مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد)، به لحاظ پتانسیل علمی و اجرایی، قطب حوزه روانپزشکی در کشور محسوب می شود
تاریخ: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 19:50:35


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 69435 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۱۴:۰۹                 بهزیستی و توانبخشی

رئیس مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی اعلام کرد:

مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد)، به لحاظ پتانسیل علمی و اجرایی، قطب حوزه روانپزشکی در کشور محسوب می شود


رئیس مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی امروز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد: مرکز روانپزشکی رازی معروف به " امین آباد "، نمونه ای موفق از تحول و دگرگونی در ارائه خدمات درمانی و بلحاظ پتانسیل علمی و اجرایی، قطب حوزه روانپزشکی در کشور محسوب می شود.


مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد)، به لحاظ پتانسیل علمی و اجرایی، قطب حوزه روانپزشکی در کشور محسوب می شود

به گزارش جامعه ایده آل ؛دکتر امید رضائی افزود که مرکز تخصصی روانپزشکی "رازی" امروز و "امین آباد" سابق، حاصل فرایندی است که از 27 سال پیش، با تحویل آن به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز شد و حاصل آن، تحولی اساسی در شیوه درمان و نگهداری بیماران اعصاب و روان با آخرین روش های تخصصی و علمی بود که طی سال ها با تلاش همه اعضای کادر درمانی، آموزشی و پشتیبانی، به رشد و بالندگی امروز جهت گسترش خدمات و پاسخگویی به نیاز بیماران و مددجویان بیشتر و فعالیت های ارزشمند آموزشی و پژوهشی در حوزه "سلامت روان" رسیده است.

وی اظهار داشت: این مرکز آموزشی و درمانی با قدمت بیش از صد سال و تاریخچه ای ارزشمند، به عنوان بزرگترین و قديمي ترين بيمارستان روانپزشکی منطقه خاورمیانه، با ظرفیت 1375 تخت مصوب، هم اکنون دارای  ۱۱۰۰ تخت فعال بیمارستانی و حدود ۹۵۰ بیمار بستری در گروه های سنی کودک و نوجوان، و بزرگسال (زنان و مردان) است که نیمی از آنان را بیماران مزمن و ساکنین همیشگی بیمارستان رازی تشکیل می دهند.

رئیس بیمارستان روانپزشکی رازی، در بیان مهمترین اقدامات بیمارستان در راستای برنامه تحول، گفت: اصلاح و تکمیل فرایندها، یکی از مهمترین اقدامات است بطوری که مثلا فرایند پذیرش بیمار از بدو ورود به بیمارستان در اورژانس تا انتقال بیمار به بخش های بستری، تکمیل شده و مرحله به مرحله، از طریق پیامک به اطلاع خانواده بیمار می رسد و خانواده در جریان روند درمان بیمار خود قرار می گیرد تا زمانی که ترخیص بیمار نیز به خانواده اطلاع داده می شود.

وی به تفکیک دقیق تر بیماران بلحاظ شرایط جسمی و روانی هر یک از آنان و پذیرش بیمارانی که دستور بستری دارند، اما دارای مشکلات و علائم خفیف تری می باشند، اشاره کرد و افزود: تاسیس بخش هایی برای این بیماران، از جمله اقدامات جدید این مرکز است. بطوری که این بخش ها، محیطی مانند بیمارستان خصوصی دارند اما بیماران خدمات کاملا تخصصی را با هزینه دولتی و تحت پوشش بیمه ها دریافت می کنند، و فعالیت این بخش ها طی مدت کوتاهی که از فعالیت آنها می گذرد، سبب رضایتمندی بیشتر بیماران و خانواده های آنان شده است.

 دکتر رضائی، هزینه روزانه یک بیمار با پوشش بیمه‌ای را حدود ۵۰ هزار تومان ذکر کرد و  افزود: خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود، مطابق با مراکز خصوصی است، اما به مراتب با کیفیت تر از مراکز  خصوصی و با تعرفه دولتی و پوشش بیمه ها ارائه می شود.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که از آمار زنان و مردان بیمار پرسید، گفت: یک سوم بیماران بستری در این مرکز را خانم ها تشکیل می دهند و بطور کلی، بیشترین میزان مراجعات سرپایی در حوزه اعصاب و روان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، اما بیشترین موارد بستری، مربوط به آقایان است.

وی از نقش نیکوکاران و خیران سلامت حامی بیماران این مرکز روانپزشکی در رفع نیازهای بیماران گفت و افزود: علاوه بر بخش های تازه تاسیس برای بیماران با علائم خفیف بیماری، نیکوکاران طی ماه های اخیر، اقدام به بازسازی و مرمت چند ساختمان و بخش های بستری که از قدمت بالایی برخوردارند، کردند تا با استفاده از محیطی بهتر و شکیل تر، بتوان اثر بهتری بر روحیه بیماران گذاشت.

