجرمان در فضای مجازی تهدیدات امنیتی داشته باشند و ایجاد دلهره کنند و اگر بتوان جلوی این‌ها را گرفت دنبال می‌شود، اما اگر رسانه خارجی باشد نمی‌توان با آن مقابله کرد و باید تدابیری اندیشیده شود.
وی گفت: در جرائمی که مشخص است نیروی انتظامی وظایفی دارد و در موارد غیر مشهود، سیستم‌های اطلاعاتی وظیفه شناسایی را دارند و نیروی انتظامی و سیستم‌های اطلاعاتی؛ ضابطان قوه قضائیه هستند.
محسنی اژه‌ای افزود: در خصوص شبکه‌های مجازی برخی به صورت شبکه ای، باندی یا فردی مرتکب جرم می‌شوند که باید وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی شناسایی کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا برخی کارمندان دادگستری‌ها ورودی پرونده‌ها را ثبت نمی‌کنند؟ گفت: مراجعان به دادگستری‌ها باید ثبت شوند و اگر بطور عمدی ثبت صورت نگیرد به عنوان تخلف دنبال می‌شود و اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه یا معاونت نظارت دادستانی کل خبر دهید.

پرونده‌ای در خصوص گرانفروشی دریافت نکرده ایم
سخنگوی قوه قضاییه گفت: اطلاعی از استان‌ها ندارم، اما تاکنون از دادسرای تهران پرونده‌ای در خصوص گرانفروشی دریافت نکرده ایم.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سخنان اخیر رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم افزایش نیافتن قیمت کالا‌های داخلی آیا در این خصوص از تعزیرات گزارشی به قوه قضاییه ارسال شده است؟ افزود: در این مورد تاکنون پرونده‌ای دریافت نکرده ایم و متولی رسیدگی کننده به گرانفروشی تعزیرات است، اما ما گزارش‌هایی در خصوص احتکار، تقلب، رعایت نکردن مسائل بهداشتی دریافت کرده ایم که البته دادسرای تهران در این مسئله بسیار فعال است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی قضات قانون مربوط به بیمه‌های خودروی بالای ۱۵۰ میلیون تومان را قبول ندارند؟ گفت: بیمه بدنه یا شخص ثالث قراردادی است که ان فرد با شرکت منعقد می‌کند و براساس قانون در باره ماشین‌های گران قیمت ۵۰ درصد را بیمه پرداخت می‌کند و اگر بیمه بدنه داشته باشد بستگی به آن مبلغ دارد و اگر بیمه بدنه نداشت، بیمه خسارت مشخصی را می‌پردازد.
محسنی اژه‌ای افزود: اگر فرد خسارت دیده علاوه بر آنچه بیمه می‌پردازد، مطالباتی دارد باید دادخواست بدهد و قاضی نمی‌تواند بگوید قانون را قبول ندارد.

