رئیس سومین دوره جایزه داستان حماسی از اتفاقاتی می‌گوید که در ۳دوره این رویداد ملی گذشت/ جایزه داستان حماسی از ابتدا تا کنون
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 05:51:47


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 75450 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۰۶:۵۹                 ادبیات و نشر

رئیس سومین دوره جایزه داستان حماسی از اتفاقاتی می‌گوید که در ۳دوره این رویداد ملی گذشت/ جایزه داستان حماسی از ابتدا تا کنون


رئیس سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی اعتقاد دارد که برگزاری این رویداد ملی، رویکردی جدید در حوزه ادبیات داستانی کشور به وجود آورده و مورد استقبال جمع زیادی از نویسندگان نیز قرار گرفته است.


 رئیس سومین دوره جایزه داستان حماسی از اتفاقاتی می‌گوید که در ۳دوره این رویداد ملی گذشت/  جایزه داستان حماسی از ابتدا تا کنون

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، پاییز سال گذشته بود که فراخوان سومین جایزه ملی داستان حماسی، از سوی دبیرخانه این رویداد ملی منتشر شد؛ فراخوانی که از نویسندگان دعوت می‌کرد برای شرکت در ۳بخش مختلف این رویداد ملی (داستان کوتاه، رمان و بخش ویژه که به طرح رمان اختصاص دارد) آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.
جایزه ملی داستان حماسی اما پیش از انتشار این فراخوان برای نویسندگان آشنا بود؛ جشنواره‌ای که اصلی‌ترین هدف آن داستان و رمان آن هم با مضامین حماسی و تولید امید آفرینی است و پیش از این نیز ۲دوره آن برگزار شده بود.
حالا و با اتمام مهلت فراخوان جشنواره سوم و در آستانه برگزاری اختتامیه این جایزه ملی، «مجید عسکری» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و رئیس سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی، از ابعاد مختلف جایزه داستان ملی از ابتدای شکل گیری تا کنون می‌گوید که مهمترین بخش‌های صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید.
آغاز به کار دبیرخانه هنر حماسی
دبیرخانه هنر حماسی در سال ۱۳۹۷ در حوزه هنری خراسان رضوی شکل گرفت و به صورت غیررسمی آغاز به کار کرد. در آن زمان که مسئولیت حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی با «میثم مرادی بیناباج» بود، یک هم اندیشی با جمعی از دوستان شکل گرفت و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مختلف شهر مشهد اعم از منابع غنی ادبیات حماسی و شیعی مانند شاهنامه و خاوران نامه، بارگاه منور رضوی و نیز نقش آفرینی خراسان در حماسه‌های دوران معاصر و انقلاب اسلامی، تصمیم بر آن شد که فضای جدید و مدلی از فعالیت‌های هنری شکل بگیرد که توانایی آن را داشته باشد که روحیه حماسی و شورآفرینی را در فضای امروز جامعه گسترش دهد. از طرف دیگر، آثار معاصر در زمینه ادبیات حماسی کهن بیشتر از آن که تولیداتی ادبی و هنری باشد، پژوهشی بوده و در آن، غالبا بر منابع علمی تاکید می‌شد و این موضوع کمتر به صورت عمومی ترویج شده بود. در نهایت، دبیرخانه هنر حماسی شکل گرفت و در آن، گعده‌های فکری و برنامه‌های اندیشه‌ای و در کنار آن، برگزاری برنامه‌های ترویجی در دستور کار قرار گرفت و مسئولیت دبیرخانه نیز به بنده واگذار شد.
برنامه‌هایی که در این دبیرخانه پیگیری شد، شامل سه بخش برنامه‌های پژوهشی و آسیب شناسانه (در حوزه نخبگانی)، برنامه‌های ترویجی شامل برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها (برای هنرمندان) و تولیدات عمومی (برای مخاطب) بود.
در جشنواره نخست چه گذشت؟
یکی از ایده‌هایی که به صورت جدی‌تر در حوزه ترویجی شکل گرفت، موضوع جایزه داستان حماسی بود و برای آن ۲ دلیل وجود داشت. نخست این که در هنر مدرن امروز، داستان و ابیات داستانی به عنوان پایه تولیدات هنری در عرصه‌های مختلف هنری است و اگر نتوانیم داستان‌های متناسب با مفهوم هنر حماسی خلق کنیم، تلاش ما در حوزه‌های مختلف هنری چندان اثری نخواهد اشت. دلیل دوم نیز حضور مرحوم «سعید تشکری» بود که به عنوان یکی از مهمترین پایه‌های شکل گیری جشنواره حضور یافت.
نخستین دوره جایزه داستان حماسی، در سال ۱۳۹۷ با مسئولیت «میثم مرادی بیناباج» و حضور «سعید تشکری» به عنوان دبیر علمی آغاز شد و در بهار سال ۹۸ نیز اختتامیه آن برگزار شد. در این دوره که به صورت ملی برگزار شد، بنای بر این بود که فرآیند از تولید اثر آغاز شود. لذا فراخوان طرح داستان و رمان منتشر شد. موضوع مشخص شده برای علاقمندان به ارائه طرح نیز «اقتباس از داستان‌های شاهنامه در رزم‌های ایران و توران» بود. پس از بررسی طرح‌ها در دبیرخانه، در نهایت ۱۷ طرح برگزیده شد و با مربیگری برخی از اساتید از جمله مرحوم تشکری تبدیل به داستان شد و در پایان نیز رتبه‌های نخست، معرفی شدند. ۵ اثر نخست این جشنواره نیز به صورت کتاب به چاپ رسید. اما مهمترین دستاورد حاصل از برگزاری این دوره از جشنواره، این بود که موضوع داستان حماسی به عنوان یک موضوع و گونه جدید در فضای نگارش مطرح شد.
