مزایده ۷۱ دستگاه خودروی خارجی باقیمانده از فردا برگزار می‌شود/ رمزگشایی؛ سوم آبان ماه
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 03:44:46


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 70876 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ ۱۱:۱۸                 راه ،مسکن و شهرسازی

سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در نشست خبری:

مزایده ۷۱ دستگاه خودروی خارجی باقیمانده از فردا برگزار می‌شود/ رمزگشایی؛ سوم آبان ماه


سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: ۷۱ دستگاه خودرو قرار است در مزایده فوق‌العاده ۵۶۶ از فردا سه‌شنبه ۲۶ مهر ماه عرضه شوند و احتمالاً تا پایان مزایده تعداد خودروها افزایش خواهد یافت و رمزگشایی از مزایده، سوم آبان خواهد بود.


مزایده ۷۱ دستگاه خودروی خارجی باقیمانده از فردا برگزار می‌شود/ رمزگشایی؛ سوم آبان ماه

به گزارش جامعه ایده آل، صاحب حجتی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری مزایده فوق العاده شماره ۵۶۶ خودروهای خارجی که فرایند اجرایی آن از فردا سه شنبه ۲۶ مهر ماه آغاز می‌شود و همچنین ابهامات، مباحث و سوالاتی که پیرامون مزایده شماره ۵۶۵ خودروهای خارجی مطرح شده بود، پرداخت.

وی اظهار کرد: در مزایده ۵۶۵ تعداد ۱۰۶۲ دستگاه خودرو با دستور قضائی از سوی ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد که همان ابتدا گمرک اعلام کرد ۲۲ دستگاه خودرو به دلایل مختلف شرایط شرکت در مزایده را ندارند و از لیست خودروها حذف شدند و تعداد ۱۰۴۰ دستگاه خودرو باقی مانده برای عرضه در مزایده لیست شدند که در روز رمزگشایی، با مغایرت‌هایی که اعلام شد، ۵۸ دستگاه دیگر از فهرست خارج شدند که از این تعداد ۲۷ دستگاه در استان مازندران، ۱۰ دستگاه خودرو در استان بوشهر و ۲۱ خودرو برای استان خوزستان بودند که از مزایده خارج شدند.

سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: در نهایت پس از رمزگشایی تعداد ۹۸۲ دستگاه باقی ماند که در مزایده بودند و به متقاضیان عرضه شد، از این تعداد ۹ دستگاه خودرو فاقد پیشنهاد بودند و ۴ دستگاه خودرو نیز قیمت نامتعارف داشتند و جمعاً با احتساب خودروهایی که از مزایده خارج شده بودند، ۷۱ دستگاه خودرو به فروش نرسیدند که قرار است در مزایده فوق العاده ۵۶۶ از فردا سه شنبه ۲۶ مهر ماه عرضه شوند و احتمالاً تا پایان مزایده تعداد خودروها افزایش خواهد یافت؛ چرا که ممکن است تعدادی از متقاضیان مزایده قبلی به دلایلی مانند عدم واریز مابقی مبلغ و ...، سهمیه آنها لغو شود.

حجتی خاطرنشان کرد: این تعداد ۷۱ دستگاه خودرو برای مزایده فوق‌العاده شماره ۵۶۶ سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از فردا ۲۶ مهر ماه برای ارائه پیشنهاد و همچنین بازدید در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

پاسخ به ابهامات درباره مزایده بزرگ خودروهای خارجی

وی با اشاره به برخی ابهامات مطرح شده در مزایده ۵۶۵ توضیح داد: یکی از سوالاتی که ما در این مزایده با آن مواجه بودیم این بود که اعلام شد بیش از ۲۸۰ خودرو در اختیار یک فرد حقیقی قرار گرفته است؛ لازم به یادآوری است که در مزایده هر فرد به هر تعدادی که می‌خواهد می‌تواند برای هر تعداد خودرو پیشنهاد دهد، به طور مثال یک فرد حقیقی ۲۸۱ دستگاه خودرو پیشنهاد داد اما تنها ۲۲ دستگاه برنده شد و فردی را در مزایده قبلی داشتیم که که برای ۲۳۹ دستگاه خودرو پیشنهاد داده بود اما در هیچ کدام برنده نشد یا فردی بود که برای ۲۵۷ دستگاه خودرو پیشنهاد داده بود اما حتی یک مورد را هم برنده نشده بود و در لیست برندگان هیچ جایی نداشت؛ منظور این است که هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام وجود نداشت و هر فردی تنها با پرداخت ۱۵ درصد قیمت پایه کارشناسی‌شده و ارائه ضمانتنامه بانکی می‌توانست در این مزایده شرکت کند.

سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تأکید کرد: معاونت بهره‌برداری و فروش اموال منقول، در خصوص مزایده ۵۶۵ اطلاعیه‌هایی صادر کردند که یکی این بود که «در صورتی که در زمان پلاک‌گذاری خودرو مغایرتی در کاردکس صادرشده توسط سازمان (شرح کالا مندرج در مزایده شامل تیپ، مدل، سال ساخت،رنگ و تعداد سیلندر) با اطلاعات دفتر فنی و مهندسی راهور ملاحظه شد، راهور از پلاک کردن خودرو امتناع و موارد را برای اقداماتی مانند به سازمان منعکس می‌کند.

حجتی تشریح کرد: این اقدامات شامل این است که «اگر مغایرت به نحوی باشد که قیمت واقعی خودرو بیشتر از ارزش برنده شده در مزایده باشد، مابه‌التفاوت تعیین‌شده توسط کارشناسان رسمی از برنده مزایده اخذ و کاردکس سازمان اصلاح و برای شماره‌گذاری به راهور ارسال می‌شود. در صورت عدم پرداخت مابه‌التفاوت توسط برنده مزایده ودیعه به ایشان مسترد و خودرو در مزایده بعدی مطرح می‌شود» و «اگر مغایرت به نحوی باشد که قیمت واقعی خودرو کمتر از ارزش برنده شده در مزایده باشد، خودرو به برنده تحویل و کاردکس سازمان اصلاح و برای شماره‌گذاری به راهور ارسال می‌شود. در صورت عدم رضایت برنده مزایده ودیعه به ایشان مسترد و خودرو در مزایده بعدی مطرح می‌شود».

حجتی یادآوری کرد: همچنین سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در خصوص تمدید مهلت واریز وجوه مربوط به برندگان خودروهای مزایده فوق‌العاده شماره ۵۶۵ نیز اطلاعیه‌ای داشت که «متقاضیان برنده در مزایده با ارائه اسناد مثبته مبنی بر اقدام به واریز در مهلت تعیین شده می‌توانند نسبت به تکمیل واریز وجه ظرف ۲۴ ساعت پس از ابلاغ اقدام کنند. در مواردی که مبلغ فروش خودرو و کارمزد سامانه ستاد توسط خریدار اشتباهاً یکجا به یک حساب واریز شده است، با هماهنگی امور مالی سازمان مبالغ به ایشان عودت تا موارد به صورت تفکیکی به حساب‌های مربوطه واریز شود» و و این شرایط مطابق این اطلاعیه به تمام برندگان مزایده ۵۶۵ اعلام می‌شود. همچنین این مهلت قابل تمدید نیست و اگر باطل شود، خودرو در مزایده بعدی لیست خواهد شد.

وی بیان کرد: متقاضیان برای مزایده فوق العاده ۵۶۶ می‌توانند به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به آدرس https://eauc.setadiran.ir/eauc/ مراجعه کرده و شرایط خودروها را مشاهده کنند و پیشنهادها را ارائه کرده و برای بازدید اقدام کنند و تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه اول آبان ماه برای متقاضیان مهلت تعیین شده است. همچنین روز رمزگشایی از مزایده ۵۶۶ روز سوم آبان خواهد بود.

سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی متذکر شد: برای شرکت در این مزایده جدید، داشتن امضای الکترونیکی (توکن) لازم است و همچنین متقاضیان باید ۱۵ درصد مبلغ پیشنهاد شده توسط کارشناسان را واریز کنند. در مزایده قبلی مشکلی که رخ داده بود، این بود که بیش از ۱۰۰۰ نفر مشکل ضمانتنامه داشتند. ضمانتنامه بانکی باید حداقل ۳ ماه اعتبار داشته باشد و یا واریز نقدی داشته باشند. اگر ضمانتنامه بانکی به صورت نقدی و الکترونیکی پرداخت شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

