پایگاه خبری جامعه ایده آل
تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 12:00:50


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi
نامه سرگشاده نادران به رئيس‌جمهور درباره رانت 650 ميليون يورويي


کد خبر : 6 || تاریخ : ۱۳۹۴/۱۲/۱۱ ۱۰:۵۶

نامه سرگشاده نادران به رئيس‌جمهور درباره رانت 650 ميليون يورويي



نامه سرگشاده نادران به رئيس‌جمهور درباره رانت 650 ميليون يورويي

 نماينده مردم تهران در مجلس در نامه‌اي سرگشاده به رئيس‌جمهور از وي خواست تا به عهد خود با مردم و رهبري پايبند باشد.
به گزارش شبکه خبری «نامه پرس»، الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در نامه سرگشاده‌اي خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در واکنش به سخنان اخير درباره منتقدان دولت، با اشاره به سخنراني وي در روز تنفيذ حکم رياست‌جمهوري از وي خواست تا به عهد خود با مردم و رهبري در ​ ​دوري از استبداد رأي، عجله در تصميم‌گيري و تقدم منافع شخصي بر منافع ملي و بستن دهان رقيبان پايبند باشد.
متن کامل نامه نادران به رئيس‌جمهور به شرح زير است:
​بسمه تعالي
حجت‌الاسلام والمسلمين جناب آقاي حسن روحاني
رئيس جمهور محترم
با سلام و احترام
در جلسه شوراي اداري استان چهارمحال و بختياري در روز پنجشنبه 16 مردادماه مطالبي را در خصوص پرونده رانت 650 ميليون يورويي اظهار داشته‌ايد که در ابتدا بنا به مصالحي قصد پاسخ‌گويي به آنها را نداشتم، با اين حال اظهارات شگفت‌انگيز شما در روز دوشنبه در جمع سفرا و نمايندگان جمهوري اسلامي خطاب به منتقدان دولت مرا بر آن داشت تا براي آگاهي افکارعمومي و روشن شدن اذهان مردم شريف کشورم مطالبي را در اين خصوص از باب وظيفه امر به معروف و نهي از منکر و عمل به وظيفه نمايندگي ملت شريف ايران خدمت شما ارائه کنم.
جنابعالي روز پنجشنبه در جمع مديران استاني خود در استان چهارمحال و بختياري پرونده رانت وزارت صنعت، معدن و تجارت به يک واردکننده را اين‌گونه توصيف کرده بوديد: «يک وزارتخانه ما شهامت کرد و به مجموعه‌اي گفت که اگر مي‌توانيد از اعتبار خود هزينه کنيد و بار کشتي‌ها را تخليه کنيد و پول شما را ديرتر مي‌دهيم و آن مجموعه هم پذيرفت.»
سپس خطاب به نمايندگان مردم که پيگير اين تخلف مورد تأييد ديوان محاسبات بودند فرموديد: « اما در همين زمان عده‌اي اعلام کردند که در اين زمينه رانت صورت گرفته و خوردند و بردند و متأسفانه رسانه‌هاي گروهي هر چند که تعمد نبوده کم اطلاعي کردند. نبايد به هر چيزي تکيه کنيم و به شايعه‌اي اعتماد کنيم متأسفانه کسي حرفي مي‌زند و آن حرف ناصواب مداوم تکرار مي‌شود.»
در ادامه نيز با استناد به اين مقدمه نتيجه گرفتيد که: «مگر مي‌توانند اين دولت پاک را لکه‌دار بکنند؟ فساد غرق شده سال‌هاي پيش را مگر مي‌شود با اين سر و صداها شست. آنها بايد بيايند پاسخ دهند. اين دولت اعتقادش بر اين است که با رانت، فساد، جناح بازي، حزب بازي و طايفه‌بازي نمي‌توان کشور را به پيش برد.»
در اين اظهارات متأسفانه اطلاعات و داده‌هاي غلط و به تبع آن نتيجه‌گيري‌هاي غلط‌اندر غلطي به چشم مي‌خورد که بايد به تک تک آنها پاسخ گفت، که درخور تأمل است:
1-​ فارغ از همه اسناد و مدارک دال بر تخلف وزارتخانه زير مجموعه شما در اين خصوص، روايتي که شما از ماجراي تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اين تاجر خاص ارائه کرده‌ايد حداقل با قضاوت قطعي دستگاه‌هاي قانوني نظارت‌کننده بر رفتار دولت يعني کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي و ديوان محاسبات متعارض است.
