فلاحتیان: توربین جدید مپنا محصولی ارزشمند در مرزهای دانش است / علی‌آبادی: مپنا به شركت صاحب فناوري و مالك دانش تبديل شده است
تاریخ: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 22:40:19


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 28303 || تاریخ : ۱۳۹۶/۰۶/۰۹ ۱۱:۲۶                 نیرو

فلاحتیان: توربین جدید مپنا محصولی ارزشمند در مرزهای دانش است / علی‌آبادی: مپنا به شركت صاحب فناوري و مالك دانش تبديل شده است


ایرانیان_همایش معرفی توربین گاز جدید MGT-70 (3) در نیروگاه پرند برگزار شد.


فلاحتیان: توربین جدید مپنا محصولی ارزشمند در مرزهای دانش است / علی‌آبادی: مپنا به شركت صاحب فناوري و مالك دانش تبديل شده است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، همایش معرفی توربین گاز جدید MGT-70 (3) که با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، نمایندگان کارفرمایان و پیمانکاران و مدیران ارشد، میانی و کارشناسان مرتبط در گروه مپنا برگزار شد.

"محمد اولیاء" قائم‌مقام شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا، تاریخچه تولید توربین MGT-70 (3) را برای حاضران تشریح کرد و گفت: این ماشین تقریبا، خط پایان نوآوری توربین‌های کلاس E محسوب می‌شود و از این پس، به توربین MGT-75 در کلاسF  خواهیم ‌پرداخت.
وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری طولانی مدت و تحقیق و توسعه روی این ماشین صورت گرفته و این گونه سرمایه‌گذاری‌ها یکی از مسیرهای مهم توسعه محصول فناوی در گروه مپنا است.
بیان ویژگی‌های بررسی توربین گاز جدید گروه مپنا از جمله "افزایش راندمان به 36.4 درصد، افزایش توان به 185 مگاوات و قرارگیری توربین در شرایط بهینه، سطح آلایندگی پایین، انعطاف‌پذیری بالا در مقایسه با توربین‌های مشابه، کاهش پنج درصدی دی اکسید کربن، ارتقاء توان ژنراتور از 160 مگاوات به 185 مگاوات و تکیه بر کاهش زمان و کاهش هزینه و افزایش سود" از جمله مزایا و ویژگی‌های توربین MGT-70(3) است که دیگر کارشناسان و مدیران شرکت توگا برای مدعوین این همایش تشریح کردند.


با خلاقیت جدید مپنا چهار هزار مگاوات برق بیشتر تولید می‌شود


پس از میان برنامه، "هوشنگ فلاحتیان" معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، به ایراد سخن پرداخت و خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم در کشور ما جز صنعت توربین سازی، به این اندازه در دیگر صنایع مسلط باشیم، در حالی که اگر در صنایع دیگر چنین توانمندی وجود داشت، قطعا امروز کشور ما از نظر صنعتی و تکنولوژی فاصله چندانی با کشورهای پیشرفته نداشت.
وی گفت: پس از اقدام ارزنده در ارتقاء توربین‌های کلاس E، همه ساله شاهد نوآوری و ارتقاء این توربین هستیم و(3) MGT-70 یک اتفاق بزرگ در صنعت نیروگاهی کشور است.
فلاحتیان افزود: ما هم‌اکنون حدود 200 توربین کلاس E در شبکه در اختیار داریم و فناوری جدید گروه مپنا و نتایج این تحول و ارتقاء توان و راندمان، یک محصول ارزشمند در مرزهای دانش است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: خلاقیت جدید مپنا باعث می‌شود از 200 واحد توربین کنونی، حدود چهار هزار مگاوات برق بیشتر در یک بازه زمانی 4 یا 5 ساله تولید شود که موجب خشنودی است و گاهی رو به جلو محسوب می‌شود.
وی از برنامه‌ریزی در وزارت نیرو و پژوهشگاه نیرو برای همکاری مشترک و انعقاد قرارداد با گروه مپنا جهت ارتقاء توربین‌های کلاسE  به F خبر داد و ادامه داد: با اجرایی شدن این قرارداد، تعدادی از واحدهای نیروگاهی کلاس E  آپگرید خواهند شد و در این صورت توربین‌های کنونی به 225 مگاوات تبدیل می‌شوند که امری بی سابقه است و بهره‌وری، راندمان و توان نیروگاه افزایش و مصرف سوخت کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به حمایت وزارت نیرو از قرارداد جدید با مپنا تصریح کرد: قطعاً وزارت نیرو بخش عمده هزینه‌های این پروزه را تقبل خواهد کرد.
فلاحتیان با اشاره به مباحث اقتصاد صنعت برق اظهار داشت: وزارت نیرو همواره قدردان زحمات مجموعه مپنا بوده است که نمونه آن انعقاد قرارداد با مپنا جهت احداث پنج هزار مگاوات توربین‌های کلاسF  است.
وی افزود: سال گذشته بیش از 25 هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی پروژه‌های وزارت نیرو هزینه شده که در تاریخ صنعت برق کشور سابقه ندارد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پایان سخنان خود با یادآوری فعالیت مپنا در پروژه‌‎های بین‌المللی و رقابت با شرکت‌های خارجی که از توان استفاده از تسهیلات وام‌‎های بدون بهره یا کم بهره برخوردارند، بر ضرورت حمایت مالی و تمرکز بر مباحث اقتصادی در گروه مپنا در عین توجه به مباحث تولید و تکنولوژی تاکید کرد.


