شعار ساخت چهار میلیون مسکن را محقق می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم یک‌وعده شعاری نیست و به عنوان نیاز مردم والزام قانونی، آن را عملی می‌کنیم.


به گزارش جامعه ایده آل ؛سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در نشست خبری پایانی سفر ۲روزه به هرمزگان افزود: بخشی از این طرح در استان هرمزگان اجرا می‌شود و نیاز مردم جزیره هرمز نیز با ساخت حدود ۳۰۰تا ۴۰۰واحد مسکونی برطرف خواهد شد.
وی درباره بحث انتزاع بخش‌هایی از شهرستان پارسیان و الحاق آن به استان فارس تصریح کرد:پیش از این چنین بحثی مطرح شده، اما فعلا در دستور کار دولت نیست.
رئیس جمهور اظهارداشت: وقتی کار به صورت قانونی انجام و کالا توسط ملوان وارد کشور شد مشخص می‌شود کالا اجازه ورود و قابلیت عرضه در همه نقاط کشور را دارد، همان‌گونه که کالا از مبادی رسمی وارد و به همه نقاط کشور اجازه ورود دارد.
وی تصریح کرد: بر ساماندهی این مساله تأکید و آیین نامه آن بزودی ابلاغ خواهد شد تا هم ملوانان بدانند به چه میزان کالا و هم جنس مورد نیاز کشور را وارد کنند، کالای همراه ملوان کانال خوبی برای واردات و صادرات است.

تجارت در هرمزگان به سهولت انجام شود
رئیسی یادآور شد: مساله بعدی رونق تجارت در هرمزگان است که به کشور‌های همجوار دسترسی دارد و آن‌ها به کالا‌های تولیدی ایران اعم از کالا‌های کشاورزی و صنعتی بسیار نیاز دارند و این را اعلام هم می‌کنند.

وی گفت: کالا به جای اینکه دور بزند و از جا‌های دیگر به آن‌ها برسد از طریق هرمزگان صادر شود که استاندار این مساله را دنبال می‌کنند تا تجارت بویژه با کشور‌های همسایه و تولید‌های خود استان به سهولت انجام شود.

اقتصاد گردشگری هرمزگان فعال شود

رئیس جمهور بیان کرد: مساله دیگر گردشگری است، اگر اقتصاد گردشگری هرمزگان فعال شود اشتغال بسیاری ایجاد می‌کند، این وضعیت بیکاری و فقری که در این استان وجود دارد بویژه با ثروتی که در منطقه وجود دارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی با اشاره به بازدیدی که امروز از جزیره هرمز داشتند، گفت: جای تاسف است که یک ظرفیت عظیمی برای کار گردشگری در این جزیره وجود دارد که با فعال کردن آن می‌تواند بیکاری در این جزیره نباشد.
 رئیسی یادآورشد: خانواده‌های هرمزی از وضعیت بیکاری و مسکن در این جزیره گله‌مند بودند که با توسعه گردشگری و انجام زیرساخت‌ها می‌توان مشکلات جزیره هرمز را حل کرد.
وی تاکید کرد: جزیره هرمز نماد و نمود مقاومت و ایستادگی در استان هرمزگان است و خانواده شهدای بزرگواری که در این منطقه هستند؛ در واقع چشم و چراغ ملت و باید به خواسته‌های آنان احترام گذاشت.

رئیس جمهور گفت: رفع مشکل مسکن و مرکز درمانی و بهداشتی جزیره هرمز باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: از مسائلی که به عنوان یک ضرورت باید در جزیره هرمز انجام گیرد، احداث مرکز درمانی و بهداشتی است که هم مردم جزیره و هم گردشگران از این مرکز استفاده کنند.
رئیسی افزود: مساله دیگر کمبود مسکن در جزیزه هرمز است، از مواردی که وعده داده شده در سطح کشور به عنوان چهار میلیون مسکن در چهار سال که امریست که هم وعده ما هست و هم مصوب قانونی بوده و هم نیاز بسیاری از مناطق کشور است.

وی تصریح کرد: مساله ساخت مسکن برای خانواده‌ها بویژه زوج‌های جوان در این دولت یک امر جدی و ضروری است که حتما این کار انجام می‌شود.
رئیس جمهور اظهارداشت: دولت مصمم است این کار (ساخت مسکن) را دنبال کنند و ان شاالله با ظرفیت‌ها و امکانات کشور این کار انجام شدنی است.
وی ادامه داد: نیاز فعلی جزیره هرمز ساخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ مسکن است که این کار باید هرچه زودتر آغاز شود؛ البته این کار توسط بسیج و سپاه آغاز شده، اما باید به صورت گسترده‌تر انجام شود.

وی بیان کرد: صنایع بزرگی که در هرمزگان مستقر هستند باید سهم استان را بپردازند و اگر این کار را انجام ندهند موجب می‌شود مردم منطقه تنها از آلایندگی‌های آن‌ها سهم داشته باشند، اما از سود و منافعی که دارند بهره‌مند نشوند و این اشکال دارد.

رئیسی تأکید کرد: بنابراین یکی از مسائل مهم، استفاده از سهمی است که صنایع بزرگ باید بپردازند و اسم آن را مسوولیت‌های اجتماعی می‌گذاریم.

وی بیان کرد: نفت، پتروشیمی، گاز و یا صنایع دیگر مانند آلومینیوم سودشان را ببرند، اما سهم هرمزگان را هم باید پرداخت کنند که در جهت توسعه یافتگی استان استفاده شود.