 دکتر رضائی، با اشاره به اینکه مرکز درمانی رازی، در کنار استفاده از آخرین روش های درمانی روز دنیا با جدیدترین داروهای اعصاب و روان، از انواع درمان های غیر دارویی نیز برای بیماران استفاده می کند، گفت: مشاوره های گروهی و استفاده از امکانات مهیا شده در خارج از بخش ها برای فعالیت های ورزشی و یا حرفه آموزی در کارگاه های توانبخشی، تا تفریح درمانی و اجرای برنامه های زیارتی و سیاحتی (سفرهای کوتاه به مناطق سرسبز اطراف تهران و مشهد مقدس) در خارج از مرکز که معمولا توسط نیکوکاران انجام می شود، از جمله درمان های غیردارویی مرکز روانپزشکی رازی است.

وی همچنین افزود: روزانه بین 20 تا 100 بیمار در کارگاه های مختلف توانبخشی مرکز همچون کارگاه های " موسیقی درمانی و تاتر درمانی " و صنایع دستی مانند " نقاشی، حصیربافی، جوراب بافی، پلاستیک زنی، شمع سازی و سفال گری " شرکت می کنند، ضمن آنکه طی دو سه هفته اخیر نیز "باغ درمانی" برای بیماران فعال شده و بیماران در این محیط، به گل کاری و سبزی کاری مشغول می شوند، و هر روز خودشان مسئولیت مراقبت از گل و گیاه کاشته خود را بعهده دارند.

 وی تاسیس باغات درمانی را نیز از جمله برنامه های مرکز ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به وسعت بیمارستان روانپزشکی و گستردگی آن، پتانسیل تاسیس باغات درمانی وجود دارد که طراحی و اجرای آن جهت ایجاد محیطی مفرح و پر نشاط برای بیماران اعصاب و روان آغاز شده است.
رئیس بیمارستان روانپزشکی رازی همچنین به آموزشی بودن بیمارستان اشاره کرد و افزود: با توجه به حجم زیاد مراجعه کنندگان و بیماران در مرکز روانپزشکی رازی، محیط آموزشی ویژه ای برای دانشجویانی که پیرامون رشته اعصاب و روان آموزش می بینند مانند دانشجویان رشته های روانشناسی، روان پرستاری، مددکاری اجتماعی، و کاردرمانی روانی، فراهم شده و وجود این فیلد آموزشی قوی، سبب شده که 19 دانشگاه کشور طرف قرارداد این مرکز باشند و روزانه دانشجویان آنها با اساتید خودشان به مرکز روانپزشکی رازی مراجعه کرده و از محیط آموزشی این مرکز بهره مند شوند.

وی تصریح کرد که به موازات امکانات آموزشی، امکان فعالیت پژوهشی نیز در این مرکز فراهم است، بطوری که هر بیمار، مجموعه ای از اطلاعات و داده های فراوان است که وقتی مورد استفاده و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد، می تواند به غنای گنجینه روانشناختی ملی و اندوخته دانش روانشناختی سرزمینمان کمک کند، چرا که مسایل روانی، بسیار وابسته به مسایل فرهنگی، نژادی و قومی است.

وی در عین حال، بیشترین علت بستری بیماران روانپزشکی در مرکز رازی را اختلالات خلقی ذکر کرد.

 دکتر رضائی در بخش دیگری از این نشست خبری، به برنامه های مرکز که تا پایان سالجاری اجرا خواهد شد، اشاره کرد و گفت:  ساختمانی با ظرفیت 300 تخت بستری در زمینی بمساحت شش هزار مترمربع و بنای حدود 10 هزار متر مربع در دو طبقه توسط میر جلال لطیفی از نیکوکاران حامی بیماران روانپزشکی رازی، در ضلع شرقی ورودی بیمارستان روانپزشکی رازی ساخته شده که بعنوان مرکز آموزشی و درمانی " ایثار " در اختیار بیمارستان قرار گرفته است و  برنامه این مرکز، علاوه بر ادامه فعالیت تخصصی و دانشگاهی، تحول و جهش دوباره ای در شیوه درمان های روانپزشکی، غیر روانپزشکی و توانبخشی بیماران و مراجعان است تا مرحله دیگری از رشد و شکوفایی در مركز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی تجربه شود.  

 وی افزود: برنامه مرکز روانپزشکی رازی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و نیاز ساکنان منطقه، تاسیس درمانگاه های دیگر رشته های پزشکی مانند قلب، داخلی، نورولوژی یا مغز و اعصاب، و یا تخصص های مربوط به کودک و نوجوان و ... در این بیمارستان است، تا بتواند به رفع نیازهای درمانی همه اهالی مناطق جنوب شهر تهران رسیدگی کند که برای اجرای این برنامه ، هماهنگی های لازم با وزارت بهداشت در جریان است تا این بیمارستان را متفاوت از دیگر مراکز درمانی دیده و تسهیلات لازم برای جذب متخصصان دیگر رشته های پزشکی برای مرکز رازی را در نظر بگیرد.