مپنا خدمت جديدCONDITION MONITORING  را ارائه مي‌كند


مديرعامل گروه مپنا نیز در جمع‌بندي همایش معرفی محصول MGT – 70 (3)  با اشاره به مباحث مطرح در زمينه راندمان نيروگاه‌ها اظهار داشت: ممکن است بتوان نيروگاه‌هاي داراي راندمان بسيار بالا مثلا در حد بالاي 70 درصد را احداث كرد، با اين حال باید دانست این گونه واحدها لزوما اقتصادي و به صرفه نخواهند بود.
"عباس علي‌آبادي" تصريح كرد: در احداث نيروگاه‌هاي داراي راندمان بالا، شرط فعالیت "اقتصادي بودن" است.
وي با بيان آمارهاي ظرفيت شبكه نيروگاهي كشور، خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد، مناسب است تا 10 درصد شبكه از طريق توربين‌هاي بزرگ توليد شود و مابقي بهتر است از سبد محصولات اندازه متوسط و كوچك تأمین شود.
مديرعامل گروه مپنا به ويژگي‌هاي توربين MGT-70(3) پرداخت و گفت: اين پروژه در واقع يك بازتواني توليد توربين MAP2B  محسوب مي‌شود و آدرس مناسبي براي شبكه برق کشور است كه همه فرآيند آن به دست متخصصان و مهندسان ايراني انجام شده است.
وي افزود: توربين MGT- 70(3) يك اتفاق مبارك است و گروه مپنا 12 واحد نيروگاهي از اين مدل توربين را به كشور عراق به فروش رسانده و به شركت صاحب فناوري و مالك دانش آن تبديل شده است.
دكتر علي‌آبادي اظهار داشت: به زودي مپنا خدمت جديدي تحت عنوان CONDITION MONITORING  را ارائه مي‌كند که با اجرایی شدن آن نبض سيستم نيروگاه‌ها در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت، به عنوان مثال اطلاعات فنی هر توربين بادي به صورت راديويي در اختيار مشتريان و مالکان این واحدهای نیروگاهی قرار مي‌گيرد.
مديرعامل گروه مپنا با تقدير از زحمات دولت و وزارت نيرو از صنعت برق، به حمايت‌هاي دولت‌ها از شركت‌هاي مشابه در كشورهاي ديگر پرداخت و بر ضرورت حمايت بيشتر از صنعت برق تأكيد كرد.
مدیرعامل گروه مپنا در همايش ASIA LICS : مپنا با روش‌هاي تجربه نشده در كشور به رتبه‌هاي جهاني دست یافت
"توربين‌هاي گازي امروزه يكي از افتخارآميزترين مصنوعات بشر است و نقش مهمي در زندگي انسانها ايفاد مي‌كند، به عنوان نمونه در موتورهای هواپيماها، بدون وجود توربين‌هاي گازي، صنعت هوايي از وظايف خود باز مي‌ماند و اين تصور كه در آينده نزديك محصولي جايگزين آن شود وجود ندارد".
مديرعامل گروه مپنا به عنوان سخنران مدعو همايش ASIA LICS  در سالن همايش‌هاي دانشگاه شهيد بهشتي، با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز در كشور ما 99 درصد برق از طريق توربين‌هاي گازي و بخار تأمين مي‌شود كه نشان از اهميت اين توربين‌ها دارد، ضمن آنکه در مقياس جهاني نيز بيش از 90 درصد اتكاي كشورها به توربين‌هاي گازي و بخار است.
وي با اشاره به گزارش توسعه معتبر McCoy در سال 2015 گفت: بر اساس گزارش اين موسسه، مپنا به سومين شركت برتر دنيا در عرضه توربين‌هاي گازي از نظر نقش بازار و سطح دانش معرفي شد.