معوقات بانکی افزایش نداشته است
سخنگوی قوه قضائیه گفت:معوقات بانکی نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته است.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری در سوال خبرنگاری که پرسید آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده معوقات بانکی به کجا رسیده است؟ ضمن اینکه آخرین مبلغ طبق شنیده‌ها ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بوده و یکی از بدهکاران مالی هم فرار کرده است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: عددش را ندارم چرا که برای پاسخ به این سوالات نیاز هست از معاونت اقتصادی یا بانک مرکزی یا خود بانک‌ها آخرین رقم معوقات بانکی را بپرسیم.
وی گفت: اما اینکه رو بّه افزایش است اگر نسبت به هفت تا هشت سال قبل آن را بررسی کنیم حتما این معوقات رو به افزایش بوده در واقع اگر به صورت سرجمع حساب کنیم نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته، اما اگر بخواهیم معوقات امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم اینگونه نبوده که معوقات افزایش داشته است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: سه دسته معوقات داریم یک دسته معوقاتی هستند که جرم نداشتند و تحت تعقیب قضایی قرار نگرفتند که ما به آن‌ها گفتیم کمک تان می‌کنیم تا معوقات خود را برگردانند که در واقع این دسته از افراد معوقه دارند، اما در بازپرداخت آن کوتاهی نکرده اند بلکه نوسانات بازار باعث شده که گرفتار شوند، اما باید این معوقات را برگردانند.
محسنی اژه‌ای گفت: دسته دوم افرادی هستند که معوقه دارند و توانایی مالی پرداخت آن را هم دارند که آن‌ها نیز مجرم نیستند، اما باید کمک کرد که معوقات خود را پرداخت کنند، اما دسته سوم کسانی بودند که علاوه بر معوقات جرم هم داشتند که ما این‌ها را دنبال می‌کنیم و دنبال آن بودیم و هستیم که تسویه کنند، در واقع خیلی از این افراد تسویه کردند پول و یا مال دادند یا اینکه با بانک به توافقات جدیدی رسیده اند و به یک نحوی تسویه کردند مثلاً اگر ده میلیارد تومان بدهی داشتند بانک به آن‌ها گفت: ۵ میلیارد نقدی بده و بقیه را قسط بندی کرده است که در واقع وقتی از بانک پرسیده شد گفتند که آن‌ها معوقه ندارند.
وی افزود: در واقع ما دو جور معوقه داریم یکسری از معوقات معوقاتی هستند که تعداد افراد زیادند، اما معوقاتشان کم است و دسته دیگر معوقاتی است که افراد کم هستند، اما معوقاتشان زیاد است ما درباره دسته دوم وارد عمل شدیم.
محسنی اژه‌ای گفت:ممکن است که معوقات تعدادشان کثیر باشد، اما مبالغشان کم است ما به سراغ آن‌ها نرفتیم بلکه سراغ معوقاتی رفتیم که هزار میلیاردی، دو هزار میلیاردی، پانصد میلیاردی، دویست میلیاردی به بالا هستند.
در واقع قوه قضائیه به سراغ آن‌ها رفته است و بسیاری از این معوقات نیز وصول شده که البته این ارقام با جرایم و تاخیر در پرداخت معوقات به این رقم رسیده است که قوه قضائیه سراغ آن‌ها رفت.

۴۰ درصد از کاربران تلگرام در شبکه‌های دیگر فعالیت می‌کنند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: حدود ۴۰ درصد از کاربران تلگرام به شکل دیگری فعالیت می‌کنند و فیلترینگ تلگرام ادامه دارد و روند هم خوب پیش رفته است.
خبرنگاری در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه پرسید: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد از ۴۰ میلیون مشترک تلگرام فقط ۱ میلیون نفر خارج شده اند و بقیه از طریق فیلترشکن استفاده می‌کنند؛ قوه قضائیه تصمیمی درباره فیلتر تلگرام انجام داده است؟
محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: این عدد را از قول هر کسی که نقل می‌کنید صحیح نیست و امروز از آقای فیروز آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی سؤال کردم و ظاهراً عدد بیشتر از اینهاست و ۴۰ میلیون از کاربران تلگرام به شکل دیگری فعالیت می‌کنند که جمعیتی حدود ۱۷ میلیون نفر می‌شوند.
وی گفت: درخصوص فیلترینگ تلگرام اقداماتی از سوی قوه قضائیه و دستگاه‌های ذیربط آغاز شده است و فعالیت پیام رسان‌های داخلی ادامه و روند خوبی هم دارد.
اژه‌ای هم افزود: مهاجرات از تلگرام صورت گرفته است و البته برخی از فیلترشکن و هاتگرام استفاده می‌کنند و مسئولان ذیربط هم به دنبال تقویت پیام رسان‌های داخلی هستند.

