قرائت پیام رییس جمهور در آیین بزرگداشت حکیم نظامی/ معرفی مفاخر فرهنگی در انجمن مفاخر ایران
تاریخ: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 20:30:56


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 73993 || تاریخ : ۱۳۰۱/۱۲/۰۷ ۲۲:۵۷                 ادبیات و نشر

قرائت پیام رییس جمهور در آیین بزرگداشت حکیم نظامی/ معرفی مفاخر فرهنگی در انجمن مفاخر ایران


رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تشریح برنامه های هفته بزرگداشت حکیم نظامی از برگزاری ویژه برنامه هایی با موضوع این شاعر فارسی در ایران و خارج از کشور خبر داد و گفت: هفته بزرگداشت حکیم نظامی از ۱۴ تا ۲۱ اسفند ماه برگزار می شود.


قرائت پیام رییس جمهور در آیین بزرگداشت حکیم نظامی/ معرفی مفاخر فرهنگی در انجمن مفاخر ایران

به گزارش جامعه ایده آل، نشست خبری هفته بزرگداشت حکیم نظامی بعد از ظهر امروز یکشنبه 7 اسفند با حضور محمود شالویی رییس انجمن مفاخر فرهنگی، کاوه خورابه دبیر علمی پژوهشی هفته بزرگداشت حکیم نظامی و علیرضا حبیبی دبیر ستاد اجرایی هفته بزرگداشت حکیم نظامی در انجمن مفاخر برگزار شد.

 

در این نشست، محمود شالویی، رییس انجمن مفاخر فرهنگی ایران و رییس ستاد بزرگداشت هفته حکیم نظامی با اشاره به یکصدمین سال تاسیس انجمن مفاخر فرهنگی ایران گفت: در آستانه بزرگداشت حکیم نظامی شاعر بلند آوازه شعر پارسی در قرن ششم هجری هستیم. امسال دومین سالی است که بزرگداشت حکیم نظامی در داخل و خارج از کشور برگزار می شود. در هفته حکیم نظامی از 14 اسفند آغاز می شود و تا روز حکیم نظامی 21 اسفند ادامه دارد و در این هفته برنامه های متنوعی اجرا می شود.

 

شالویی خاطرنشان کرد: به دلیل کثرت برنامه ها و درخواست استان ها برای میزبانی از این رویداد و اینکه همه این برنامه ها در هفته حکیم نظامی قابل اجرا نبودند در استان ها این برنامه ها از اول اسفند ماه آغاز شده اند. در همین راستا برنامه هایی در دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دانشگاه تربیت مدرس و برنامه ای در شهرستان نور استان مازندران با محوریت حکیم نظامی برگزار شده و قرار است در روزهای آینده برنامه های متنوعی با محوریت حکیم نظامی در شهرهای تبریز، ارومیه، یزد، مشهد و بجنورد به صورت ویژه برگزار شود؛ ضمن اینکه ادارات کل ارشاد سراسر کشور میزبان برنامه های هفته حکیم نظامی خواهند بود.

رییس انجمن مفاخر فرهنگی اظهار کرد: در هفته حکیم نظامی دانشگاه های بسیاری با ما برای برگزاری برنامه های این هفته همکاری کرده اند. همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگی های ایران در خارج از کشور برنامه های ویژه ای را برای این هفته تدارک دیدند.

 

محمود شالویی با اشاره به اجرای برنامه های هنری در هفته حکیم نظامی گفت: قرار است در حوزه هنرهای تجسمی نمایشگاهی در فرهنگستان هنر برپا شود. همچنین فیلم هایی با موضوع حکیم نظامی نمایش داده خواهد شد. در کنار این مسابقه کتابخوانی را با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی برگزار خواهیم کرد.

 

 

رییس ستاد بزرگداشت هفته حکیم نظامی از همکاری وزارت آموزش و پرورش با این ستاد سخن گفت و خاطرنشان کرد: در هفته حکیم نظامی 140 هزار دانش آموز مدارس شبانه روزی با این هفته همکاری می کنند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به این نکته که مفاخر فرهنگی باعث وحدت بین کشورها می شوند، گفت: ایران از گذشته های دور تا به امروز به مفاخر خود مفتخر بوده است. مفاخری که نه در قلمرو ما بلکه در خارج از قلمروی ما نیز شناخته شده هستند و همین محوری است که باعث وحدت ما با دیگر کشورها می شود. مفاخری که با زبان فارسی شعر سرودند و علیرغم اینکه با کشورهای دیگر تعلقاتی دارند که از همین نقطه هم می شود در معرفی آنها استفاده کرد. یکی از رموز همکاری ادبی ما با کشورهای دیگر که با ما در مفاخر وجوه مشترک دارند، همین نکته است.

