نیازی:پشتیبانی از تولید در حوزه تجهیزات پزشکی با شاخص‌های دانش‌بنیان و رتبه‌بندی فعالان انجام می‌شود / روحی:داخلی سازی و تأمین ۷۰ درصد نیاز تجهیزات پزشکی کشور توسط شرکت‌های داخلی/دارایی:ضرورت اصلاح سیاست های ارزی در تجهیزات پزشکی
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 15:17:45


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 67174 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۲۳:۴۳                 بهداشت ،درمان و سلامت

در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی «ایران هلث» مطرح شد؛

نیازی:پشتیبانی از تولید در حوزه تجهیزات پزشکی با شاخص‌های دانش‌بنیان و رتبه‌بندی فعالان انجام می‌شود / روحی:داخلی سازی و تأمین ۷۰ درصد نیاز تجهیزات پزشکی کشور توسط شرکت‌های داخلی/دارایی:ضرورت اصلاح سیاست های ارزی در تجهیزات پزشکی


جامعه ایده آل _معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت با اشاره به تغییر نوع نگاه به حوزه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و دندانپزشکی در ساختار جدید وزارت صمت، از تقویت پشتیبانی از تولید در حوزه تجهیزات پزشکی با شاخص‌های دانش‌بنیان و رتبه‌بندی فعالان خبر داد.


نیازی:پشتیبانی از تولید در حوزه تجهیزات پزشکی با شاخص‌های دانش‌بنیان و رتبه‌بندی فعالان انجام می‌شود / روحی:داخلی سازی و تأمین ۷۰ درصد نیاز تجهیزات پزشکی کشور توسط شرکت‌های داخلی/دارایی:ضرورت اصلاح سیاست های ارزی در تجهیزات پزشکی

به گزارش جامعه ایده آل ؛مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی «ایران هلث» (تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی)  برگزار شد.


 سیدمهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در این مراسم اظهارداشت: امر تولید نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد و نوع نگاه و ورود وزارت صمت در دوره جدید نسبت به گذشته برای حمایت از تولید متحول شده است.

وی بابیان این‌که مسائل حوزه تجهیزات پزشکی، دارویی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی را با جدیت حتی خارج از مجموعه وزارت صمت دنبال می‌کنیم، ادامه داد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به دنبال تغییر رویکرد و نگاه جدید به شاخص‌های دانش‌بنیان در این حوزه هستیم و برای رتبه‌بندی فعالان این حوزه نیز برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شده که بخشی از آنها اجرایی شده است.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را رشته فعالیت مهم صنعتی با ویژگی‌های خاص نوآوری، بازار، فناوری، ذینفعان و سیاست‌گذاری دانست و افزود: در ساختار جدید وزارت صمت نگاه ویژه به این رشته فعالیت داریم و یکی از ۲۲ دفتر رشته فعالیت‌ها را به دفتر تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی اختصاص داده‌ایم تا به این حوزه به‌صورت ویژه رسیدگی و پرداخته شود.

نیازی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری، بیان کرد: با هماهنگی انجمن‌ها و تشکل‌ها و با محوریت بخش خصوصی، مسائل رشته فعالیت مهم تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی جمع‌بندی شده و برنامه آن نیز به‌صورت ویژه طراحی و تدوین خواهد شد تا نقشه راه توسعه این صنعت مهم تهیه و مبنای کار قرار گیرد.

وی همچنین به هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این حوزه اشاره کرد و گفت: با هم‌افزایی و تعامل بین دستگاهی، مسائل این حوزه را سریع‌تر و با جدیت بیشتری جلو می‌بریم.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت همچنین در ادامه با اشاره به تجربه تولید تجهیزات پزشکی در دوران شیوع کرونا، یادآور شد: این موضوع نشان داد که حتی در شرایط تحریم، فعالان اقتصادی می‌توانند نیاز کشور را فراهم کنند و می‌توانیم بحران‌ها را با فعال‌سازی ظرفیت‌ها، پشت سر بگذاریم و این همان موضوعی است که مقام معظم رهبری در قالب حمایت از تولید همواره بر آن تاکید دارند

معاون وزیر صمت همچنین در ادامه این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به تهیه و تدوین برنامه ویژه برای سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین از انتشار آن در این هفته خبر داد و افزود: در این برنامه صنعت تجهیزات پزشکی به‌عنوان یکی از رشته فعالیت‌های پیشران دانش‌بنیان انتخاب و معرفی‌شده است و جزئیات این برنامه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی افزود: در تعامل با دستگاه‌های مرتبط مانند معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سعی داریم به جهش مناسبی در تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و محصولات مرتبط برسیم.

