موضوع سلامت، نیازمند همکاری همه جانبه کشورها بخصوص کشورهای منطقه و هم مرز است
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 13:24:18


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 70068 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۶/۱۷ ۱۴:۴۶                 بهزیستی و توانبخشی

معاون بین الملل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست کشورهای گروه 5 در حوزه سلامت:

موضوع سلامت، نیازمند همکاری همه جانبه کشورها بخصوص کشورهای منطقه و هم مرز است


معاون امور بین الملل دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست کشورهای گروه 5 (G5) در حوزه سلامت، گفت: موضوع سلامت و بهداشت و درمان، موضوع یکپارچه ای است که نیازمند همکاری همه جانبه کشورها بخصوص کشورهای منطقه و هم مرز است.


موضوع سلامت، نیازمند همکاری همه جانبه کشورها بخصوص کشورهای منطقه و هم مرز است

 به گزارش جامعه ایده آل ، این نشست بین المللی که با حضور نمایندگان کشورهای ایران، افعانستان، پاکستان و عراق  و سازمان بهداشت جهانی، در هتل استقلال تهران برگزار شده است، بر همکاری کشورهای منطقه به منظور حل مشکلات مشترک حوزه سلامت تاکید دارد.

 دکتر محمدعلی محسنی بندپی همچنین به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در سخنرانی خود در این نشست، ضمن تشکر از سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان برای برگزاری این رویداد، به تجربه پاندمی کووید 19 در جهان و کشور اشاره کرد و گفت: همانطور که شاهد بودیم، موفقیت در کنترل پاندمی، در گرو همکاری صمیمانه همه کشورها بویژه کشورهای همسایه بوده است.

 دکتر محسنی بندپی بر تلاش مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه هفتم توسعه با تمرکز بر موضوع ارتقای سلامت و پیشگیری و کنترل هزینه های سلامت تاکید نمود.

 وی همچنین تشکیل گروههای دوستی کشورهای ایران و عراق، ایران و پاکستان و ایران و افغانستان را فرصت مغتنمی برای همکاری های همه جانبه بویژه در بخش بهداشت و درمان دانست و  آمادگی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مربوطه جهت هرگونه همکاری برای رفع موانع و مشکلات حوزه سلامت در منطقه را اعلام کرد.

   *****

وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه نشست « گروه ۵ » حوزه سلامت: تضمین سلامت هر کشور در گرو بهداشت همسایگان است

   وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و رییس نشست نمایندگان ارشد کشورهای عضو گروه پنچ حوزه سلامت بر فعال سازی این گروه و افزایش و تداوم همکاری اعضای آن تاکید کرد.

 دکتر بهرام عین‌اللهی در مراسم افتتاحیه این نشست در هتل استقلال تهران، گفت: خوشبختانه تمام اعضای گروه پنچ بر اهمیت و ضرورت وجود این گروه واقف بوده و بر افزایش و تداوم فعالیت های آن که در مقاطعی دچار وقفه شده بود، تاکید دارند.

وی ضمن قدردانی از حضور  نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج  حوزه  سلامت و   همدردی با حادثه دیدگان سیل در پاکستان، افزود: برخی مشکلات سلامت مانند کرونا معضل جهانی است، ولی هر منطقه از جهان نیز مشکلات خاص خود را در حوزه سلامت دارد که باید با همکاری مشترک همسایگان به رفع آن‌ها پرداخت.

دکتر عین اللهی  با آرزوی این که گروه ۵ در قامت یکی از تشکل های مهم بین المللی در حوزه سلامت ظاهر شده و در سلامت منطقه نقش آفرینی کند، بیان کرد: در شرایط امروز جهان هر کشوری برای تضمین سلامت خود باید پیگیر سلامت کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه اش باشد و جز با این روش از سرایت بیماری‌ها به سایر کشورها نمی‌توان جلوگیری کرد.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تضمین سلامت هر کشور در گرو بهداشت همسایگان است و در گروه پنچ ما باید روی سلامت کشورهای یکدیگر حساس باشیم و برای هم و در جهت اهداف مشترک فعالیت کنیم.

 دکتر عین اللهی افزود: دولت‌ها و ملت‌ها پس از همه گیری کرونا اهمیت سلامت را بیش از گذشته درک کردند و دریافتند که یک بیماری تا چه اندازه می تواند تمام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی از سازمان بهداشت جهانی خواست از فرصتی که کرونا برای نشان دادن اهمیت سلامت به دولت‌ها و ملت‌ها به وجود آورده بهره برداری کند و افزود: قبل از کرونا کشورها تا این حد نسبت به سلامت حساس نبودند و اهمیت آن را نمی شناختند. بعد از این همه گیری همه فهمیدند که سلامت از مسائل زیرساختی است و پیشرفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع در گرو توجه به سلامت است.

 وزیر بهداشت تاکید کرد: همه دریافتند اختلال در سلامت تا چه حد در سایر بخش‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

 دکتر عین اللهی بیان داشت: کشورهای گروه پنچ دارای پیوندهای تاریخی، قومی، جغرافیایی و فرهنگی مشترک زیادی هستند که این تاریخ قرن های متمادی وجود داشته است و باید قدر این پشتوانه را بدانیم.

