برگزاری صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین /نگرانی موسسات فعال وی‌او‌دی از خشکاندن ریشه تولید در این عرصه
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 20:23:22


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 66686 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۲۰:۲۸                 سینما

برگزاری صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین /نگرانی موسسات فعال وی‌او‌دی از خشکاندن ریشه تولید در این عرصه


جامعه ایده آل _لزوم ایجاد اتحاد بیشتر در میان فعالان عرصه وی‌او‌دی و برطرف کردن دست‌اندازهایی که ساترا و نهاد تنظیم‌گر بر سر راه فعالیت وی‌و‌دی‌ها قرار داده از موضوعاتی بود که در همایش صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین مطرح شد.


برگزاری صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین /نگرانی موسسات فعال وی‌او‌دی از خشکاندن ریشه تولید در این عرصه

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین، نخستین همایش صنفی انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین برگزار شد. در این مراسم افطاری، علاوه بر اعضای صنف، هیئت مدیره و همچنین دبیر انجمن، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، قاسم خداوردی‌لو از مدیران مرکز ملی فضای مجازی و مهدی کوهیان حقوق‌دان سینمایی حضور داشتند.

مراسم با پخش اذان و افطار آغاز شد و در ادامه محمدمهدی عسگرپور، دبیر انجمن به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون قرار گرفت تا ضمن خیرمقدم به مهمانان، توضیحاتی را درباره امور پیگیری شده در انجمن ارائه کند. او در ابتدای سخنان خود گفت: «از دو سه ماه قبل درصدد بودیم جلسه‌ای با حضور تمام اعضا داشته باشیم؛ به هر حال از زمانی که انجمن فعالیت خود را شروع کرده تا به امروز چنین جلسه‌ای برگزار نشده بود و دیدارها به جلساتی پراکنده محدود می‌شد. خود انجمن هم در مدت چهار پنج ماه اخیر در یک آدرس مشخص مستقر شده است و حالا فرصتی است تا در مورد موضوعات مشترکمان صحبت کنیم. در ماه‌های گذشته تقریبا با تمامی موسسات فعال جلسه داشتیم، نقطه‌نظرات را جمع‌آوری و دسته‌بندی کردیم و سرفصل‌های مشترک را معین کردیم تا در سال جدید روی این مسائل متمرکز شویم.»

او فصل مشترک دغدغه‌های موسسات عضو را چنین برشمرد: «مهمترین موضوع در این مجموعه، تنظیم‌گیری و مقررات بود. این موضوع تقریبا مساله تمام موسساتی بود که با آنان جلسه داشتیم و برای ما هم قابل فهم بود. پدیده‌ای وی‌او‌دی که اصلا دلیل تشکیل این انجمن هم بوده، به نسبت پدیده‌ای نوظهور است و به همین اعتبار در حوزه تنظیم‌گیری مقررات سردرگمی وجود دارد. نقشی که ساترا هم در این میان برعهده گرفته در ایجاد سردرگمی بیشتر، پررنگ بوده است.»

عسگرپور با اشاره به اینکه در این مدت با پیگیری‌های صورت گرفته انجمن شناسه ملی دریافت کرده است، یادآور شد: «ما راهی غیر از پیگیری مسائلی که محدوده فعالیت‌های وی‌او‌دی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، جز از طریق انجمن‌های صنفی نداریم. وضعیتی که پیش روی ماست در حوزه‌های مختلف وضعیت نگران‌کننده‌ای است. سابقه هم نشان داده، در چنین مواردی رفتارهای فردی عمدتا به نتیجه مناسب نمی‌رسد، شاید در کوتاه مدت به نفع برخی از اعضا باشد، اما در درازمدت تجربه ثابت کرده که به ضرر همین اعضا می‌شود. در این چند ماه دوستان هیئت مدیره و سه پلتفرم نمایشی مهم خیلی به انجمن کمک کردند تا فعالیت‌های خود را پیگیری کند. این باید تبدیل به همیاری جمعی‌تر شود.»

