قالیباف: خصوصی‌سازی بدون رانت به اهل آن واگذار شود
تاریخ: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 19:04:52


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 67169 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۰۸:۰۶                 مجلس و دولت

مراسم نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی

قالیباف: خصوصی‌سازی بدون رانت به اهل آن واگذار شود


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد دولتی و متمرکز بر زمین نشسته و مانند یک زخم کهنه طی چندین دهه گذشته شده بر کشور سایه سنگین انداخته است، گفت: اگر خصوصی‌سازی بدون رانت و با تخصیص درست به اهل آن واگذار شود، بسیاری از مشکلات در اقتصاد حل خواهد شد.


قالیباف: خصوصی‌سازی بدون رانت به اهل آن واگذار شود

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از خانه ملت، آقای محمدباقر قالیباف در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، ضمن تأکید بر تحول خواهی در اقتصاد کشور اظهار داشت: امروز موضوع خصوصی‌سازی مهمترین پاشنه آشیل اقتصاد کشور است.
اقتصاد دولتی، متمرکز، غیربارور و به زمین نشسته است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد دولتی تبدیل به یک زخم کهنه طی چندین دهه گذشته شده تأکید کرد: اقتصاد دولتی، متمرکز، غیربارور و به زمین نشسته است.
وی در ادامه بیان کرد: اگر خصوصی سازی بدون رانت و با تخصیص درست به اهل آن واگذار شود، بسیاری از مشکلات در اقتصاد حل خواهد شد، یعنی باید امروز هدفگذاری کرده و اگر خطا‌هایی هم در گذشته بوده، دیگر تکرار نشود.
رئیس مجلس با بیان چالش‌های جدی در حوزه خصوصی‌سازی گفت: گاهی آن‌قدر دغدغه فروش و اینکه مسئولیت یک مجموعه را از دوش دولت برداشته شود، وجود دارد که تنها می‌خواهیم بنگاهی را واگذار کرده تا از آن رها شویم، که این یک خطای بزرگ است و باید نسبت به حفظ و ارتقای مجموعه‌ای که می‌خواهد واگذار شود، توجه ویژه داشت.

 

اقتصاد ما مردمی نشده است


قالیباف تاکید کرد: در بحث خصوصی سازی که باید منجر به مردمی سازی و اقتصاد مردمی می‌شد، تاکنون غفلت شده و اقتصاد ما مردمی نشده است.
وی تأکید کرد: براساس تجربه ۴ دهه مدیریت معتقدم هر مجموعه‌ای باید دارای ۴ ویژگی اصلی از جمله شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و ایمان به نصرت الهی باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شفاف سازی یک اصل است و هر کجا اتاق تاریک باشد، آن مجموعه موفق نبوده و دیر یا زود از پا درخواهد آمد. همچنین هوشمندسازی حکمرانی نیز اگر نباشد، دیگر حکمرانی اتفاق نخواهد افتاد.

پایه هر خصوصی سازی باید مردم باشد
وی تصریح کرد: پایه هر خصوصی سازی باید مردم باشد، در دوران دفاع مقدس با آن همه سختی توانستیم به دلیل حضور مردم در حوزه صنعت، تاکتیک و استراتژی، پیروز و موفق شویم و این باعث افتخار ما است.
قالیباف با اشاره به گذشت حداقل ۱۶ سال از ابلاغ قانون اصل ۴۴ و خصوصی سازی گفت: ما طی این سال‌ها نتوانستیم نمره قابل قبولی در بحث خصوصی سازی به دست بیاوریم. ما یک چالش بزرگ به اسم تحریم در کشور داریم که برای رفع آن باید به دو اولویت رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها توجه ویژه داشته باشیم.
رئیس قوه مقننه کشورمان تأکید کرد: رفع تحریم‌ها یک فعالیت سیاسی است که باید در میدان حوزه بین‌الملل و گفتگو انجام شود و طبیعتاً در میز مذاکره نیز باید با قدرت وارد شد، در غیر این صورت نمی‌توانیم حرف بزنیم.
وی ضمن اشاره به نکات افتخارآمیز در کشور بیان کرد: امروز در کشور از نعمت بزرگ استقلال، عزت و هویت برخورداریم که به دلیل وجود مشکلات نسبت به آن کمتر توجه داشته ایم. اگر در جامعه حکومت، دولت و کشوری استقلال و آزادی تأمین شود، دیگر سایرین نمی‌توانند برای آن تصمیم بگیرند. گذشته و تاریخ کشور ما پر از فراز و فرود‌های روشن و تاریک است، در تاریخ کشورمان، زمان‌هایی بوده که سفیر یک دولت خارجی برای تمام مسائل کشورمان تصمیم‌گیری می‌کرده است.
قالیباف با بیان اینکه بیش از ۴ دهه است هژمونی‌های منطقه‌ای و جهانی به دنبال این هستند که ما در راستای منافع آن‌ها حرکت کنیم، اما موفق نشدند و این مردم و انقلاب با همه سختی‌ها با افتخار، موفقیت و پیروزی در مقابل دشمنان ایستادگی کردند تأکید کرد: همیشه در این کوه سختی که به بالا حرکت می‌کنیم، باید نگاهمان به عظمت قله آن باشد.
وی تصریح کرد: اگر در زندگی اجتماعی کسی بر هویت و استقلال ما پا بگذارد، در مقابل آن خواهیم ایستاد و این بیانگر عظمت، بزرگی و افتخار کشور ماست، ولی متأسفانه این موضوع در لابلای مشکلات جاری کشور، ندیده و پنهان شده است. اگر ما به عنوان یک مسلمان ایرانی با داشتن فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی حاضریم جان و مال خود را بدهیم تا کسی هرکز پا روی عزت ما نگذارد، این موجب افتخار است و این مهم به برکت مردم، شهدا و ایثارگران به دست آمده است.