حجتی یادآور شد: در مزایده قبلی گفته بودیم که در مدت ۱۰ روز ودایع متقاضیان به حساب آنان واریز خواهد شد اما در مدت ۵ روز بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ودایعی که در وجه سازمان واریز شده بود، به متقاضیان عودت داده شد؛ همچنین داشتن کد ملی برای اشخاص حقیقی و کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی برای ارائه ضمانتنامه الزامی است و اگر ضمانتنامه‌ای ایراد داشته باشد، متقاضی از شرکت در مسابقه خارج خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش شادا که چرا مغایرت‌ها زودتر از روز رمزگشایی مشخص نشد تا در برگزاری مزایده خللی وارد نشود و کار به مزایده دوم نرسد؟ توضیح داد: ما برای مزایده ۵۶۵ زمان بسیار محدودی داشتیم و نهایتاً ظرف مدت ۱۵ روز باید تمام شرایط را برای برگزاری مزایده فراهم می کردیم و از طرفی تعداد خودروها نیز بسیار زیاد و در مناطق مختلف بود و ما به دلیل دستور قضائی مجبور بودیم در زمان مقرر مزایده را برگزار کنیم. برای برگزاری مزایده شماره ۵۶۵ نگرانی‌هایی وجود داشت و برای آن مکاتبات زیادی انجام شد تا نظارت جامعی داشته باشیم.

سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در خصوص مغایرت‌ها متذکر شد: مرجع تشخیص قیمت‌گذاری خودروها، کارشناسان رسمی دادگستری هستند و این کارشناسان در ۳ استان مغایرت‌هایی را اعلام کردند که بعداً در روز رمزگشایی و چند ساعت قبل از آغاز مراسم اعلام شد که برای برخی دستگاه‌ها مغایرت وجود دارد. این مغایرت‌ها در سال تولید، رنگ خودرو، مدل خودرو و تعداد سیلندر خودروها بوده است.

حجتی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در استان مازندران مشکل خودروها تعداد سیلندر بوده است و اعلام شده بود که تعداد سیلندر در شرح و اطلاعات اعلامی خودروها گفته نشده بود؛ توضیح داد: ما در این زمینه به صورت ویژه پیگیری کردیم و متوجه شدیم که تعداد سیلندر در لیست اطلاعات اعلام شده برای خودروهای مازندران که همگی پورشه هم بودند، قید شده بود. به هر حال ما ناچار بودیم که به این دلیل که حقی از دولت و خریداران تضییع نشود، این تعداد خودرویی که مغایرت در مدل، سال سخت، رنگ و تعداد سیلندر و ... را داشتند، از لیست مزایده خارج کنیم.

وی افزود: در استان‌های غیر از تهران، تقریباً قیمت خودروها نصصف قیمت‌های پایه اعلام‌شده در تهران اعلام شده بود اما اتفاقی که افتاد این بود که در زمان بازگشایی و رمزگشایی، قیمت‌ها به قیمت تهران نزدیک شد و حتی در مواردی بالاتر هم رفت.

سخنگوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تشریح کرد: مجموع درآمد سازمان از مزایده ۵۶۵ حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود که ۸۵ درصد افزایش نسبت به قیمت کف کارشناسی‌شده داشت. در مزایده اگر نفر اول خودرو را به هر دلیلی نخواهد، پیشنهاد نفر دوم اگر بسیار نزدیک باشد و کمتر از ۱۵ درصد از قیمت کارشناسی باشد، پیشنهاد وی پذیرفته خواهد شد و در غیر اینصورت و اگر اختلاف قیمت زیاد باشد، اصلاً برنده اعلام نخواهد شد و ابطال می‌شود.

حجتی در خصوص ارزان‌ترین و گران‌ترین خودروهای فروش رفته در مزایده ۵۶۵ بیان کرد: قیمت ارزان‌ترین خودرو را اطلاعی ندارم اما گران ترین خودرو یک دستگاه بی‌ام‌و بود که به قیمت ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود.

وی خاطرنشان کرد: مرجع تشخیص اطلاعات خودرو، دفتر فنی و مهندسی پلیس راهور است و خودروهایی که به فروش رفته اند، با هماهنگی پلیس راهور، در محل نگهداری خودروها، همان جا فرایند پلاک‌گذاری و شماره‌گذاری آنها انجام خواهد شد.



کلمات کلیدی


captcha