شالویی با اشاره به همکاری شهرداری ها در بزرگداشت هفته حکیم نظامی گفت: در همین راستا مجسمه یادبودی که از سوی سازمان زیباسازی طراحی شده بود در این هفته در میدان ونک نصب خواهد شد. همچنین قرار است در یک خیابان و یک میدان در شهر تهران و همچنین در سایر شهرها به نام حکیم نظامی نامگذاری شود.

وی از رونمایی نسخه پنج گنج در فرهنگستان هنر خبر داد و گفت: همچنین امسال در کتابخانه آیت الله مرعشی در شهر قم نسخه هایی خطی از پنج گنج به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

در ادامه این نشست، کاوه خورابه، دبیر علمی و پژوهشی هفته حکیم نظامی با اشاره به برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی گفت: اتفاق خجسته ای که در این برهه رخ داد، بستری را فراهم کرد که مجموعه امکانات و استعدادهایی که در خلوت پژوهشگاه ها و در خانه ذهن افراد بود به فضای اجتماعی بیایند. این رخداد فرصتی را فراهم کرد که در گفت و گوی تخصصی در مورد حکیم نظامی صورت می گرفت در فضای اجتماعی نیز امکان دیده شدن داشته باشد.

 

خورابه با اشاره به اندیشه های حکیم نظامی در اشعارش گفت: شعر نظامی مملو از پنج اندرز، اندیشه، داستان و در حوزه مباحث عاطفی انسان ها مجموعه ای را برای بشر امروز فراهم کرده که از طریق این مجموعه امکان گفت و گو را برای بشر فراهم کرده است.

وی یادآور شد: احتیاج نیست مفاخر ما در برج عاج بنشینند برگزاری آیین بزرگداشت حکیم نظامی این امکان را برای سایر مفاخر هم فراهم می کند که بیشتر در اجتماع شناسایی و معرفی شوند.

در ادامه این نشست، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تشریح برنامه های هفته بزرگداشت حکیم نظامی از برگزاری ویژه برنامه هایی با موضوع این شاعر فارسی در ایران و خارج از کشور خبر داد و گفت: هفته بزرگداشت حکیم نظامی از 14 تا 21 اسفند ماه برگزار می شود. به برنامه های این هفته اشاره کرد و گفت: برنامه های مفصلی با موضوع حکیم نظامی در شهر تهران به عنوان ستاد و در استان ها و همچنین نمایندگی های ایران در خارج از کشور برگزار می شود. این برنامه ها با رویکرد معرفی اندیشه های حکیم نظامی تدارک دیده شده تا هم در حوزه نخبگانی و دانشگاهی و هم در حوزه عمومی این اندیشه ها متبلور شوند.

 

وی از برگزاری همایش با موضوع حکیم نظامی در دانشگاه علامه طباطبایی در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست محمود شالویی اظهار کرد: در آیین بزرگداشت حکیم نظامی پیام رییس جمهور قرائت می شود و سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی را ایراد خواهد کرد. همچنین در این هفته برنامه های هنری چون نقالی و اجرای ارکستر ملی اجرا خواهد شد.

شالویی همچنین گفت: در دومین سال آیین بزرگداشت حکیم نظامی 400 مقاله به دبیرخانه این رویداد رسیده که پس از بررسی این مقالات منتشر خواهد شد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درصدد است که مفاخر را به بهترین شکل معرفی کند. ما پیش از آنکه به اصالت مفاخر بپردازیم به اندیشه های آنها می پردازیم. مفاخر متعلق به یک قلمرو هستند اما متعلق به جامعه بشری هستند. در همین راستا از سال آینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی جشنواره های هنری را در دستور کار قرار داده است که نه تنها حکیم نظامی بلکه سایر مفاخر فرهنگی را نیز دربر می گیرد.

محمود شالویی از برگزاری شب شعر حکیم نظامی در سازمان صدا و سیما خبر داد و گفت: این شب شعر با حضور شعرای برتر کشور در سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد.

همچنین کاوه خورابه درباره پیوند حکیم نظامی با موسیقی گفت: موضوع حکیم نظامی و موسیقی را می شود به ابعاد مختلف به آن پرداخت. یک مسئله مهمی در ارتباط با نظامی و موسیقی مطرح است، این است که نظامی شخصی است که ژانری به نام نظامی خوانی را طراحی کرده است که این ژانر هنوز در مناطقی از ایران اجرا می شود. در واقع حکیم نظامی فقیه موسیقیدان است. در موسیقی دستگاهی ما گوشه هایی به عنوان خسروانی وجود دارد که حکیم نظامی آن را ابداع کرده است.



کلمات کلیدی


captcha