حمایت معاون توسعه وزارت بهداشت از برنامه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
تاریخ: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 04:13:56


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 67212 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۳/۰۴ ۲۰:۵۶                 بهزیستی و توانبخشی

حمایت معاون توسعه وزارت بهداشت از برنامه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی


معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در جمع هیات رئیسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: معاونت توسعه وزارت بهداشت، سنگر پشتیبانی از فعالیت های تخصصی دانشگاه هاست و دانشگاهی که به جوانی جمعیت و به کیفیت زندگی سالمندان کمک می کند، حتما مورد حمایت قرار می گیرد تا به اهداف و برنامه هایش برسد.


حمایت معاون توسعه وزارت بهداشت از برنامه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

به گزارش جامعه ایده آل ، دکتر بهروز رحیمی با همراهی مدیران زیرمجموعه معاونت توسعه وزارت بهداشت، در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی حضور یافت، و در نشستی با هیات رئیسه دانشگاه، در جریان برنامه ها و پروژه های عمرانی در دست اجرای دانشگاه قرار گرفت و حمایت وزارت بهداشت از آنها را اعلام کرد.

 دکتر رحیمی با توجه به مطالب بیان شده از سوی هیات رئیسه و جمع بندی رئیس دانشگاه که برنامه های « تکمیل و راه اندازی مرکز پزشکی و توانبخشی یافت آباد، تامین اسکرین لب برای آموزش دانشجویان، راه اندازی اورژانس زنان مرکز روانپزشکی رازی، افزایش آمبولانس برای مرکز رازی، راه اندازی حداقل یک اداره کل برای تولی گری حوزه توانبخشی در وزارت بهداشت، نوسازی تجهیزات توانبخشی مراکز درمانی، بهسازی خوابگاه های دانشجویی، جذب نیروی متخصص پرستار، تکمیل بیمارستان توانبخشی اخوان و تامین اعتبارات برای هزینه کرد در بعضی از بخش ها » را بیان داشت، حمایت وزارت بهداشت را اعلام کرد.

 معاون توسعه وزارت بهداشت در سخنانی، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر(سوم خرداد) و گرامی داشت یاد امام (ره) که درس پایداری، استقامت و سخت کوشی را به همه دادند و یاد شهدای گرانقدر دفاع مقدس که برای حراست از سرزمین، از جان خود گذشتند، به بخشی از مشکلات وزارت بهداشت در دوره جدید که وارث بدهی و تعهدات ارزی بعد از کروناست، اشاره کرد و از حجم بالای تکالیف نظام سلامت در برنامه ششم گفت.

 دکتر رحیمی افزود: در برنامه سوم توسعه کشور، سه تکلیف برای نظام سلامت مشخص شده بود، اما در برنامه ششم، 37 تکلیف، که در هیچ حوزه ای، این حجم از تکالیف دیده نشده است، و مطمئنا در برنامه هفتم، بیشتر هم خواهد شد.

وی همچنین به هجمه های خواسته یا ناخواسته به نظام سلامت در ابتدای کار دولت جدید، اشاره کرد و گفت: بخشی از توان نظام سلامت صرف رفع مشکلات و ابهامات ، و روشنگری می شود، اما در عین حال، وزارت بهداشت و تیم معاونت توسعه وزارت، سنگر پشتیبانی از سنگر و فعالیت های تخصصی دانشگاه هاست و دانشگاهی مانند دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که به جوانی جمعیت و کیفیت سالمندی کمک می کند، حتما مورد حمایت وزارت بهداشت است تا به اهدافش برسد.

 معاون وزیر بهداشت، تکمیل مرکز پزشکی و توانبخشی یافت آباد را در اولویت حمایت های وزارت بهداشت قرار داد، ضمن آنکه برای تامین و جذب نیرو برای مراکز درمانی دانشگاه، پیشنهاد کرد که از طریق معاونت درمان، جذب نیروی ضریب K پیگیری شود و با اعلام رشته های مورد نیاز و تعداد آنها از سوی دانشگاه، از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت نیز که در پیش است، اقدام کرد.

دکتر رحیمی، کمک به بهسازی خوابگاه های دانشجویی را از طریق صندوق رفاه دانشجویان امکانپذیر دانست و افزایش آمبولانس مرکز روانپزشکی رازی و راه اندازی اورژانس زنان این مرکز را در برنامه های حمایتی معاونت توسعه وزارت بهداشت قرار داد.

