تشریح راهبردهای وزارت مردم برای اجرای سیاست های ابلاغی تأمین اجتماعی/ دکتر عبدالملکی: هم‌افزایی حاکمیتی را برای توسعه کشور ایجاد می‌کنیم
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 15:57:35


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 66259 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ۱۲:۳۳                 تعاون ،کار و رفاه اجتماعی

تشریح راهبردهای وزارت مردم برای اجرای سیاست های ابلاغی تأمین اجتماعی/ دکتر عبدالملکی: هم‌افزایی حاکمیتی را برای توسعه کشور ایجاد می‌کنیم


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ابلاغ سیاست های تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، نقشه راهی برای اقدامات اساسی وزارت مردم در حوزه های مختلف ترسیم شد.


تشریح راهبردهای وزارت مردم برای اجرای سیاست های ابلاغی تأمین اجتماعی/ دکتر عبدالملکی: هم‌افزایی حاکمیتی را برای توسعه کشور ایجاد می‌کنیم

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر«حجت‌الله عبدالملکی» در برنامه «صف اول» شبکه خبر با بیان اینکه اولین مخاطب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص تأمین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اظهار داشت: در وزارت مردم مجموعه‌ای از همکاران برای بسترسازی تحقق این سیاست‌ها مأمور شدند.

عبدالملکی گفت: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم اقدامات وزارتخانه در مسیر تأمین رفاه و بهبود معیشت مردم باشد.

وی افزود: اکنون مقدمات اولیه اجرای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی فراهم شده و آمادگی داریم تا این سیاست‌ها را اجرایی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعامل گسترده مردم با این وزارتخانه، گفت: بیش از ۶۵ میلیون نفر در حوزه‌های مختلف اشتغال، تأمین اجتماعی، بازنشستگی و بهزیستی با ما در ارتباط هستند.

وی بیان کرد: با هدف کمک به تحول اقتصادی و رشد اشتغال کشور، یکی از مهمترین کلان پروژه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همسو با کار مردم است.

عبدالملکی به زیست‌بوم ملی اشتغال اشاره کرد و گفت: یکی از اصول مبتنی بر نظریه اقتصاد اسلامی بحث اشتغال است که در قالب زیست‌بوم اشتغال جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت دولت رسید.

وی با بیان اینکه این زیست‌بوم ارتباط آموزش‌‌های مهارتی با سایر حوزه‌های اشتغال را تعریف کرده است، ابراز داشت: در نیمه دوم سال گذشته که این برنامه را آغاز کردیم، ۷۱ دستگاه با ۲۲۲ طرح اشتغال‌زا در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

عبدالملکی تأکید کرد: در سال گذشته پایین‌ترین نرخ بیکاری را در ۱۲ سال اخیر داشته‌ایم و تا آخر فرودین‌ماه آمار اشتغال را ارائه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات لازم در خصوص تسهیل فضای کسب و کار گفت: در این دولت تسهیل در صدور مجوزها و کسب و کارها را داشته‌ایم که با این اقدام جایگاه کشورمان را در رتبه‌های جهانی ارتقا خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: صدور ۸۰۰ مجوز مشاغل خانگی، فنی ‌و‌ حرفه‌ای و سایر حوزه‌ها توسط این وزارتخانه صورت می‌گیرد که در حوزه مشاغل خانگی ۵۰۹ مجوز را صادر می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در کمتر از ۲ ماه بیش از ۷۵ هزار مجوز برای کسانی که تازه کارشان را شروع کرده‌اند و یا قبلاً غیررسمی کار می‌کردند صادر شده است.

عبدالملکی بیان داشت: در حوزه تسهیل صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای که قبلاً چندین ماه زمان می برد و سبب ایجاد رانت برای افرادی شده بود، این زمان را به سه روز کاهش دادیم.

وی یکی از پنج اصل اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن آن بیان کرد و گفت: اگر در مسیر کار مردم سنگ اندازی نشود، مردم خوشان ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می‌کنند این در حالیست که نظام بروکراسی کشورمان میراث قبل از انقلاب و غربی‌هاست که ضد تولید و رفاه مردم است.

وزیر رفاه با بیان اینکه باید مردم را آزاد گذاشت و نظارت‌های حاکمیتی را انجام داد، گفت: اکنون در دولت مردمی سیزدهم معضلی در خصوص مجوزها نداریم و با درگاه ملی صدور مجوز، شاهد تسهیل در کسب و کارها خواهیم بود.

عبدالملکی از فعالیت سامانه جست وجوی شغل در درگاه وزارت کار خبر داد و گفت: این سامانه را از دی ماه راه اندازی کرده‌ایم تا خدمتی به کارفرمایان، کاریابی‌ها و کارجویان باشد.

وی به ۳۰۰ هزار فرصت شغلی بارگزاری شده در سامانه اشاره کرد و افزود: زمانی که صحبت از یک میلیون فرصت شغلی در سال می شود این امر با تسهیل‌گری‌ دولت امکان‌پذیر خواهد بود.

وزیر کار گفت: در بودجه ۱۴۰۱ برای ایجاد اشتغال ۲۵ هزار میلیارد تومان برای کمیته امداد، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بهزیستی، ۶۰ هزار میلیارد تومان برای استانداری‌ها و ۸۵ هزار میلیارد تومان برای تقویت تولید در نظر گرفته شده است که در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد کسب و کارها و اشتغال است.

