ثبت ملی یک شهر و ۵ روستا از استان‌های فارس و کهگیلویه‌و‌بویراحمد بررسی شد/ مریم جلالی: هدف اصلی ثبت، کمک به برندسازی روستاها و شهرهاست
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 13:17:32


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 73001 || تاریخ : ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۵:۳۴                 میراث فرهنگی و گردشگری

در سومین جلسه شورای سیاستگذاری ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی مطرح شد؛

ثبت ملی یک شهر و ۵ روستا از استان‌های فارس و کهگیلویه‌و‌بویراحمد بررسی شد/ مریم جلالی: هدف اصلی ثبت، کمک به برندسازی روستاها و شهرهاست


ثبت‌ملی یک شهر و پنج روستا از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس در سومین جلسه ششمین شورای سیاستگذاری ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی با حضور اعضای شورا و مسئولانی از دو استان مورد بررسی قرار گرفت.


 ثبت ملی یک شهر و ۵ روستا از استان‌های فارس و کهگیلویه‌و‌بویراحمد بررسی شد/ مریم جلالی: هدف اصلی ثبت، کمک به برندسازی روستاها و شهرهاست

به‌گزارش جامعه ایده آل به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، در این جلسه که امروز چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ در محل عمارت تاریخی کوشک تهران و به ریاست مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، ثبت روستای میمند به‌عنوان روستای ملی گلیم‌بافی، رروستای رودشتی به‌عنوان روستای ملی گلیم برجسته و روستای سربیشه به‌عنوان روستای گلیم ریزبافت از استان کهگیلویه و بویراحمد، ثبت ملی شهر خشت به‌عنوان شهر ملی حصیربافی، روستای کندازی به‌عنوان روستای ملی روار‌بافی و روستای کشکولی به‌عنوان روستای رندبافی از استان فارس بررسی شد.