 جشنواره دوم با وقفه ۲ساله
پس از برگزاری دوره نخست، تغییرات مدیریتی در حوزه هنری استان، فراگیر شدن بیماری کرونا و نیز ضرورت بازبینی در ادامه فعالیت داستان حماسی و دبیرخانه هنر حماسی، موجب شد برگزاری دوره دوم جایزه داستان حماسی با تاخیر همراه شود. اواسط سال ۱۴۰۰ بود که دوره دوم جایزه داستان حماسی با مسئولیت بنده به عنوان رئیس حوزه هنری استان رضوی و حضور مرحوم «سعید تشکری» آغاز به کار کرد. اما دوره دوم در مقایسه با دوره نخست، با تفاوت‌هایی همراه بود.
مهمترین تغییر، این بود که در نتیجه هم اندیشی ها، به این نتیجه رسیدیم در موضوع تغییر ایجاد شود و موضوع «حماسه‌های بومی» در کنار «اقتباس از داستان‌های شاهنامه» مورد توجه قرار بگیرد. ضمن این که در فراخوان جشنواره، به جای «فراخوان طرح» موضوع «فراخوان اثر» در دو زمینه «رمان» و «داستان نیمه بلند» مورد توجه بود. این فراخوان تا پایان سال ۱۴۰۰ طول کشید و طی آن حدود ۲۵۰ اثر نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. اما در همین بازه زمانی و در بهمن ماه ۱۴۰۰ متاسفانه «سعید تشکری» دار فانی را وداع گفت و «محمدرضا شرفی خبوشان» به جای وی به عنوان دبیر علمی معرفی شد. پس از بررسی آثار توسط هیات داوران جشنواره، مراسم اختتامیه جشنواره نیز در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و نفرات برتر معرفی شدند. از آثار برتر دوره دوم، یک اثر به چاپ رسیده و پیگیری چاپ سایر آثار منتخب دوره دوم نیز در دستور کار قرار دارد.
انتشار فراخوان جایزه سوم
با توجه به تصمیماتی که در دبیرخانه گرفته شد، قرار بر آن شد که این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود. لذا پس از پایان دوره دوم، برگزاری دوره سوم جشنواره در دستور کار قرار گرفت و فراخوان آن نیز در پاییز سال گذشته منتشر شد. اما در این دوره نیز نسبت به دوره سوم، تغییراتی در شیوه برگزاری جشنواره اعمال شد. به این صورت که «رمان» و «داستان کوتاه» به عنوان زمینه‌های تولید آثار معرفی شد. ضمن آن که با تلفیقی از برگزاری جشنواره در دو دوره قبل، علاوه بر فراخوان آثار، فراخوان طرح نیز مورد توجه قرار گرفت. از سوی دیگر، اتفاق مهم دیگری نیز در دبیرخانه شکل گرفت. در حاشیه انتشار فراخوان آثار، کارگاه‌های تخصصی درباره مفهوم‌شناسی داستان حماسی نیز در ۲۰ استان برگزار شد و همین موضوع موجب شد اقبال بیشتری از سوی نویسندگان نسبت به حضور در جشنواره وجود داشته باشد. فراخوان آثار تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه داشت که بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. از ابتدای امسال نیز فرآیند داوری آثار آغاز شده است.
در بخش طرح نیز بیش از ۴۰ طرح به دبیرخانه ارسال شده که از میان آن‌ها ۱۷ طرح انتخاب شده است و با انتخاب مربیان در استان‌های مختلف، کار نگارش آثار مبتنی بر طرح‌های منتخب نیز آغاز می‌شود.
در مراسم اختتامیه دوره سوم، رونمایی از پوستر دوره چهارم و نیز رونمایی از سایت دبیرخانه هنر حماسی نیز اتفاق خواهد افتاد و در حقیقت با پایان دوره سوم در خردادماه امسال، دوره چهارم داستان حماسی نیز آغاز خواهد شد. جوایزی که برای دوره سوم داستان حماسی در نظر گرفته شده است، به این صورت است است که در بخش رمان، نفرات اول تا سوم به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و در در بخش داستان کوتاه نیز بدون در نظر گرفتن رتبه بندی، به هر یک از ۵ اثر برتر مبلغ ۱۰ میلیون تومان تقدیم می‌شود.
اختتامیه در یک روز خاص
از ۲ سال پیش و در دبیرخانه هنر حماسی، با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرداری مشهد، کارگروهی با عنوان «حکیم توس» شکل گرفت. در این کارگروه، طرحی با عنوان «دهه حماسه ایران اسلامی» مطرح شد که از ۲۵ اردیبهشت و مصادف با زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز می‌شود و تا ۳ خرداد مصادف با روز مقاومت و پیروزی ادامه دارد. این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان نیز به تصویب رسیده و قرار است فعالیت‌های حماسی در این دهه متمرکز شود. لذا مراسم اختتامیه دوره سوم نیز در پایان این دهه برگزار می‌شود.
جایگاه داستان حماسی در ادبیات داستانی
موضوع قابل توجه درباره داستان حماسی این است که در فضای ادبیات داستانی، کشش فراوانی برای ورود به رویکردهای جدید وجود دارد و شکل گیری مفهوم داستان حماسی، حتی با تعریفی جدید از حماسه، می‌تواند مورد استقبال و توجه باشد. مفهومی که ریشه در ادبیات ملی، ادبیات دینی و نیز ادبیات انقلاب اسلامی دارد. استان خراسان رضوی نیز می‌تواند در این میان و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، منشا خوبی برای شکل گیری و معرفی این گونه جدید از ادبیات داستانی باشد.
انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha