معاون توسعه و مدیریت منابع کانون خبر داد؛

ابلاغ شیوه‌نامه خیران کانون ساز به استان‌ها

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری از ابلاغ شیوه‌نامه استفاده از کمک‌های خیران کانون‌ساز به ادارات استان‌ها خبر داد.


به گزارش جامعه ایده آل به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هادی یوسف‌زاده در نشست فصلی مدیران‌کل کانون همچنین گفت که گزارش سازمان حسابرسی هم در حوزه جاری و هم تملک دارایی‌ها مطلوب بوده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در همین حال در رابطه با افزایش ۲۵درصدی حقوق مربیان پاره وقت خاطرنشان کرد: از ابتدای سال حقوق این عزیزان یک بار افزایش پیدا کرده بود اما از اول مهر دوباره ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد با این هدف که دریافتی این عزیزان  و دستمزدهای آنان وضعیت بهتری پیدا کند.

وی گفت: در رابطه با رتبه‌بندی معلمان و اعتراض‌هایی که مربیان کانون در این رابطه داشتند نیز مکاتبه‌های خوبی با رییس مجلس انجام داده‌ایم تا بتوانیم در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه جدایی بگیریم. با دستور مدیرعامل نیز کارهایی انجام داده‌ایم که نظام پرداخت از ابتدای سال کاملا متفاوت باشد و همسان‌سازی در پرداخت حقوق‌ها صورت گیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در ادامه تصریح کرد: آموزش و پرورش طرحی آماده کرده با توجه به آن قرار است از طریق آزمون، اقدام به جذب کند که ما در تلاش هستیم تا همکاران خود در کانون را نیز در این طرح قرار دهیم.

یوسف‌زاده افزود: تغییر وضعیت ایثارگران نیز در شرایط مطلوبی در حال انجام است و از ۲۰۰ نفری که شامل این قانون می‌شدند تاکنون حکم استخدام ۱۱۲ نفر صادر شده و در حال رایزنی برای مابقی همکاران هستیم. همچنین کمبود نیروی استان‌ها نیز پیگیری و بخش عمده‌ای از مراحل اجرایی آن انجام شده و امیدواریم از ابتدای سال جدید بتوانیم نیروهای لازم را به کار بگیریم.

وی در رابطه با استفاده از خیران کانون ساز گفت: شیوه‌نامه این کار آماده است و به زودی به همه استان‌ها ابلاغ خواهد شد. در این شیوه‌نامه فقط احداث مراکز مورد توجه نیست بلکه در حوزه‌های فرهنگی و یا تولید محتوا نیز اگر معاونت تولید تایید کند می‌توانیم از مشارکت این عزیزان استفاده کنیم. در این رابطه و برای استفاده از خیران با سازمان نوسازی مدارس مذاکراتی داشته‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته است.

یوسف‌زاده در پایان از گرفتن رای دادگاه زمین شهرک قدس(غرب) تهران خبر داد و گفت: با ارائه مستندات توانستیم رای دادگاه را به نفع خود بگیریم و به‌زودی سند مالکیت آن را نیز خواهیم گرفت تا بتوانیم از ظرفیت‌های این ملک برای فعالیت‌های فرهنگی و درآمدزایی استفاده کنیم.

آمارگیری آنلاین با سامانه کتاب

در بخشی از این نشست مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری کانون گفت: مهم‌ترین موضوع در حال حاضر در بخش فن‌آوری بارگذاری و تکمیل اطلاعات سامانه کتاب است. به واسطه این نرم‌افزار به صورت آنلاین می‌توان تمام اطلاعات مرتبط با کتابخانه‌های کانون را به صورت آنلاین مشاهده کنید و آمارگیری‌ها به‌روز خواهد بود.

حامد آخوندی افزود: این نرم‌افزار کاملا قابلیت توسعه دارد و با توجه به قابلیت‌های آن می‌توان در حوزه‌های مختلفی از قابلیت آن استفاده کرد به همین دلیل از همکاران تقاضا داریم اگر نظر و یا پیشنهادی در این زمینه دارند حتما به ما منتقل کنند.