قدمت ۷۰۰ ساله صنایع‌دستی در روستای میمند
در بخش اول این جلسه ثبت ملی سه روستای استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد که سعید پورطالبی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: صنایع دستی در این استان از قدمت تاریخی برخوردار است و بخش زیادی از مردم در این استان به صنایع‌دستی مشغول هستند.
او افزود: بخش زیادی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. این درحالی است که صنایع‌دستی در برخی از این مناطق قدمتی چندصدساله دارد. به‌عنوان مثال قدمت و سابقه فعالیت صنایع‌دستی در روستای میمند به ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی در این استان می‌تواند باعث دلگرمی هنرمندان و افزایش روحیه آنان برای ادامه فعالیت باشد. در کنار ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی یکی از مسائلی که بسیار اهمیت دارد توسعه بازارهای فروش و عرضه‌ محصولات است.
حمایت بخش‌داران از ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی
سید فاضل بخشدار پورتاوه شهرستان دنا نیز در این نشست با اشاره به اهمیت حوزه صنایع‌دستی و ضرورت ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی گفت: راه‌اندازی کارگاه آموزشی در این منطقه بسیار اهمیت دارد چرا که اکثریت افراد فعال در حوزه صنایع‌دستی در این منطقه نان‌آور خانه هستند و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند نقش مهمی در توانمندسازی بانوان هنرمند صنایع‌دستی داشته باشد.
او افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد و ما به‌عنوان بخش‌داری آمادگی کامل برای تامین زیرساخت‌های این منطقه داریم و در همین ارتباط احداث یک بازارچه صنایع‌دستی در دستور کار است.
علی‌محمد آقایی بخشدار مرکزی گچساران نیز در این جلسه و درباره بررسی ثبت ملی روستای سربیشه گفت: روستای سربیشه در حوزه صنایع‌دستی دارای اهمیت بسیار فراوانی است و تقریبا درصد بالایی از افراد ساکن این روستا در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند. یکی از موضوعاتی که برای حمایت از هنرمندان این روستا دنبال شده بیمه آنان است که از طرق مختلف آن را پیگیری کردیم.
او افزود: در موضوع آموزش صنایع‌دستی نیز این مهم را به صورت جدی پیگیری کردیم و دوره‌ای آموزشی صنایع‌دستی به صورت منظم برگزار می‌شود و گواهی آموزشی به هنرمندان ارائه می‌شود. در کنار این موضوع پرداخت تسهیلات نیز به صورت جدی در حال پیگیری است و به درخواست‌های هنرمندان صنایع‌دستی برای دریافت تسهیلات توجه می‌شود و در اولویت قرار دارد.
ثبت ملی آخرین گام نیست، اولین گام است
مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست و بعد از بررسی سه پرونده از سه روستای استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی با اشاره به اهمیت ثبت روستاها و شهرهای صنایع‌دستی گفت: ثبت ملی اولین گام است آخرین گام‌نیست و هدف اصلی ثبت کمک به برندینگ روستا و شهرها است. برای توسعه حتما باید بودجه گذاشته شود و خواست و عزم باید برای توسعه روستاها و شهرهای صنایع‌دستی به وجود آید.
او افزود: ثبت ملی شهرها و روستاها اتفاقی است که در واقع در راستای انسجام و هویت ملی انجام می‌شود. استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی است.
معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت بانوان در حوزه صنایع‌دستی ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی به طور حتم‌می‌تواند دارای اهمیت باشد چرا که بانوان پیشران پیشرفت ایران اسلامی هستند.
امرار معاش از میوه و برگ نخل خرما
در بخش دوم این جلسه ثبت ملی یک شهر و دو روستای استان فارس در دستور کار اعضای شورای سیاستگذاری قرار گرفت که در ابتدای این جلسه  فرماندار شهر کازرون در سخنانی گفت: شهر خشت یکی از مهم‌ترین شهرها در تولید خرماست که وجود نخلستان‌ها باعث به وجودآمدن رشته‌های صنایع‌دستی شده است و در حال حاضر امرار معاش بخشی از مردم شهر خشت از طریق حصیربافی است.
او افزود: با توجه به اهمیت کازرون در حوزه تاریخی و گردشگری به طور حتم ثبت شهر خشت به‌عنوان شهر ملی حصیربافی می‌تواند باعث توسعه گردشگری رونق صنایع‌دستی و افزایش درآمدزایی مردم منطقه شود.
فریدون عباسی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: شهر خشت یک شهر تاریخی است و حدود دو میلیون نفر نخل در این شهر وجود دارد. محصول خرمای نخلستان‌های شهر خشت آوازه زیادی دارد و به طور طبیعی وقتی نخلستان وسیع وجود داشته باشد در این منطقه شاهد رونق حصیربافی نیز هستیم.
او افزود: برگ‌های نخل های شهر خشت پهن و بزرگ است و از شاخ و برگ نخل‌های این شهر در حصیربافی استفاده می‌شود. بسیار خرسند هستیم که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثبت ملی این رشته‌های صنایع‌دستی و ثبت ملی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اهمیت می‌دهد. ثبت ملی این شهرها و روستاها به طور حتم باعث دلگرمی هنرمندان خواهد شد و رونق و توسعه صنایع‌دستی در این مناطق را به دنبال دارد.
در ادامه این جلسه درباره ثبت ملی دو روستای دیگر استان فارس بحث و گفت و گو شد و اسماعیل خوشبخت فرماندار مرودشت در سخنانی گفت: روستای کندازی در فاصله ۶۸ کیلومتری مرودشت واقع شده که ثبت ملی این روستا به طور حتم موجب جلوگیری از مهاجرت مردم روستا و حتی مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهد شد.
او افزود: بیش از ۴۷ درصد جمعیت مرودشت روستایی است و در تامین مواد اولیه محصولات صنایع‌دستی در این شهرستان مشکلی نداریم.
در ادامه این نشست اعضای شورای سیاستگذاری ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی با یکدیگر به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند و در پایان این نشست جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگ، گردشگریوصنایع‌دستی در سخنانی گفت: زمانی که شهر یا روستایی ثبت می‌شود انتظار داریم که مزیت‌های رقابتی آن حفظ شود از این رو بعد از ثبت هر شهر یا روستا باید روی برندینگ آن منطقه کار شود.
او افزود: اتصال محصولات زیبای حصیربافی به حوزه صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند به برندینگ این محصول کمک کند. حصیربافی همه جا هست اما حصیربافی در شهر خشت باید دارای یک مزیت رقابتی باشد تا شاهد رونق و توسعه این محصول باشیم.
در پایان این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی با یکدیگر تبادل نظر کردند و مقرر شد ثبت ملی شهرها و روستاهای مطرح شده در این جلسه به طور کامل بررسی و نتایج ثبت این مناطق در روزهای آینده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام شود.

 



کلمات کلیدی


captcha