تاکید رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در نشست با اندیشکده های مرتبط با حوزه اقتصاد:

ضرورت گفتمان سازی در حوزه مالیات با تکیه بر ظرفیت جامعه اندیشگاهی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست با اندیشکده های مرتبط با حوزه اقتصاد تاکید کرد: ایجاد گفتمان عمومی مالیات و تقویت جریان های فکری مالیات محور با تکیه بر ظرفیت برجسته جامعه اندیشگاهی، یک ضرورت اساسی است.


به گزارش جامعه ایده آل به نقل از رسانه مالیاتی ایران، دکتر داود منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست با روسا و کارگزاران اندیشکده های مرتبط با اقتصاد عنوان کرد: اندیشکده ها توان بالقوه ای برای شناسایی مسایل نظام مالیاتی و ارایه راه حل ها و پاسخ های مستدل و منطقی دارند و همچنین با تکیه بر این ظرفیت فکری می توان ضمن ایجاد یک گفتمان مالیاتی در جامعه، مبتنی بر محورهایی همچون عدالت محوری، مردم گرایی، انصاف ، قانون مداری، کارآمدی و اتکا بر دانش روزآمد، تغییرات و پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در قالب تحول آفرینی رقم زد.
وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از تعامل و ایجاد ارتباط اثربخش با اندیشکده ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، دستیابی به راهکارهایی برای تحقق عدالت مالیاتی، انصاف و ارتقای فرهنگ مالیاتی است، گفت: طبیعتا همراه‌سازی افکارعمومی و ایجاد پذیرش و تمکین مالیاتی، نیازمند بررسی های همه جانبه و توجه به تمامی جوانب امر اعم از حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، رفتاری، روانشناختی و ... است و نگاه صرفا تکسویه به مالیات، ما را به اهداف موردنظر سوق نمی دهد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: نظام مالیاتی علاوه بر اینکه می باید زمینه های هزینه کرد و موارد مصرف مالیات در جامعه را به افکار عمومی یادآوری نماید، باید اقدامات اقناعی و ترغیبی اثربخشی در جهت ایجاد احساس و درک پذیرش مالیات به عنوان یک امر بدیهی برای توسعه و رفاه جامعه از سوی شهروندان بعمل آورد که این امر نیازمند همکاری اندیشکده ها و مراکز علمی و پژوهشی و همچنین همراهی و حمایت رسانه های جمعی است.
دکتر منظور با بیان اینکه، پرداخت مالیات یک امر ممدوح، یک فریضه شرعی، یک واجب عقلی و یک تکلیف قانونی است، گفت: فرار مالیاتی هم از جنبه شرعی و هم از جنبه اجتماعی و حقوق شهروندی، جرم و اقدامی مذموم تلقی می شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این نشست به مهمترین محورها و رویکردهای تحول در نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: مهمترین رویکرد و برنامه نظام مالیاتی، افزایش تلاش و کوشش مالیاتی و به دنبال آن کاهش فرار مالیاتی است که البته در بسیاری موارد، این اقدام نیازی به تصویب قوانین جدیدی ندارد و صرفا لازم است برنامه های اجرایی موثری را طراحی و عملیاتی کنیم.
دکتر منظور در ادامه به دیگر رویکردها و محورهای مهم تحول نظام مالیاتی از قبیل هوشمندسازی نظام مالیاتی و ایجاد حاکمیت مبتنی بر داده، ارتقای فرهنگ مالیاتی، ایجاد پایه های جدید مالیاتی، ساماندهی و حذف معافیت‌های غیر ضرور، ارتقای ساختار، تشکیلات و بهبود منابع انسانی سازمان و همچنین تسریع در فرآیند وصول مالیات و تسهیل و ساده سازی قوانین و مقررات مالیاتی اشاره کرد.
وی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با اجرای این مجموعه برنامه ها و همکاری هر چه موثرتر اندیشکده ها، زمینه تحقق برنامه راهبردی وزارت امور اقتصادی و سازمان امور مالیاتی مبنی بر افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی تا پایان این دولت به رقم 10 درصد حاصل گردد.
گفتنی است در ادامه این نشست، روسا و نمایندگان اندیشکده های مرتبط با حوزه های اقتصادی به بیان دیدگاه، نظرات، دغدغه ها و همچنین طرح ها و پیشنهادات خود برای رفع مسایل و مشکلات نظام مالیاتی پرداخته و مقرر گردید، دبیرخانه ای به منظور دریافت ایده ها و طرح های اندیشکده ها در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد گردد.


کد خبر : 63597 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ || دسته بندی : اقتصاد کلان و بودجه