اجرایی شدن بیش از ۶۰ درصد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی/ افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر/حذف کنکور راه نجات آموزش عالی و آموزش و پرورش
تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 05:55:48


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 30123 || تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ ۱۸:۴۶                 آموزش عالی و فناوری

مخبر دزفولی در نشست خبری؛

اجرایی شدن بیش از ۶۰ درصد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی/ افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر/حذف کنکور راه نجات آموزش عالی و آموزش و پرورش


ایرانیان_دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیش از ۶۰ درصد از مصوبات این شورا اجرایی شده است.


اجرایی شدن بیش از ۶۰ درصد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی/ افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر/حذف کنکور راه نجات آموزش عالی و آموزش و پرورش

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، محمدرضا مخبردزفولی در نشست خبری افزود: تدوین ماموریت‌ها و برنامه‌های راهبردی در بخش‌های مختلف شامل آموزش عالی، آموزش و پرورش، فرهنگ، مهندسی و خانواده از مهمترین فعالیت‌های این شورا در سال‌های گذشته بوده است.

وی گفت: به هر میزان که به برنامه‌های تدوین شده توجه شود، میزان موفقیت و توفیق آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

مخبردزفولی در پاسخ به پرسشی افزود: آموزش و پرورش به جِد تلاش دارد که سند تحول آموزش و پرورش را به عنوان دستور کار مهم اجرایی کند.

وی گفت: مسئولان این وزارتخانه به زودی نقشه راه اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهند داد.

مخبردزفولی در پاسخ به پرسشی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه منهدم شده و وابسته را تحویل گرفتیم و آن را به دانشگاهی مستقل تبدیل کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز ظرفیت‌های علمی کشور در صحنه جهانی افتخار آفرین هستند و قله افتخار جمهوری اسلامی، توانمندی‌های علمی و تکنولوژیک است.

وی گفت: همه دولت ها، دست اندرکاران و دلسوزان در دستیابی به موفقیت‌های علمی و تکنولوژیک نقش ایفا کرده اند.

مخبردزفولی افزود: اگر امروز حدود ۲ درصد از تولید علم جهان برای جمهوری اسلامی است، دستیابی به این جایگاه براساس برنامه ریزی‌ها و هدف گذاری‌ها بوده است.

وی گفت: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام تصمیم گیری کشور تشکیل نشده بود، دستاوردی نیز نبود، که البته ناکامی‌ها و غفلت‌هایی نیز وجود دارد.

مخبردزفولی افزود: دستیابی به علم و تکنولوژی می‌تواند برای کشور امنیت ساز باشد.

وی گفت: امروز قله‌های متعدد علمی و فناوری در کشور داریم که دستیابی به آن‌ها برخی از موفقیت آمیزترین کار‌ها و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قول می‌دهم دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر افتتاح شود.

مخبر دزفولی افزود: استاد فرشچیان از مفاخر کشور ما است و هم اکنون مصوبه‌ای به نام دانشگاه فرشچیان داریم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تعیین سرپرست مجدد برای دانشگاه فرهنگیان گفت: در هفته‌های آینده که آقای حسین خنیفر به شورا معرفی شود، درباره ریاست وی بر این دانشگاه نیز تصمیم گیری و آن را ابلاغ خواهیم کرد.

مخبر دزفولی در پاسخ به پرسشی افزود: نقشه جامع علمی کشور مثبت‌تر از سایر اسناد راهبردی به اجرا نزدیک شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اجرای این نقشه در بخش‌های مختلف متفاوت است گفت: در برخی از بخش‌ها مانند نانو و یا بیوتکنولوژی خوب حرکت کرده ایم و قرار است در چند سال آینده سهم قابل توجهی از بازار بیوتکنولوژی را در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: تجربه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، تجربه موفقی است و اگر این تجربه را در سند مهندسی نیز استفاده کنیم، میزان موفقیت‌ها در این بخش نیز بیشتر خواهد شد.

مخبر دزفولی افزود: حرکت ما در نقشه جامع علمی کشور رو به جلو، اما کُند است و می‌تواند بهتر باشد و با فعال‌تر شدن ستاد‌ها موفقیت‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه‌ها در کنکور سراسری گفت: در این باره کمیته‌ای تشکیل و تاکنون دو جلسه آن نیز برگزار شده است.