 وی درخواست اعتبارات تملکی دانشگاه را مورد توجه قرار داد و در عین حال افزود: وزارت بهداشت هم اکنون پنج هزار و 250 پروژه با 12 میلیون مترمربع در کل کشور در دست ساخت دارد، که برای اتمام آنها، اعتباری حدود  150 هزار میلیارد تومان نیاز است، 48 هزار و 500 تخت بیمارستانی و چهار هزار پروژه بهداشتی، نیازمند رسیدگی هستند که نشاندهنده حجم بالای مسایل و مشکلات وزارت بهداشت می باشد.

 پیش از سخنان معاون توسعه وزارت بهداشت، دکتر حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن تشکر از حضور دکتر رحیمی در این دانشگاه و کمک هایی که از گذشته و از طریق صندوق رفاه دانشجویی به تجهیز خوابگاه دانشجویی دانشگاه داشتند، ابراز امیدواری کرد که با کمک معاونت توسعه وزارت، مشکلات دانشگاه تا حد امکان مرتفع شود.

   دکتر خانکه با اشاره به فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، یاد شهدای گرانقدر و همچنین، مقاومت و ازخودگذشتگی اقشار مختلف مردم در دوران دفاع مقدس را که سبب سربلندی کشور و نظام جمهوری اسلامی شدند، گرامی داشت.

وی ضمن معرفی اعضای هیات رئیسه که در این نشست شرکت داشتند، معرفی کوتاهی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی داشت که 23 گروه آموزشی، 8 مرکز تحقیقات و دو بیمارستان تخصصی و منحصربفرد و دو کلینیک ویژه پزشکی و توانبخشی را تحت پوشش دارد.


رئیس دانشگاه از ویژگی های مراکز درمانی تابعه دانشگاه گفت که مرکز روانپزشکی رازی، قدیمی ترین و بزرگترین مرکز روانپزشکی در کشور و منطقه است که نیمی از بیماران آن را افراد بدون هویت تشکیل می دهند که حتی 30 یا 40 سال از عمر خود را در این مرکز می گذرانند و هزینه های سنگینی را برای دانشگاه دارند، بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده که با ظرفیت 80 تخت بستری پاسخگوی نیاز توانبخشی کل کشور می باشد، کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء که خدمات تخصصی توانبخشی دست و اتیسم ارائه می دهد و کلینیک نظام مافی که در حوزه های توانبخشی و پزشکی، به نیازمندان خدمت می کند.

 وی افزود: 65 درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشتغال دارند و رشته های خاص این دانشگاه، ترکیبی از رشته های وزارت بهداشت و وزارت علوم است که در کنار هم، به اجرای طرح های پژوهشی ملی بسیاری دست زده اند.

 وی، از میان پروژه های عمرانی در دست ساخت دانشگاه، از مرکز بزرگ پزشکی و توانبخشی یافت آباد برای خدمات دهی به ساکنان جنوب تهران و بیمارستان توانبخشی اخوان برای جبران کمبود تخت های توانبخشی در کشور گفت و بنا به خواست مقام عالی وزارت، تاسیس پژوهشکده و دانشکده سلامت اجتماعی را از جمله برنامه های سالجاری دانشگاه ذکر کرد که مقدمات آن در حال اجراست.

 دکتر خانکه همچنین، از وابستگی رشته های توانبخشی به تجهیزات گفت که نوسازی و خرید تجهیزات جدید برای آموزش و استفاده در مراکز درمانی، از دیگر برنامه های دانشگاه است که در صورت تامین اعتبارات لازم، محقق خواهد شد.

رئیس دانشگاه با توجه به وجود جمعیت 30 میلیون نفری نیازمند خدمات توانبخشی در کشور که 15 میلیون آن را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند، 10 درصد جمعیت سالمند کشور و سالانه 44 هزار معلول دائمی که اکثرا در سنین جوانی دچار حوادث ترافیکی شده اند، خدمات توانبخشی که می تواند این جمعیت عظیم را به استقلال شخصی و اجتماعی برساند، از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما متاسفانه این حوزه متولی خاصی در ساختار وزارت بهداشت ندارد و در حد یک دفتر در معاونت درمان نمی تواند پاسخگوی نیازهای این حوزه گسترده باشد.  

 در ادامه، دکتر حمیدرضا خرم خورشید معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به سابقه فعالیت این دانشگاه در پروژه های ملی مانند ایرانوم و فعالیت تخصصی بیمارستان توانبخشی رفیده که خدمات کاملا تخصصی و استاندارد را ارائه می دهد و الگوی بسیار ارزشمندی برای کل کشور محسوب می شود، نیاز حوزه توانبخشی به تولی گری حداقل یک اداره کل جهت این حوزه در وزارت بهداشت را مطرح کرد.

