به مناسبت روز بزرگداشت سعدی؛

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

نشست ادبی «تا درخت گل» به مناسبت روز بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی با موضوع «سعدی؛ آموزگار روزگاران» و با حضور مرتضی امیری‌اسفندقه در عصرگاه نخستین روز اردیبهشت ماه در قالب یک وبینار سراسری برگزار شد.


به گزارش جامعه ایده آل، این نشست در راستای طرح ترویج زبان و ادبیات فارسی و باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی؛ باشگاه «قاف»، برگزار شد و میزبان نویسندگان و شاعران نوجوان، اعضای باشگاه قاف، مربیان و کارشناسان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از سراسر ایران بود.

مرتضی امیری‌اسفندقه شاعر و پژوهشگر در این نشست با تأکید بر چهار مؤلفه زبان سعدی، مخاطبان را بر زیبا سخن گفتن، ساده سخن گفتن، صحیح سخن گفتن و موزون سخن گفتن دعوت کرد و  این چهار ویژگی را  شاخصه اصلی آثار ماندگار و سترگ ادبیات فارسی خواند.

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

وی همچنین با اشاره به این نکته که ماهیت شعر، تازگی و نو بودن است از مخاطبان خواست با مطالعه ادبیات کلاسیک فارسی، موزون سرودن را بیش از پیش تمرین کنند.

اسفندقه، با خواندن اشعاری از سعدی و اشاره به زیبایی‌های گلستان، بوستان و غزلیات سعدی، گفت: یکی از خوشبختی‌های ما این است که می‌توانیم آثار سعدی، این دُر گرانمایه را به زبان مادری خود بخوانیم. اگر سعدی، پس از فردوسی نبود ما ساده و زیبا سخن گفتن را یاد نمی‌گرفتیم.

وی افزود: سعدی هوشمندانه دریافته بود که در روزگار ایران پس از حمله مغول، زمانی که مدارا به حمله، دشنام به سلام و دعا به نفرین بدل شده بود از دوست داشتن بسراید. سعدی ورق را برگردانده است و با بهترین کلام، از اخلاق و فرهنگ و از شأن انسان پاسداری کرده‌است.

این شاعر ادامه داد: در گلستان، جهان همان‌گونه که هست ترسیم شده ‌است و در بوستان جهان آنگونه که باید باشد. ما می‌توانیم فخر کنیم که سعدی متعلق به ماست اما سعدی فراتر از اینجا و اینک و متعلق به همه انسان‌هاست.

گفتنی است در این نشست اعضای باشگاه قاف؛ ستایش دوران از اصفهان، مائده احمدی از گلستان، سوگند میرزایی از کرمانشاه، سیدعلی طباطبایی‌فر و حسین پورزند از قم، کیانا امتحانی از خراسان رضوی، محنا مصدق از اردبیل و تارا ترابی، نگار امامی، نگین اسدی، هلنا احمدی، محمدحسن صادقی، سبحان کریم‌زاده، محمد بخشعلی‌زاده از تهران اشعار خود را خواندند و مرتضی امیری‌اسفندقه با اشاره به تداوم اندیشه و نگاه سعدی در آثار شاعران نوجوان، آنها را در مسیر شعر و ادبیات راهنمایی کرد.

در پایان مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، حسین دهلوی کارشناس آفرینش‌های ادبی و بهناز ابوالوفایی مربی ادبی کانون استان تهران به نمایندگی از مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری به خوانش شعر پرداختند و با شعرخوانی مرتضی امیری‌اسفندقه این نشست ادبی پایان یافت.

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی، با تأکید بر دستاوردهای اخلاقی و ادبی، رشد انواع تفکر و آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ ایرانی-اسلامی، در تلاش است در گام نخست با رویکرد گلستان‌خوانی برای کودکان و نوجوانان اجرا شود و شیوه‌ای برای انس کودکان و نوجوانان با گلستان سعدی در سطوح مختلف ارائه دهد. روشی که بتواند منجر به ارتباط بیشتر مخاطب و متون ارزشمند ادبی شود و مخاطب کودک و نوجوان را به سر منزل خردورزی، اخلاق و آشنایی با ادب و فرهنگ این سرزمین برساند.

نشست ادبی «تا درخت گل» برگزار شد

به همین منظور، طرح به صورت هدفمند و در چند گام منسجم و مستمر اجرا می‌شود. برگزاری نشست ادبی  «تا درخت گل» نیز در همین راستا با موضوع «سعدی؛ آموزگار روزگاران» ویژه مخاطبان نوجوان برگزار شد.


کد خبر : 85880 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ || دسته بندی : آموزش و پرورش