یادداشت / محمدقاسم ناظر

« ضرورتِ روایتِ صحیح »

گـذر زمـان و از میـان رفتـن افـرادی کـه خـود در صحنــه حضــور داشــته اند و مع الاســف فقــدان آن هــا روایـات دسـت اول و صحیح را بـه محاق خواهـد برد، مبارزان و رزمندگان و پیشکسـوتانی کـه ثبت و ضبط تجربه هـا و دیده هایشـان، حفـظ و نگهـداری بخشـی از تاریخ اسـت.


بسیاری از مسائل اگر به قاعده و در چارچوبی منطقی و عقلانی طرح و بسط شوند، پاسخ متناسب و صحیح را نیز در خود مستتر دارند، پژوهشگر و جوینده ای که بـه دنبـال پاسـخ اسـت، تنهـا کافـی اسـت صورت بندی معقول و مناسبی از مساله داشته باشد. ســوالات و شــبهاتی کــه پیرامــون انقــلاب اســلامی و دفـــاع مقـــدس مطـــر ح می شـــوند نیـــز از ایـــن قاعـــده مســـتثنی نیســـتند. امـــا آنچـــه در جبهـــه ی مقابـــل انقــلاب اســلامی عمومــا بـا قصـد و غـرض، و از طریــق جریان مثــلا آزاد اطلاعــات و اخبــار توســط رســانه ها و شـبکه های اجتماعـی بـه مخاطـب القـاء می شـود، بیــش از اینکــه بنــای پاســخ بــه ســوال و رفــع شــبهه و گشـودن گـره ای از ذهـن مخاطـب را داشـته باشـد، با دسـت بردن در روال منطقی طر ح سـوال، پاسخ را در هالـه ای از ابهـام فـرو می بـرد و مخاطـب را سـرگردان تر از قبـــل می کنـــد.
تا کیـد عقـلای جامعـه بـر روایـت صحیـح و دسـت اول از انقـلاب اسـلامی و دفـاع مقـدس، کـه ایـن اواخـر بـا عنوان جهاد تبیین از آن یاد می شـود، در واقع ایجاد جریانـی اسـت بـرای مقابلـه باهمیـن جریـان معوج.
 مشخصا درباره ی روایت تاریخ انقلاب و دفاع مقدس دو خطر اساسی وجود دارد؛
اول ؛ گـذر زمـان و از میـان رفتـن افـرادی کـه خـود در صحنــه حضــور داشــته اند و مع الاســف فقــدان آن هــا روایـات دسـت اول و صحیح را بـه محاق خواهـد برد،  مبارزان و رزمندگان و پیشکسـوتانی کـه ثبت و ضبط تجربه هـا و دیده هایشـان، حفـظ و نگهـداری بخشـی از تاریخ اسـت. در این باره گرچه سـازمانها و نهادها و افــراد زیــادی دســت بــه کار شــدهاند و ذیــل عنــوان تاریخ شـفاهی و مسـتندنگاری، بخش هایی از تاریخ را محافظـت کرده انـد، امـا همیـن جریـان نیـز بـا آفاتی از قبیل اسـتناد به واقع دسـت و پنجه نـرم میکند. از همین روسـت اگر درباره واقعه ای گاهـی چند روایت حتی متضاد وجود دارد و محقق و مخاطب را در ارجاع بـدان دچـار سـردرگمی می کنـد. از طرفی فرآیند تاریخ شفاهی بیشتر فرماندهان و بزرگان مـورد سـوال قـرار گرفته انـد و ظرفیت هـای فعـال ایـن جریـان کـه همانـا مبـارزان کـف خیابـان و رزمنـدگان پشـت خا کریزهـا باشـند مـورد غفلـت واقـع شـدهاند. کسـانی کـه روایـت هـر کدامشـان می توانـد تکـه ای از ایـن پـازل وسـیع و گسـترده را تکمیـل کند.
دوم؛ موازی کاری ها گاهی تا بدانجا پیش میروند که از یک اتفاق چندین روایت به دست می هد و همین روایت هــا بهانــه و بســتری می شــود بــرای بیگانــگان تـا پـروژه ی تحریـف و طـر ح شـبهه را بـا قـوت بیشـتری ادامـه دهند. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بنا بر رسالت و وظایــف تعییــن شــده ی خــود بــه دو طریــق ســعی کــرده اســت تــا ایــن تحدیدهــا را برطــرف یــا لااقــل بــه حداقـل برسـاند؛ ابتدا در بازنگـری و طرح مفاهیـم موزه ای کـه عموما مخاطب عام و بازدیدکنندگان موزه از قشرهای مختلف در ارتباط است و در مرحله بعد با تعریف کلان طرحهای تحقیقاتی، محققان، پژوهشگران و طراحان موزه های دفاع مقدس را در روایتی صحیح از تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همراهی کرده است. امید آنکه جریان مبارزه با تحریف تاریخ سراسر افتخار این سال ها، بیش از پیش سامان گرفته و روایتی همراه صحیح و عقلانی - آنچنان که به واقع بوده اســت – به دست نسل های امروز و فردا برسد.
 


کد خبر : 71160 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۸/۰۹ || دسته بندی : ایثارو مقاومت