کیانی بختیاری در مراسم هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی ؛

انرژی عنصر اصلی تولید است/جايزه ملي مديريت انرژي مروج افزايش سودآوري از طريق افزايش بهره‌وری منابع انرژی است

کیانی بختیاری درخصوص اهمیت و ضرورت مدیریت انرژی اظهارداشت: انرژی عنصر اصلی تولید است. تولید انرژی با راندمان بالا و قیمت کمتر عامل توسعه پایدار است. اقتصاد پایدار باعث افزایش تولیدات با صرفه اقتصادی است. همچنین امنیت سیاسی و اقتصادی ایجاد موازنه در قدرت بوده و محدودیت‏های اکو انرژی (منابع مهم زیست محیطی، انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر) باید مورد توجه قرار بگیرند. افزایش نگرانی‌ها درباره تبعات تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا و اتخاذ سیاست‌های ارتقاء بهره‌ وری انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده مطابق روند جهانی نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در این حوزه اند.


به گزارش جامعه ایده آل ، همایش "هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی" یکم تیرماه با حضور مسئولین، مدیران ارشد و متخصصان حوزه انرژی در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار و از برگزیدگان با اهدای تندیس‌های نقره‌ای و برنزی تجلیل شد.

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی طی سخنانی با عنوان حرکت کشورها به سوی انرژی های  نوپدید، ضمن برشمردن سابقه سازمان مديريت صنعتي در نظام‏های رتبه‏ بندی و برگزاری جوايز از صد شرکت برتر، تعالی سازمانی، نماد اعتماد الکترونیک، شرکت های طراحی و مونتاژ آسانسور و شرکت های مهندسی، تدارکات و ساخت و جایزه مدیریت انرژی نام برد.

وی افزود: نظام‏ هاي رتبه‏ بندي و جوايز، عامل محرک در افزايش قابليت رقابت پذيري، افزايش سودآوری با تکیه بر توانمندی داخلي، افرایش بهره وری و جلوگیری از اتلاف ها، ارتقای توانمندسازی و حرکت  به سوی توسعه هستند.

 مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اظهارداشت: جايزه ملي مديريت انرژي مروج افزايش سودآوري از طريق افزايش بهره‌وری منابع انرژی است و سازمان مديريت صنعتي به عنوان مجري برگزاري جايزه ملي مديريت انرژي بر اساس تفاهم‏نامه في‏مابين سازمان مديريت صنعتي، سازمان ملی استاندارد ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهر‌وري انرژي برق (ساتبا) این مهم را به عهده دارد.

کیانی بختیاری درخصوص اهمیت و ضرورت مدیریت انرژی گفت: انرژی عنصر اصلی تولید  است. تولید انرژی با راندمان بالا و قیمت کمتر عامل توسعه پایدار است. اقتصاد پایدار باعث افزایش تولیدات با صرفه اقتصادی است. همچنین امنیت سیاسی و اقتصادی ایجاد موازنه در قدرت بوده و محدودیت‏های اکو انرژی (منابع مهم زیست محیطی، انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر) باید مورد توجه قرار بگیرند. افزایش نگرانی‌ها درباره تبعات تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا و اتخاذ سیاست‌های ارتقاء بهره‌ وری انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده مطابق روند جهانی نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در این حوزه اند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به روند های نوپدید در صنعت انرژی پرداخت و در خصوص انرژی های تجدید پذیر، انقلاب چهارم صنعتی و شبکه‌های هوشمند انرژی شامل حوزه های اینترنت اشیا، چاپ سه بعدی، بلاک چین، داده های عظیم، ربوتیک و مکاترونیک، رایانش ابری، هوش مصنوعی، فناوری های پوشیدنی و قابل کاشت، واقعیت افزوده توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود مدیریت تولید، توزیع و مصرف آب، برق و منابع انرژی از طریق فناوری های قابل استفاده در حوزه مصرف انرژی در صنعت از جمله اینترنت اشیا، زنجیره بلوکی، مدیریت شبکه و کلان داده و تحلیل داده و غیره امکان پذیر می شود.

