داریوش بابائیان: سینما در وضعیت بحرانی به سر می برد/ابراهیم اصغری: سینما ابزار فرهنگی است نه بنگاه اقتصادی
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 10:38:23


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 30112 || تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ ۱۸:۵۶                 سینما

داریوش بابائیان: سینما در وضعیت بحرانی به سر می برد/ابراهیم اصغری: سینما ابزار فرهنگی است نه بنگاه اقتصادی


ایرانیان_داریوش بابائیان تهیه‌کننده و توزبع‌کننده سینما گفت: در حال حاضر سینما در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، به دلیل آنکه هر آنچه سازمان سینمایی توصیه می‌کنیم گوش نمی‌دهد در حال حاضر ظرفیت تولید سینما بالا رفته است،‌ به همین دلیل اولویت‌ها و آدم‌ها فراموش می‌شوند. تعداد تولیدکنندگانی که وارد سینما شده‌اند از ظرفیت سینما بیشتر است و ما سفارش می‌کنیم که تولیدکننده‌های جوان وارد سینما می‌شوند مدیریت شوند تا تولیدات به اندازه سینما باشد، اما سازمان سینمایی گوش نمی‌دهد.


داریوش بابائیان: سینما در وضعیت بحرانی به سر می برد/ابراهیم اصغری: سینما ابزار فرهنگی است نه بنگاه اقتصادی

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از" فارس"، برنامه این هفته «فار 30 نما» که  امروز (دوشنبه 20 آذر) ساعت 15 در استودیوی اختصاصی خبرگزاری فارس برگزار شد. دلایل فیلم‌سوزی در سینمای ایران با حضور ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم اشنوگل، پیمان جعفری تهیه کننده انزوا ، محمد حمزه ‌ای کارگردان«آذر» و داریوش بابائیان پخش کننده فیلم با اجرای محمد نجفی زاده بررسی شد.

نجفی‌زاده مجری برنامه در ابتدای این نشست با طرح این پرسش که چه جریانی باعث سوختن فیلم در سینما می‌شود، ادامه داد: فیلم این بزرگواران در حال سوختن است و سینمای کمی در اختیار این فیلم‌ها است و با توجه به این شرایط این پرسش مطرح است که چه راهکاری وجود دارد که فیلم‌ها نسوزد.

داریوش بابائیان: سینما در وضعیت بحرانی به سر می برد

داریوش بابائیان تهیه‌کننده و توزبع‌کننده سینما گفت: در حال حاضر سینما در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، به دلیل آنکه هر آنچه سازمان سینمایی توصیه می‌کنیم گوش نمی‌دهد در حال حاضر ظرفیت تولید سینما بالا رفته است،‌ به همین دلیل اولویت‌ها و آدم‌ها فراموش می‌شوند. تعداد تولیدکنندگانی که وارد سینما شده‌اند از ظرفیت سینما بیشتر است و ما سفارش می‌کنیم که تولیدکننده‌های جوان وارد سینما می‌شوند مدیریت شوند تا تولیدات به اندازه سینما باشد، اما سازمان سینمایی گوش نمی‌دهد.

وی افزود: سازمان سینمایی در سوختن فیلم‌ها مقصر اصلی است، به دلیل آنکه نظارت درستی صورت نمی‌گیرد. اگر اکران فیلم در شش ماه اول سال مرتب باشد، به تبع آن در شش ماهه دوم نیز اکران فیلم‌ها مرتب می‌شود و چون این توازن برقرار نمی‌شود، ما با محدویت روبه‌رو می‌شویم.

ابراهیم اصغری: سینما ابزار فرهنگی است نه بنگاه اقتصادی

ابراهیم اصغری تولیدکننده فیلم اشنوگل در ادامه این نشست اظهار داشت: وقتی سینما به مثابه بنگاه اقتصادی درنظر گرفته شود، امر فرهنگی در سینما فراموش می‌شود و به همین دلیل، عدم نظارت وزارت ارشاد باعث شده است که سینما به امر اقتصادی تبدیل شود و سالهاست که این مشکل وجود دارد و حتی برای فیلم‌های ارزشی که نهادهای انقلابی باید به حمایت از این فیلم‌ها بپردازند متأسفانه حمایتی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که در غرب کشور زلزله‌ای رخ داد، مسئولان دولتی نتوانستند به وظیفه خود بپردازند و مردم وارد عمل شدند و اگر مسئولان فرهنگی نمی‌توانند مشکل سینما را حل کنند، سینما را به مردم واگذار کنند، شاید اگر مردم مسئولیت را به دست گیرند، با آزمون و خطا به مدیریت مطلوب برسند.

