ثمربخشی و تکامل علوم انسانی اسلامی به چند دهه نیاز دارد /عمده بودجه های دولتی در عرصه علوم انسانی در خدمت جریان علوم انسانی سکولار است/اساس کار کنگره بر پایه علم است
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 09:21:11


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 29113 || تاریخ : ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ ۱۸:۲۶                 دین و اندیشه

در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی عنوان شد؛

ثمربخشی و تکامل علوم انسانی اسلامی به چند دهه نیاز دارد /عمده بودجه های دولتی در عرصه علوم انسانی در خدمت جریان علوم انسانی سکولار است/اساس کار کنگره بر پایه علم است


ایرانیان_حجت الاسلام و المسلمین گفت: این از مظلومیت نظام است که عمده بودجه های دولتی در عرصه علوم انسانی در خدمت جریان علوم انسانی سکولار است و بعضی از روشنفکران غربی ما را متهم به حکومتی بودن می کنند که از بودجه های دولتی استفاده کردند و هیچ کمک موثری به رشد علوم انسانی نکردند.


ثمربخشی و تکامل علوم انسانی اسلامی به چند دهه نیاز دارد /عمده بودجه های دولتی در عرصه علوم انسانی در خدمت جریان علوم انسانی سکولار است/اساس کار کنگره بر پایه علم است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان،حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اظهارداشت: به خاطر اهتمام به پرداختن به کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی از اصحاب رسانه تشکر می کنم که اگر این اهتمام و جدیت نبود، کار آن طور که شایسته است پیش نمی رفت و جای خود را در محافل علمی آن طور که امروز باز کرده، باز نمی کرد.

رئیس شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: معرفت و آگاهی پایه و اساس جامعه پیشرفته و پیشرو است. جوامعی که بهای لازم را به آگاهی و معرفت نمی دهند یا در عرصه معرفت، مقلد هستند درهای پیشرفت حقیقی به روی آنها باز نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: علوم انسانی در جوامع نقش اصلی را در تولید معرفت به عهده دارد. علوم پایه، پزشکی و … در فضایی که علوم انسانی به وجود می آورد، به بالندگی می رسند و مقدمات شکل گیری تمدن های بزرگ را فراهم می کند و علوم انسانی زمانی به رشد می رسد که آزادی فکر و اندیشه و فرهنگ نقد در محافل علمی به سکه رایج تبدیل شود نه اینکه فقط افرادی درباره آن صحبت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی عنوان داشت: نمی توانیم انکار کنیم که سالها حلقه های روشنفکری سکولار در دانشگاه ها علوم انسانی را به بند کشیده اند، لذا مهم ترین دعوت ما در تحول بنیادین در علوم انسانی دعوت به نقد و آزادی اندیشه است و تا زمانی که دانشگاه از استبداد علوم انسانی غربی نجات پیدا نکند و اساتید تحت فشار و توهین علوم انسانی سکولار قرار گیرند، تحول علوم انسانی در حد آرزو باقی می ماند.

وی ابرازداشت: علوم انسانی باید در مسیر تقرب به حقیقت قرار گیرد به جای پرستش علوم انسانی غربی. حرف اصلی در علوم انسانی این است که حقایق و واقعیت های اجتماعی را اصل قرار دهیم و نسبت به غرق شدن جامعه در نیهیلیسم بی تفاوت نباشیم و کنگره چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که مایلم به جای همایش و نشست از آن به تفکر و جریان فکری تعبیر کنیم، در سالهای اخیر توانسته بذر آزاداندیشی را در حد خود بپاشد.

رئیس شورای سیاست گذاری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی تاکید کرد: شکل گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی امر سهل و زودبازده ای نیست و به سهولت و کوتاه مدت به علوم انسانی در سطح مطلوب نمی رسیم. ثمربخشی این علوم به چند دهه کوشش پیوسته نیاز دارد و ما ابتدای راه هستیم اما در نقطه صفر هم نیستیم،سابقه نیم قرن از فعالیت مان در این حوزه می گذرد اما به قدری این حوزه وسیع است که باید دهه های مختلف بگذرد تا نتایج آن آشکار شود.

وی اضافه کرد: نمی توانم تاسف خودم را از بی توجهی دولتها به این حوزه کتمان کنم. کنگره جریان علمی با نشاطی را به وجود آورده که از حمایت دولتی محروم بوده و کمتر پیش آمده که امکاناتی را برای رشد علوم انسانی کسب کنیم و این حرکت ما خودجوش بوده و اساتید ما بدون چشم داشت مالی بر اساس انگیزه های دینی و تعهدات به کشور پا به عرصه گذاشتند و اگر کار رشد خوبی داشته به خاطر انگیزه اساتید است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی یادآورشد: این از مظلومیت نظام است که عمده بودجه های دولتی در عرصه علوم انسانی در خدمت جریان علوم انسانی سکولار است و بعضی از روشنفکران غربی ما را متهم به حکومتی بودن می کنند که از بودجه های دولتی استفاده کردند و هیچ کمک موثری به رشد علوم انسانی نکردند. در شرایطی که ما فکر می کنیم نیاز به علوم انسانی کارآمد داریم، امکانات کشور در اختیار کسانی قرار می گیرد که باوری به علوم انسانی ندارند و جز تقلید از علوم انسانی غربی در مخیله آنها نیست اما با این وجود، جریان علوم انسانی اسلامی به راه خود ادامه می دهد و این جریان تسلیم سختی ها نمی شود.