رئیس جمهور افزود: تأکید داریم سهم هرمزگان باید به عنوان یک تکلیف داده شود تا در جهت توسعه این استان مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.
مساله گردشگری سلامت باید در هرمزگان از جمله هرمز و قشم فعال شود
رئیس جمهور همچنین به فعال کردن مساله گردشگری سلامت در هرمزگان بویژه هرمز و قشم تاکید کرد و گفت: طرح جامعی نسبت به فعال کردن گردشگری در جزیره هرمز انجام می‌شود.
وی بیان کرد: در جزیره قشم هم بسیار کار شده البته این کاری که انجام گرفته لازم بوده، اما کافی نبوده و جای کار بسیاری دارد.
رئیسی تاکید کرد: هر نوع توسعه یافتگی هرمزگان باید با حفظ و توجه به فرهنگ اصیل این منطقه باشد.
وی ادامه داد: هرمزگان استانی با فرهنگی ریشه دار دینی و اسلامی، آداب و روسوم بسیار قوی دارد که برای همگان قابل احترام است.
رئیس جمهور گفت: هر نوع توسعه یافتگی باید با حفظ و توجه به این فرهنگ اصیل مردم هرمزگان باشد و این کاری که در شورای انقلاب فرهنگی انجام شده به عنوان مهندسی فرهنگی یک برشی به عنوان هرمزگان دارد که شورای فرهنگ عمومی استان متولی این کار است که کار را با جدیت دنبال کنند که فرهنگ اصیل این منطقه همواره مورد تاکید قرار گیرد.
وی تاکید کرد: امروز توسعه یافتگی در هرمزگان یک ضرورت است، اما با حفظ فرهنگ اصیلی که مردم استان دارند که این هم نکته مورد تاکید و توجهی است که باید حتما مورد عنایت قرار گیرد.
مصوبه‌های سفر به هرمزگان باید اجرایی شود
رئیس جمهور ادامه داد: سفر به هرمزگان مصوباتی داشت که این مصوبه‌ها شب گذشته در نشست شورای اداری از ناحیه وزرا مطرح شد که این مصوبه‌ها حتما باید اجرایی شود که باید هم مدیران استان همت مضاعف و هم اصحاب رسانه آن را رصد کنند، چون می‌خواهیم بعد از هر سفری یک اتفاقی بیافتد و مردم احساس کنند که یک کار‌هایی انجام شده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به پل خلیج فارس که یک ضرورت بین قشم و بندرعباس است اشاره کرد که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کار انجام شده، اما رها شده است.
رئیسی ادامه داد: این پل از پروژه‌هایی است حتما باید کار آن راه بیافتد و نیاز به یک اعتباری دارد و برای تامین اعتبار تصمیم گرفتیم که از چه منابعی دریافت شود که ان شاالله فعال خواهد شد.
وی تصریح کرد: این پروژه از پروژه‌هایی است که می‌تواند هم قشم و هم بندرعباس را در بحث تجارت و تولید در منطقه فعال کند.

رئیس جمهور کشورمان در دومین روز از سفر استانی به هرمزگان که از روز پنجشنبه مهمان مردم خونگرم این استان است، ظهر امروز وارد شهرستان قشم شد و مورد استقبال فرماندار، امام جمعه و مدیرعامل منطقه آزاد قرار گرفت.

برنامه سفر ۲ روزه رییس جمهور به هرمزگان در روز نخست به بازدید از مناطق سیل زده، زلزله زده، صنایع، بنادر، دیدار با خانواده شهدا، علما ونخبگان و حضور در نشست شورای اداری استان اختصاص یافت. وی در بدو ورود به بندرعباس، مرکز این استان وجود فقر و بیکاری در این منطقه پرظرفیت را غیرقابل توجیه دانست.  سپس عازم منطقه سیل زده بخش توکهور شهرستان میناب شد و در جریان مسایل و مشکلات مردم آنجا قرار گرفت و با آنان به گفتگو پرداخت.

روستای زلزله زده گیشان غربی مقصد بعدی سفر رئیس جمهور کشورمان در هرمزگان بود که با مردم آنجا نیز گفتگو کرد و دستور‌های لازم را برای تسریع در خدمات رسانی و بازسازی منطقه زلزله زده شهرستان بندرعباس صادر کرد.
برنامه بعدی رئیس جمهور دیدار با خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران، دانشگاهیان و نخبگان هرمزگان بود که عصر پنجشنبه انجام و سپس شورای اداری هرمزگان تشکیل شد.
آقای رئیسی در نشست شورای اداری هرمزگان بر اجرای عدالت در تمام ابعاد تأکید کرد و گفت: وجود تبعیض به دلیل اجرا شدن قانون در جایی و اجرا نشدن آن در جای دیگر است.

رئیس جمهور کشورمان بر استفاده از نیرو‌های کارآمد بومی استان در بدنه مدیریتی اداره‌های دولتی هم تأکید کرد و ابراز داشت: این کار موجب تقویت احساس تعلق آنان می‌شود.

رئیسی همچنین صبح امروز در بازدید از نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه یکم دریایی، ضمن تقدیر و تشکر از فرماندهان و پرسنل این یگان، تصریح کرد: این نمایشگاه اثبات کرد که تحریم و تهدید مانع پیشرفت نیست.

۱۷ نفر از وزرا و معاونان رئیس جمهور را در سفر ۲ روزه به هرمزگان همراهی کردند.


کد خبر : 63754 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ || دسته بندی : مجلس و دولت