نیم نگاهی به فیلم سینمایی «چشم بادومی»؛
ارایه «نسخهای سکولار» برای علاج «بحران هویت»
«چشم بادومی» عنوان یک اثر بیربط دیگری به حوزه وظایف و مسئولیتهای «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است.
نیم نگاهی به فیلم سینمایی «چشم بادومی»؛
«چشم بادومی» عنوان یک اثر بیربط دیگری به حوزه وظایف و مسئولیتهای «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است.
فاطمه سادات ناظمی/ «چشم بادومی» عنوان یک اثر بیربط دیگری به حوزه وظایف و مسئولیتهای «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است. اثری که اگر چه مسئله آن کودک و نوجوان است، اما کاملا نامناسب برای «گروه سنی کودک و نوجوان» میباشد و همچون برخی دیگر از تولیدات دو سال اخیر «کانون» که وظیفه تولید آن بر عهده نهادها و سازمانهای دیگری همچون «سازمان بهزیستی» و ... است، مخاطب اصلی آن «پدران و مادران کودکان و نوجوانان» بوده و چرایی سرمایهگذاری بر روی آن مبهم میباشد. اثری که به موضوع بسیار مهم «هویت» میپردازد و «تهاجم فرهنگی کیپاپ» در جامعه ایران و در میان نسل کودک و نوجوان را دستمایه روایت خود قرار میدهد. اثری که اگر چه در نهایت نسخه سکولاری «لسهفر فرهنگی» (Laissez-faire) را برای علاج «بحران هویت» ارایه میکند و به صورتی کاملا فانتزی سعی دارد تا در کنار نمایش ناتوانی روانکاوان به ترسیم ناکارآمدی دین در مواجهه با این بحران بپردازد و ... ارایه نسخهای سکولار برای علاج «بحران هویت» البته باید توجه داشت که فیلم سینمایی «چشم بادومی» نخستین تجربه کارگردانی فردی است که سالها در کنار «محمد حسین مهدویان» و در قامت فیلمنامهنویس و بازیگردان در سینمای کشور حضور داشته است. فردی که نگارش فیلمنامه آثاری همچون فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ، فیلم سینمایی «درخت گردو» ، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» ، فیلم سینمایی «لاتاری» ، فیلم سینمایی «مرد بازنده» ، فیلم سینمایی «دسته دختران» و… را در کارنامه خود دارد و با پشتوانه چنین تجربهای است که «چشم بادومی» توانسته با وجود روایت غیر منسجم خود و شکل دادن به حضور و پاس دادن روایت خود در میان سه راوی دختر و پدر بزرگ و سوم شخص و تا حدی پیش رفتن در دنیای فانتزی و ...، همچنان در قامت یک اثر قصهگو ظاهر شود و مخاطب سینمایی را تا به پایان با خود همراه روایت خود سازد. ارایه نسخهای سکولار برای علاج «بحران هویت» شایان ذکر است که فیلم سینمایی «چشم بادومی» به کارگردانی «ابراهیم امینی» و تهیهکنندگی «سجاد نصراللهینسب» چهارمین اثری بود که در روز دوشنبه ۱۵ بهمن، به عنوان چهارمین روز از برگزاری «چهل و سومین جشنواره ملی فیلم فجر» به نمایش گذاشته شد. اثری به نویسندگی خود «ابراهیم امینی» که در «بخش مسابقه سینمای ایران» حضور یافته و ساره بیات، مهدی هاشمی، علی باقری و ستایش دهقان ترکیب اصلی بازیگران آن را تشکیل میدهند. همچنین سایر عوامل فیلم سینمایی «چشم بادومی» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح صحنه: رضا رزم، طراح لباس: چکامه میرخانجانی، مدیر صدابرداری: مسیح حدپور سراج، برنامهریز: سوگل ایزدی فرد، دستیار اول کارگردان: وحید عبدالمجیدی، عکاس: پویا شاه جهانی ـ مژگان اصفهانیان. منبع:سینماپرس