اموال خاوری تقویم نشده است
سخنگوی قوه قضائیه گفت: اموال خاوری براورد و تقویم نشده است و هر زمان حکم قطعی شد اموال وی کارشناسی و قیمت گذاری خواهد شد.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه میزان از اموال خاوری شناسایی شده است؟ گفت: حکم پرونده وی صادر شده است و اموال او و بستگان درجه یک او از همان ابتدا توقیف شد و هم او و هم بستگانش از همان ابتدا ممنوع المعامله شدند، اما هنوز اموال تقویم (ارزشگذاری) نشده است.
محسنی اژه‌ای گفت: هر زمان که حکم او قطعی شود، کارشناسی و قیمت گذاری اموالش انجام خواهد شد.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: اگر کسی از اموال منقول و غیرمنقول خاوری و بستگان درجه یک او اطلاعاتی دارد به اجرای احکام دادگستری تهران اطلاع دهد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی لوایح موجود در مجلس که به پولشویی مربوط می‌شود چه سرنوشتی پیدا کرده است و قوه قضائیه چه نظری درباره آن دارد؟ افزود: هر چیزی در مجلس تصویب شد و از شورای نگهبان گذشت، ملزم به اجرای آن هستیم.
وی گفت: البته شورای نگهبان اشکالات شکلی و ترجمه‌ای وارد کرده است و هر وقت به تأیید شورای نگهبان رسید هر تکلیفی که به عهده ما گذاشته شود، عمل می‌کنیم.
وی افزود:​البته براساس تعامل میان ما و مجلس حتماً نظر قوه قضائیه را هم می‌خواهند و ما درخصوص موادی از این لایحه نظر خود را اعلام کرده ایم، اما مهم، مصوبه مجلس است.

دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی کاملا هوشیار، مشرف به اوضاع هستند
سخنگوی قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی کاملا هوشیار، مشرف به اوضاع و قاطع هستند و با هر جریان و فردی که بخواهد امنیت کشور را به هم بریزد، برخورد می‌کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ابراز امیدواری کرد که همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات و همه مردم عزیز کشورمان از عنایات الهی در این ماه بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه این روز‌ها به طور مشخص شیطان بزرگ امریکا و برخی از سردمداران امریکایی و صهیونیستی خیلی برای ایران کرکری می‌خوانند، گفت: آنقدر مستأصل و گرفتار شده‌اند که برای به اصطلاح تحقق منویات خودشان به منفورترین افراد و تروریست‌هایی که دستشان به خون بیش از ۱۷ هزار نفراز مردم کشور ما آغشته است، متوسل شده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: آن زمان که این‌ها در ایران بودند و دهه اول انقلاب بود و هنوز جمهوری اسلامی ایران نوپا بود و مردم ترفند‌ها و شیطنت‌های شیطان بزرگ را متوجه نشده بودند و نیرو‌های امنیتی، نظامی و انتظامی و قضایی ما انسجام لازم را در آن سال‌های اول پیدا نکرده بودند و این‌ها از هر جهت در داخل کشور مورد حمایت بودند؛ چه غلطی توانستند بکنند که امروز شیطان بزرگ و امثال ترامپ به ضدانقلاب خارج‌نشین دل خوش کرده‌اند و از آنجا برای مردم انقلابی و متدین ما پیغام می‌فرستند که مثلاً بتوانند وضع امنیت کشور ما را بهم بریزند.
معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه مردم ما آگاه و روشن هستند و از این مطالب در طول این ۴۰ سال زیاد شنیده‌اند، گفت: مردم ما از این خواب‌هایی که دشمنان دیده بودند و هیچ وقت تعبیر نشد و آرزو‌هایی که اسلاف این‌ها به گور بردند و این‌ها هم به گور خواهند برد، چشم و دل مردم از این حرف‌ها پر است و فریب این قضایا را نمی‌خورند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مجموعه دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی هم کاملا هوشیار، مشرف به اوضاع و قاطع هستند که با هر گروه، جریان و فردی که بخواهد امنیت کشور را به هم بریزد و آسایش مردم را مختل کند و در مقابل نیرو‌های نظامی و انتظامی و پلیس ایستادگی کند، قاطعانه برخورد می‌کنند.
وی گفت: از مردم عزیز و خانواده‌های محترم این تقاضا را دارم که قدری مراقب بچه‌هایشان باشند که فریب جنگ روانی که دشمن راه انداخته و حرف‌هایی که عمدتاً سرویس‌های بیگانه و بخصوص صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها پشت سر آن هستند، نخورند و اجازه ندهند اگر یک وقت عده‌ای در کشورمان یک خواسته یا اعتراض به حقی دارند، افراد ضدانقلاب وارد جمعیت مردم معترض به حق خودمان شوند و سوءِاستفاده کنند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: ممکن است در طیف‌ها و طبقات مختلف درخواست‌ها و اعتراض‌هایی داشته باشند و می‌خواهند اعتراضات خودشان را به گوش مسئولان برسانند که هیچ اشکالی هم ندارد؛ اما مراقب و مواظب باشند که فرصت‌طلبان، افراد تروریست، ضدانقلاب خارج‌نشین و حامیان آن‌ها (غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها) سوءِاستفاده نکنند و احیاناً از اعتراض به‌حق مردم به نفع خودشان بهره‌برداری نداشته باشند.
 