وی ابرازداشت: امروز کارهایی در این حوزه مشابه با اسم ما انجام می شود و ما هم از این روند خوشحالیم. اگر ما در مسیر تولید علم در علوم انسانی قرار بگیریم، علوم انسانی اسلامی ثابت می کند که دیواره های دگم اندیشی باعث نمی شود که این علم وارد دانشگاه ها نشود و نمی خواهیم علوم انسانی اسلامی را تحمیل کنیم، این علوم در مسیری طبیعی وارد خواهد شد و در میدان رقابتی خود را ثابت می کند. علم و آگاهی برای ورود به صحنه نیازمند اجازه نیست و اگر با نیازهای جامعه ارتباط برقرار کند، مسیر خود را به جامعه و محافل علمی باز می کند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی در پایان گفت: بیش از ۴۰ مرکز علمی، فرهنگی و پژوهشی با ما همکاری داشتند که این همکاری تشریفاتی نبوده و هر مجموعه سهم و بخشی را به عهده گرفته اند و ما امیدواریم کنگره چهارم گام تازه ای در جهت نشان دادن ظرفیت های تازه علوم انسانی اسلامی بردارد.

عطاالله رفیعی آتانی دبیر علمی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی نیز درادامه این نشست خبری اظهارداشت: رویکرد کنگره گفتمان‌سازی و ایجاد فضایی برای جمع‌آوری و تضارب آراء میان اندیشمندان علوم انسانی است، در این کنگره از دریافت مقالات علمی و ترویجی اجتناب می‌شود،‌ در کنگره دوم بیش از ۶۰۰ مقاله ارائه شده بود که حدود ۹۰ مقاله از این مقالات در قالب 5 جلد کتاب منتشر شده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی تاکید کرد: در کنگره پیش‌رو حدود ۴۷۰ مقاله دریافت شده که حدود ۸۰ مقاله برای ارائه در این کنگره انتخاب شده و برای انتشار در مجلات مورد استفاده قرارخواهد گرفت، همچنین در بحث نظریه‌پردازی زمینه دو کتاب نظریه ارائه شده که حاصل ۱۱ نشست درباره نقد و بررسی مقالات نظریه‌پردازانه بوده شده است.

وی همچنین از اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظان تقلید خبر داد و عنوان داشت: در دو دوره گذشته، این جایزه اعطاء شد و این دوره سوم اعطای جایزه جهانی همزمان با برگزاری اختتامیه کنگره در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد، البته روز سه‌شنبه دوم آبان ماه جاری این کنگره در سالن همایش‌هایش‌های صداوسیما کار خود را آغاز می‌کند.

رفیعی آتانی  درپایان گفت: مجله‌ای نیز به زبان لاتین منتشر شده است که درصدد گسترش و بسط مفهوم علوم انسانی اسلامی در سطح بین‌المللی و صاحب‌نظران جهانی هستیم،‌ همچنین به علت کمرنگ شدن نقش جوانان، مجمعی برای ارائه نظریات نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل خواهد شد تا نقش جوانان تضعیف نشود.

فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی نیزدرادامه این نشست خبری  اظهارداشت: بیش از ۴۰ دانشگاه و مرکز حوزوی برجسته در برگزاری کنگره نقش دارند و در واقع برگزاری این کنگره یک کار مشارکتی است که کمیسیون‌های تخصصی این کنگره، توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها اداره می‌شود.

جهان‌بین عنوان داشت: کمیسیون روانشناسی توسط دانشگاه اصفهان، کمیسیون جامعه‌شناسی توسط دانشگاه شیراز و کمیسیون مدیریت توسط دانشگاه امام صادق(ع) اداره خواهد شد و نوع نگاه در بحث تحول علوم انسانی اسلامی، پروسه‌ای و فرآیندی است و معتقد هستیم باید همه دیدگاه‌ها در این مسیر مطرح شوند تا گفتمانی که قوت بیشتری دارد به گفتمان غالب منجر شود.

دبیر شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی افزود: کنگره از هر گونه کار نمایشی پرهیز می‌کند، و اساس کار کنگره بر پایه علم است و در همین راستا سطح مقالات رسیده بسیار بالا است، همچنین نسبت به کنگره اول سطح مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها رشد چشمگیری داشته است.

وی از رونمایی از دومین جلد کتاب «نظریه» در این کنگره خبر داد و ابرازداشت: این کنگره صرفاً به دنبال برگزاری یک نشست و همایش نبوده است، به همین خاطر کتاب‌ «نظریه» که حاصل نشست‌ها و جلسات نقد وبررسی بوده، تدوین شده است، با این وجود مرکز نوآوری کنگره به افراد مستعد کمک می‌کند که تحت راهنمایی اساتید برجسته، ایده‌های خود را بارور کنند.

جهان‌بین انتشار فصل‌نامه پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا را در همین راستا توصیف و اضافه کرد: این کنگره در صدد برگزاری نشست‌های جدی در عرصه علم و پژوهش است،  آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شد، نشست ارزیابی سند آموزشی ۲۰۳۰ در کمیسیون تعلیم و تربیت کنگره علوم انسانی اسلامی است.



کلمات کلیدی


captcha