 دکتر رضائی، تاسیس مرکز " مداخله در بحران‌های روانی " که ناشی از خشونت، درگیری و ضرب و شتم خانوادگی است را یکی از برنامه‌های بیمارستان روانپزشکی رازی عنوان کرد و گفت: بنظر  می آید که محل  استقرار درمانگاه ها و  مرکز مداخله در بحران‌های روانی، در ساختمان ایثار باشد.

وی همچنین گفت: به دلیل قدمت ساختمان های بیمارستان رازی، پروژه ساخت بیمارستان جایگزین توسط وزارت بهداشت با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برنامه ریزی شده است، و بعد از چند سال که متوقف شده بود، مجددا عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و با توجه به مطالعات زیرساخت و نقشه کشی های انجام شده، امیدواریم که با حمایت دو وزارتخانه، عملیات اجرایی این پروژه هر چه زودتر آغاز شود.

رئیس مرکز روانپزشکی رازی، " توریسم درمانی " را به عنوان برنامه دیگری عنوان کرد و افزود: این مرکز با وجود محیطی گسترده که دارای توانمندی علمی، دانش و تجربه لازم جهت درمان های به روز انواع بیماری های اعصاب و روان، خدمات خوب و استاندارد در بخش های متفاوت است، می تواند در اجرای سیاست " توریسم درمانی " و جذب بیماران خارجی، بویژه از کشورهای همسایه موفق باشد.

بگفته دکتر رضائی، « راه‌اندازی دوره‌های فلوشیپ روانپزشکی و برنامه افزایش ظرفیت استفاده از فیلد آموزشی در مرکز و همچنین برنامه آموزش خانواده های بیماران » از جمله برنامه های آموزشی مرکز است و قصد داریم تا با اضافه کردن مرکز تحقیقات توانبخشی روان، به مجموعه مراکز تحقیقات سایکوز و سوء مصرف مواد مخدر ، امکانات لازم برای راه‌اندازی پژوهشکده سلامت روان در مرکز روانپزشکی رازی را فراهم کنیم .

 « عقد تفاهم‌نامه با آسایشگاه کهریزک جهت همکاری برای رفع نیازهای مددجویان دو مرکز، همکاری با بهزیستی استان جهت ترخیص بیماران مزمن و بدون هویت مرکز رازی و انتقال آنان به مراکز نگهداری بهزیستی ، اجرای برنامه پزشکی از راه دور و ارائه خدمات در منزل، ارتقای وضعیت نیروی انسانی بیمارستان در راستای استانداردهای کشوری و قانون بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت، و ده ها عملیات نگهداری و بازسازی امکانات زیرساختی و تاسیساتی مرکز » از دیگر برنامه های امسال مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی است که از سوی رئیس این مرکز بیان شد.


گفتنی است؛ خبرنگاران رسانه های همگانی پس از شرکت در این نشست خبری، در بازدید از کارگاه های توانبخشی و دو بخش کودک و نوجوان و جرجانی مرکز روانپزشکی رازی شرکت کرده و از امکانات درمان های غیر دارویی، محیط بخش های بستری و امکانات بیمارستانی این مرکز که از استانداردهای لازم برخوردار است، دیدن کردند.

این مرکز آموزشی و درمانی که تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند، طی سال های اخیر ضمن انجام وظیفه اصلی خود در نظام سلامت کشور و ارائه خدمات حوزه روان به بیماران، تلاش کرده تا هم جهت با دیگر مراکز درمانی دانشگاهی و در راستای ایفای نقش و رسالت اجتماعی خود مطابق با نیاز پزشکی و درمانی ساکنان مناطق جنوبی شهر تهران، نسبت به ارائه خدمات عمومی پزشکی و درمانی ( مانند درمان بیماری کرونا با تزریق داروی رمدسیویر و تلقیح واکسن کرونا ) اقدام کند.

خدمات فوریت های حوزه روان (اورژانس)، و انواع خدمات مشاوره و توانبخشی همچون روانشناسی، كاردرماني، فیزیوتراپی، مددكاري اجتماعی، و خدمات پاراكلينيكي راديولوژي، آزمايشگاه، نوار قلب و الكتروآنسفالوگرافي، و دندانپزشكي که از نیازهای اساسی بیماران روان است، دیگر خدمات مرکز روانپزشکی رازی را تشکیل می دهد که بصورت روزانه به مددجويان و بیماران بستری و مراجعان بصورت سرپایی ارائه می شود.

انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha