آغداشلو در شب نقاشان قهوه خانه ای ؛

نقاشی قهوه خانه ای آخرین نفس نقاشی سنتی ایران است

ایرانیان_شب نقاشان قهوه خانه ای با حضور علاقمندان در موزه ملی ایران برگزار شد .


به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از روابط عمومی ستاد گردشگری ، شب نقاشان قهوه خانه ای با حضور مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، علی دهباشی سردبیر مجله بخارا، آیدین آغداشلو نقاش، گرافیست، نویسنده و تصویرگر کتاب های درسی ایران و منصور عباسی نقاش قهوه خانه ای، در سالن همایش های موزه ملی ایران برگزار شد.
 در ابتدای این مراسم علی دهباشی سردبیر مجله بخارا با تقدیر و تشکر از ستاد گردشگری شهرداری تهران و موزه ملی ایران در برگزاری پانصد و هفتمین شب بخارا، برنامه را آغاز کرد.

در ادامه نوکنده رئیس موزه ملی ایران ضمن خیر مقدم به میهمانان با بیان اینکه نقاشی قهوه خانه ای تجلی ذهن واقعیت گرا و خیال پرداز نقاش ایرانی است گفت: نقاشان قهوه خانه ای همیشه زنده اند و در حافظه تاریخ این سرزمین به یادگار خواهند ماند.
منصور عباسی در ادامه این مراسم با اشاره به شیوه زندگی و تاثیر پدرش گدا علی عباسی بر ذهن او
 به توصیف محتوای تعدادی از آثار خود و پدرش پرداخت و گفت:نقاشی قهوه خانه ای صرفاً یک نقاشی معمولی نیست و در اصل پیامی دارد و آن پیام، زنده کردن فرهنگ، باورها، اسطوره ها و قهرمانان مردمی ایران است.
وی افزود: این هنر می تواند به عنوان کالای گردشگری، صنایع دستی و مردمی ایران معرفی و به نسل جوان مشتاق آموزش داده شود تا اسطوره ها و قهرمانان خود را بهتر بشناسند.

دیگر سخنران این مراسم آیدین آغداشلو با بررسی سیر تحول نقاشی قهوه خانه ای گفت: این هنر نقاشی مردمی است به دلیل اینکه بر اساس توافق عام و همگانی که بر مبنای سنت بود، شکل می گرفت و تفاهم و توافق میان هنرمند، سفارش دهنده و بیننده برقرار بوده است.
وی اظهار داشت: نقاشی قهوه خانه ای دنباله سنت معنا گذاری نقاش ایرانی است و تقابل دو جهان خیر و شر را نشان می دهد و با این تلمیح که شر ظاهراً و موقتاً پیروز است، اسباب دلگرمی را فراهم می کند.


کد خبر : 42741 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۶/۱۳ || دسته بندی : میراث فرهنگی و گردشگری