کیانی بختیاری   در خصوص اثر پلتفرم ها بر افزایش بهره وری  گفت: در پلتفرم ها با استفاده از ابزارهای پردازش اطلاعات و هوش مصنوعی بطور مستمر کلیه منابع سازمان یا شرکت مورد پایش، اندازه گیری و بهبود مستمر قرار گرفته و چرخه بهبود مستمر بهره‌وری ایجاد می شود.

او  در ادامه  با اشاره به خدمات قابل ارائه در واحدهای صنعتی هوشمند ؛در این خصوص مدیریت منابع انرژی، امنیت و ایمنی، مدیریت نیروی کار، مدیریت لجستیک، مراقبت های امنیتی، مدیریت پسماند، مراقبت های زیست محیطی و مدیریت فضای سبز را برشمرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تشریح اپراتور واحد هوشمند صنعتی و سیستم هوشمند مدیریت انرژی از سامانه هوشمند مدیریت شبکه آب  واحد صنعتی مدیریت منابع آب ( رودخانه ، چاه و شبکه توزیع آب شهری)، مدیریت کیفیت آب ( ورودی از مخازن ذخیره، ورودی و خروجی به ایستگاه بازیافت)، نظارت و کنترل بر سطح  و کیفیت انواع مخازن آب ( آشامیدنی و بهداشتی، تولید، سرمایش و گرمایش، آبیاری ، اطفای حریق و موارد دیگر)، مدیریت شبکه توزیع شهرک، نظارت و کنترل بر میزان مصرف آب در هر بخش ، مدیریت شبکه فاضلاب و تصفیه خانه ها ، استخراج الگوها و پیش بینی روند مصرف ، مدیریت تقاضا و بکارگیری فناوری های نو در مصرف آب ( مانند تولید همزمان آب مورد نیاز گرمایش و سرمایش از فرایند تولید الکتریسته) نام برد.

وی راهکار هوشمند پایش آنلاین پارامترهای زیست محیطی را در نظارت بر میزان آلودگی هوا (ذرات فیزیکی و شیمیایی ) پایش آنلاین میزان آلودگی خاک، مدیریت و کنترل بر میزان نویز موجود در محیط، حرارت ایجاد شده در شهرک ها، نظرت بر کیفیت عوامل زیست محیطی و فضای سبز محوطه ساختمان (آبیاری هوشمند) خواند.

کیانی بختیاری گفت: بهینه سازی سامانه های تهویه و کیفیت هوا شامل نظارت بر دمای داخلی/ خارجی، نظارت بر رطوبت داخلی / خارجی، نظارت بر وجود گازهای خطرناک ، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند و نظارت بر جریان هوای مطلوب است که منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی، کنترل کیفیت هوا، کنترل مناطق خاص، کنترل مناطق چندگانه (انبار ، دیتاسنتر، ساختمان ها، تجهیزات تامین نیرو) ، ترتیب گذاری سیستم تهویه و افزایش عمر دارائی ها می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: کارکرد سیستم یکپارچه روشنایی هوشمند در قابلیت اجرا در محیط بیرونی و درونی، نمایش خرابی ها، ثبت آلارم های مختلف، قابلیت برنامه ریزی زمانی، یکپارچگی با سیستم های امنیتی و تنظیم میزان نور متناسب با شرایط و مناطق محیطی متخلف است و منجر به مصرف بهینه انرژی، امنیت و روشنایی هوشمند می شود.

کیانی از دیگر موارد مراقبت های زیستی به مدیریت کارآمد شبکه پساب و پسماند های صنعتی، مدیریت هوشمند پارکینگ ها (عمومی / اختصاصی پرداخت.