وی افزود: گروه ۵ باید راهبری سلامت جمعیت ۳۰۰ میلیونی منطقه را بر عهده داشته باشد.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان بر برگزاری جلسات مشترک و مرتب مرزی و فرامرزی بین کشورهای گروه پنچ تاکید کرد و گفت: در بحران هایی مانند سیل پاکستان باید به سرعت به کمک هم بشتابیم تا بلایا را کنترل کنیم.

 رییس نشست نمایندگان ارشد گروه پنچ در حوزه سلامت در ادامه بر ضرورت تاب آوری نظام های سلامت، پیشگیری و پاسخدهی به بیماری های واگیر  اشاره کرد و گفت: دیپلماسی سلامت مرز نمی شناسد و می توان با تکیه بر آن تحریم های ظالمانه مستکبران را که حتی در همه گیری کرونا ادامه داشت، خنثی کرد.

وی افزود: برخی  کشورها در حوزه سلامت مرزهای ظاهری و جغرافیایی را برداشته اند و گروه پنچ نیز می تواند در جهت تبادل علم ، دانشمند و دانشجو  حیطه فعالیت خود را  فراتر از مرزبندی های رسمی  وسعت ببخشد.

وزیر بهداشت گفت: باید بتوانیم در جهت شناخت نیازهای جدید با هم گفتگو کنیم تا برنامه های سلامت‌محور در اولویت برنامه های کشورهای منطقه قرار گیرد.

*****

 وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه نشست « گروه ۵ » حوزه سلامت:  الگوی جدید گروه ۵ برای ایجاد شبکه سلامت منطقه لازم است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ایجاد شبکه سلامت در منطقه تاکید کرد و گفت: منطقه، نیازمند الگویی جدید از شبکه سلامت است و گروه ۵ می تواند به ایجاد این شبکه کمک کند.  

 دکتر بهرام عین اللهی با بیان این مطلب در اختتامیه اجلاس نمایندگان ارشد گروه ۵ در حوزه بهداشت در تهران، افزود: هدف ما از برگزاری این نشست ارتقای سلامت منطقه است و  برای رسیدن به این هدف باید خدمات بهداشتی قوی تری به مردم منطقه ارائه شود.

   وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی  چند ماه پیش تقویت نظام شبکه بهداشت ایران را  از تکالیف دولت تعیین کردند که  ارتقا و تقویت شبکه سلامت در منطقه به تحقق این هدف کمک می کند. شبکه بهداشتی چهار کشور منطقه باید با هم ارتباط داشته باشند تا الگویی نو  از  ارتقای سلامت برای مدیریت بیماری ها در منطقه ایجاد شود.

وزیر بهداشت با بیان این که خدمت به مردم در آیین اسلام  عبادت محسوب می شود و   تامین سلامت  مردم از برترین این خدمت هاست، اظهار داشت: ما آن عده از  کادر شریف سلامت خود را که در راه مبارزه با کرونا جان باختند،  شهید سلامت می دانیم که نشان دهنده  جایگاه  و منزلت ایثار و مجاهدت  آن بزرگواران است.

 دکتر عین اللهی با بیان این که کار نظام مند برکات فراوانی دارد، گفت: گروه ۵ در جهت کار نظام مند و مشارکت همگانی کشورهای منطقه در سلامت تشکیل شده است و آنچه ما را به هم پیوند می دهد تاریخ، هویت و پشتوانه فرهنگی و تمدنی مشترک است.

 وزیر بهداشت : گروه ۵ عملیاتی بیندشید و اقدام کند

 وی ادامه داد: گروه ۵ در بحران های منطقه نباید صرفاً  ابراز همدردی کند،  بلکه باید  به صورت عملیاتی و میدانی و برای مهار بحران  وارد عمل شود که در این مسیر توجه به عوامل  اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) نقش مهمی دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کرونا نشان داد که سلامت  در کشورها نقش بنیادین دارد. بنابراین از دولت های منطقه انتظار می رود تا از نظام های سلامت حمایت حداکثری کرده  و در سیاست گذاری های کلان،  نقش سرنوشت ساز سلامت را در نظر بگیرند.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از کرونا اقدام به تشکیل ستاد ملی کرونا کرد که  نمایندگان تمام دستگاه های مرتبط با سلامت در این ستاد عضویت دارند. همچنین شورای عالی سلامت با ریاست رییس جمهور محترم در حوزه  تصمیمات کلان  سلامت فعال است و برنامه ریزی می کند.

 وی افزود: از شما نمایندگان کشورهای همسایه که برای جلسات کارشناسی وقت زیادی گذاشتید، تشکر می کنم  و از شما می خواهم که گزارش ، نتایج این نشست و بیانیه پایانی آن را به هیات دولت و مقامات عالی کشورهای خود اعلام کنید تا در تصمیم سازی سلامت در منطقه موثر واقع شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: دبیرخانه گروه ۵ در ایران فعال تر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد و به صورت تمام وقت پاسخگوی اعضا خواهد بود. به خصوص با وسایل ارتباط جمعی که امروزه وجود دارد،  انتظار داریم ارتباطات گروه قوی تر و سریع تر از گذشته  باشد.

 دکتر عین اللهی در پایان سخنانش دبیرخانه گروه ۵ در ایران را ملزم کرد برنامه و تقویم زمان بندی شده مشخصی را به اعضا برای ادامه فعالیت های گروه ۵ اعلام کند.

انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha