توضیحات سخنگوی دولت درباره قیمت تخم مرغ، تورم و بنزین
تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:44:45


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 30400 || تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ ۱۲:۱۳                 مجلس و دولت

در نشست خبری با خبرنگاران؛

توضیحات سخنگوی دولت درباره قیمت تخم مرغ، تورم و بنزین


ایرانیان_سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور دستور داده است که به سرعت و به میزان نیاز بازار، واردات تخم مرغ انجام شود تا این مشکلات برطرف شود.


توضیحات سخنگوی دولت درباره قیمت تخم مرغ، تورم و بنزین

به گزارش شبکه خبری ایرانیان،  محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، افزود: متاسفانه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان روی میزان تولید اثر سوء گذاشت به همین دلیل برای سلامت مردم مجبور شدیم نسبت به معدوم کردن مرغ و تخم مرغ اقدام کنیم.
وی گفت: یکی از اقدامات دولت برای کنترل بازار عرضه 110 تن تخم مرغ در میادین است.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر توجه رسانه ها و مردم را به خود جلب کرده است گفت : قیمت تخم مرغ بعنوان یکی از اقلام غذایی مردم یک روال باثبات داشته و در چهار ماهه نخست امسال روند قیمت نزولی بوده به طوریکه در فروردین ماه قیمت هر کیلو تخم مرغ از 5672 تومان به 4750 تومان در تیرماه تقلیل پیدا کرده است .
وی ادامه داد : از مردادماه به خاطر کاهش تولیدات داخلی ما نه تنها قدرت صادرات را از دست داده ایم بلکه در بازار داخلی هم با مشکلاتی روبرو بودیم .
نوبخت افزود : تولیدات داخلی ما همیشه بیش از نیاز بوده به طوریکه مصرف ما 900 هزار تن و تولیدات ما یک میلیون و 300 هزار تن بوده است به همین دلیل تفاوت آن را صادر می کردیم .
سخنگوی دولت گفت : مشکلی که در ایران روی میزان تولید اثر سوء گذاشت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود که غیر از کشور ما کشورهای دیگر هم دچار آن شدند و ما مجبور شدیم برای سلامت مردم نسبت به معدوم کردن تخم مرغ و مرغ اقدام کنیم .
وی ادامه داد : در سال گذشته و در شش ماهه اول امسال 23 میلیون و 500 هزار قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد و از اول مهر امسال تا دوم دیماه نیز 12 میلیون و 300 هزار قطعه مرغ تخم گذار از دور خارج شدند.
نوبخت افزود: این میزان مرغ معدوم شده 14 تا 20 درصد از ظرفیت واحدهای تولیدی ما را تشکیل می داد .
وی افزود : افزایش قیمت جهانی و تغییر نرخ ارز هم بی تاثیر نبود .
نوبخت با اشاره به اینکه ما برای سلامت جامعه این اقدامات را انجام دادیم گفت : دستگاههای نظارتی ما با سرعت و دقت این اقدامات را انجام دادند .
وی افزود : مشکل عمده کاهش تولیدات ما بخاطر این بیماری بوده و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ژاپن و کره نیز نسبت به معدوم کردن مرغ و تخم مرغ خود اقدام کردند .
سخنگوی دولت افزود : در سال گذشته 30 میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات مرغداران پرداخت شده و امسال نیز 100 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده که 30 درصد آنها را پرداخت کردیم .
سخنگوی دولت افزود : برای رفع این نقیصه اقداماتی صورت گرفت از جمله از طرف وزارت کشاورزی مجوز 19 هزار تن واردات داده شد و برای 22 هزار تن نیز در حال مجوز دادن است .
همچنین 110 تن تخم مرغ نیز برای کنترل بازار در میادین عرضه می شود.
نوبخت گفت: اتفاقات اخیر نشان داد که تصمیم دولت در تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی واقع بینانه بوده است .
وی افزود : طبق تصمیمی که در برخی کشورها گرفته شد این تلفیق صورت گرفت و دو وزارتخانه در هم ادغام شد .
وی ادامه داد: شاید برای برخی کشورها این اقدام لازم باشد ولی ما به دو وزارت خانه مستقل نیاز داریم .
سخنگوی دولت افزود : دولت پیشنهاد تفکیک این دو وزارت خانه را به مجلس با فوریت داده بود ولی هنوز از طرف مجلس پاسخی داده نشده است .
وی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم با قدرت خرید مردم در خصوص کالاهای اساسی اینگونه برخورد کنیم گفت : ما از مجلس انتظار داریم نسبت به جداسازی این دو وزارت خانه زودتر اقدام کند .
وی افزود : انتظار داریم مجلس به این کار عملی دولت توجه کند تا ما دچار نوسان در برخی اجناس نشویم .
نوبخت افزود : سیاست دولت قطعاً با تنظیم عرضه محصول کنترل بازار است و دولت بر سیاست مهار تورم در لایحه 97 تاکید دارد .
مردم فريب موسساتي را که سود بالا مي دهند، نخورند
سخنگوي دولت گفت : مردم فريب موسساتي را که سود بالا مي دهند، نخوردند و در آنجا سرمايه گذاري نکنند .
محمدباقر نوبخت در نشست خبري هفتگي خود در جمع خبرنگاران در خصوص سپرده گذاران تعاوني هاي اعتباري گفت : اقدامات مربوط به اين سپرده گذاران در حال انجام است و ما از مردم مي خواهيم که فريب جاهايي که سود زياد را مي دهند نخورند.
وي ادامه داد : از مردم مي خواهيم که از يک سوراخ چندبار گزيده نشوند چون با وجود اتفاقات پيش آمده باز هم مردم مي روند و در جاهايي که سود بالا مي دهند سرمايه گذاري مي کنند .
وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي مصصم به ساماندهي اين موسسه هاي اعتباري غير مجاز است گفت : حقوق سپرده گذاران کامل حفظ مي شود و حتي برخي از آنها داراي مجوز بودند ولي مجوز آنها متناسب با عملکرد آنها نبوده است .
وي ادامه داد : آقاي رئيس جمهور در ساماندهي اين موسسات مصمم است و به بانک مرکزي دستور لازم را داده است و متمم کارها هم در حال انجام است .
بر مهار تورم و جلوگيري از کاهش ارزش ريال تاکيد داريم
سخنگوي دولت گفت : دولت بر دو سياست مهار تورم و جلوگيري از کاهش ارزش ريال در مقابل دلار در بودجه 97 تاکيد دارد .
نوبخت افزود : دولت مجوز اصلاح قيمت حامل هاي انرژي را از مجلس دريافت کرده و دولت بايد نسبت به اصلاح قيمت حامل هاي انرژي اقدام کند ، همچنين مجلسي ها انتظار دارند دولت قانون برنامه ششم را اجرا کند اما دولت اين سقف افزايش قيمت حامل هاي انرژي را از مجلس گرفته تا دستش باز باشد ولي دولت اجازه نمي دهد مردم در گراني و تورم و فشار زندگي کنند .
وي ادامه داد :طبق مصوبه مجلس دولت اجازه دارد تا 48 هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از اصلاح قيمت ها را داشته باشد ولي در حال حاضر 32 هزار ميليارد تومان درآمد از اصلاح قيمت ها دارد ، پارسال هم همين طور بود و اين در صورتي بود که ما مجوز اصلاح قيمت ها را داشتيم ولي استفاده نکرديم .
وي افزود : دولت اين سقف افزايش قيمت حامل هاي انرژي را از مجلس گرفته تا دستش باز باشد .
نوبخت با اشاره به اينکه ما دولت را با 40 درصد تورم تحويل گرفتيم گفت : سياست دولت مهار تورم است و در سال 97 هم مثل سالهاي قبل خودش را موظف به مهار تورم مي داند .
سخنگوي دولت گفت : تورم قدرت خريد مردم را پايين مي آورد و افزايش دلار، کاهش ارزش پول ملي را بهمراه دارد ولي دولت در مقابل هر دوي اينها مقاومت مي کند .
وي افزود : دولت به آرامش مردم و ثبات اقتصادي آنها توجه دارد با کاهش ارزش ريال در مقابل دلار مخالف است .
وي با اشاره به اينکه اين اعداد و ارقامي که براي افزايش بنزين و گازوئيل گفته مي شود همه گمانه زني است گفت : اين گمانه زني ها زمينه ساز تورم است که دولت در چارچوب مهار تورم به اين افزايش قيمت ها حساس است و آنها را کنترل مي کند .
نوبخت افزود : گاهي تصميم هايي که دولت مي گيرد اجباري است و شما بايد از دولت انتظار داشته باشيد که در سال آينده صدها هزار فرصت شغلي ايجاد کند .
وي افزود : اين به اين معنا نيست که دولت يارانه افراد نيازمند را قطع مي کند و اگر يارانه تعدادي از افراد قطع شود ريالي از آن صرف مخارج عمراني و هزينه هاي دولت نمي شود بلکه همه آن در راستاي فقر زدايي و اجراي عدالت و اشتغال است .
وي با اشاره به اينکه من هيچگاه حرفي را که زمينه اجرا نداشته باشد تکرار نمي کنم گفت : من در سال 97 هم توفيق پاسخگويي را دارم و هر حرفي را که مي زنم زمينه اجرايي دارد مثلاً دولت قول داده بود که 8 هزار ميليارد تومان پول گندمکاران را پرداخت کند و اين اقدام صورت گرفت .
