از شنبه هفته آینده 4 تیر صورت می‌گیرد

سامانه توسعه‌یافته بورس کالا برای عرضه/ عرضه‌های بورس کالا به شکل جدید انجام می‌شود

بورس کالای ایران از ثبت و تایید عرضه های مربوط به تالار پتروشیمی، طلا و حراج باز از طریق سامانه جدید عرضه از روز شنبه 4 تیر خبر داد. سامانه عملیاتی موسوم به سامانه سیمرغ به لحاظ تکنولوژی ارتقا یافته که علاوه بر بالارفتن ضریب امنیت، تسهیل عرضه آن هم در نظر گرفته شده است.


به گزارش جامعه ایده آل ، مدیریت عملیات عرضه بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای خطاب به کارگزاران و ذی نفعان اعلام کرد: از روز شنبه 4 تیر 1401، عرضه های مربوط به تالار پتروشیمی، طلا و حراج باز از طریق سامانه جدید عرضه (اینجا) ثبت و مورد تایید قرار خواهد گرفت. عرضه های مربوط به تالار صادراتی، فرآورده های نفتی و بازار فرعی پیش تر از تاریخ شنبه 7 اسفند از طریق سامانه جدید عرضه به آدرس (اینجا) ثبت و تایید شده بود.

طراحی سامانه جدید عرضه، یکی از پروژه هایی است که در راستای طرح جامع یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی موسوم به «سامانه سیمرغ» پیاده سازی شده است. این سامانه که به لحاظ تکنولوژی و فرآیندی به طور ویژه ارتقا یافته است،  به زودی جایگزین تمام سامانه های قبلی بورس کالا می شود.

به گفته برمک هوشیار، مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران که با کالاخبر صحبت کرد، با سامانه جدید عرضه، وحدت رویه در تمامی سامانه های عملیاتی به وجود می آید که همگی آن سامانه‌ها از ساختار شکلی و فرآیندی تبعیت کنند.

هوشیار خاطرنشان کرد: به لحاظ بحث مدیریت کاربران نیز مدیریت کاربران تمامی این سامانه ها یکپارچه شده و دسترسی سامانه های جدید از طریق سامانه sso یا همان درگاه ورود یکپارچه اتفاق می افتد که پیشرفته‌ترین تمهیدات امنیتی در آن لحاظ شده است.

مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرده، قابلیت دیگری که بنا به درخواست عرضه کنندگان به ویژه عرضه کنندگان بزرگ و با توجه به رشد حجم و ارزش معاملات در سامانه تعبیه شده است، امکان همکاری با چند بانک به صورت همزمان به عنوان بانک عامل است، چراکه تا پیش از این هر عرضه کننده می توانست تنها یک حساب تسویه در بورس کالا داشته باشد، ولی در سامانه جدید این امکان تعبیه شده است که عرضه کنندگان قادر باشند به ازای هر عرضه، حساب تسویه مختص آن عرضه را از بین حساب های بانکی مختلف خود انتخاب نمایند و در واقع عرضه کننده می تواند به صورت همزمان با چند بانک همکاری داشته باشد.


کد خبر : 67820 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ || دسته بندی : بانک ، بیمه