وی سیستم آموزشی کشور را سنتی دانست و افزود: با توجه به تحولات و تغییرات مورد نیاز در حوزه آموزش در دنیا و بخصوص در زمینه تحصیلات تکمیلی، و همچنین، وابستگی رشته های توانبخشی به وسایل و تجهیزات توانبخشی، امیدواریم در خصوص تامین اعتبارات تملکی برای نوسازی تجهیزات و به روز کردن آنها، حمایت وزارت بهداشت را داشته باشیم.

 در ادامه، دکتر موسوی عضو هیات علمی و عضو هیات رئیسه دانشگاه، تامین اعتبارات برای بازسازی ساختمان های قدیمی و ساخت ساختمان جدید آموزش در این دانشگاه را مطرح کرد.

 سپس، دکتر مسعود فلاحی معاون تحقیقات دانشگاه نیز ضمن معرفی مراکز تحقیقاتی دانشگاه و طرح های ملی پژوهشی که منشاء خیر و برکت در کشور شده، از برنامه های این معاونت که ریجستری بیماران اتیسم و بیماران سایکوز، از جمله آنها است  و تکمیل ساخت و ساز مرکز جدید رشد فناوری دانشگاه که نیاز به اعتبارات لازم دارد، گفت.

  همچنین، دکتر فریدون لایقی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه با اشاره به وجود 300 بیمار سکته مغزی در روز که تا آخر عمر نیاز به خدمات توانبخشی دارند و جمعیت افراد دارای معلولیت و مصدومان حوادث رانندگی کشور، گفت: 80 تخت توانبخشی در بیمارستان رفیده جوابگوی نیاز این جمعیت نیست و حداقل سه هزار تخت توانبخشی باید در کشور داشته باشیم و اگر این نیاز را بصورت استاندارد دیده شود، می بایست هشت هزار تخت توانبخشی داشته باشیم تا بتوانیم نیاز همه بیماران و نیازمندان به خدمات توانبخشی در کل کشور را مرتفع کنیم.

 وی ، تامین نیروی انسانی متخصص و نوسازی تجهیزات را از دیگر نیازهای بیمارستان توانبخشی رفیده ذکر کرد و افزود: توجه به حوزه توانبخشی، نوعی سرمایه گذاری است تا افراد نیازمند به خدمات پیش از اینکه مجبور به تحمل هزینه های سنگین جراحی شوند، با هزینه های معمول، به زندگی شخصی و اجتماعی بازگردند.
در ادامه، دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه دانشگاه طی سخنانی از ناکافی بودن درآمدهای اختصاصی دانشگاه برای برخی از هزینه های ابلاغی وزارت بهداشت گفت، ضمن آنکه پروژه عمرانی در دست ساخت مرکز پزشکی و توانبخشی یافت آباد با 97 درصد پیشرفت و پروژه مرکز رشد فناوری دانشگاه با 70 درصد پیشرفت کار را مطرح کرد که نیاز به اعتبارات کافی برای اتمام آنها دارند.

وی تامین اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه بیمارستان توانبخشی اخوان و بازسازی، نوسازی و ایمن سازی برخی از ساختمان های دانشگاه را از دیگر درخواست های دانشگاه از معاونت توسعه وزارت بهداشت ذکر کرد.

سپس، دکتر سعید خانجانی معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه نیز در سخنانی، بهسازی خوابگاه های دانشجویی، تامین هزینه های اقامت دانشجویان در خوابگاه ها با توجه به افزایش قیمت ها و راه اندازی خوابگاه متاهلین را از جمله نیازهای بخش دانشجویی دانشگاه ذکر کرد که رفع آنها با کمک و حمایت معاونت توسعه وزارت بهداشت امکانپذیر است.

همچنین، دکتر محسنی بندپی معاون اموربین الملل دانشگاه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به شرایط جمعیتی کشور و ماموریت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سه حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی اشاره کرد و با توجه به اهمیت خدمات توانبخشی در کیفیت زندگی مردم، " توانبخشی " را سطح سوم خدمات نظام سلامت ندانست و از نیازهای اولیه حوزه سلامت خواند که اگر احیاء شود، کمک به خود نظام سلامت شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که خدمات توانبخشی بموقع ارائه نشود، هزینه های درمان، بار سنگینی را به نظام سلامت کشور تحمیل می کند.

 گفتنی است؛ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی) همچون " فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، سالمندشناسی، روانپزشکی، روانشناسی، پرستاری توانبخشی، مددکاری اجتماعی، سلامت در حوادث و بلایا "، از طریق مراکز درمانی تابعه، نسبت به ارائه خدمات مربوط به این سه حیطه فعالیت دانشگاه اقدام می کند.



کلمات کلیدی


captcha