وی ضمن شرح سامانه امنیتی هوشمند و یکپارچه اظهار داشت: امنیت فیزیکی شامل سیستم کنترل دسترسی بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، برنامه دسترسی به هر بخش ( ورودی شهرک، انبار، مخازن و غیره)، ردیابی آنلاین متحرک های غیر پیش بینی شده و نظارت و کنترل دقیق بر تردد افراد، خودرها و محموله ها در محوطه و تطبیق با برنامه و از سوی دیگر امنیت سایبری شامل نظارت و کنترل بر دیتا سنتر، تعریف لایه های امنیتی برای شبکه ، ایجاد پایگاه داده ای از نرم افزارهای مورد نیاز  و تعریف و کنترل دسترسی و سطوح مختلف آن از این جمله اند.

کیانی بختیاری در ادامه موارد ایمنی به سامانه هوشمند وآنلاین ایمنی پرداخت، سیستم آنلاین اعلام و اطفای حریق، شناسایی نشتی لوله های آب، شناسایی نشتی و انفجار لوله های گاز، شناسایی اتصالی برق، اندازه گیری مستمر فاصله خطی و روند گسترش خرابی بناها، پیش بینی  عمر مفید بنا و برنامه های تخریب و باز سازی، قطع و وصل از راه دور کلید های برق و آب و گاز، مدیریت ایستگاه آتش نشانی  و مدیریت موارد اورژانسی از این قبیل هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه سخنرانی مدیریت بهینه و آنلاین هشدار ها و امداد رسانی و سامانه مدیریت هوشمند نیروی کار عمومی را تشریح کرد.

وی در خصوص مدیریت نیروی کار و لجستیک درباره سامانه مدیریت بهینه محموله ها و انبار داری مشتمل بر بارگیری کالا از مبداء ( کارخانه ، بندر ، فرودگاه)، ورود کالا به محوطه مطابق با لیست نیازمندی ها و برنامه زمانی، مدیریت انبار و نگهداری کالا، نظارت بر سلامت کالا و توزیع کالا و سیستم مسیر یابی بهینه از این جمله اند. کیانی در پایان تشریح شبکه های هوشمند به پلتفرم مدیریت بهره وری هوشمند توضیحاتی ارائه نمود.

کیانی بختیاری در خصوص سومین مورد از روند های نوپدید در صنعت انرژی، انرژی سبز یا نسل 5صنعت - 2021 (اروپا) گفت: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر  سه عنصر  پایداری و انرژی سبز، تاب  آوری و انسان محوری تاکید دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به شرح رويكردهاي پايداري ( انرژی و نوآوری سبز) درشركتها و سازمان ها پرداخت وبا ارائه تعریفی از انرژی سبز گفت: تلاش اقتصادها براي يافتن راهي پايدار به سمت رشد از طريق سرمايه‌گذاري سبز و پياده‌سازي اقداماتي كه منجر به سرمايه‌گذاري‌هاي مسئوليت‌پذير هم در بخش خصوصي و هم دولتي شو است. درآمريكا درآمد نرژی سبز، 1.3 تريليون دلار، معادل 9 درصد GDP اين كشور است. در انگلستان گردش مالي انرژی سبز، معادل 46 ميليارد پوند است.

کیانی گفت: انرژی سبز به انرژی ای اطلاق مي شود كه  در تأمين مواد اوليه، فرايندهاي توليد، مديريت چرخه مواد و محصولات و مديريت پسماندها، به‌گونه‌اي عمل مي‌كنند كه كمترين آثار زيست‌محيطي را به جا مي‌گذارند. انرژی دوستدار محيط زيست از مواد اوليه پايدار براي توليد استفاده مي‌كنند و محصولات دوستدار محيط زيست توليد مي كنند.

وی در ادامه به برنامه زيست سازگار دولت ها در نسل 5 صنعت پرداخت و برنامه مديريت و مميزي زيست محيطي كميسيون اروپا و نسل 5 صنعت را تشریح کرد. وی هدف از این برنامه را تشويق شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلف در همه بخش‌ها براي رعايت استاندارد هاي زيست محيطي و توسعه صنعت سبز دانست. در این برنامه شركت‌ها و سازمان‌ها بايد عملكرد زيست‌محيطي خود را ارزيابي، گزارش و بهبود دهند. اعتبارسنجي اين برنامه در هر كشور توسط يك نهاد مستقل ذي‌صلاح (Third Party) تأييد مي‌شود. شركت‌ها براي آغاز اين برنامه، بايد با يك نهاد مستقل را انتخاب كنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص برچسب تعالی زیست محیطی EU Ecolable که مصوب پارلمان اروپا است گفت: این يك برنامه برچسب‌گذاري اختياري است.  هدف از آن محصولات و خدمات است. اين برچسب تعالي زيست‌محيطي به محصولات و خدماتي داده مي‌شود كه استانداردهاي تعالي زيست‌محيطي را در چرخه عمر خود (از ماده خام تا توليد، توزيع و بازيافت) رعايت كنند. اين برچسب شركت‌ها را تشويق مي‌كند كه محصولات ماندگار، قابل ترميم و قابل بازيافت توليد كنند. اين برچسب توسط نهادهاي مستقل ذي‌صلاح در هر كشور داده مي‌شود.

کیانی همچنین CANADA ECP مصوب دولت کانادا را معرفی کرد و گفت: اين برنامه يك شيوه برچسب‌گذاري زيست‌محيطي است. در حال حاضر، 300 دسته محصول و 122 نوع برچسب زيست‌محيطي در اين برنامه وجود دارد. هدف از آن كمك به مصرف‌كنندگان براي تشخيص محصولات دوستدار محيط زيست و قابل بازیافت است.

کیانی بختیاری گفت: تاب آوری امکان تجهیز بهتر فناورانه تولید ات صنعتی با هدف حمایت از زیرساخت هاي کلیدی و ارتقای راندمان و بهره وری بالابویژه در دوران بحران  است. تغییرات ژئوپلیتیکی و بحرانهای طبیعی مانند بیماری همه گیر کوید ۱۹ و توسعه فناوري و غیره ايجاب مي كند زنجیره های ارزش راهبردی و بویژه امنیت انرژی به اندازه کافی تاب آور شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص انسان محوري گفت: یک پیش شرط مهم صنعت نسل پنجم این است که به جای اینکه مردم به فناوری خدمات رسانی کنند، فناوری به مردم خدمات ارائه دهد. در ساختار صنعتی، این امر بدان معناست که به جای اینکه کارگران به ِ طور پیوسته ناگزیر باشند که خود را با فناوری به سرعت متغیر وفق دهند، فناوری مورد استفاده در تولید با نیازها و تنوع کارگران صنعت تطبیق داده می شود.

کیانی قرن بیست و یکم را قرن آب نامید و گفت: پیش بینی می شود تا سال 2025 بیش از 4.5 میلیارد نفر از مردم جهان در معرض صدمات و زیان های ناشی از کمبود و آلودگی منابع آب قرار بگیرند. این شرایط رقابت در زمینه ی منابع آب جهانی را افزایش داده و بهره برداری از منابع آب به چالشی اساسی مبدل خواهد شد. لذا برنامه ریزی منابع آب  از جایگاه مهمی در روابط سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی حاکم بر ملت ها و دولت ها ، برخوردار است.

وی گفت: آب مجازی، مفهومی جدید در مدیریت منابع آب است. به بیان ساده آب مجازی جمع کل آب مورد نیاز برای تولید مقدار معینی از محصول،با توجه به شرایط اقلیمی ،مکانی،زمان و راندمان تولید می باشد. از زمانی که بحث آب مجازی مطرح و تا زمانی که مورد توجه مجامع علمی قرار گرفت ، نزدیک به 10 سال طول کشید. اولین گردهمایی بین المللی در خصوص این موضوع دسامبر سال 2002 در دلف هلند برگزار شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تشریح تجارت آب مجازی گفت: آب مجازی بیانگر آب ذخیره شده یا بکار رفته در فرایند تولید  محصولات است. توسعه تجارت مواد غذایی بر مبنای مزیت نسبی و استفاده بهینه از فرصت های ایجاد شده، می تواند علاوه بر دستیابی به منابع آب جهانی سبب ارتقا رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی شود.

وی گفت: پتروپالایش رویکرد جدید صنعت نفت جهان است. پتروپالایشگاه نسل جدید پالایشگاه‌های نفت ایجاد پتروپالایشگاه از ادغام جریان‌های مواد و انرژی بین پتروشیمی و پالایشگاه‌های نزدیک هم است. صنعت نفت و گاز دنیا با سرعت در حال گذار از صنعت پالایشگاهی به سمت پتروشیمی و شکل‌گیری مفاهیمی نظیر پتروپالایشگاه است.  وجود واحدهای آروماتیک و اولفین در پتروپالایشگاه‌ها موجب جلوگیری از هدر رفت انرژی و تبدیل بخشی از مواد سوختی به مواد با ارزشی مثل اتیلن، پروپیلن، زایلن‌، بنزن و غیره شده که مواد بالادستی واحدهای پتروشیمیایی هستند. افزایش تولید مواد پایین‌دستی پتروپالایشی بیش از 2 برابر و تقاضای آن‌ها بیش از 50% تا سال 2050 خواهد بود.

کیانی بختیاری باجمع بندی مسائل بخش انرژی گفت: بحران آلودگی محیط زیست بر اثر استفاده بیش از حد سوخت های فسیلی است. سهم انرژی های تجدیدپذیر و در سبد انرژی کشور  نا چیز است. لزوم ارائه راه حل های نوآورانه در جهت پاسخگویی به تغییرات اقلیمی و چالش های آن ضروری به نظر می رسد. لزوم افزایش هوشمندی و ارائه راه حل های نوآورانه در جهت بهینه سازی مصرف است. انرژی در بخش های خانگی، صنعتی و حمل و نقل باید مورد توجه قرار بگیرد. حضور بخش غیردولتی در بخش انرژی است.

وی توسعه خدمات و مدل های کسب و کاری جدید و افزایش تولید انرژی از متابع پایدار را به عنوان راهکار ارائه داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی دیگر مسائل بخش انرژی را بالا بودن  هدر رفت در بخش های تولید، تبدیل و عرضه انرژی در کشور ، لزوم افزایش بهره وری و ایجاد تنوع در منابع و مکان های تولید و توزیع انرژی، لزوم تولید و توزیع انرژی با هزینه و بهره وری متناسب در مناطق دوردست و محروم ، لزوم بهره گیری موثر از جمع آوری و تحلیل کلان داده ها به منظور مدیریت و برنامه ریزی بهینه حوزه انرژی  و لزوم افزایش هوشمندی و ارائه راه حل های نوآورانه در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های خانگی، صنعتی و حمل و نقل دانست و راهکار آن را استفاده از سیستم های هوشمند و راهکارهای داده محور برای بهینه سازی توزیع مصرف انرژی معرفی کرد.

کیانی بختیاری در پایان، دیگر مسائل بخش انرژی را لزوم ارائه راه حل های نوآورانه در جهت پاسخگویی به تغییرات اقلیمی و چالش های آن ، لزوم بهره گیری موثر از جمع آوری و تحلیل کلان داده ها به منظور مدیریت و برنامه ریزی بهینه حوزه انرژی، لزوم افزایش بهره وری و ایجاد تنوع در منابع و مکان های تولید و توزیع انرژی دانست و راهکار آن را بهبود فرآیندهای تولید انرژی و بهینه سازی نیروگاه ها دانست.

مهدی صادقی نیارکی، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیگر سخنران  این مراسم نیز به میزان یارانه ها و تاثیر آن بر شدت مصرف انرژی پرداخت و گفت: این میزان در جهان رو به کاهش است و لازم است در کشور ما نیز سیاست های تشویقی و ترویجی اخذ شود تا این میزان روند کاهشی به خود بگیرد.

