برای رسیدن به تعالی باید بازگشت جدی به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم
تاریخ: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 18:13:27


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 71557 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ ۱۳:۱۹                 ادبیات و نشر

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان گفت:

برای رسیدن به تعالی باید بازگشت جدی به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم


سید عباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان با بیان اینکه برای رسیدن به تعالی باید بازگشت جدی به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم افزود : بسیاری از آسیب های اجتماعی در سطح جامعه به این دلیل است که نتوانستیم در کتاب و کتابخوانی خودمان را مسلح و مسلط کنیم.


 برای رسیدن به تعالی باید بازگشت جدی به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم

 به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران صبح امروز چهارشنبه 25 آبان با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ سید عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران؛ علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و تنی چند از مسئولان، روسای ادارات، کتابداران و کتابخوانان استان در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 

علیرضا زند وکیلی؛ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران در ابتدای این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران و مسئولان کتابخانه های استان و گرامیداشت مقام علامه طباطبایی همزمان با روز 24 آبان گفت: تفسیر المیزان علامه طباطبایی یکی از برجسته ترین تفاسیر موجود است و یکی از تفاسیری است که به قول مرحوم فاطمی نیا ناسخ التفاسیر است و طوری نگاشته شده که سطح فراگیری از انسان آن را فهم کند.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی افزود: این ایام متعلق به شما عزیزان است که دانایی را به مردم در سراسر کشور هدیه می دهید و قشر بزرگواری هستید که ضریب نفوذ بالایی در جامعه دارید. عزیزانی که با جمعیت 7 هزار نفری در کشور از کتب حفاظت و دانش و دانایی را به تمام شهروندان در تمام مقاطع سنی و در شهرها و روستاها هدیه می کنید. حتی اگر جایی ما فضای سخت افزاری نداریم کتابداران به صورت موقت اعزام می شوند و انجام رسالت می کنند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران به مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که روز گذشته در تالار وحدت برگزار شد اشاره کرد و گفت: از استان تهران در برخی از مقاطع برگزیدگانی معرفی شد. البته همه شما برگزیده هستید؛ برای نخستین بار مقام عالی اجرایی کشور در جلسه کتابداران حضور داشتند و رییس جمهور بیانات خوبی را بیان کردند و جلسه نیز دستاوردهای خوبی داشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گزارش خوبی ارائه کردند و حمایت خوبی از کتابداران داشتند.

وی  در پایان عنوان کرد: صحبت درباره کتاب و کتابخانه و کتابدار زیاد است اما این جلسه فلسفه پردازی نیست چون امروز روز شماست. امیدواریم شاهد بالندگی بیشتر و بهتری باشیم و نقایصی که در بطن جامعه شاهد آن هستیم برطرف شود.

کتاب حافظه تاریخی ماست

سید عباس جوهری؛ معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن تبریک هفته کتاب و خیر مقدم به کتابداران و مسئولان کتابخانه ها گفت: هدف اصلی خلقت برای رسیدن به کمال است و خداوند راه های متفاوتی را برای رسیدن به کمال ایجاد کرده که یکی از مهمترین این راه‌ها کتاب و کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است یادآور شد: اگرچه جریان های زیادی سعی کردند اسلام را مخالف جریان کتاب و کتابخوانی عنوان کنند و با افسانه هایی مانند کتاب سوزی و کتاب ستیزی آن را متهم کنند اما اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است و معجزه پیامبر ما هم کتاب است. پس ما می توانیم ادعا کنیم در این زمینه پرچمدار هستیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران با اشاره به اینکه نقش کتاب و کتابخوانی بیش از گذشته برای ما مشهود است و باید به آن بپردازیم عنوان کرد: برای رسیدن به تعالی باید بازگشت جدی به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم. بسیاری از آسیب های اجتماعی در سطح جامعه به این دلیل است که نتوانستیم در کتاب و کتابخوانی خودمان را مسلح و مسلط کنیم. بسیاری از مجرمین ما در زندان اکثریت افرادی هستند که از فضای کتاب و کتابخوانی جدا بودند و سوادی نداشتند.

به گفته جوهری، امروز هر جا کتابخوان های ما فعال بودند در محلات مختلف آسیب های اجتماعی کمتر بوده است و هر کس خودش را با کتاب و کتابخوانی مانوس کند متوجه تحولاتش در زندگی و رشدش می شود.

وی با بیان اینکه وضع کتاب و کتابخوانی ما اکنون مناسب نیست افزود:  مقام معظم رهبری گفتند: «توقع من این است که سرانه مطالعه ده برابر وضعیت کنونی باشد. من وقتی به کتاب و کتابخوانی فکر می کنم قلبا متاثر می شوم که چرا وضعیت ما باید  به این شکل باشد». پس همه باید در این حوزه ورود پیدا کنیم. آن هم در جایی که مقام معظم رهبری پرچمدار کتاب و کتابخوانی است و شیوه ایشان درس آموز است. ایشان می فرمودند بیش از هزار رمان خوانده است! مقام معظم رهبری  بیان می کردند من دو سال در حوزه مسئولیتم کتاب را کنار گذاشتم و ضرر کردم. بنابراین مسولان ما بیشتر به کتاب نیاز دارند. مدیریت ما باید مسلح به کتابخوانی باشد و مدیران باید بتوانند در این حوزه خودشان را به روز کنند و با دانش روز آشنا باشند.

