حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی نیازمند متولی مشخص در وزارت بهداشت هستند
تاریخ: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 23:18:07


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 69212 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ۲۳:۲۱                 بهزیستی و توانبخشی

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست با مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی گفت:

حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی نیازمند متولی مشخص در وزارت بهداشت هستند


رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بعد از ظهر روز یکشنبه در نشست هفتگی هیات رئیسه دانشگاه که با حضور مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی برگزار شد، گفت: حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی نیازمند متولی مشخص در وزارت بهداشت هستند.


حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی نیازمند متولی مشخص در وزارت بهداشت هستند

به گزارش جامعه ایده آل، دکتر حمیدرضا خانکه ضمن معرفی بخش های آموزشی، پژوهشی، درمانی و پروژه های در دست اجرا، و در حال اتمام دانشگاه، به چالش های حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی در کشور پرداخت.

وی، وجود تولیت مشخص برای حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی در وزارت بهداشت را از ضروریات خواند و در اهمیت آن برای اجرای برنامه های کلان و پاسخگویی به جمعیت عظیم نیازمندان به این حوزه ها، توضیح داد: هم اکنون حدود 30 میلیون نفر از جمعیت کشور، نیازمند خدمات توانبخشی است و بیش از 15میلیون نفر، افراد دارای معلولیت هستند و 25 درصد جمعیت کشور از وسایل کمک توانبخشی استفاده می کنند، ضمن آنکه سالمندان کشور نیز فعلا 10 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند که تا 20 سال آینده به 25 درصد می رسند. و این درحالی است که همه نیازمندان به خدمات توانبخشی در اقصی نقاط کشور، دسترسی به این خدمات ندارند.

دکتر خانکه افزود: تربیت نیروی متخصص برای ارائه خدمات حوزه توانبخشی، کافی نیست و عملا متخصصان این حوزه به دلیل شرایط مناسب تر در بخش خصوصی، بیشتر جذب بخش خصوصی می شوند و مراکز دولتی با کمبود نیروی انسانی برای ارائه این خدمات مواجه هستند. پیشنهاد می شود که در مناطق آمایشی و محروم کشور، تربیت نیروی متخصص حوزه توانبخشی داشته باشیم.

وی ، « اجباری شدن طرح خدمات توانبخشی برای فارغ التحصیلان این حوزه و دسترسی ساکنان مناطق محروم به این خدمات، پوشش بیمه ای کافی که پاسخگوی همه نیاز بیماران باشد » را از دیگر مسایل حوزه توانبخشی ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سهم توانبخشی از منابع مالی کشور را  تقریبا صفر خواند و افزود: کمبود تخت توانبخشی و سلامت روان در کل کشور نیز از دیگر مشکلات این حوزه است که پیشنهاد شده است، پنج درصد تخت های همه بیمارستان های عمومی کشور، به ارائه خدمات توانبخشی اختصاص یابد.

وی در این نشست با بیان تاریخچه 30 ساله دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، از مهمترین فعالیت های علمی و تولید شواهد علمی توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه که در پایگاه های معتبر اطلاع رسانی بین المللی نیز انعکاس داشته است، گفت.

 دکتر خانکه، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را دانشگاهی متفاوت با سه ماموریت مشخص در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی و روانی ذکر کرد و محور آموزش دانشگاه را بر تحصیلات تکمیلی استوار دانست.

 وی افزود: از حدود دو هزار دانشجوی این دانشگاه، هم اکنون بیش از 60 درصد آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات اشتغال دارند.

 رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، به منابع بسیار محدود و عدم درآمدزایی مراکز درمانی تابعه این دانشگاه اشاره کرد و تامین اعتبارات لازم برای تسریع در تکمیل و اتمام برخی از پروژه های عمرانی مربوط به مراکز درمانی با 70 تا 90 درصد پیشرفت را ضروری دانست.

وی افزود: افتتاح اولین دانشکده سلامت اجتماعی در این دانشگاه، مرکز جامع توانبخشی نشاط که براساس تفاهم نامه با بنیاد شهید آماده بهره برداری است و مرکز خیرساز ایثار در مرکز روانپزشکی رازی  از برنامه ها و پروژه های عمرانی آماده بهره برداری در هفته دولت هستند.

دکتر خانکه ، "  راه اندازی دانشکده های سلامت روان و علوم توانبخشی و همچنین، پژوهشکده های سیاستگذاری توانبخشی و سلامت روانی و اجتماعی، راه اندازی دانشکده توانبخشی و سلامت اجتماعی اردکان یزد و توسعه مرکز تحقیقات سالمندی اردکان که به همکاری دانشگاه ما نیاز دارد، احداث خوابگاه متاهلین برای دانشجویان و احداث بیمارستان اخوان " را از دیگر پروژه های در دست اجرا برشمرد.

 در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین افشاری مسئول نمایندگی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه طی سخنانی به مشخصات برجسته دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اشاره کرد و در عین حال، محدودیت در منابع را به عنوان مشکلی در مسیر اجرای برنامه ها ذکر کرد.