مدیرعامل نماوا: برخی مسئولان می‌خواهند بساط تولید و پخش محتوای داخلی خصوصی  برچیده شود

محمدحسن شانه‌ساززاده مدیرعامل پلتفرم نماوا، در ابتدای سخنان خود گفت: «متاسفانه وقتی بخش خصوصی در کشور ما فعالیت می‌کند، برخی دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند با تمامی قوا آن بخش خصوصی را از پا دربیاورند. با این رویکرد در رگولاتوری خود ما در تلکام که رگولاتور مستقل است و زیرمجموعه و کارمند رقیب‌مان هم نیست، کمی این مشکل را داریم. اما در عرصه وی‌او‌دی یک رگولاتور وابسته داریم و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که هیچ محتوایی تولید نشود. الان تقریبا هیچ فیلمنامه‌ای از مرحله تایید نمی‌گذرد و این‌ها می‌گویند اشتباه‌ شده و برخی فیلمنامه‌ها برای تولید رفته، حالا باید جلوی مشکل را بگیریم و فیلمنامه را تایید نکنیم تا تولید نشود.»

شانه‌ساززاده تاکید کرد: «ما نیاز داریم که با هم متحد باشیم، باید فکری جدی کنیم. من به دوستان حاکمیتی عرض کردم ، اگر می‌خواهید ما در این حوزه بمانیم، و اگر 80 درصد هم از ما راضی هستید آن 20 درصد را به آن 80 درصد ببخشید. به هر حال ما، بهتر از کانال‌های ماهواره‌ای یا چیزهایی از این دست هستیم. چرخه اقتصاد به سختی می‌چرخد. خواهش من این است که دست به دست هم دهیم و از این میدان، جان سالم به در ببریم. آن‌ها عزم‌شان را جزم کرده‌اند که بخش محتوای داخلی برچیده شود و حرف‌شان این است؛ یک وی‌او‌دی خوب، یک وی‌او‌دی خاموش و بدون محتواست.»

او سخنان خود را چنین ادامه داد: «در فرمایشات رهبری تاکید شده است که کار مردم را به دست مردم بسپاریم و حاکمیت و دولت با بخش خصوصی رقابت نکند؛ این در حالی است که پس از چند سال تلاشِ پلتفرم‌های خصوصی، صدا و سیما با بودجه دولتی به حمایت بسیار قوی از تلوبیون پرداخته و مرتبا هم در تلویزیون ملی تبلیغ این پلتفرم را می‌کند و یا دولت در ایام نوروز ترافیک این پلتفرم را رایگان می‌کند و به صورت بسیار آشکارا از محل جیب مردم و دولت خرج رقابت ناعادلانه با پلتفرم‌های خصوصی می‌کنند. این دیدگاه دوستان است که امیدوارم با انسجام‌مان و مذاکره با افراد صاحب نظر و عاقل حاکمیتی بتوانیم مشکل را حل کنیم.»

البته باید اقرار کنم اگر تاکنون پلتفرم‌های خصوصی زنده هستند به علت حمایت و دلگرمی گروهی از مسئولین و صاحب‌نظران آگاه و بی‌طرف بوده است. ما خودمان را سربازان اقتصادی و فرهنگی کشور می‌دانیم و به تمام اصول و قواعد صحیح، مکتوب و شرعی پای‌بند می‌دانیم؛ ولیکن با برخورهای سلیقه‌ای و جانب‌دارانه کاملا مخالف هستیم.»

مدیرعامل فیلمیو: پذیرفتن نظارت ساترا به عنوان یک رگولاتور - رقیب از ابتدا اشتباه بود

محمدجواد شکوری‌مقدم مدیرعامل فیلیمو با تایید صحبت‌های شانه‌ساز‌زاده گفت: «درست می‌گویند که از نظر نهاد رگولاتور فعلی یک وی‌او‌دی خوب، وی‌او‌دی خاموش است. ممکن است ما تشتت‌ها و افتراق‌هایی با هم داشته باشیم، اما می‌توانیم به درستی و براساس نقاط مشترک کنار هم قرار بگیرم.»

