نمایش 148 عکس برگزیده از جشنواره «سیل وحدت» در گالری فکه

148 عکس برگزیده از جشنواره عکس «سیل وحدت» در گالری فکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.


به گزارش شبکه خبری ایرانیان ،قاسم آل کثیر دبیر اجرایی جشنواره  عکس «سیل وحدت» ، گفت: در هفته اول فروردین ۱۳۹۸، سازمان‌های هواشناسی خبر از ورود سامانه بارشی متراکم در جنوب و غرب ایران دادند. این سامانه بارشی در پنجم فروردین‌ماه، موجب ایجاد سیلاب و خسارت‌های جانی و مالی در ۲۵ استان ایران شد. مردم ایران نیز به کمک یکدیگر شتافتند و هموطنان سیل زده شهرهای مختلف کشور را در جهت کاهش آسیب های حادثه یاری کردند.
وی افزود: در شهر خوزستان فرهنگی به نام «نخوه» به معنای (همیاری و همبستگی) داریم که به صورت یک میراث ناملموس نسل به نسل حفظ شده است. زمانی که عشایر و قبایل خوزستان از یکدیگر درخواست کمک می کنند، قبایل مجاور خود را موظف می دانند که به یاری هموطنان خود بشتابند و  تمام سعی و کوشش خود را به کار می بندند.
وی اظهارداشت: بنده خود یک عکاس هستم و در کنار حادثه دلخراش سیل، تصاویر بسیار زیبایی از همیاری و همدلی و کمک مردم به یکدیگر را مشاهده کردم در همانجا به ذهنم رسید که یک جشنواره ای راه بیندازم و از تمام عکاسان حرفه ای و مردمی که به مناطق سیل زده آمده بودند دعوت کنم تصاویری را که در آرشیو شخصی خود دارند را به جشنواره عکس سیل وحدت بفرستند تا پس از داوری، انتخاب و در قالب یک نمایشگاه عکس در معرض دید عموم قرار بگیرد.
آل کثیر تصریح کرد: در حادثه سیل من شاهد تصاویری از همیاری مردم آبادان بودم که به وسیله کامیون مایحتاج مورد نیاز مردم سیل زده حمیدیه را حمل می کردند و بی هیچ منت، توقع و چشم داشتی به آنها کمک می کردند. ما این همدلی و همیاری مردم کشورمان را در حادثه سیل، بخشی از تاریخ اجتماعی کشور می دانیم که به نظر من نیاز بود تا تصاویر همدلی و همیاری مردم به نمایش گذاشته شود. مضاف براین عکسهای خلق شده در سیل اخیر کشور می تواند منبع خوبی برای مطالعات پژوهشی و اجتماعی در آینده باشد.
وی در ادامه گفت: از اینکه تصمیم گرفتم جشنواره ای راه اندازی کنم و به گنجینه ای از تصاویر دست پیدا کنم بسیار خوشحال هستم چون عکاسان زیادی از شهرهای مختلف ایران به محل حادثه آمده بودند و تصاویری را خلق کردند که تنها در آرشیو شخصی خود آنها را نگهداری می کنند بنابراین جا داشت این تصاویر بایگانی نشود و تصاویر همدلی و همیاری مردم کشورمان به همگان مخابره شود و مراسم افتتاحیه جشنواره عکس سیل وحدت را در تهران برگزار کردیم تا مردم تهران حس مشارکت و همبستگی بین مردم در جنوب خوزستان را در قالب تصاویر زیبا مشاهده نمایند.
دبیر اجرایی جشنواره عکس سیل وحدت خاطرنشان کرد: پس از اعلام فراخوان جشنواره تعداد 984  اثر در سه بخش «تک عکس حرفه ای» ، «تک عکس های مردمی» ، «مجموعه عکس» از 6 استان کشور به دبیر خانه جشنواره عکس سیل وحدت رسید. داوران از جمله مهرداد اسکوئی، جاسم غضبان‌پور ، محمدرضا فرطوسی، مهدی مقیم نژاد و یلدا معیری آثار رسیده به جشنواره را داوری کردند و 148 اثر به جشنواره راه پیدا کرد.
وی در پایان یادآورشد: تصمیم گرفتیم افتتاحیه جشنواره عکس سیل وحدت در تهران باشد و نیمه اول دیماه نیز مراسم اختتامیه را همراه با اهدای جوایز و اعلام برندگان در یکی از نگارخانه های اهواز برگزار کنیم.
نمایشگاه عکس «سیل وحدت» به همت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان و همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، روز سه شنبه 26 آذرماه 1398 در گالری فکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شد. این نمایشگاه، به مدت سه روز از تاریخ 26 الی 29 آذرماه سالجاری دایر است و علاقمندان می توانند جهت بازدید از این نمایشگاه از ساعت 9 الی 17 به گالری فکه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مراجعه نمایند.

 


کد خبر : 45048 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۹/۲۷ || دسته بندی : ایثارو مقاومت