علی رشیدی‌نیا مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون نیز درباره شاخصه‌های عمومی و اختصاصی ارزیابی عملکرد و سازوکارهای آن و ارتقا شاخصه‌ها در استان و شاخصه بهره‌وری توضیح داد و از مدیران خواست از ظرفیت‌های دیگر کارشناسان استان برای همراهی با کارشناسان ارزیابی عملکرد بهره بگیرند.

به ارزش‌های ملی مذهبی در محصولات کانون توجه شود

در بخش دیگری از این نشست مدیرکل دفتر مرکزی حراست کانون پرورش فکری به موضوع امنیت، اقتدار ملی، انجام کارهای ارزشی-ملی اشاره کرد و از لزوم توجه به ارزش‌های ملی-مذهبی در محصولات کانون تأکید داشت.

قاسم تنها، توجه به محصولات مناسب کودک و نوجوان و شناسایی تولیدات کم‌ارزش را با اهمیت دانست.

رفع مشکلات نیاز به افزایش منابع مالی دارد

رئیس کانون زبان ایران با ارائه گزارشی از عملکرد کانون زبان از سال 95 تاکنون، با اشاره به وضعیت ثبت‌نام‌ها و مقایسه ترم‌های مختلف، تغییرات ایجاد شده در طول این دوران را بررسی کرد.

راه‌اندازی سامانه ارزیابی عملکرد، رفتار سازمانی، مهارت سازمانی، مدل ارزیابی مدیران و ساماندهی مراکز، دیگر موضوع‌هایی بود که غلامرضا کیانی به آنها اشاره داشت.

کیانی در بخش پایانی صحبت‌های خود بر نیاز به افزایش منابع مالی برای رفع مشکلات تأکید کرد.

تولید محتوای صوتی و تصویری دارای اهمیت است

در قسمت دیگری از این نشست قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با تأکید بر نقش روابط عمومی گفت: تغییر شرایط کاری در حوزه روابط عمومی، گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باعث شده فعالیت‌های ارتباطی بیش از پیش به سمت استفاده از نیروهای متخصص برود و باید در تعریف جایگاه و کارکردهای روابط عمومی تجدید نظر کنیم.


وی با اشاره به حوزه تولید و انتشار محتوا تصریح کرد: تولید محتوای صوتی و تصویری امروزه اهمیت بیشتری پیدا کرده و برای این کار تردیدی نیست که سازمان باید هزینه بیشتری را، هم برای فعالیت‌های جاری و هم جشنواره‌ها در نظر بگیرد.

سلیمانی ادامه داد: بی‌توجهی به مخاطب‌محوری و تولید محتوای جذاب و ارزشمند برای کودکان و نوجوانان در صفحه‌های کانون در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تعداد دنبال‌کنندگان برخی از صفحه‌های کانون یا کاهش پیدا کند یا در یک مسیر ثابت دچار تغییر و افزایش نشود. بنابراین درک این موضوع و اهمیت شبکه‌های اجتماعی و مخاطبان پرشمار آن مورد اهمیت است.

ارتقای جایگاه روابط عمومی و توجه به اهمیت این مجموعه و نقش آن در ارتقا و تحقق اهداف سازمانی، حمایت کامل و همه‌جانبه از رشد و توسعه فعالیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای با اختصاص بودجه و امکانات مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و کمک به ارتقا دانش علمی همکاران از دیگر موضوع‌های گفته شده از سوی سلیمانی بود.

طرح پایش به زودی در تمام مراکز کانون اجرا می‌شود

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست با بیان اینکه نیم قرن از فعالیت کانون می‌گذرد و هنوز یک طرح پایش در آن اجرا نشده است، گفت: یکی از طرح‌های مهمی که ارائه داده‌ایم طرح پایش مراکز است البته هنوز در حد یک طرح است و ادعایی روی آن نداریم. این طرح را در جلسات مختلف مطرح می‌کنیم و از زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم، چون این طرح هم ناظر بر گذشته است و هم بر آینده.