وي ادامه داد: ما پس از چندين سال تلاش و همت فوق‌العاده از روش‌هاي غير معمول و تجربه نشده در كشورمان، موفق به دستيابي به رتبه‌‍‌هاي جهاني شديم و براي حفظ آن بايد بكوشيم.
دكترعلي‌آبادي خاطرنشان كرد: ما امروز يكي از چندين كشور دارنده فناوري ساخت لوكوموتيو در دنيا هستيم و از محل دستاوردهاي تحصيل شده روي ماشين‌هاي مپنا، يكي از سازندگان اصلي تجهيزات نيروگاهي، نفت و گاز، حل و نقل ريلي و سلامت محسوب می‌شویم.
وي يادآور شد: حدود 24 سال پیش، مپنا به عنوان پيمانكار عمومي براي احداث نيروگاه‌هاي برق داخل كشور تأسيس شد، اما امروز به عنوان يك شركت پيشرو در صنعت نيروگاهي براي خلق تجهيزات اصلی شناخته مي‌شود.
وي با اشاره به معرفي محصول جديد MGT-70 (3) در گروه مپنا، گفت: اين محصول جديد در كلاس خود بهترين بوده و صد درصد با توانمندی متخصصان داخلي تولید شده است.
علي‌آبادي تصريح كرد: اگر بخواهيم مسير توسعه را با شتاب طي كنيم، ناچاريم كه همكاري‌هاي بين‌المللي را توسعه و گسترش دهیم، کما این که شرکت‌های معتبر بین‌المللی نيز همين گونه عمل مي‌كنند، لذا اگر ما مي‌خواهيم كاري بزرگ و درسطح جهاني انجام دهيم لازم است دامنه نفوذ خود را در سطح بنگاه‌هاي پژوهشي توسعه دهيم.
وي افزود: اين باورکه تنها به ظرفيت داخلي اتكا و حركت كنيم، بهاي محصول را افزايش مي‌دهد و محصول گران قیمت موجب خواهد شد رقابت سخت شده و حتي مقدور نباشد.
مديرعامل گروه مپنا اظهار داشت: امروز اگر بخواهيم در هر حوزه فناوري فعاليت كنيم، بايد سرمايه لازم را داشته و بازار مناسب را نيز در اختيار بگيريم.
دكتر علي‌آبادي گفت: كار بزرگي كه در كشور ما رخ داد و بايد آن را تدبير دانست، اين بود كه از تجميع تقاضا بازار بزرگي به وجود آمد و اين بازار در اختيار بنگاهي قرار گرفت كه مأموريت يافت تا محصولاتی را بومي كند و اين گونه مپنا شكل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: ما با ماشين‌های ساخت گروه مپنا در کشورهای مختلف از جمله عراق، سوريه، عمان، الجزاير، اندونزي، پاكستان و ... با بهترين‌هاي دنيا رقابت مي‌كنيم و برنده هم مي‌شويم.
وی با اشاره حضور مپنا در پروژه‌های بین‌المللی، تصریح کرد: ما به عنوان شرکتی در خاور میانه‌ در پروژه‌های خارجی حضور موفقی داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که مپنا امروز صاحب فناوري و دانش آن در تمام توربين‌های دارای كلاس‌هاي مختلف است.
مدیرعامل گروه مپنا در پایان گفت: امروز مپنا به عنوان یکی از موسسات علمی، بیشترین همکاری را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارد که نمونه آن موسسه پژوهشی مشترک با دانشگاه تهران و موسسه مشترک با دانشگاه شهید بهشتی است و نتیجه این همکاری، محصولات دارای تکنولوژی پیشرفته است.



کلمات کلیدی


captcha