از دلایل گرانی مرغ تا بی کیفیتی نهاده‌های دامی/ مرغ از ۷۳ هزار تومان هم گران‌تر می‌شود؟
تاریخ: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 03:22:35


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 75059 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۲/۱۴ ۱۱:۵۷                 رادیو و تلویزیون

از دلایل گرانی مرغ تا بی کیفیتی نهاده‌های دامی/ مرغ از ۷۳ هزار تومان هم گران‌تر می‌شود؟


افزایش قیمت مرغ در بازار موضوعی بود که با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران۲۰ بررسی شد.


 از دلایل گرانی مرغ تا بی کیفیتی نهاده‌های دامی/ مرغ از ۷۳ هزار تومان هم گران‌تر می‌شود؟

به گزارش جامعه ایده آل؛ علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه «تهران۲۰» به ارائه توضیحاتی در خصوص افزایش قیمت مرغ پرداخت و اظهار کرد: آخرین باری که مرغ خریدم به دو هفته پیش برمی‌گردد که بهای تمام شده‌اش ۶۵ هزار تومان بود. از قیمت فعلی مرغ هیچ کدام از ما راضی نیستیم. سال ۹۹ اتفاقی افتاد و جمع به نتیجه رسید که شکل ارز ترجیحی را عوض کند.

عباسی خاطرنشان کرد: ولی برای برداشتن ارز ترجیهی یک سری الزامات نیاز است که ما در کمیسیون کشاورزی همه را بررسی کردیم و به وزرا و مسئولین انتقال دادیم. برای مثال در آن زمان سرانه مصرف مرغ ۳۲ کیلو گرم بود و با این اصلاح، برآورد ما این بود که این مقدار ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. آیا دولت و وزارت جهاد در زمان آن تصمیم برنامه‌ای برای مازاد داشت؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جلسات متعددی در این حوزه داشتیم. مسئولین امر در ابتدای کار بر انجام درست کار ما را مطمئن کردند. تصور این بود که این اقدام عرصه صادرات را فعال و این ۳۰ درصد تامین می‌شود، اما بازار صادراتی فراهم نشد.

در ادامه مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد و و ولی‌اله کاشکی، مرغدار روی خط تهران۲۰ آمدند تا درباره قیمت مرغ در بازار امروز گفت‌وگو کنند.

در ابتدا کاشکی گفت: یکی از علت‌های اساسی اینکه قیمت مرغ نوسان دارد، عدم ثبات در قیمت عوامل تولید است. دلیل دیگر کیفیت مواد اولیه و
در آخر شیوه نرخ گذاری اسن حوزه است که همه اینها مباحث خودشان را دارد.

امرالهی نیز افزود: سال جدید حدود ۲۷ درصد روی هزینه‌های پرسنلی و ۴۰ درصد روی هزینه حمل‌ونقل کشیده شده است و همین مسائل هزینه تولید را بالا برد‌. قیمت مرغ در پایان سال گذشته ۶۳ هزار تومان بود و امروز با توافق تولید کنندگان قیمت ۷۳ هزار تومان مطرح شده که دستوری نیست. این قیمت مورد توافق اعضای اتحادیه بود و ما نه از آن کم و نه زیاد کردیم.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد با بیان اینکه هدف ما رشد تولید و کنترل بازار عرضه و تقاضا است، اظهار کرد: قیمت مرغ حدود ‌۱۵ درصد نسبت به پارسال افزلیش داشته است ولی هزینه های تولید کنندگان هم افزایش داشته و نمی‌شود تولیدکننده ضرر کند. مانند سال قبل که قیمت مرغ پایین آمده و از مردم خواستیم که ذخیره خانگی کنند. این کاهش به ضرر مرغدار بود. هز میزان حقوق افراد اضافه شده، قیمت مرغ هم زیاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های تولید کننده بالاست. خوشبختانه دولت هزینه نهاده برای امسال را ثابت نگه داشته است. اگر قیمت دستوری بدهیم باعث می‌شود کمبود مرغ داشته باشیم. تولید مرغ گوشتی ما خطی و ماشینی نیست؛ بلکه بر اساس تقاضاست. ممکن است یک بار ۱۲۰ میلیون و یک بار ۱۳۰ میلیون مرغ در ماه تولید بشود.
امرالهی ادامه داد: میزان مرغ تولیدی هر ماه بر اساس توان تولید سود ماه گذشته است. اگر تولیدکننده ضرر کند ماه دیگر آن مقدار نمی‌تواند تولید کند. توان خرید مردم در محل خودش جای بحث دارد؛ نکته ما تولید گوشت مرغ است که با توجه به هزینه‌های تولید انصافا عدد ۷۳ هزار تومان معقول است و هم مرغدار و هم مردم متضرر نمی‌شوند. اگر تولید ما منظم باشد و بازار صادراتی مهیا بشود، تولید کننده خط تولیدش را دارد و مشکل مصرف کننده و تولیدکننده حل می‌شود.