همان‌طور که حتما معاونان و مشاوران شما به سمع و نظر جنابعالي رسانده‌اند ديوان محاسبات بر اين باور است، در اين موضوع «اعطاي امتياز از سوي وزارتخانه اتفاق افتاده و اين تاجر خاص در آن به واسطه امتيازهاي اعطايي، سود چشمگير اقتصادي برده است». معيار و ملاک همه در اين موضوع قانون و قضاوت نهادهاي قانوني نظام است که در غير اين صورت خودتان بهتر مي‌دانيد نام و صفت قوه مجريه‌اي که از يک سو خود بر مسند نظارت و قضاوت بنشيند و از سويي ديگر نظارت قوه مقننه را برنتابد در ادبيات مرسوم سياسي دنيا چيست.
2- در اين سخنراني فرموده‌ايد که کشور نياز به ذخاير داشت و از همين جهت يک وزارتخانه شهامت کرد و مجوز واردات را به يک تاجر داد. اينکه کشور در آن مقطع نياز فوري به ذخاير داشت حرف درستي است، اما آيا دولت بايد نيازها و ذخاير کشور را بر اساس داشته‌هاي يک تاجر خاص تعيين کند يا راهبرد صحيح و غير مفسده‌انگيز در اين موضوع عکس آن است؟
3- در ادامه به نقد رسانه‌ها پرداخته‌ايد که چرا حرف به زعم شما ناصواب نمايندگان مردم را در خصوص پيگيري اين پرونده به گوش مردم مي‌رسانند و آن را تکرار مي‌کنند. دولت‌هاي قبل نيز در موراد مشابه راهي را در پيش گرفتند که اکنون شما در اواسط آن هستيد. درخواست از رسانه‌ها براي سکوت در برابر نقايص و خطاهاي دولت و دولتمردان نتيجه‌اي جز حساسيت بيشتر افکارعمومي بر اين موارد نخواهد داشت.
رسانه‌هاي مستقل و عدالت‌خواه و همچنين نمايندگان ملت نيز بنا به قواعد بديهي مردم‌سالاري از اوامر شما در اين زمينه تبعيت نخواهند کرد و همچنان به نقد مشفقانه و دلسوزانه خود براي هدايت دولت به راه صواب ادامه خواهند داد.
4- در ادامه نيز دولت خود را «پاک» نام نهاده‌ايد. البته شما اولين دولتي نيستيد که در مقابل منتقدان عدالت‌خواه خود، مدعي پاک بودن مي‌کنيد، رئيس‌جمهور پيشين که شما بر گرده نقد او موفق به دريافت اعتماد مردم شديد نيز همين ادعا را داشت. «پاک‌ترين دولت تاريخ» را که از ياد نبرده‌ايد؟ حاصل آن تقابل‌ها با منتقدان مشفق و عدالت‌خواهان دلسوز دولت و ملت به کجا رسيد؟ شما که بيش از ديگران بايد از رفتار دولت و دولت‌مردان پيشين خود درس بگيريد. نظر شما درباره ميزان پاکي دولت قبل در اين زمينه چيست؟ جلوگيري از اظهارنظر منتقدان نيز نظر آيندگان درباره دولت شما را بر همان مدار خواهد برد.
5- عجيب‌ترين و دردآورترين قسمت اين سخنان نيز آنجاست که مجموعه اقدامات نمايندگان عدالت‌خواه براي جلوگيري از تکرار و گسترش فساد در دولت شما که در پيگيري پرونده 650 ميليون يورويي نمود داشته را به تلاش براي زدودن فساد دولت قبل متهم نموده‌ايد. اولين سؤالي که در اين زمينه به ذهن مي‌رسد اين است که شما در همه 8 سال دولت قبل و در اوج مبارزه عدالتخواهان با مفاسد دولت گذشته کجا بوديد؟ آيا بهتر نيست ​​«کارنامه عملي» خود در حوزه مبارزه با فساد در دولت‌هاي قبلي تا پيش از ورود به کارزار انتخابات رياست‌جمهوري را براي افکارعمومي منتشر کنيد.
6- آيا جز اين است که نمايندگان پيگيري‌کننده پرونده رانت 650 ميليون يورويي همان چهره‌هايي هستند که عليرغم همه فشارهاي رقيبان و ناهمراهي‌هاي دوستان، با همه مظاهر فساد در دولت قبل مبارزه کردند؟ آيا جز اين است که فصل مشترک مبارزه با فساد در همه دولت‌هاي قبلي همين افرادي هستند که اکنون کمر به پيگيري و مبارزه با فساد در دولت شما بسته‌اند؟
7- کاش در اين مسير اين قدر که از مشاوران و وزراي خود حرف شنوي داريد به سخنان منتقدان دلسوز خود هم گوش فرا مي‌داديد و تلاش آنان براي دور کردن مفسدان از دولت نوپايتان را با حسن نظر ارزيابي مي‌کرديد.
8-​ ​با اين حال اگر فکر مي‌کنيد که با اين توپ و تشرها و اتهام زني‌ها به عدالت‌خواهان مي‌توانيد آنها را از ميدان مبارزه با فساد برانيد، سخت در اشتباه هستيد. آن مرد که کابينه را خط قرمز خود مي‌دانست و آن ديگري که منتقدان را متهم به بحران‌سازي‌هاي 9 روزه مي‌کرد و آن بزرگواري که مخالفان خود را دشمن پيامبر مي‌دانست، از اين روش‌ها و تهديدها سودي نکردند، شما هم سودي نخواهيد کرد.
9- در ابتداي نامه عرض کردم که انگيزه نگارش اين نامه و پاسخ مکتوب به اظهارات شما درباره پرونده رانت 650 ميليون يورويي، سخنان شگفت‌انگيز روز گذشته شما درباره منتقدان بود.
شنيده‌ام که منتقدان را «بزدل»، «ترسو» و «لرزان» ناميده‌ايد و آنها را به جهنم حواله داده‌ايد. شما که يک «حقوقدان» هستيد بايد بهتر از سرهنگ‌ها بدانيد که اين اظهارات و اين توهين‌ها چه بار حقوقي خواهد داشت و کيفر چنين اتهامات و توهين‌هايي براي يک شهروند قانوني کشور چيست.
10- مردم به عنوان قاضي بي‌طرف و البته مظلوم شاهد همه رفتارها و گفتارهاي ما هستند و آن را در حافظه تاريخي خود ثبت و ضبط خواهند کرد. ​​براي کسي که با دشمنان اين ملت بازي «برد-برد» تعريف مي‌کند و به دنبال «قول احسن» در تعامل با بيگانگان است، حيف است که با منتقدان دلسوز و عدالت‌خواهان برخوردهاي خشن و آنتاگونيستي داشته باشد و در پيش چشمان حيرت زده مردم بازي «باخت-باخت» را با منتقدان پيش بگيرد. آيا عدالت‌خواهان و منتقدان شما حتي به اندازه دولت‌مردان آمريکا نيز براي شما قابل احترام نيستند تا در برابر آنها هم از به کارگيري ادبيات سخيف و دور از شأن نفر دوم نظام اسلامي پرهيز کنيد؟
11-​ ​آيا جز اين است که در اين شرايط سخت اقتصادي و محدوديت‌هاي معشيتي براي مردم عزيز و در شرايطي که دشمني دشمنان ايران عزيز بيش از هر زمان ديگري در پيش روي ما قرار دارد، تشديد اختلافات خودساخته و ​​دفاع هزينه‌ساز از فساد، تشديدکننده اختلافات قوا و مسئولان نيست؟ در شرايطي که لزوم هماهنگي و همراهي مسئولان در برنامه‌ريزي و اجراي سياست‌هاي درست اقتصادي و مبارزه با فساد براي خروج از رکود بيش از هميشه احساس مي‌شود، اين چنين سوء برخوردهايي با منتقدان دلسوز چه نتيجه‌اي خواهد داشت؟ ما و شما در کنار وظيفه هميشگي خود در مبارزه عملي و حقيقي با فساد، اين روزها بايد در کنار يکديگر به فکر بودجه سال آينده کشور، برنامه‌هاي بلند مدت و همچنين تحقق اقتصاد مقاومتي باشيم.
12- با اين همه در پايان شما را نه به نصايح امام راحلمان و رهبري فرزانه انقلاب و نه حتي به توصيه‌هاي بزرگان دين چون اميرالمومنين در نحوه برخورد حاکمان با مردم و منتقدان که به سخنان خود شما در 12 مرداد سال گذشته در مراسم تنفيذ ارجاع مي‌دهم که گفتيد: «من سنگيني بار رأي و تنفيذ را حس مي‌کنم و تنها و تنها به خدا پناه مي‌برم و از او خالصانه درخواست مي‌کنم که اين بنده حقير خود از کبر و غرور و بخل و حسد رها و دور کند؛ ​​از استبداد رأي، عجله در تصميم‌گيري و تقدم منافع شخصي بر منافع ملي و بستن دهان رقيبان به خداوند پناه مي‌برم. از خداوند متعال مي‌خواهم که فراموش نکنم آنچه را که بر پيشينيان رفته است.»
والعاقبه للمتقين...
الياس نادران
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي



کلمات کلیدی


captcha