او ادامه داد: «دو سال قبل من، آقای شانه‌‌‌ساز و آقای امیرشریفی، فریبی خوردیم و پذیرفتیم که داخل ساترا برویم. آن موقع نه ما و نه آقای شانه‌ساز باور نمی‌کردیم این شرایط به وجود آید. امیدوارم کار بتواند به وزارت ارشاد بازگردد. آقای سرتیپی کارزاری راه انداخته‌اند، اگر همه دوستان همراهی کنند و دوستان دیگر را هم خبر کنند احتمال بازگشت کار به وزارت ارشاد وجود دارد علاوه بر اینکه احتمالا خبر دارید، شواری نگهبان نظارت بر تولیدات حرفه‌ای را از صداوسیما و ساترا گرفت،  صنف، آقای کوهیان و بخش حقوقی تلاش‌مان را می‌کنیم که وضعیت‌ به قبل برگردد که اگر چنین نشود، همه دوستان باید کسب و کارها را خاموش کنند. که ما برای آن هم قطعا آمادگی لازم را پیدا خواهیم کرد.»

مدیرعامل فیلیمو گفت: «بحث خشک کردن تولیدات ما به این معناست که فقط زمینه‌ای برای پخش باشیم و تولید فقط در صداوسیما باشد. ما در 11 ماه گذشته یک مجوز هم نگرفتیم و با خشک کردن تولید، 11 ماه بعد نمی‌توانیم از خاک بلند شویم. امیدوارم با اتحاد و استقامت راهی برای آینده بازکنیم.»

علی سرتیپی: از اهمیت افکار عمومی غافل نشویم

علی سرتیپی مدیرعامل فیلم‌نت با اشاره به کارزاری که از سوی او پیگیری می‌شود، گفت: «حضور من در مراسم ریاست جمهوری با این رویکرد بود که در این مراسم بتوانیم وضعیت ساترا به طریقی عنوان شود و خوشبختانه دو سه نفر از دوستان این کار را انجام دادند. جواب آقای رئیسی این بود که قطعا این قضیه را پیگیری خواهند کرد. در آن جلسه به هر حال انتقادهایی از کمیسیون فرهنگی هم صورت گرفت و قرار شد آقای رئیسی موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنند. در ادامه فرصت 20 دقیقه‌ای برای صحبت با آقای رئیسی فراهم شد و ابعاد مختلف مساله و نتیجه آن که بیکاری همکاران ما را به همراه خواهد داشت، مطرح شد. همان جا نطفه این کارزار بسته شد. در حال حاضر بچه‌های سینما این موضوع را پیگیری می‌کنند و امیدواریم که هرچه زودتر در فضای مجازی آن را منعکس کنیم و حاصل آن را ببینیم.»

او ادامه داد: «حتی اگر این کارزارها منجر به رفتن به سمت ارشاد نشود، و یا حتی اگر برای ارشاد سخت باشد، به هر حال امید می‌رود مشکلات کمی کمتر شود و اختلافات تا حدودی از بین برود. افکار عمومی هنوز برای همه مهم است و برای دوستان صداوسیما هم مهم است، بنابراین هر کاری کنیم که انعکاس مردمی و مطبوعاتی داشته باشد، به شدت رصد می‌شود و مطرح می‌شود. ما هرچقدر بتوانیم تریبون‌ها را بیشتر کنیم تاثیرات بیشتر می‌شود؛ دوستان ما و حتی وزیر ارشاد بر این باور هستند که نه در الماس و نه در ساترا انسجامی وجود ندارد. در الماس هیچ چیزی به اسم ضابطه یا منطق وجود ندارد. در خود اعضای شورای الماس تشتت بسیار زیادی وجود دارد. شورایی که در الماس وجود دارد، در تفکر مرکزی آن این دیدگاه هست که اصلا تلویزیون هم نباید وجود داشته باشد.»

او ابراز امیدواری کرد که دیده شدن کارزارها بتواند شرایط بهتری را فراهم کند.