در ادامه عباسی نیز گفت: نهاده سویا ۱۰۰ درصد و نهاده ذرت ۷۰ درصد وارداتی است. این نهاده با دلار وارد می‌شود و به تناسب بالا پایین شدن قیمت دلار، قیمتش فرق می‌کند. باید به این سمت برویم که نهاده‌های دامی افزایش پیدا کند. نهاده‌هایی که وارد می‌کنیم کیفیت مناسب ندارد.
نهاده باید ۲۰ درصد پروتئین سویا داشته باشد ولی در کل ۴ درصد پروتئین دارد. در نتیجه دام باید نهاده بیشتری بخورد. به همین دلیل هزینه تولید بالاست ولی مردم نباید هزینه‌اش را بدهند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ضریب تبدیل در کشور ما و اینکه یک دام چه مقدار نهاده‌ای مصرف می‌کند نسبت به دنیا بالاست. مرغ‌های ایرانی نهاده بیشتری برای تولید گوشت مصرف می‌کنند. پس اگر ارز ترجیهی را اصلاح کردیم انتظار این بود که از بخش علمی حمایت بشود تا سویاهای جدید و باکیفیت را به بازار عرضه کنند.
وی ادامه داد: در غیر این صورت با همین روال تنظیم بازار انجام نمی‌شود. این ۷۳ هزار تومان ممکن است بدون تنظیم به ۹۰ الی ۱۰۰ هزار تومان هم برسد. وزارت جهاد باید کارش را انجام بدهد ولی در این مورد کوتاهی‌هایی داشته است.

در مقابل کاشکی گفت: در بخش دولتی انتظار این است که تمایزی بین مرغداری که نهاده‌اش کامل است با دیگر مرغدار که نهاده‌اس کامل نیست بگذارد. مگر منابع کشور از کجا می‌آید که با دلار است. وقتی که مرغ ارزان است باید دنبال حل مسئله باشیم نه الان که قیمت تمام شده مرغ کیلویی ۷۵ هزار تومان در می‌آید.
این مرغدار با بیان اینکه برای تولید یک کیلو مرغ ۲/۱ کیلو غذا به جوجه‌ها می‌دهیم، اظهار کرد: این را باید دولتی ها بگویند. سویا با کیفیت و خوب آرژانتین و برزیل دست مردغدار نمی‌رسد و ذرت و سویای اوکراین به دست ما می‌رسد.

عباسی نیز با رد این ادعا و تاکید بر اینکه عمده واردات ما در رابطه با ذرت و سویا از آرژانتین و برزیل است، خاطرنشان کرد: البته از اوکراین هم داریم، ولی اینکه واردات اوکراینی جای برزیلی به دستشان می‌رسد منطقی نیست. این نهاده‌ها در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود و به هیچ وجه نهاده‌ای جای دیگر نهاده‌ به مرغداران داده نمی‌شود.

امرالهی نیز با بیان اینکه این مطلب که ذرت اوکراینی را به جای برزیلی می‌دهند منطقی و علمی نیست، گفت: نهاده‌ها در سامانه بازارگاه خرید و فروش می‌شوند. مردم نهاده‌ها را به طور انتخابی می‌خرند. حتی اگر تولیدکننده، جوجه یک روزه را بالای قیمت مصوبش خریده می‌تواند به جهادهای استانی مراجعه کند تا حتما این را بررسی کنیم. تا همین نظارت‌های هفته گذشته مرغداری‌هایی دیدیم که مرغ ۶۰ روزه داشتند. در خصوص قیمت مرغ از امروز بررسی‌های ویژه در خصوص قیمت مصوب داشتیم چنانچه هر مرغدار قیمت بالاتر عرضه کند بازرسین بررسی می‌کنند و مردم نیز در صورت مشاهده اعتراضشان را اعلام کنند.

سپس کاشکی گفت: همین الان قیمت مرغ ۷۵ هزار تومان است و مرغ زنده را ۵۹ تومان فروختیم.

امرالهی نیز عنوان کرد: انجمن و عقلا برنامه ریزی کردند. مرغداران مرغ زنده را بین ۴۲ تا ۵۲ هزار تومان می‌فروشند و بیش از آن تخلف است. مرغ زنده عددش در زمان کمبود و گرانی به بیش از ۵۷ هزلر تومان نرسید. اینکه می‌گویند ۶۰ هزار تومان، گران فروشی روشن است. همچنین جوجه ریزی فروردین انجام شده و مشکلی نداشتیم.

در ادامه عباسی تاکید کرد: یکی از ایرادات جهاد کشاورزی این است که در زمان اصلا ارز ترجیهی قرار شد قیمت واقعی از تمام شده مرغ را در نظر بگیریم. در آن زمان مرغ ۳۰ تومن بود و شد ۴۸ هزار تومان. قرار بود ما به التفاوت به مردم واریز بشود . قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت واقعی بود؟ متاسفانه این قیمت شد ۶۳ هزار تومان و الان هم در یک سال چهار بار قیمت عوض کرده است. اینکه می‌گویند ۷۵ هزار تومان یعنی ما باز هم در پاییژ و زمستان مجددا به مشکل برخورد خواهیم کرد.

 



کلمات کلیدی


captcha