گزارش رسمی مجلس در بحث تحقیق و تفحض مدیران دو تابعیتی هنوز به قوه قضاییه نرسیده است
سخنگوی قوه قضاییه گفت:گزارش رسمی مجلس شورای اسلامی در بحث تحقیق و تفحض مدیران دوتابعیتی هنوز به قوه قضاییه نرسیده است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار جزییات جدید از مدیران دو تابعیتی توسط هیئت تحقیق و تفحص پرسید و اینکه وزیر اطلاعات گفته است مدیر دو تابعیتی نداریم، اما گفته می‌شود فردی وجود دارد که اگر پرونده دو تابعیتی بودن او رسیدگی شود، مشکل دوتابعیتی‌ها حل می‌شود؛ افزود: آن گزارشی که در مجلس قرائت شد از دادستان کل کشور پرسیدم هنوز رسما به دادستانی کل نیامده است.
وی گفت:گزارش‌هایی که در مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود تا به قوه‌قضاییه برسد، زمان می‌برد، مثلاً تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که برای مدتی پیش بود، به تازگی گزارش آن به قوه قضاییه آمده است.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: البته دادستانی کل کشور قبلاً مواردی را دنبال می‌کرد و وزارت اطلاعات اعلام کرد که این‌ها قبلاً دوتابعیتی بودند و اکنون کنار گذاشته شده اند و مدیر نیستند در واقع وزارت اطلاعات آن موقع مدعی بود دو تابعیتی که الان مدیر باشد، نداریم.
وی ادامه داد: نامه‌هایی بین دادستانی کل و وزارت اطلاعات رد و بدل شد و مواردی مطرح و مشخص شد این‌ها را به صورت مشاور به کار گرفتندو فردی که به عنوان مشاور به کار گرفته می‌شود، مستخدم نیست.
محسنی اژه‌ای گفت: در قانون آمده است که فرد دوتابعیتی نمی‌تواند مستخدم دولت شود. فرد دوتابعیتی که مشاور است، استخدام رسمی نیست، اما در لفظ مستخدم است.
وی افزود: خود اعضای هیات تحقیق و تفحض هم قبول کردند که این خلاء در قانون وجود دارد و قرار شد قانون اصلاح شود.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه گزارش رسمی مجلس هنوز به قوه قضاییه نرسیده است، ادامه داد: ما کسانی در بانک مرکزی و برخی وزارتخانه‌ها داشتیم که استخدام رسمی نبودند، اما دو تابعیتی و به عنوان مشاور بودند که شنیدم این افراد را بعد از این قضایا عزل کردند.
سخنگوی قوه قضاییه درباره افرادی که کارت سبز یا گرین کارت دارند، گفت: کسانی که گرین کارت داشته اند، طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است اکنون (جزو مدیران) داریم که این‌ها دو تابعیتی نیستند، اما گرین کارت دارند که ممکن است در گزارش این‌ها را با دو تابعیتی یکسان دیده اند.
وی افزود: ما در این خصوص نیز خلاء قانونی داریم، اینکه در گزارش تحقیق و تفحص این‌ها (کسانی که گرین کارت دارند) را با دو تابعیتی‌ها یکسان دیدند یا خیر، اطلاعی ندارم و اظهار نظر نمی‌کنم.
محسنی‌اژه‌ای درباره بکارگیری افراد مخصوصا وزرایی که خانواده آن‌ها خارج از کشور سکونت دارند نیز گفت: منع قانونی نداریم، اما باید مورد توجه دستگاه‌های اطلاعاتی باشد.

با هیچ فردی به عنوان کارگر یا معلم برخورد نمی‌کنیم
سخنگوی قوه قضاییه گفت: با هیچ فردی به عنوان کارگر یا معلم برخورد نمی‌کنیم.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نظر دستگاه قضایی در برخورد با معلمان و کارگران بازداشتی افزود: ما با هیچ فردی به عنوان کارگر یا معلم برخورد نمی‌کنیم بلکه کسانی که معلم یا کارگر باشند، از تخفیف‌هایی هم برخوردار هستند. کسی که متهم می‌شود، به عنوان یک فرد متهم از جنبه اتهاماتی که دارد با او برخورد می‌شود و اصلا این نوع سوال درست نیست.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بعد از زلزله کرمانشاه برخی افراد مشهور شماره حساب برای کمک به زلزله زدگان اعلام کردند که اکنون شائبه سوء استفاده از این پول‌ها وجود دارد و دادگستری کرمانشاه اعلام کرده است که یکسری از این حساب‌ها را مسدود خواهد کرد؛ گفت: این کاملا یک بحث مردمی است. وقتی کسی شماره حساب شخصی می‌دهد تا احیانا برای فلان کار هزینه شود، این مردم هستند که باید پول بدهند یا ندهند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این قسم، قوه‌قضاییه فقط هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند و نمی‌تواند بگوید مردم پول‌شان را به فلان کس بدهند یا ندهند، اگر برای کار خاص مثل زلزله غرب کشور افرادی شماره حساب اعلام کردند و مدتی گذشت و هیچ اقدامی نکردند، طبیعی است که اینجا هم دادستان می‌تواند برود بررسی و تعقیب کند و در سه شهر دادستان‌ها خواسته‌اند که مشخص شود این افراد چه کار کرده‌اند و خود مردم هم می‌توانند مدعی شوند.
محسنی اژه‌ای گفت:خود کسانی که این پول را واریز کردند، باید مطالبه کنند. چرا این کار را نمی‌کنند؟ دستگاه قضایی به عنوان عمل احتیاطی ابتدا سفارش و توصیه می‌کند و الان هم که چند وقت گذشته، از این افراد سوال می‌کنند که پول‌ها را چه کرده‌اند.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه آمریکا آزادی فوری جاسوسان آمریکایی را خواسته است و اینکه آیا آماری از زندانیان ایرانی در آمریکا وجود دارد؟ افزود: آمار که وجود دارد، اما من الان اطلاع ندارم. درباره بخش اول سوالتان، بیخود کرده که چنین چیزی را خواسته و از آن حرف‌هایی است که باید گفت: غلط کرده است که بخواهد به ایران اسلامی و مقتدر «باید» بگوید.
سخنگوی قوه قضاییه درباره قاچاق کالا و علت عدم معرفی قاچاقچیان که سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود هم گفت: به نظرم ضرر قاچاق کالا برای کشور زیاد است و ما به میزان اهمیت و ضرری که به کشور می‌رساند، برای مقابله با آن تلاش نکرده ایم. این به تمام کشور و مسئولان باز می‌گردد. ضمن اینکه ستاد مبازره با قاچاق کالا دستگاه هماهنگ کننده دیگر دستگاه‌هاست و سازمان تعزیرات و قوه قضاییه به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند. تا زمانی که احکام تایید نشوند، نمی‌توانیم اسامی قاچاقچیان را اعلام کنیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارشات روزه خواری گفت: گزارش جمع بندی شده در زمینه تظاهر به روزه خواری از سوی استان‌ها انجام نشده است، زیرا میزان تظاهر به روزه خواری زیاد نیست و ممکن است برخی افراد روزه نباشند. به هر حال نباید تظاهر به روزه خواری شود، زیرا تظاهر به روزه خواری اشکال دارد و دادستانی‌ها در این رابطه اطلاعیه دادند که روزه خواری در ملاء عام تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.



کلمات کلیدی


captcha