نیازی با اشاره به نام‌گذاری امسال، ادامه داد: رشته فعالیت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به‌عنوان یک رشته فعالیت کلیدی در حوزه صنایع دانش‌بنیان معرفی و انتخاب‌شده و برنامه‌های جدی برای آن تعریف‌شده است.

وی نمایشگاه ایران هلث را فرصت بسیار مناسبی برای ارزیابی شرکت‌های داخلی دانست و ادامه داد: وزارت صمت با ارزیابی توانمندی و ظرفیت شرکت‌های حاضر در نمایشگاه می‌توانند برنامه‌های تدوین‌شده را با هماهنگی بخش خصوصی بهتر و بیشتر جلو ببرند.

معاون وزیر صمت به رونمایی از محصولات جدید در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: رونمایی محصولات نشان داد این صنعت ظرفیت بسیار بالایی در تعمیق و توسعه ساخت داخل دارد و ما به‌عنوان وزارت صمت به‌طور یقین موضوع تعمیق ساخت داخل و کاهش ارزبری این صنایع را دنبال می‌کنیم و مونتاژکاری در برخی محصولات صنعت تجهیزات پزشکی را به سمت تعمیق ساخت داخل می‌بریم.

نیازی با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان در کشور نیز گفت: ظرفیت‌ها و مشوق‌های خوبی در این قانون برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است؛ همچنین ظرفیت‌های کشور برای تولید دانش‌بنیان امسال بیش‌ازپیش مجهز می‌شود تا بتوانیم گام‌های محکمی در این زمینه برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بهبود محیط کسب‌وکار را از اولویت‌های وزارت صمت دانست و اضافه کرد: بر اساس قوانینی که از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، تسهیل فرآیندهای مجوز دهی و ارائه خدمات به ذینفعان و فعالان اقتصادی به‌صورت جدی آغاز و بسیاری از فرآیندهای زمان‌بر نیز کوتاه یادحذف شده و یا درحال اصلاح است، برای مثال در حوزه تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی، بسیاری از موانع با تأکیدات وزیر صمت و برخی نیز بر اساس مصوباتی که از ستاد اقتصادی دولت گرفتیم، حل‌وفصل شده است.

معاون وزیر صمت همچنین در خصوص حذف سابقه واردات نیز بیان کرد: موضوع سابقه واردات همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است، اما با پیگیری‌های انجام‌شده در سال گذشته، مصوبه‌ای از ستاد اقتصادی دولت گرفتیم تا با استفاده از ابزار رتبه‌بندی و اعتبارسنجی واردکنندگان، سقف و سابقه واردات را با رتبه بندی جایگزین کنیم و دیگر نیاز به سابقه برای واردات نباشد.

نیازی در پایان سخنان خود گفت: البته تولیدکنندگان برای واردات، در حوزه هایی مستثنی هستند و فرآیندها برای آن‌ها ساده‌تر دیده‌شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی نیز در این  مراسم  از داخلی سازی و تأمین ۷۰ درصدی نیاز کشور در حوزه تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های داخلی خبر داد.

مجید روحی گفت: هاب تولید تجهیزات پزشکی در خاورمیانه هستیم و بیش از هزار شرکت تولیدکننده در این حوزه در کشورمان فعال است.

وی با اعلام این‌که بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: شرکت‌های تولیدکننده داخلی بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور را در حوزه‌های تجهیزات پزشکی تأمین می‌کنند و در برخی حوزه‌ها این عدد ۱۰۰ درصد است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی با تأکید بر این که بر اساس خوداتکایی در تولید جلو می‌رویم، تصریح کرد: اولویت‌ها در این حوزه مشخص‌شده است و تأکیدات مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان کشوری تسریع در امر تولید به‌خصوص حوزه دانش‌بنیان است.

