نمایشگاه جهانی عکس «کراس» با موضوع «لباس کُردی» در موزه ملی ایران برگزار می‌شود

جامعه ایده آل ـ مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملوس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت «یونسکو» UNESCO با همکاری گالری «وَرد» و با دبیری «کیوان شمشیربیگی» نمایشگاه جهانی عکس «کراس» را با موضوع «لباس کُردی» با آثاری از عکاسان کشورهای مختلف، برگزار می‌کند.


به گزارش جامعه ایده آل ؛مسابقه عکاسی «کراس» CRAS در تلاش است تا یکی از جامع‌ترین و گسترده‌ترین منابع تصویری از دستاوردهای عکاسی فرهنگ و هنر پوشاک را در سراسر جهان فراهم آورد تا عکاسانِ لباس در همه‌ سطوح، امکان عرضه و ارائه‌ آثار خلاقانه و حرفه‌ای خود را در این زمینه داشته باشند. عکاسان با نگاهی زیباشناسانه، کوشیده‌اند تا شُکوه و تنوع لباس کُردی را در قالب یک مسابقه عکاسی در سطح بین‌المللی، مستندسازی و ثبت نمایند. گردآوری و نمایش این آثار، شرایطی را فراهم‌ می‌سازد تا مواد پژوهشی مناسب، برای پژوهشگران فراهم شده و با گزارشی جامع از وضعیت لباس اقوام کُرد در مجامع بین‌المللی، مسیر برای معرفی آن به عنوان گنجینه میراث فرهنگی ناملموس تسهیل شود.
این رویداد فرهنگی ـ هنری، در سال ۱۴۰۰ با تشکیل دبیرخانه ثابتی در محل گالری «وَرد» تهران، فراخوان برخط (آنلاین) خود را به سه زبان انگلیسی، فارسی و کُردی در اینستاگرام منتشر کرد و پس از دو مرحله تمدید زمان فراخوان؛ موفق شد پذیرای ۴۰۲۰ اثر از ۶۱۰ عکاس باشد که با رویکردهای گوناگون لباس کُردی را به تصویر کشیده بودند. داوری آثار رسیده را سیف‌الله صمدیان، بهرام کلهرنیا، مسعود زنده‌روح کرمانی، چیا جبری و رضا سجودی بر عهده داشتند. از میان ۹۲۵ اثر که به مرحله‌ی نهایی داوری راه پیدا کردند در نهایت ۶۵ اثر برتر به مرحله‌ی نمایشگاه راه یافتند.
در فراخوان بین‌المللی نمایشگاه عکس «کراس» ذکر شده بود که لباس یکی از بارزترین و مهمترین نمادهای فرهنگی و مظاهر تمدن‌ها است. پوشش را می‌توان مشخص‌ترین نشانه‌‌ی فرهنگی یک جامعه دانست که به سرعت تحت تأثیر پدیده‌های فرهنگ‌پذیری قرار می‌گیرد. لباس همواره نشانگر بخش عظیمی از نیازهای مادی و معنوی انسان‌ها بوده چرا که دانشِ فرهنگی، تصورات، تفکرات و جهان‌بینی یک گروه انسانی را نشان می‌دهد. محیط زیست طبیعی، نوع معیشت، روابط و منزلت‌های اجتماعی و مواد و مصالح موجود در محیط زندگی انسان‌ها در شکل‌گیری پوشش آنها تاثیرگذار است.
با استناد به آنچه که سیاحان در سفرنامه‌هایشان آورده‌اند، لباس کُردی یکی از زیباترین، پوشیده‌ترین و متنوع‌ترین پوشش‌هایی است که در سطح فرهنگ مردم دنیا می‌توان یافت؛ تنوع پوشش‌، رنگارنگی، اهمیت به خوش‌پوشی، همراه با زیبایی و تنوع شگفت‌انگیز جغرافیایی منجر به کم‌نظیری لباس کُردی در بین ملت‌های جهان شده است. کارکردهای متنوع و مختلف لباس کُردی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی در جشن‌ها و آئین‌ها و همچنین پراکندگی شگرف آن در اقلیم‌ها و سرزمین‌های متعدد ما را بر آن داشته تا از دریچه هنر به آن نگاه کنیم. «کراس» با فراخوان عکاسان جهان به این پروژه، قصد دارد گوشه‌ای از زیبایی‌های این پوشش کهن را در قالب نمایشگاه جهانی عکس «کراس» برگزار نماید.
نمایشگاه آثار برگزیده «کراس» با دبیری «کیوان شمشیربیگی» و همچنین با آثاری از عکاسان کشورهای مختلف، مهر ماه سال جاری در محل موزه ملی ایران برگزار خواهد شد. اسامی عکاسان برتر این رویداد هنری نیز به زودی اعلام می‌شود.

 


کد خبر : 69148 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ || دسته بندی : تئاتر و هنر های تجسمی