هر موفقیتی در کشور به برکت حضور مردم در میدان است
قالیباف با تاکید بر اینکه این افتخار و موفقیت بر دو پایه تکیه به مردم و ایمان داشتن به سنت‌های الهی به دست آمده است، افزود: هر موفقیتی در کشور به برکت حضور مردم در میدان و ایمان داشتن به سنت‌های الهی و لطف خداوند است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور بیان کرد: اگر به حوزه‌های دیگر از جمله اقتصاد که به چالش اصلی امروز ما تبدیل شده، توجه نکنیم، اثر خود را بر روی موفقیت، استقلال و عزت ما خواهد گذاشت، بنابراین باید موضوع خصوصی‌سازی و مردمی سازی را در کشور به صورت جدی پیگیری کنیم.


خنثی‌سازی تحریم‌ها بدون خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد موفق نمی‌شود
وی در ادامه با بیان اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها بدون خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد موفق نمی‌شود، گفت: شاهراه و تنها راه مبارزه برای رفع تحریم‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌هاست و برای حفظ استقلال و عزت کشور باید موانع را از مقابل راهِ مردمی سازیِ اقتصاد برداریم.
قالیباف با اشاره به بیانات روشن و صریح امام (ره) درخصوص مردمی سازی اقتصاد اظهار کرد: شاه‌بیت این موضوع به حضرت امام (ره) متعلق است که فرمودند اقتصاد دولتی نباشد، اقتصاد مردمی باشد. امام راحل از سال ۱۳۵۸ تأکیدشان بر دولتی نبودن اقتصاد و مردمی بودن آن بوده است، ایشان در دیدار با صنعتکاران اصفهان در قم در سال ۵۸ بر روی این موضوع تاکید داشتند و گرفتاری عمیق امروز ما را در آن زمان می‌دیدند. در دهه شصت نیز امام خمینی (ره) فرمودند کاری که مردم در حوزه‌های اقتصاد می‌توانند انجام دهند، دولت در آن‌ها ورود و دخالت نکند.
وی با بیان اینکه برخلاف گفته‌ها، متأسفانه در عمل به خصوصی‌سازی باور نداریم گفت: یک حکومت و دولت زمانی قوی می‌شود که یکایک مردم آن قوی باشند و قوی بودن یک حکمرانی به قوی بودن مردم آن باز می‌گردد و از سوی دیگر قوی شدن دولت‌ها، موجب تضعیف مردم خواهد شد. این مسائل را قبول داریم و به زبان می‌آوریم، اما حاضر به پرداخت هزینه آن نیستیم.
رئیس قوه مقننه افزود: دولت در هرکاری که مردم می‌توانند انجام دهند، نباید دخالت کند، اما امروز شاهدیم که دولت در هرکاری دخالت و گمان می‌کند که مرد میدان است، در صورتی که مقام معظم رهبری بار‌ها بر خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تأکید داشته‌اند.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و رشد حالت فرار دارد و باید تثبیت شود تأکید کرد: سرمایه‌گذاری و ایجاد یک بنگاه و معرفی آن در دنیا و سودآور کردن آن به‌عنوان مایه عزت و افتخار کشور کار سختی است و باید ثبات و امنیت در قانونگذاری و تصمیم‌گیری برای ایجاد چنین بنگاهی به وجود بیاید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث خصوصی‌سازی باید تقدم کارآیی و ارتقای بنگاه‌ها ایجاد شود و با تمام وجود به موضوع خصوصی‌سازی اعتقاد داشته باشیم و برای آن هزینه دهیم. برخی واقعیت‌ها در کشور وجود دارد که مانع حرکت در این مسیر می‌شود.
وی با بیان مصادیقی از خصوصی سازی تصریح کرد: زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بودم، برای سرکشی و بازدید به اداره صدور گذرنامه رفتم و شاهد گلایه و ناراحتی مردم بودم، پس از آن تصمیم گرفتم تا صدور گذرنامه را به بخش خصوصی واگذار کنم و برای انجام این کار موانع بسیاری را از سر راه برداشتم تا این کار انجام شود و اکنون شاهدیم خصوصی‌سازی این حوزه، موجب افزایش امنیت و راحتی مردم شده است.
قالیباف با بیان اینکه اکنون در مجلس و در مجموعه قانونگذاری تلاش می‌کنیم تا بخش‌های دولتی، تولید خدمت را ممنوع کنند افزود: زمانی که شهردار تهران بودم، قیمت حمل و نقل برای هر مسافر براساس مسافت طی شده ۱۲۰۰ تومان بود، اما بخش خصوصی به ما اعلام کرد که می‌تواند در ازای ۲۵۰ تومان بابت هر مسافر تمامی اقدامات از جمله تعمیرات، تأمین راننده، بیمه و تولید اتوبوس را انجام دهد و اینگونه با کاهش ۵ برابری هزینه‌ها از طریق بخش خصوصی مشکل را حل کردیم.
رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه تأکید کرد: متأسفانه گاهی در بخش‌های دولتی شجاعت را از مدیران می‌گیرند و در بخش خصوصی بدون توانایی تشخیص، مجموعه‌ای را اداره می‌کنند.
وی با هشدار نسبت به سیاسی شدن مدیریت اقتصاد در کشور گفت: اگر سیاست‌زدگی بر اقتصاد ما حاکم شود، تبعات آن قابل بیان نخواهد بود.
رئیس قوه مقننه به موضوع چالش‌های بنگاه‌داری و رعایت نشدن اصل ۴۴ در واگذاری‌ها نیز ورود کرد و گفت: در بحث عرضه بنگاه‌های دولتی به معنای عام در تمامی دوره‌ها اشکالاتی داشته‌ایم، به این معنا که به دنبال فروش گرانتر بوده و درآمد حاصله از واگذاری بنگاه‌ها بابت حقوق و هزینه‌های جاری صرف شده است.

