پیکر مرحوم عباس براتی پور به سمت آرامگاه ابدی وی بدرقه شد
تاریخ: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 17:35:17


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 74838 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۲/۰۴ ۱۸:۵۹                 ادبیات و نشر

با حضور اهالی شعر و ادب؛

پیکر مرحوم عباس براتی پور به سمت آرامگاه ابدی وی بدرقه شد


مراسم تشییع شاعر ولایی و انقلابی، زنده یاد عباس براتی‌پور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، علی فروزان فر معاون هنری حوزه هنری، حجت الاسلام حسنی نماینده ولی ولی فقیه در ارتش، محسن مومنی شریف رئیس سابق حوزه هنری، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ، محمدرضا شرفی خبوشان مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی، مجتبی رحماندوست، علی داودی، مصطفی محدثی، راضیه تجار حبیبی کسبی و جمعی از اهالی شعر و ادب امروز 4 اردیبهشت ماه در حوزه هنری برگزار شد.


 پیکر مرحوم عباس براتی پور به سمت آرامگاه ابدی وی بدرقه شد

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی حوزه هنری|، سعید بیابانکی که اجرای این برنامه را برعهده داشت گفت: اگر براتی پور در قید حیات بود، امروز4 اردیبهشت ماه روز تولد وی می‌بود ولی تولد اینچنینی شاید از تلخ ترین تولدها شد.
وی با اشاره به مراسم بزرگداشت مرحوم براتی پور که دو ماه گذشته برگزار شد اظهار کرد: گمان نمیکردم بزرگداشتی که برگزار شد، آخرین بزرگداشتی باشد که عباس براتی‌پور در آن حضور می‌یافت.  
جریان شعر در حوزه هنری با براتی پور استمرار یافت
وی ادامه داد: جریان شعر در حوزه هنری اگر به همت بزرگانی چون مهرداد اوستا شکل گرفته، با حضور براتی پور استمرار پیدا کرد. وی نزدیک 20 سال جلسات و نشست‌های شعر هفتگی را چهارشنبه‌ها برگزار می‌کرد. یکی از ویژگی عباس براتی‌پور این بود که وی در شعر، معلم بسیار خوبی بود، معلمی صبور که خیلی افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شاگردش بودند.
محسن مومنی شریف، رئیس سابق حوزه هنری که دیگر سخنران این مراسم  بود گفت: 35 سالی است که عباس براتی پور را می شناسم. شخصیتی بسیار متین، باوقار و به معنای کامل کلمه وارسته، عاقل و بسیار متدین و متشرع. هر وقت لازم می‌شد، وی برای  ما صحبت می‌کرد. او درس هایی داشت،  تجربه‌هایی از پیش و پس از انقلاب اسلامی. او صحنه‌های سختی در حوزه‌های مختلف را تجربه کرده بود.
از فعالیت ادبی فروگذار نبود
وی ادمه داد: مرحوم براتی پور در مشهد در انجمن فردوسی که جلسه نامداران شعر کشور بود، حضور داشت. حضورش در ایران و آمریکا در دوره پیش از انقلاب باعث شکل گیری شخصیتی شده بود که وقتی سخن می گفت افراد روی پند و نصیحتش حساب باز می کردند. او در عمری که در نیروی هوایی سپری شد، چهره ادب و هنر بود. او با بزرگانی چون شهید خضرایی همکاری کرد و با اینکه مسئولیت کارهایی چون آموزش زبان را برعهده داشت اما از فعالیت ادبی فروگذار نبود. 19 بهمن وقتی پرسنل نیروی هوایی خدمت حضرت امام (ره) مشرف شدند، شعر «امام ای بلند آیت آسمانی» به صورت زنده اجرا شد و 19 بهمن 1367 نیز همانجا اجرا شد .
ویژگی‌های اخلاقی مرحوم براتی پور
مومنی شریف تاکید کرد: مرحوم براتی پور در حوزه هنری حقی به گردن ما دارد چراکه اگر در زمانی خرد وی نبود، پرچم ادبیات برافراشته نمی‌ماند. براتی پور بدون ملاحظه مسائل جانبی پرچم ادبیات را در حوزه هنری برافراشته نگه داشت.  
وی خاطرنشان کرد: به واسطه سفرهایی که با وی داشتم از نزدیک شاهد این بودم که چه عشقی میان او و همسرش که چند سال پیش فوت شد، وجود داشت. او پدر نمونه‌ای برای فرزندانش بود، شخصیتی بود که نه فقط  در ادبیات و هنر، بلکه در همه زمینه‌ها فعالیت داشت و حضور در نیروی هوایی باعث غفلت او نمی‌شد. در هر جا که مسئولیتی پیدا می‌کرد اخلاق وی نیز در کارش تجلی پیدا می‌کرد و به حواشی توجهی نداشت.
نقش براتی پور در محفل دیدار اهالی شعر با رهبر انقلاب
در ادامه سعید بیابانکی (مجری آیین وداع با مرحوم براتی پور) متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی را قرائت کرد.