مدیرعامل خانه سینما: تردید نکنید آنان که شک دارند فعالیت وی‌ا‌و‌دی‌ها به نفع منافع ملی است، جاسوس‌اند

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با اشاره به اینکه دریافت شناسه‌ی ملی انجمن اتفاق مهمی است، ادامه داد: «نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد و در صحبت‌های آقای سرتیپی هم بود، موضوع افکار عمومی است. بخشی از افکار عمومی در درون بدنه‌ی فعال و خلاق و کارگزار و تکنسین این عرصه است. به نظر من یکی از وظایف انجمن صنفی تسهیل ایجاد روابط درون صنفی بین کارگزاران و خلاقان است.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «توجه و تمرکز بر بازار جدید امری اجتناب‌ناپذیر است. ممکن است تلویزیون و یا هر جایی دیگر سدی ایجاد کند، اما نمی‌تواند آن را به پایان برساند. غلظت در هر امری منجر به انسداد می‌شود و انسداد هم جز انفجار، پایانی ندارد. غلظت در ساترا یا هر چیز دیگری موجب انفجار می‌شود و من بر این باورم هنوز در کشور آنقدر عاقل هست که تمایلی به انفجار از میان فعالین عرصه فرهنگ و هنر نداشته باشند. نسبت و مناسبات انجمن سامانه‌های نمایش درخواستی با بدنه خلاقان و فیلمسازان از نظر من الان دچار اشکال است. ممکن است در پاسخ به صحبت من بگویید ما با این یا آن کار می‌کنیم، اما این باید به شکل گسترده و سازمانی انجام شود.»

او ادامه داد: «در ابتدای سال 1399 حکم تعطیلی سامانه‌های نمایش آنلاین امضا شد و اینطور نبود که بار اول‌مان باشد این ماجرا را می‌بینیم. ساترا اصلا بعد از این جریان به وجود آمد. در چنین شرایطی بود که مجموعه‌ای از کارزارها شکل گرفت تا برای مدت قابل توجهی سامانه‌ها توانستند مجوز بگیرند و تولیدات درجه یکی ساخته شود.» او از رشد کیفی تولیدات سامانه‌های نمایش درخواستی به مرور در سال‌های گذشته یاد کرد و گفت نباید ذات بازار نادیده انگاشته شود.

شاهسواری با آرزوی موفقیت برای اعضای صنف گفت: «نکته‌ای در صحبت‌های دوستان بود، مبنی بر اینکه اتحاد را بیشتر کنیم؛ تجربه نشان داده اگر هم‌بستگی درون‌صنفی به شکلی واقعی و حقیقی و منجر به هدف باشد حتما به نتیجه می‌رسد،‌ مگر اینکه کسانی از درون خودتان مسبب از بین رفتن اتحاد شوند.»

مدیرعامل خانه سینما با طرح پیشنهاد تولید فیلم‌های مستند و کوتاه در پلتفرم‌ها که هزینه کمتری نیز می‌برد و رویکرد پلتفرم‌ها به ساخت محصولات کم‌هزینه‌تر، از آنان خواست گروه همراهان و عائله خود را گسترده‌تر کنند و تاکید کرد: «یقین داشته باشید این گستردگی عائله و تولیدات حتما به نفع منافع ملی است. هرکسی تردید کند که این بازار بزرگ به نفع منافع ملی کشور است،‌ شک نکنید که جاسوس است. هرکسی که مانع گسترش این بازار باشد، جاسوس است زیرا اقتدار فرهنگی کشور از مسیر محصولات فرهنگی و هنری که در جهان امروز وی‌او‌دی‌ها و سامانه‌های نمایش آنلاین است، می‌گذرد. فضای مجازی تجسم این اقتدار است و شما مانع ورود این جاسوس‌ها هستید.»

تشکیل چند کمیته تخصصی

علی مجیدی عضو هیئت مدیره انجمن در صحبت‌های کوتاهی درباره اقداماتی که در ماه‌های گذشته در هیئت مدیره انجمن صورت گرفته، گفت: «در انجمن صنفی به همت آقای عسگرپور و سایر اعضا، جلساتی را برگزار کردیم و از برخی عزیزان وی‌او‌دی به عنوان مهمان بهره بردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید چندین کمیته تخصصی در انجمن شکل بگیرد. پایه‌گذاری این کمیته‌ها صورت گرفت؛ کمیته تجاری، کمیته‌ای در زمینه تولید و پایش و این‌‌ها عملیاتی بود که توانستیم در انجمن انجام دهیم.»