اولویت ما در حوزه تقاضا باید ارتقای بهره‌وری در کشور باشد
قالیباف با بیان اینکه در حوزه تقاضا، اولویت ما باید ارتقای بهره‌وری در کشور باشد گفت: بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال از اجرای اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی، چند ده میلیارد دلار سرمایه داخلی از کشور خارج شده است و این موضوع، جذب سرمایه گذاری خارجی را دچار مشکل کرده، یعنی باید ابتدا بتوانیم سرمایه داخلی را در کشور حفظ کرده و بعد از آن به دنبال جذب سرمایه خارجی باشیم.
وی افزود: امروز عرضه کننده (دولت) و تقاضاکننده (بخش خصوصی) هر دو دچار اشکال هستند و باید بر روی روش‌ها و نحوه حل و فصل موضوعات با یکدیگر گفتگو کنند.


یکی از پایه‌های ثروت آفرینی در کشور دانش و فناوری است


قالیباف با بیان اینکه یک پایه ثروت آفرینی در کشور دانش و فناوری است، گفت: در حوزه صنعت ما بیشتر تکنولوژی‌ها مربوط به دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ است و تنها شاهد برخی تکنولوژی‌های روز در حوزه ماشین‌سازی و دانش بنیان هستیم که آن هم در آغاز راه است، بنابراین در حوزه فناوری بسیار عقب هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی، یکی از اشکالات در بحث خصوصی سازی را عدم ثبات در قانونگذاری در کشور دانست و بیان کرد: در بسیاری مواقع در تدوین و تصویب قانون بودجه سنواتی به قوانین بالادستی تعرض شده و نقض می‌شود که این یک اشکال اساسی در کشور به وجود می‌آورد.
وی در پایان خطاب به فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی تأکید کرد: دل شکسته نشوید، عزت دست خداست. قوی باشید و محکم باشید که کشور به شما نیاز دارد. با جان، آبرو و مال خود به مردمی که لایق خدمت هستند، خدمت کنید و به هیچ حاشیه‌ای نروید. ما نیز در مجلس با تمام سختی‌ها و مباحث در میدان هستیم تا موانع را برداشته و در بحث خصوصی‌سازی به پیش برویم.



کلمات کلیدی


captcha