وی ادامه داد: کارگروه‌های این کمیته قوانین و آئین نامه‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و تا چند ماه آینده پیشنهاد آن را برای بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهند کرد.

مخبر دزفولی گفت: این موضوع به کنکور سال آینده یعنی سال ۱۳۹۷ نمی‌رسد و راهبرد آن برای سال‌های پس از آن خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسشی اضافه کرد: اگر ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور را تشکیل دهیم، بسیاری از مشکلات قابل حل است، زیرا بسیاری از نخبگان و مسؤولان عضو این ستاد هستند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خروج نخبگان از کشور گفت: در این باره قرار است که معاون علمی رئیس جمهور و رئیس بنیاد نخبگان تا پایان فصل پاییز و یا اوایل زمستان گزارشی از وضع نخبگان در داخل و خارج به شورا ارائه کند.

مخبردزفولی افزود: در این گزارش موفقیت ها، چالش‌ها و اشکالات مطرح خواهد شد و پس از ارائه آن موضوع را در نشست خبری اعلام خواهیم کرد.

حذف کنکور راه نجات آموزش عالی و آموزش و پرورش

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هم اکنون کنکور به یک معضل تبدیل شده است.

مخبر دزفولی در پاسخ به پرسشی درباره راهکاری برای حذف کنکور افزود: روشی که هم اکنون درخصوص برگزاری کنکور وجود دارد، موجب سرکوب شدن استعداد‌ها و توانمندی‌های دانش آموزان می‌شود.

وی گفت: بسیاری از دانش آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی به سمت روش‌های تستی سوق داده می‌شوند.

مخبر دزفولی افزود: یکی از اصلی‌ترین گرفتاری‌ها برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش، برگزاری کنکور است.

وی گفت: باید شجاع مردانی پیدا شوند که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کنند.

مخبر دزفولی افزود: مسئولان آموزش و پرورش طرحی دارند که آن را هنوز به ما ارائه نداده اند و در این طرح ارزیابی دانش آموزان در طول دوران تحصیل مبنای ورود به دانشگاه می‌شود و همچنین سنجش و پذیرش دانشجو را دانشگاه‌ها بر مبنای توانمندی‌های افراد قرار خواهند داد.

وی با اشاره به تراکم داوطلبان در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری گفت: برای کاهش این تراکم باید نظام آموزش‌های مهارتی را تقویت و همچنین روش‌هایی را برای پذیرش در رشته‌های پرطرفدار طراحی کنیم.

مخبر دزفولی افزود: راه حل نجات آموزش عالی و همچنین آموزش و پرورش حذف کنکور است، اما روش جایگزین آن چه باشد، هنوز به نسخه قابل قبولی نرسیده اند.

وی گفت: ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در مدت زمان کوتاهی، پیشنهاد‌ها برای حذف کنکور را ارائه دهیم.

مخبر دزفولی در پاسخ به پرسشی درخصوص رشته‌های مشترک میان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت افزود: اگر پیشنهاد‌های مشترک وزرای علوم و بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود، آن را بررسی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سرقت‌ها و تخلفات علمی گفت: این موضوع دو بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و هم اکنون در این باره قانون مجلس را نیز داریم.

مخبر دزفولی با بیان اینکه شورا این موضوع را به صورت نوبه‌ای گزارش می‌گیرد، افزود: عمده استادان ما درباره این موضوع هوشیار شدند و هیئت‌های ممیزه نیز به محض آنکه مشاهده کنند تخلفی آگاهانه انجام شده است، تنبیه هاتی را در نظر گرفته اند.

وی گفت: هم اکنون قبل از آنکه مقالات و پژوهش‌ها برای چاپ در مجلات در داخل یا خارج از کشور منتشر شود، از نرم افزار‌های سرقت یاب استفاده می‌شود.

مخبر دزفولی افزود: استفاده از این نرم افزار مانع از پذیرش مقالات سرقتی می‌شود و افراد متخلف نیز در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت.



کلمات کلیدی


captcha