سعید رسول‌اف مدیرعامل پلتفرم چارخونه، با ابراز خوشحالی از این موضوع که همدلی و هم‌افزایی لازم در انجمن ایجاد شده تا اعضا دور یک میز بنشینند و هم‌صحبت شوند، ادامه داد: «پیشنهاد من به انجمن این است که علاوه بر مجموعه‌ای که در حال حاضر داریم می‌توانیم از ظرفیت‌های اتاق بازگانی هم بهره بگیریم تا شرایط مناسب‌تری برای فعالیت اعضا فراهم شود.»

قاسم خداوردی‌لو از مدیران مرکز فضای مجازی کشور در مراسم حضور داشت و در سخنانی گفت: «از منظر مرکز ملی فضای مجازی و براساس تجربه شخصی من در مدت زمان 15 سال فعالیتی که در این زمینه دارم، تنها راه توسعه صنعت وی‌او‌دی در کشور هم‌گرایی بخش خصوصی با هم و کمک به تامین زنجیره ارزش است، عملا خیلی انتظاری از نهادهای دیگر نداریم. اگر همین بخش خصوصی که اینجا جمع هستند، در کنار هم قرار گیرند سازمان‌های دیگر نمی‌توانند جلوی رشد و توسعه آن را بگیرند. اما اگر خدای نکرده دچار تشتت بشوید ممکن است مردم کمتر از خدمات شما بهره‌مند شوند.»

گزارش کلی از فعالیت انجمن و پیشنهادهایی برای استقلال بیشتر

سعید نوروزی بازرس انجمن در سخنان کوتاهی به شکلی گزیده گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در انجمن ارائه کرد و گفت: «بعد از انتخابات انجمن و فراز و نشیب‌هایی که برای تثبیت اعضا صورت گرفت؛ حمایت‌هایی از مجموعه‌ی آسیاتک و آقای یوسفی‌زاده برای محل انجمن انجام شد، و بعد دوستان دیگری از جمله آقای داوری و مجموعه فیلم‌نت هم به همین ترتیب در این زمینه کمک کردند. تا اینکه بالاخره دبیر انجمن انتخاب شدند و در خدمت آقای عسگرپور بودیم، خود شما شاهد تلاش‌هایی که در این مدت صورت گرفت بودید. با حمایت‌های مجموعه هیئت مدیره که بخش مالی انجمن را حمایت کردند توانستیم دفتر انجمن را تاسیس کنیم که کم‌کم رسمیت شکل گرفت و امروز خبر خوب شناسه ملی را شنیدیم. هنوز در آغاز راه هستیم. دوستان به اتحاد تاکید کردند، امیدواریم از این به بعد سایر دوستان دارای مجوز ترغیب شوند و به عضویت صنف درآیند و کارزارهایی که به آن اشاره می‌شود با حضور همه اعضا شکل بگیرد.»

بهرام سهیلی مدیر پلتفرم راش فیلم در سخنانی گفت: «بهتر است انجمن از لاک دفاعی بیرون بیاید، و دوستان اتحاد خود را بیشتر کنند و قدم‌های رو به جلو بردارند. ما منفعل نایستیم که فقط بخواهیم واکنشی عمل کنیم. اینکه بخواهیم مسئولیت را از صداوسیما بگیریم یا به دست وزارت ارشاد بدهیم خیلی تفاوتی نمی‌کند. مهم این است که برخی امور باید در صداوسیما برون‌سپاری شود و ما می‌توانیم چنین برنامه‌ای برای آن داشته باشیم.» او ادامه داد: «ما بهتر است که از موضع انفعال دست برداریم و حرکت رو به جلو داشته باشیم و طرح جامع به دستگاه‌های بالادستی دهیم و پیشنهادات را در مورد صداوسیما مطرح کنیم.»

داود تقدیری مدیرتولید و مدیر بخش فارسی تلویزیون دن ترکیه هم دیگر فردی بود که در این مراسم صحبت کرد و با برشمردن زمینه‌های مشترک فعالیت با شرکت‌های وی‌او‌دی، از عرصه‌های تازه‌ای که می‌توان در جریان این همکاری مشترک شکل بگیرد سخن گفت.



کلمات کلیدی


captcha