روحی تولید تجهیزات پزشکی در دوران کرونا را تجربه‌ای موفق دانست و ادامه داد: در این تجربه بخش خصوصی و دولتی در کنار هم قرار گرفتند و می‌توان برای عبور از بحران‌های احتمالی آتی از این تجربه استفاده کرد.

بهرام دارایی  رییس سازمان غذا دارو نیز در این مراسم با تبریک سالروز تاریخی آزادسازی خرمشهر گفت: همانگونه که با دست خالی در مقابل دشمن ایستادیم، الان نیز با امکانات کم می‌توانیم در مسیر  پیشرفت قرار بگیریم.

وی با بیان این که حوزه آزمایشگاه، تجهیزات و ملزومات را توسعه می دهیم تا به صورت قابل قبولی همگام با صنعت رشد کند، افزود: امیدواریم که هیچگاه در حوزه تجهیزات پزشکی به سمت مسیر خودروسازها تحت عنوان قطعات و واردات نرویم چرا که کار خطرناکی است.

وی گفت: سیاست های ارزی همانگونه که در مورد کالاهای اساسی در حالت تصحیح شدن است در مورد حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی نیز اصلاح خواهد شد.

رییس سازمان غذا دارو ادامه داد: تا اطمینان پیدا نکنیم که حوزه های مختلفی مثل بانک مرکزی، برنامه و بودجه و بیمه‌ها پای کار هستند این روال ادامه خواهد یافت و مطمئناً پس از آنکه همه پای کار آمدند، دوران خوبی شکل خواهد گرفت.

دارایی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی اقداماتی که انجام شده به خوبی دیده نشد مگر اینکه به واسطه کرونا مورد توجه قرار گرفت. برای ما بد بود که برای تخت‌های icu چشممان به واردات و رقابت بر سر آن باشد. در زمان کرونا خیلی چیزها ثابت و معلوم شد که سیستم ما واقعاً کار کرده و گزاف هم نبوده است.

وی اضافه کرد: توجه به دانش بنیان‌ها بسیار خوب است اما دانش بنیان غیر اصیل نیز بسیار خطرناک است و  باید مراقب آسیب‌های آن باشیم و نگذاریم این کلمه ای که می تواند ما را نجات دهد به ضد خود تبدیل شود مانند تولیدی که به مونتاژ و واردات منتهی می شود.

بهرام دارایی  با بیان اینکه تولید تقلبی و مونتاژ را بسیار مخرب می دانیم و امیدواریم به زودی از کشور رخت ببندد، گفت: متاسفانه به تجهیزات پزشکی آنچنان که باید بها داده نشده است و باید مونتاژ را از تولید اصیل جدا کرد.

دارایی ادامه داد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد و پنجره واحدی را برای حمایت از تمام صنایعی که مرتبط با کالاهای سلامت محور است، ایجاد کردیم و ضربتی انجام شد. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با رویکرد صادرات در سازمان غذا و دارو تشکیل شد.

وی گفت: در حال حاضر بازار تولید داخل که تضمینی است به ما کمک نمی کند اما وقتی که صادرات داشته باشیم، اینجا عیار و تکلیف مونتاژکارها و آنهایی که تولید خوبی ندارند، مشخص می‌شود و برای ما نیز معیار خوبی است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما اسفند سال ۹۸ از تولید داروهایی برای کرونا مطرح می‌شد، عقب نمانده و جزو پیشروان این صنعت بودیم. ظرفیت بزرگی است که نشان می‌دهد به اندازه کافی در حوزه ساخت اراده داریم البته بد سلیقگی‌هایی در حوزه گمرک و بانک ها داریم اما مراکز علمی و صندوق نوآوری شکوفایی هم داریم که به داد فعالان این صنعت برسد.

بنابراین گزارش؛ ایران هلث بزرگ‌ترین و معتبرترین نمایشگاه صنعت سلامت است که پس از دو سال وقفه با رویکرد توانمندسازی صنعت درمان پس از دوران کرونا میزبان بیش از ۲۵ هزار بازدیدکننده از گروه‌ها و اجزای مختلف اکوسیستم سلامت خواهد بود.

این نمایشگاه از سوم تا ششم خرداد ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پذیرای علاقه‌مندان و فعالان صنایع و تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی است.



کلمات کلیدی


captcha