محمود مروج افزود: مطمئنا در اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه خواهیم بود به همین دلیل باید کاملا مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد تا قابلیت اجرا داشته باشد. در اجرای این طرح امکان دارد بعضی از مراکز در سطح یک باشند و برخی در سطح‌های دیگر که در این صورت باید با تلاش بیشتر خود را اصلاح کنند. این مدل پایش برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین در مورد استفاده از خیران کانون ساز گفت: می‌توان از این خیران در جهت خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها استفاده کرد، حتی می‌توان آنها را به سوی مستحکم‌ کردن ساختمان‌های کانون سوق داد. البته ذائقه خود خیران در اینکه چگونه می‌خواهند کمک کنند بسیار مهم است.

مروج در ادامه افزود: جذب نیرو در کانون با توجه به اینکه با تربیت کودکان گره خورده از اهمیت بالایی برخوردار است و باید زمان زیادی برای آن گذاشت. به همین دلیل ما در حال تدوین یک شیوه‌نامه جذب نیرو هستیم و از استان‌ها نیز تقاضا داریم در انتخاب افراد دقت لازم را انجام دهند و برای انتخاب از تشکیل کمیته‌های استانی غافل نشوند.

وی در رابطه با شرح وظایف نیز تصریح کرد: پویایی هر سازمان می‌طلبد که شرح وظایف سازمانی هر سال و یا هر شش ماه یکبار بازنگری شود، در کانون نیز این اتفاق در حال انجام است و باید کاملا با نگاه مرکز محور انجام شود. البته که در این بخش ما طرحی را آماده می‌کنیم و معاونت توسعه باید آن را تصویب کند.

معاونت فرهنگی شاهرگ کانون است

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون در این نشست گفت: مهمترین اتفاقی که در سال‌های اخیر در مدیریت فرهنگی افتاد، راه‌اندازی بخش کتاب سامانه جامع مدیریت عملکرد مراکز کانون است. از معاون فرهنگی سپاسگزارم که بعد از مدت‌ها تلاش، تاکید داشتند تا این اتفاق بیفتد. همچنین از اداره فناوری اطلاعات برای همراهی با مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون تشکر می‌کنم.

افسون امینی درباره اهمیت این سامانه بیان کرد: سامانه جامع کتاب، سیستم امانت‌دهی را بسیار آسان خواهد کرد و آمارگیری راحت‌تر خواهد شد.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون در ادامه از مدیران استانی خواست تا اجرای دستورالعمل ساماندهی کتاب را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تأکید بر نقش معاونت فرهنگی تصریح کرد: معاونت فرهنگی شاهرگ کانون است چون تمام فعالیت‌های مراکز زیر مجموعه این معاونت اجرا می‌شود.

امینی درپایان با اشاره به اهمیت موضوع جانشین پروری گفت: اگر به پرورش افرادی که می‌توانند جایگزین شوند توجه نشود تجربه اندوخته سالانه‌‎مان را از دست خواهیم داد.

توجه به شیوه‌نامه جذب ازسوی مدیران و اشاره به شایسته سالاری دیگر موضوع‌های مطرح شده از سوی امینی بود.

توجه به کتاب‌های کار ضرورت دارد

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون با تأکید بر اهمیت کتاب‌های کار گفت: این کتاب‌ها منافاتی با خلاقیت مربی ندارد و برای سطح‌بندی و چارچوب داشتن کارها لازم است. بنابراین ضرورت بازنگری بعضی از این کتاب‌ها احساس می‌شود.

انسیه موسویان در ادامه با خبر دادن از طراحی چند کتاب جدید گفت: درحال حاضر شش کتاب کار طراحی شده که سه عنوان کتاب ادبی در حال چاپ است و سه کتاب هنری در مرحله ویرایش قرار دارد تا بعد از آماده‌سازی چاپ شود.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کارگاه‌های ادبی برخط اشاره کرد و گفت بیشترین کارگاه‌ها در بخش ادبی و هنری است. موسویان همچنین با اشاره به حضور پشتیبان در کلاس‌ها بر نظارت تخصصی کارشناسان ادبی و طرح درس‌های جدید تأکید داشت.

انسیه موسویان درباره انجمن‌های تخصصی نیز به بیان موضوع‌هایی درباره بازنگری فعالیت انجمن‌ها، هماهنگی با ستاد و تعامل میان کارشناسان ادبی و مربیان پرداخت.