وی در ادامه به خاطره جلسات شعر در نیمه ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: براتی پور طی سیزده سالی که جلسه شعر نیمه رمضان در محضر مقام معظم رهبری برگزار می شود، اجرا و مدیریت این محفل را بر عهده داشت.  به یاد دارم که در زمانی که سرباز ارتش بودم، اولین بار مرحوم براتی پور از من برای حضور در این جلسه دعوت کرد. او با من تماس گرفت و من گفتم جوانم و شعرم خیلی به درد این مجلس نمی خورد اما با دعوت وی اولین بار در سال 1372 حضور در این جلسه را تجربه کردم.
حسین اسرافیلی، شاعر دیگر سخنران مراسم بود. او گفت: مرحوم براتی پور از نیروهایی بود که در اوایل سال های فعالیت حوزه هنری همراه با اعضای انجمن شاعران آیینی به جمع شاعران حوزه هنری پیوست. بعد از مرحوم سلحشور که قاری قرآن جلساتمان در حوزه هنری بود در کنار وحید امیری به قرائت قرآن می پرداخت.
وی ادامه داد: براتی پور علاوه بر شخصیت ادیب و باهنری که داشت، کارهایش از نظم و انضباط خاصی برخوردار بود.
اسرافیلی خاطرنشان کرد: جدا از بیعت تاریخی که  براتی پور با امام (ره) و ارتش داشت در بخش فرهنگ و ادب هم خوب درخشید و آموزش دیده‌های بسیارزیادی داشت . وی قبل از انقلاب  در انجمن شاعران مذهبی حضور داشته و روحیه مذهبی و مودبی داشت.
در بخش دیگر آیین وداع با مرحوم براتی پور، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی در مقابل دوستداران این شاعر تاثیرگذار، حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.  
براتی پور، شاعری که در ادبیات و شعر انقلاب سهم زیادی داشت
وی گفت: براتی پور را باید پس از نسل اول طبقه شاعران انقلاب یعنی مرحوم مهرداد اوستا، حمید سبزواری و محمود شاهرخی در طبقه دوم پیشکسوتان به حساب آورد که حقا و انصافا در شکل گیری واقعیتی به نام ادبیات انقلاب و شعر انقلاب سهم موثر داشت.  
رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی افزود: شاعرانی هستند که بیشتر از معلمند و بیشتر از بیشتر از معلم مدیر هستند. براتی پور هم شعر میگفت و هم شاعر تربیت میکرد، هم مدیریت میکرد و هم مسئولیت بر عهده میگرفت و به همین دلیل هم بسیار تاثیرگذار بود.
او منادی ارزشهای معنوی بود
حداد عادل بیان کرد: تصویر من از براتی پور تصویر مرد خدایی، متدین، انقلابی و اخلاقی است که توان ادبی خود را در راه انقلاب و آرمان‌های این ملت نهاد و با شعر خود منادی ارزشهای معنوی بود.  
حدادعادل خصوصیت چشم گیر زنده یاد براتی پور را اخلاقی بودن، بی ادعا بودن و بی حاشیه بودن وی دانست و افزود: نه خودش حاشیه ساز بود و نه طوری رفتار می کرد که برایش حاشیه ساخته شود. هروقت او را می دیدم مشغول انجام وظیفه بود و به عنوان برادری قابل اعتماد و اتکا محسوب می شد.  
امیر شاهین تقی خانی معاون فرهنگی و سخنگوی ارتش  نیز در این مراسم با اشاره به پیکر مرحوم براتی پور که در مقابل رواق شهادت حوزه هنری قرار گرفته بود گفت: به نظر می‌رسد براتی پور با حرکت  و قدم‌های شعری که داشت کمتر از اجر شهادت نصیبش نخواهد بود.  
وی افزود: بزرگانی چون براتی پور و کسانی که در جمع ما نیستند ارتش را با ارزش‌های اسلامی‌اش به مردم معرفی کردند. در این مکان که قرار است راه انقلاب و مسیر شهیدان با ابزار هنری تشریح شود، ارتش نه فقط  در حوزه دفاع  بلکه در حوزه تئاتر و سرود هم پیشگام بوده است.  
وی تشکیل انجمن و شعرخوانی در محضر مقام معظم رهبری را به واسطه برکت حضور افرادی چون براتی پور دانست .
در بخش بعدی مراسم محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری درگذشت مرحوم برای پور را به  دوستداران، خانواده، همکاران در حوزه هنری و حاضران تسلیت گفت.
سپس بیابانکی با قرائت پیام تسلیت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی  و تشریح نحوه اطلاع از درگذشت براتی پور و فرزندش در شب عید فطر از وحیدرضا سیاوشان نوه مرحوم براتی پور برای سخنرانی دعوت کرد.
شاعری متعهد، اخلاق مدار، انسان دوست و استادی مهربان
سیاوشان گفت: امروز روز وداع با مردی است که سال های متمادی با تلاش بی‌وقفه به تربیت و شکوفایی شاعران از نسل‌های مختلف پرداخت. شاعری متعهد، اخلاق مدار، انسان دوست و استادی مهربان که لطافت را در اشعارش می توان جست و ارادتش به اهل بیت را در مصرع مصرع اشعارش می توان یافت.
در پایان این مراسم و اقامه نماز بر پیکرزنده یاد براتی پور به امامت حجت الاسلام حسنی، پیکر این شاعر متعهد به سمت قطعه 88 بهشت زهرا بدرقه شد.



کلمات کلیدی


captcha