تعامل با اهل فکر و فرهنگ با بخش‌فرهنگی فجر40

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: «حضور اساتید دانشگاه و قضاوت آنها درباره آثار به‌عنوان بخش مهمی از افکار عمومی می‌تواند برای هنرمندان بسیار مغتنم باشد و آنها را در تعامل بیشتری با اهل فکر و فرهنگ قرار می‌دهد.»


به گزارش جامعه ایده آل ؛سعید غفاری در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، درباره نشست‌های فرهنگی و بخش فرهنگی چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب اظهار کرد: «جشنواره فیلم فجر در کشور ما همواره از اهمیتی دوچندان نسبت به دیگر جشنواره‌ها برخوردار بوده است. متن و حاشیه جشنواره فیلم فجر طی سال‌های اخیر نقشی تعیین‌کننده در ایجاد برداشت و سلیقه برای افکارعمومی داشته و به عنوان یک رکن، در شکل‌گیری هویت سینمای ایران موثر بوده است. یکی از ویژگی‌های جشنواره چهلم، پررنگ شدن بخش فرهنگی جشنواره با رویکردی پژوهشی و دانشگاهی است. در این مسیر با تدبیر سنجیده‌ای، دانشگاه‌ها در کنار جشنواره چهلم پیوست پژوهشی- فرهنگی جشنواره را سامان داده‌اند.»
این دانش‌آموخته رسانه و آینده‌پژوهی افزود: «از این جهت نوعی تعامل هوشمندانه و ظریف در متن و حاشیه جشنواره به‌وجود خواهد آمد که به‌نظرم هم فضای دانشگاهی و علمی و هم هنرمندان و افکار عمومی از آن بهره‌مند خواهند شد. فعال شدن هدفمند و با برنامه فضای دانشگاهی (اعم از اساتید و دانشجویان) در جشنواره چهلم، سبب خواهد شد تا با حضور جدی در برنامه‌های جشنواره و دیدن فیلم‌هایی که نتیجه یک سال فعالیت سینمایی هنرمندان در کشور است، روایتی علمی و عمیق از جشنواره چهلم هم در میان نخبگان و هم در افکار عمومی، تولید شود و بخشی از آثار و همچنین مدیریت و خود جشنواره مورد قضاوت اساتید و دانشجویان قرار بگیرد. قضاوتی که ره‌آورد آن می‌تواند از یک‌سو، نقد و نظر درباره جشنواره در راستای بهترشدن باشد و از دیگر سو، زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد تا دانشگاه‌ها طی یک سال آینده در قالب فعالیت‌های علمی، به ارتقای جشنواره چهلم فکر کنند و سینمای ایران را همراهی کنند.»
او با اشاره به اهمیت حضور استادان دانشگاه در برنامه‌های جشنواره فیلم فجر گفت: «از نگاهی دیگر حضور استادان دانشگاه و قضاوت آنها درباره آثار، به‌عنوان بخش مهمی از افکار عمومی می‌تواند برای هنرمندان بسیار مغتنم باشد و آنها را در تعامل بیشتری با اهل فکر و فرهنگ قرار دهد. در نهایت برگزاری جلسات پژوهشی ذیل عناوین خوبی که تدوین شده است، هنرمندان، نویسندگان و منتقدان، محققان و علاقه‌مندان سینما را با عرصه‌ای وسیع‌تر و عمیق‌تر برای اندیشیدن به سینمای ایران دعوت می‌کند تا فارغ از اکنون، به فردا و آینده سینمای ایران بیندیشند و با هم درباره آن فکر کنند.»
غفاری اضافه کرد: «معنای واقعی هم‌اندیشی در این صورت اتفاق خواهد افتاد و نوعی مشارکت مثبت در میان اهالی علاقه‌مند به سینما اعم از دانشگاهی، محقق‌، منتقد و هنرمند به‌وجود خواهد آمد. امیدوارم این مشارکت ارزشمند فکری درباره آثار و خود جشنواره بتواند چشم‌انداز بهتری را برای جشنواره بعدی بوجود آورد و سینمای ما را به سطحی بهتر و ارجمندتر هدایت کند.»
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش زاده از 12 تا 22 بهمن برگزار می‌شود.


کد خبر : 63757 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ || دسته بندی : سینما