صادقی نیارکی افزود: سیاست های قیمتی با پدیدار گردانیدن فرهنگ صرفه جویی انضباط بخش مصرف را به مردم باز می گرداند.

 معاون توسعه و برنامه ریزی  ایدرو سپس به مصرف انرژی در در بخش صنعت و حمل و نقل پرداخت و گفت: رده بندی و ممیزی انرژی در دو بخش فرآیند و تجهیزات و بخش محصولات و تولیدات امکان پذیر است.

وی یادآور شد: بخش عمده ای از برق در جهان در الکتروموتورها مصرف می شود. در ایران نیز بخش بالایی از مصرف برق خانگی مربوط به الکتروموتورهای کولرهای آبی است.

صادقی نیارکی گفت: ماموریت نوسازی صنایع از ماموریت های اساسنامه ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این امر را به سازمان تنفیذ کرده است.

معاون توسعه و برنامه ریزی  ایدرو گفت: با یک اقدام یعنی اصلاح الکتروموتورها طی یک برنامه منسجم می توان نیروگاه های بیشتری از گرو صرفه جویی در کشور احداث کرد. جایگزینی ناوگان ریلی در برابر ناوگان جاده ای که در افق 1404 پیشبینی شده بود و اصلاح الکتروموتورها در برخی بخش های مهم صنعتی از جمله صنایع فولاد و سیمان و بخش خانگی می توان معادل هشت نیروگاه هزارمگاواتی صرفه جویی اقتصادی انجام داد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با در دستور کار قرار گرفتن اصلاح حمل و نقل جاده ای و بحث حائز اهمت نوسازی صنایع در تمامی ارکان دولت علی الخصوص شرکت ملی نفت، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه بتوان شدت مصرف انرژی را کاهش داد.

بنا به این گزارش، و از برگزیدگان با اهدای تندیس‌های نقره‌ای و برنزی به شرح ذیل تجلیل به عمل آمد:

پتروشیمی نوری در بخش فرایندهای انرژی‌بر و در بازه امتیازی 900 تا 950 موفق به کسب تندیس طلایی دو ستاره شد.

در همین بخش پتروشیمی زاگرس و شرکت نفت پارس در بازه امتیازی 800 تا 850 حائز دریافت تندیس نقره ای سه ستاره شدند.

شرکت نفت بهران، مجتمع فولاد خراسان و شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا در همین بخش دربازه امتیازی 700 تا 850 تندیس نقره ای دوستاره دریافت کردند.

شرکت صنایع چوب خزر کاسپین نیز موفق به دریافت تندیس برنزی دو ستاره شد.

در بخش ساختمان‏های غیر مسکونی اداری، شهرداری مشهد در بازه امتیازی 600 تا 650 تندیس برنزی دو ستاره و شرکت  گاز استان تهران، شرکت گاز استان هرمزگان و شرکت گاز استان گیلان و شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در بازه امتیازی 550 تا 600 تندیس برنزی تک ستاره دریافت کردند.

در بخش پروژه‏ های صرفه‏ جویی انرژی، شرکت نفت پارس و مجتمع گاز پارس جنوبی - پالایشگاه نهم تندیس نقره ای سه ستاره، مجتمع گاز پارس جنوبی - پالایشگاه ششم تندیس نقره ای تک ستاره، شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‏ نژاد و مجتمع گاز پارس جنوبی - پالایشگاه پنجم تندیس برنزی سه ستاره، مجتمع گاز پارس جنوبی - پالایشگاه هفتم تندیس برنزی دو ستاره و مجتمع گاز پارس جنوبی - پالایشگاه هشتم و پالایشگاه دوم، شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، شرکت پالایش گاز فجر جم و شرکت پالایش گاز ایلام تندیس برنزی تک ستاره دریافت کردند.

 


کد خبر : 67826 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۴/۰۲ || دسته بندی : صنعت،معدن، تجارت