اصغری گفت: الان 10 الی 15 درصد جامعه به سینما می‌روند و معمولاً این 10 الی 15 درصد ژانر فیلم‌ها را مشخص می‌کنند و اگر شرایطی حاصل شود که 80 درصد بقیه نیز جزو مخاطبان سینما شوند، آن زمان اکثریت مردم علاقمند به فیلم‌های ارزشی‌اند و مشکلات بخش اعظمی از سینما حل می‌شود.

بابائیان ادامه داد: اگر فیلم‌ها فرصت برابر در اکران پیدا کنند، آنگاه  مخاطب حق انتخاب دارد و می‌توانند از بین ژانرهای مختلف ژانری که دوست دارد به طور مثال؛ برخی ژانر کودک و نوجوان دوست دارند و برخی طنز و برخی دیگر ژانر اجتماعی انتخاب کنند.

محمد حمزه‌ای کارگردان فیلم «آذر» از دیگر مهمانان این برنامه بود که در پاسخ به مجری برنامه که چرا فیلم می‌سازید، گفت: طبیعتاً هر آدمی دوست دارد تأثیرگذار باشد، فیلم آذر فیلم اول من است و شاید  مثل دوستان تهیه‌کننده‌ای که در این نشست حضور دارند تجربه‌ای نداشته باشم، اما 20 سال است که در نقش‌های گوناگون در سینما حضور دارم و به این نتیجه رسیده‌ام که تولید و اکران فیلم دو امر کاملاً متفاوت است.

وی افزود: من یک فیلمسازم، طبیعتاً در یک کشوری فیلم می‌سازم که قوانین خاص خود را دارد و من هم باید مطابق آن قوانین فیلم بسازم و بخشی از مردم انتخاب می‌کنند که چه فیلمی تولید شود. وقتی دولت استراتژی تعریف‌شده‌ای برای سینما ندارد و سیاست‌زده است، مشکلات گوناگون پدید می‌آید و وقتی فیلم کمدی فروش کرد، بیشتر تهیه‌کننده‌ها به سمت ساخت فیلم کمدی می‌روند.

حمزه‌ای ادامه داد: در حوزه سینما سیاست‌گذاری درستی اعمال نمی‌شود، به همین دلیل تولیدات فصلی می‌شود، یک دوره فیلم‌ها تلخ و سیاه و اجتماعی است و در دوره‌ای دیگر، فیلم‌ها طنز می‌شود.

ابراهیم اصغری ادامه داد: در دهه 60 یکسری بچه‌های حزب‌اللهی بودند که مراقب مدیران و مسئولان بودند که دست از پا خطا نکنند و وقتی مدیران متوجه می‌شدند که این جوانان موی دماغ آنان هستند، بچه‌ها را به جبهه می‌فرستادند که برخی اینان شهید هم می‌شدند، الان نیز همین وضعیت است.

وی ادامه داد: مدیران فرهنگی نمی‌توانند به طور مستقیم به فیلمساز بگویند که فیلم ارزشی یا فرهنگی نساز، برای همین کاری می‌کنند که فیلمساز ارزشی به سراغ فیلم ارزشی نرود، به طور مثال؛ برای فیلم اشنوگل را ساعت 12 در سینما اکران می‌دهند و این ساعت اصلاً ساعت مناسبی برای اکران فیلم نیست.

نجفی‌زاده با طرح این پرسش که فیلم شما آقای اصغری درباره شهدای غواص است، مدیران سینمایی چه مقدار از فیلم شما حمایت کرده‌اند؟

اصغری در پاسخ گفت: هیچ توجهی به فیلم من نشده است، حتی اکرانی که به فیلم من اختصاص داده‌اند در زمان غیرمتعارف است.

حمزه‌ای ادامه داد: هیچ کس به فیلمساز نمی‌تواند بگوید شما فیلم ارزشی نساز، اما شرایط است که ما را به سمت ژانرها دیگر سوق می‌دهد. ما باید ریشه‌ای‌تر به این مسئله بپردازیم که چه شرایطی ایجاد شده است. مردم از فیلم‌های ارزشی فاصله گرفته‌اند که باید بپرسیم چه شده است مردم پول می‌دهند فیلمی را ببینند که فحش می‌دهند.

پیمان جعفری تهیه کننده انزوا از دیگر شرکت‌کنندگان این نشست بود که طی سخنانی گفت: من با خودم دچار تضاد شده‌ام و تضاد من این است که اشتباه کردم فیلم باشرف ساختم، فیلم خوب و فرهنگی ساختم، باید از خودم فرار کنم. ما الان به آدم‌هایی نیاز داریم که همانطور آمریکا را از منطقه بیرون کرد، از کشور هم بیرون کند.