جوهری با بیان اینکه برکات و ثمرات مطالعه زیاد است یادآور شد: مهم است که برای ارتقا شخصیت به کتاب بپردازیم. وقتی نویسنده ای اهل نگارش می شود مقامش بالا می‌رود. در روایتی آمده است که قلم علما از خون شهدا افضل تر است.

وی ضمن دعوت خیرین برای کمک به حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: امروز خیران باید پای کار بیایند و کمک کنند فرهنگ کتابخوانی را ترویج بدهیم.

جوهری با تاکید بر فعالیت بیشتر در حوزه کتاب و قلم عنوان کرد: حوزه کتاب بهترین فرصت خدمت به جامعه است و شما خودتان همه توفیق دارید و در این حوزه موفق هستید. البته در دولت هم تکالیفی وجود دارد و باید مسئولان بیشتر توجه کنند. اعتبارات باید افزایش یابد و به ویژه متولیان و شهرداری ها باید بیشتر فعال باشند و سهم خودشان را برای مطالعه و ترویج کتابخوانی ادا کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دشمنان ما امروز به تمامیت ارضی ما طمع کردند و تعبیر من این است که بهترین ابزار دفاع ملی ما کتاب است گفت: وقتی نگاه تاریخی افراد جامع باشد از درون دفاع ملی شکل می گیرد. یکی از تئوریسین های غربی می گفت اگر می خواهید مقاومت ملی را بشکنید حافطه تاریخی مردم را پاک کنید. کتاب حافظه تاریخی ماست. امروز ما باید تک تک لحظات تاریخی را با کتاب و کتابخوانی مسلح و مسلط کنیم و در دفاع از تمامیت ارضی بکوشیم. هر چه سطح آگاهی بالاتر برود دفاع از میهن اسلامی قوت و قدرت بیشتری می یابد.

رییس جمهوری دغدغه های کتابداران را پیگیری کردند

محمدرضا هراتی؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که روز گذشته در تالار وحدت برگزار شد عنوان کرد:  رییس جمهوری دغدغه های کتابداران را پیگیری کردند و ما نیز درباره معیشت کتابداران مسایلی را مطرح کردیم و دستور ویژه ایشان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

تقدیر از برگزیدگان

در بخش های دیگری از این مراسم از برگزیدگان حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد. در بخش خیرین از حجت‌الاسلام کمال الدین خداداده؛ سهیل گلگون فر؛ امیرحسین خسروی؛ محسن خرمی شریف و سید کمال روایی نیا کتابخانه ساز کتابخانه جلال آل احمد شهرستان اسلامشهر تجلیل شد.

در بخش کتابخوان خردسال فاطمه اسد از کتابخانه علامه دهخدا؛ بنیتا حیدری از کتابخانه ارغوان؛ ریحانه لطفیان از کتابخانه سادات نوذری و مرتضی عباس زاده از کتابخانه شهدای امامی امین تقدیر به عمل آمد. مریم ظل مسرت از کتابخانه شهید دستغیب در بخش بزرگسال تقدیر شد.

در بخش کتابخانه برتر نهاد از فاطمه سرلک، مریم پیرویسی، فاطمه کاظمی، سید یداله نظری و  محسن طهماسبی از کتابخانه امام جعفر صادق (ع) پاکدشت تجلیل شد و در ادامه  از مریم امیدخدا،اعظم خردادیان،   زهرا هوشیاردرو و علی آقاباقری از کتابخانه ولیعصر(عج) تهران تقدیر شد.

همچنین در این بخش از سمیرا نصیری رازلیقی، مهدی زیبایی، محمد کارخانه یوسفی وحسین غفورپور از کتابخانه جنت قرچک تقدیر به عمل آمد. در بخش مسئول برتر کتابخانه نهادی فرخ الدین قاسمی ؛مسئول کتابخانه پانزده خرداد پیشوا؛ مرضیه یگانه،مسئول کتابخانه مرکزی پارک شهر وکبری عظیمی،مسئول کتابخانه شهدای نیروی زمینی تجلیل شد. در بخش کتابدار برترنهادی نیز از معصومه اکبری از کتابخانه مرکزی پارک شهر؛حدیث افشارپور باغخانی و اسماعیل خورشیدی از کتابخانه شهدای نیروی زمینی و در بخش خدمتگزار برتر از احمد خلیل ارجمندی تقدیر به عمل آمد.

بر اساس این گزارش، اجرای نمایشنامه خوانی توسط گروه نماد، سرودخوانی و استند آپ کمدی از دیگر برنامه‌هایی بود که در این مراسم برگزار شد.



کلمات کلیدی


captcha