 وی افزود: ان شاالله به برکت این ماه عزیز و ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران با وفایشان، حمایت مسئولان وزارت بهداشت از برنامه های این دانشگاه بتواند به توسعه کمی و کیفی دانشگاه کمک کند.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه نیز در سخنانی مهمترین وجه امتیاز این دانشگاه در حوزه آموزش را اشتغال به تحصیل بیش از 60 درصد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی ذکر کرد، ضمن آنکه این دانشگاه را نمونه ای از همگرایی علوم و فعالیت های رشته های وزارت بهداشت در کنار رشته های مربوط به وزارت علوم بیان داشت.
وی، سیستم آموزشی و پژوهشی در دانشگاه های کشور را نیازمند تحول دانست و گفت که نقطه نظرهای خوبی در همین ارتباط به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارائه شده است و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند بخشی از این پیشنهادها را بصورت پایلوت اجرا کند و در صورت توفیق در این زمینه، دانشگاه های دیگر نیز اجرا کنند.

معاون آموزشی دانشگاه همچنین گفت که شش دبیر بورد تخصصی رشته های مختلف  در میان اعضای هیات علمی این دانشگاه هستند و برغم  پتانسیل بالای هیات های بورد تخصصی رشته های وزارت بهداشت، اما متاسفانه از همه ظرفیت هیات های بورد استفاده نمی شود و طی چند سال اخیر، از اختیارات این هیات ها نیز کم شده است.

 دکتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه در سخنانی با معرفی بیمارستان توانبخشی رفیده به عنوان اولین بیمارستان تخصصی توانبخشی دانشگاهی در کشور، گفت که با توجه به ثبت روزانه 300 سکته مغزی در کشور و مصدومان ناشی از تصادفات و حوادث ترافیکی که آمار بالایی را تشکیل می دهند و جمعیت نیازمندان به خدمات توانبخشی که با رشد جمعیت سالمندان، رو به افزایش است، توجه خاص به گسترش خدمات توانبخشی و تخت های بستری این حوزه ضروری بنظر می رسد.

 وی، اختصاص پنج درصد تخت های بیمارستان های عمومی در سطح کشور و انعقاد تفاهم نامه جدید وزارت بهداشت با بنیاد شهید برای استفاده از 30 مرکز ایثار جهت ارائه خدمات توانبخشی در سراسر کشور را راه های عملی برای گسترش خدمات توانبخشی در کشور ذکر کرد.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به عدم آگاهی کارشناسان اعتباربخشی وزارت بهداشت از چگونگی فعالیت مراکز پزشکی و توانبخشی، سپردن این مسئولیت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را پیشنهاد داد و افزود: وزارت بهداشت می تواند به مدت یک سال، اعتبارسنجی و ارائه مجوزهای اعتباربخشی مراکز توانبخشی منطقه یک تهران را به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بسپارد و نتایج این فعالیت را برای تداوم آن مورد بررسی قرار بدهد.

دکتر مسعود فلاحی خشکناب معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در سخنانی، از مهمترین فعالیت های این بخش گفت که همه در ارتباط با ماموریت های دانشگاه است، ضمن آنکه در همه تحقیقات، گروه های هدف و تاثیرات آن ها بر گروه هدف مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد فناوری دانشگاه که تنها مرکز فناوری در زمینه طراحی و تولید تجهیزات توانبخشی است، افزود: این مرکز روی انواع پروتزها و ارتزها و وسایل کمک توانبخشی کار کرده و جدیدا نیز در مباحث مربوط به رباتیک وارد شده است و اگر اعتبارات لازم برای تکمیل مرکز رشد دانشگاه و سه آزمایشگاه منحصربفرد آن تامین شود، مراحل تکمیل و بهره برداری از این مرکز رشد سرعت می گیرد.

 دکتر فلاحی همچنین، راه اندازی پژوهشکده های سیاستگذاری توانبخشی، سلامت روان و سلامت اجتماعی را از برنامه های معاونت تحقیقات دانشگاه ذکر کرد.

دکتر سعید خانجانی معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه نیز در سخنان کوتاهی با یادآوری این نکته که اکثر دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از مناطق محروم کشور هستند و وجود خوابگاه های مناسب از ضروریات این بخش می باشد، گفت: محدودیت در منابع دانشگاه ما نسبت به دانشگاه های دیگر، مشکلاتی در این بخش ایجاد کرده ، ضمن آنکه مانعی برای اجرای برنامه های این معاونت مانند راه اندازی خوابگاه متاهلین شده است.

 وی از مدیرکل حوزه وزارتی خواست که در زمینه بودجه های تغذیه و خوابگاه های دانشجویی، این دانشگاه را حمایت کنند، علاوه بر اینکه دولت می تواند زمین هایی در اطراف شهر برای خوابگاه های دانشجویی در نظر گرفته و خوابگاه بسازد.

 دکتر سیدعلی حسینی مشاور رئیس دانشگاه وعضو هیات رئیسه دانشگاه نیز به جایگاه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در تربیت نیروی متخصص و تاثیرگذاری خدمات تخصصی و استاندارد توانبخشی در سلامت روانی و اجتماعی جامعه اشاره کرد و افزود: خدمات دهی به یک فرد دارای معلولیت، مساوی با تامین سلامت روانی و اجتماعی همه اعضای خانواده این فرد و جلوگیری از وابستگی شخصی و تامین استقلال مادی و معنوی اوست.

 وی با توجه به وجود پتانسیل علمی و اجرایی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درحوزه توانبخشی، تاکید کرد که این دانشگاه می تواند وزارت بهداشت را در تدوین سیاست گذاری ها و اجرای برنامه ها در این حوزه، یاری کند.

انتهای پیام/

 



کلمات کلیدی


captcha