اصغری طی سخنانی گفت: اگر ما در جنگ سوریه و یا در دفاع مقدس پیروز شدیم به این دلیل است که مدیران ما جلو جلو حرکت کرده‌اند و نیروهای ما گفتند بیایید اما مدیران فرهنگی هیچ موقع جلو جلو حرکت نمی‌کنند.

داریوش بابائیان گفت: من فیلم‌هایی مانند مزاحم، شور عشق، دختران انتظار و سلطان ساخته‌ام، همه این فیلم‌ها خانوادگی بود، من عاشق ژانر کودک هستم، اما کاری کردند که ما آمدیم فیلم افراطی‌ها را بسازیم و علت اینکه تمام سینماگران شاکی هستند این است که مدیران ما در سنگر اول حضور ندارند. الان 10 سال است که آئین‌نامه نوشته می‌شود و عمل نمی‌شود. رئیس سازمان سینمایی، سینماداران و تهیه‌کننده‌ها را دعوت کند و رأی‌گیری کند و با توجه به رأی جمعی بیاید و تصمیم‌گیری کند.

اصغری گفت: زمانی فیلم می‌ساختیم، مدیران فرهنگی، سردار نقدی زنگ می‌زدند، اما الان اینگونه نیست. اگر امروز فیلم فرهنگی بسازید مشکل پیدا می‌کنید و مدیران کاری می‌کنند که فیلم نسازیم.

تهیه‌کننده انزوا ادامه داد: اگر افراد هستند که فیلم طنز دوست دارند به این علت است که می‌خواهند خود را خالی کنند، ما هم دوست داریم مغزمان را خالی کنیم، دغدغه‌های فرهنگی‌مان را بیان کنیم، باید این مجال به ما داده شود.

اصغری ادامه داد: برخی به ما انتقاد داشتند که شما پول بیت‌المال را هدر می‌دهید و فیلم دفاع مقدس می‌سازید که استقبال از آن نمی‌شود، اما نمی‌دانم چرا امروزه افرادی که فیلم می‌سازند بدون اینکه خوراک فرهنگی به مردم بدهند، مورد نقد قرار نمی‌گیرند که چرا فیلمی می‌سازید که جیب مردم را خالی کنید.

نجفی‌زاده مجری برنامه گفت: در برخی دوره‌های مد شده بود که یک عده فیلم اجتماعی بسازند و در پلان پلان فیلم به نظام فحش بدهند در حالی که تهیه‌کننده انزوا فیلم اجتماعی ساخت بدون اینکه این کار را بکند، چه اتفاقی افتاد که فیلم شما به سمت فیلم‌سوزی رفت؟

جعفری تهیه‌کننده انزوا گفت: ما در بخش فرهنگ شکست خوردیم، ما مشکل ایدئولوژیک داریم، آدم‌هایی دارند فیلم می‌سازند و اشتباه می‌کند که اصلاً دغدغه‌های اسلامی و ملی ندارند و با غرور به ما امر و نهی می‌کنند که چه بسازیم و چه نسازیم.

بابائیان ادامه داد: اگر دولت برنامه‌ریزی نکند، این مشکلات وجود دارد، اگر اکران نظم پیدا کند فیلم‌ها دیده می‌شود و فروخته می‌شود، باید از دل صنف‌ها، افراد تصمیم‌گیر بیرون بیایند.

اصغری ادامه داد: مقام معظم رهبری چند سال پیش شبیخون فرهنگی را مطرح کردند و ما از تلویزیون مشاهده می‌کنیم که مدیران فرهنگی سخنان آقا را یادداشت می‌کنند و ما خوشحال می‌شویم که از فردا همه مشکلات حل می‌شود، اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

حمزه‌ای در پایان گفت: من خیلی دوست دارم که فیلم بسازم و با توجه به این مشکلات مانند کرگدن هستم که جا نمی‌زنم.

بابائیان ادامه داد: من از مسئولان می‌خواهم که سینماگران را حمایت کنند و بیایند به درددل‌های ما گوش فرا بدهند.

اصغری نیز در پایان ادامه داد: من از مسئولان فرهنگی و سینمایی کاملاً مأیوس هستم، از 80 درصد مردم تقاضا می‌کنم که به سینما بیایند تا مشکلات سینما حل شود.

جعفری تهیه‌کننده انزوا گفت: امیدوارم این مسیر طوری نشود که حضرت آقا فتوا دهند من فقط می‌توانم بگویم در فرهنگ شکست خورده‌ایم و باید دست روی زانو بگذاریم و بلند شویم و اگر در مملکتی فقر فرهنگی وجود داشته باشد، فساد در مملکت فراگیر می‌شود.

نجفی‌زاده در پایان از وزیر ارشاد خواست به درد دل‌های مدیران ارزشی سینمایی گوش فرادهد تا مدیرانی که در مسیر پول و قدرت حرکت می‌کنند.



کلمات کلیدی


captcha