نوبخت خاطرنشان کرد : بودجه سال 97 بودجه فقرزدايي و اشتغال زايي است.
مگر دولت اجازه می‌دهد مردم زیر بار تورم و گرانی زندگی کنند
منابع حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی صرف حمایت از تولید و اشتغال می شود
سخنگوی دولت گفت: منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه سال 97 صرف حمایت از اشتغال و تولید می شود.
نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اینکه براساس برنامه ششم توسعه اصلاح قیمت حامل های انرژی تکلیفی برای دولت است، افزود: اما دولت از این مجوز در سال های قبل استفاده نکرد و فقط در سال 93 و 94 بنزین را از 400 تومان به 1000 تومان افزایش داد و پولش را صرف هدفمندی یارانه ها کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برای سال آینده تصمیم دارد این منابع را برای اشتغال و تولید استفاده کند، گفت: سال گذشته 17 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات به 24 هزار واحد کوچک و متوسط داده شد .
وی افزود: برای سال آینده تصمیم داریم این 17 هزار و 900 هزار میلیارد تومان را به 75 هزار میلیارد تومان برسانیم و پیش بینی کردیم تا 17 هزار میلیارد تومان از این رقم به امر اشتغال اختصاص یابد .
آقای نوبخت گفت: بخش دیگری از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی برای حمایت از افزایش صادرات غیرنفتی است و از این منابع برای ارائه تسهیلات به این واحدها استفاده می شود.
وی با تأکید بر ضرورت بازسازی و مقاوم سازی در بافت های فرسوده شهری گفت: بخشی از این منابع هم به این موضوع اختصاص دارد.
سخنگوی دولت افزود: دولت در این زمینه برنامه مدونی دارد و تصمیم داریم بافت های فرسوده را از طریق بازسازی مقاوم کنیم و این در ابعاد وسیع محله به محله شامل نقشه هایی است که در آن ساخت بیمارستان و حتی پارک هم دیده شده است.
آقای نوبخت گفت: ما به جای توسعه طرح هایی که آثار سوء دارد، به دنبال مقاوم سازی هستیم و معتقدیم بیش از 240 هزار فرصت شغلی از مقاوم سازی و بازسازی ایجاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش مسکن به تنهایی بیش از 100 رشته شغلی وجود دارد.
آقای نوبخت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، تاکسی ها و مینی بوس ها را به عنوان بخش دیگری از برنامه های دولت پس از اصلاح قیمت حامل های انرژی اعلام کرد و گفت: این برنامه ها نیاز به منابع مالی دارد.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه باید بدون اتکا به منابع نفتی برنامه ریزی کنیم، تصریح کرد: البته باید مالیات ها واقع بینانه باشد.
وزیر اطلاعات درباره نحوه شنود، شفاف سازی کند
سخنگوی دولت از وزیر اطلاعات خواست درباره نحوه استفاده از شنود توضیحات خود را ارائه دهد و شفاف سازی کند .
نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از انتقاد رییس جمهور در اجلاس حقوق شهروندی از شنودها ، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که بیشتر شنودها از طرف دولت است افزود :​ وزارت اطلاعات حسب کارهای اطلاعاتی باید اقداماتی انجام دهد و بسیاری از مواردی که در داخل شناسایی و منهدم می شود مجموعه اقدامات سیستم اطلاعاتی و امنیتی است که با همین دقت انجام می شود .
سخنگوی دولت گفت :دولت دنبال اینکه یک شهروند چه صحبتی می کند نیست و در خیلی از موارد برای رعایت حقوق شهروندی وارد زندگی افراد نمی شویم و از آقای علوی وزیر اطلاعات می خواهم توضیحاتی در این زمینه به منظور شفافیت ارائه کند .
وی در پاسخ به این سوال که رییس جمهور در اجلاس حقوق شهروندی برخی استعلام ها برای مشاغل و دانشجویان را غیرضروری دانست و دولت در این زمینه چه اقدامی انجام داده است افزود : رییس جمهور در چند جلسه از وزیران و مسئولان دستگاهها خواست این موضوع را رعایت کنند و اطلاعات بی خود از
مردم دریافت نکنند و در تعرض به حوزه خصوصی افراد وارد نشوند .
 
 ​72 هزار طرح در صورت تامین منابع تکمیل می شود
سخنگوی دولت گفت :​72 هزار طرح در کشور در صورت تامین منابع تکمیل می شود .
نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره اقدام برخی دستگاهها در اجرا نکردن بعضی طرحها به بهانه عدم تخصیص بودجه در زمان مقرر افزود : 66 هزار پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی که جمعا 72 هزار پروژه در کشور می شود بر روی دست دولت مانده و همه دستگاه ها و مردم توقع دارند که دولت مشکلات آن ها را حل کند ولی منابع ما محدود است و این انتظار که همه بار بر روی دوش دولت باشد درست نیست .
سخنگوی دولت گفت : شهرداریها هم برای اجرای طرح های عمرانی خود از دولت کمک می گیرند و ساخت خط مترو در مشهد و شیراز هم نمونه هایی از آن است .
وی افزود: تمام کانکس هایی که توسط سپاه به عنوان پیمانکار در کرمانشاه ساخته شده و به دست مردم می رسد با هزینه دولت بوده و دولت سعی دارد آرامش نسبی در کرمانشاه و کشور ایجاد کند اما انتقاد زیاد از دولت رافع مشکل نیست .
نوبخت با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات باید همه دست به دست هم دهند افزود : اگر زیر چادر زلزله زدگان هم آب برود دولت را مقصر می دانند خودتان یک بیل بردارید و آب را دور کنید همه جای دنیا که فقط دولت در میدان نیست .
سخنگوی دولت همچنین در مورد سامانه ملی حقوق و دستمزد نیز گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور همه مقدمات آن را آماده کرده و به زودی گزارشی در این زمینه ارائه خواهد کرد.
نوبخت درباره تغییر تقویم آموزشی کشور به علت آلودگی هوا هم تصریح کرد : دولت درباره اصلاح تقویم آموزشی کشور هیچ تصمیمی نگرفته و چنین چیزی را در دستور کار ندارد.
مبارزه با قاچاق کالا بخشی از اهدف افزایش عوارض خروج از کشور است
سخنگوی دولت مبارزه با قاچاق کالا را بخشی از اهدف افزایش عوارض خروج از کشور اعلام کرد.
نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ سوالی درباره افزایش عوارض خروج از کشور گفت: این تصمیم فقط برای حمایت از گردشگری داخلی و توسعه زیرساخت ها نیست بلکه سالانه مسافران حدود 7 تا 8 میلیارد دلار پول نقد از کشور خارج می کنند.
وی افزود : حتی شبانه با پروازهایی به کشورهای خلیج فارس می روند و با خودشان چند چمدان لباس وارد می کنند که باعت از بین رفتن تولید داخل می شود و باید جلو آن گرفته شود.
نوبخت گفت: ما هرگز نفس سفرها را نفی نمی کنیم ولی باید پاسخگوی کارگران داخلی خود باشیم که در حال ورشکستگی هستند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در مقایسه با کشورهای مختلف می بینیم که در برخی کشورها عوارض خروج تا 270 دلار هم گرفته می شود.
وی تصریح کرد: البته در اجرای طرح افزایش عوارض خروج از کشور استثناهایی مانند سفر دانشجویان هم دیده شده است.
تخصیص بودجه در لایحه بودجه سال 97 براساس عملکرد است
سخنگوی دولت گفت: در بودجه سال 97 یکی از اهداف این است که پول را طبق قیمت تمام شده و تخصیص بودجه را براساس عملکرد می دهیم.
نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود افزود: ​59 نهاد غیردولتی بودند که از دولت پول می گرفتند اما ما نمی دانستیم این پول ها کجا هزینه می شود.
سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت شفاف سازی در این زمینه گفت:​ در بودجه سال 97 هر نهاد برنامه اش را می دهد و مطابق آن بودجه دریافت می کند.
وی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال 97 در 6200 صفحه روی سایت دولت قرار گرفته است و همگان می توانند آن را مطالعه کنند .
نوبخت درباره فضای رسانه ای علیه دولت گفت: دولت باید بپذیرد که منتقد دارد اما میزان انصاف و انتقادات منتقدان برای متوقف کردن دولت با خودشان است.
سخنگوی دولت افزود: اگر یادمان باشد در مورد حقوق های نجومی جامعه پر از فضاهای مسموم شد اما در انتخابات مردم دوباره به دولت اعتماد کردند.
وی تصریح کرد: دولتمردان جدا از بحث های فضای مجازی از عمق جامعه نیز باخبرند.
نوبخت در پاسخ به اینکه کسانی می گویند پیشمان هستیم گفت: آنها که پشیمان هستند باید بگویند کی رای داده بودند که حال پشیمان هستند ولی ما به مردم قول می دهیم که اموال آنها را نفله نمی کنیم و تلاش می کنیم به نحو عاقلانه از آن استفاده شود زیرا امانتدار مردم هستیم و نباید اموال مردم را از بین ببریم .
وی با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می داند از حقوق مردم صیانت کند تاکید کرد اینگونه جوسازی ها باعت تغییر مسیر دولت نمی شود.

منبع: صداوسیما



کلمات کلیدی


captcha