ادامه جلسات ارایه آثار پژوهشی برتر در کانون

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون نیز در این نشست گفت: هفته پژوهش و برنامه‌ریزی‌هایی که در این هفته انجام شد ظرفیت‌های بالای همکاران استانی ما را نشان داد و یکی از رویکردهای ما در برنامه‌های آتی استفاده از ظرفیت این دوستان است.

سیده‌نسرین سجادیان افزود: یکی از کارهایی که در هفته پژوهش انجام شد ارائه آثار پژوهشی برتر در قالب‌های مختلف بود که با استقبال خوبی روبرو شد و بیشتر آثار نیز متعلق به همکاران ما در کانون بود که بسیار باعث خوشحالی است.

وی در ادامه تصریح کرد: اینجا این نوید را می‌دهیم که تا پایان سال هر دو هفته ۱بار این اتفاق تکرار شود و برای انجام هر چه بهتر و با کیفیت‌تر این برنامه به کمک مدیران استانی نیازمندیم و امیدواریم که با ما همکاری لازم را انجام دهند.

۲۵ فیلم از بهترین‌های آثار کودک و نوجوان کانون در اسفند اکران خواهد شد

معاون تولید کانون نیز در بخشی از این نشست در رابطه با برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: اگر شرایط کرونا در کشور همچنان شرایط نزولی داشته باشد جشنواره پویانمایی را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد.

محمدرضا کریمی‌صارمی تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران قدمتی طولانی و جایگاه رفیعی در دنیا دارد و جزو جشنواره‌های مهم بشمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ما یک کار خیلی مهم و جذاب که می‌تواند یک رکورد ثبت کند یعنی ۲۵ فیلم از بهترین‌ ساخته‌های حوزه کودک و نوجوان کانون را انتخاب کرده‌ایم و در اختیار بخش فرهنگی قرار داده‌ایم تا در روز 19 اسفند به‌صورت همزمان در تمامی واحدهای سیار و ثابت پخش کنیم که این خود یک اتفاق نادر و جذاب است.

حضور کانون در دومین نمایشگاه مجازی کتاب ایران

مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون نیز در این نشست در رابطه با راه‌اندازی سامانه دیجی‌کانون گفت: با حمایت همه معاونان و مدیران، سامانه دیجی‌ کانون را راه‌انداری کرده‌ایم البته با توجه به فراخوانی که برای اسم این سامانه دادیم طی چند روز آینده عنوان جدید آن تعیین می‌شود.

رضا برنگی افزود: در حال حاضر این سامانه برای فروش کتاب استفاده می‌شود اما در آینده‌ای نزدیک تمام محصولات کانون از این طریق عرضه خواهد شد.

وی همچنین از حضور کانون در دومین نمایشگاه مجازی کتاب ایران در بهمن خبر داد و گفت: سال گذشته ما موفق شدیم در این نمایشگاه حضور موفقی داشته باشیم و امیدوارم امسال هم مانند سال گذشته موفقیت خود را ارتقا داده و رتبه اول را بدست آوریم.

لیلا شویدی مسوول تماشاخانه سیار معاونت تولید کانون نیز به ارائه گزارشی از سفر تماشاخانه به جزیره کیش و همچنین شهرهای مختلف استان هرمزگان و اهمیت این اقدام فرهنگی باسابقه پرداخت و در ادامه گفت که این تماشاخانه به‌زودی به قشم سفر خواهد کرد.

چاپ ۴۱ عنوان کتاب جدید در سال جدید

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون نیز در این نشست از انتشار ۴۱ عنوان کتاب جدید خبر داد و افزود: در کنار ۴۱ عنوان کتاب جدید چاپ شده ۸۱ مورد هم در انتشارات تجدید چاپ شده است.

فاطمه طارمی تصریح کرد: انتشارات کانون با تمام ظرفیت‌هایش در انتظار برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب است و امیدواریم مثل همیشه با استقبال خوبی مواجه شویم.


کد خبر : 63594 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ || دسته بندی : آموزش و پرورش