وی با بیان اینکه ۲ صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی دارای پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مستمری بگیر هستند اظهار کرد: درصدد هستیم تا وابستگی به بودجه دولت را کم کنیم این صندوق ها مشکلاتی دارند که درآمدهای آنها کفاف هزینه‌های جاری آنها را نمی‌دهد همچنین نسبت پشتیبانی در این صندوق‌ها پایین آمده است یعنی به ازای یک نفر مستمری بگیر، ۳ تا ۳ و نیم بیمه شده است که استاندارد آن ۶ نفر است.

عبدالملکی افزود: دارایی که در اختیار این صندوق هاست اموال مردم است که اگر درست مدیریت شود و بازدهی آنها افزایش یابد به نفع رفاه مردم خواهد بود.
وزیر رفاه با اشاره به سیاست‌های حوزه بازنشستگی گفت: الگویی را در ستاد اقتصادی دولت مصوب کرده‌ایم که نیاز به قانونگذاری دارد و این سیاست‌های تأمین اجتماعی کار دولت و مجلس را آسان کرده است، تا نظام بازنشستگی را پایدار کنیم.

وی اضافه کرد: در بند سوم سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی تأکید بر امانت داری و شفافیت است در حال حاضر ۶۰۰ شرکت زیرمجموعه صندوق‌های این وزارتخانه هستند که این وزارتخانه بیش از یک درصد سهام دارد و در ۴۰۰ شرکت تیم مدیریتی را تعیین می‌کند.

وزیر کار افزود: برخلاف سایر وزارتخانه‌ها، وزارت کار، شرکت دولتی ندارد و این شرکت‌ها زیر نظر صندوق های این وزارتخانه فعالیت می‌کنند که سهام آنها متعلق به مردم است اکنون ۴۰ درصد صنعت دارو، حدود ۴۰ درصد سیمان کشور و حوزه‌هایی از جمله پتروشیمی، گردشگری، ایرانگردی در این شرکت‌ها مدیریت می شود.

وی با اشاره به خدمات شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه، گفت: در حوزه شرکت ملی نفتکش که سهامدار عمده آن این وزارتخانه است، میزان بازدهی بسیار پایین بود که اکنون ۲ برابر شده و این شرکت پس از چندین سال سود خود را برای صندوق بازنشستگی کشوری واریز کرد.

عبدالملکی بیان داشت: ۱۲۵ قلم داروی جدید توسط شرکت های زیر مجموعه این وزارتخانه تولید شده است که چندین دارو برای اولین بار بوده است همچنین در حوزه سیمان زمانی که قیمت آن بالا رفته بود با عرضه آن در بورس موفق به کنترل قیمت شدیم چرا که سیاست ما برای افزایش سود، احتکار و افزایش قیمت نیست بلکه در نظریه اقتصاد اسلامی افزایش سود از محل افزایش تولید است که تغییرات مدیریتی بخش زیادی از مسأله را حل می‌کند.

وی از سالم سازی مدیریتی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: تعداد زیادی از مدیران این وزارتخانه افراد سالم و تعدادی افراد بی ربط، غیر کارآمد و حتی محکومان امنیتی و اقتصادی بودند.

وزیر کار گفت: ۲ هزار مدیر در این وزارتخانه داریم که ۴۰۰  نفر جابه جا شدند و در ماه‌های آینده ۵۰۰ نفر دیگر منصوب می‌شوند.

وی از شناسایی منافذ فساد و حقوق‌های نجومی خبر داد و گفت: در شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه در فیش‌های رسمی حقوق اعداد متعادل بود ولی در قالب‌های مختلف از جمله سکه، کارت هدیه و بودجه محرمانه به مدیران پرداخت می‌شد که ابلاغ کردیم خرید کارت هدیه و سکه ممنوع است و فقط در مواقع خاص با اطلاع بالاترین رده صندوق و با پذیرش مسئولیت شخصی امکان پذیر خواهد بود.

عبدالملکی تأکید کرد: شرکت‌ها امانت‌های مردم هستند و با رئیس جمهور عهد کردیم که با هدف کمک به تحول اقتصادی کشور، سالم سازی مدیریتی را در دستور کار داشته باشیم.

وزیر کار بخش تعاون را یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور بیان کرد و گفت: باید آن را به جایگاه اصلی برگردانیم چشم انداز ما رساندن تعاونی‌ها به سهم ۲۵ درصد در اقتصاد است.

وی افزود: در همین راستا ۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای تعاونی‌، حل مشکلات ۶۰۰ تعاونی، رسیدگی به مشکل ساخت و تحویل پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر و توجه به تشکیل تعاونی‌های دانش‌بنیان، ایجاد ۵۸۰ تعاونی جدید در حوزه توسعه و عمران و ارائه ۷۲۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای ارتقای مهارت تعاونی برگزار کردیم.

 عبدالملکی پوشش بیمه ای ناباروری را یکی از مهمترین اقدامات وزارت رفاه در دولت سیزدهم بیان کرد و  اظهار داشت: غیر از مشاور خانواده و امور بانوان، دستیار ویژه در جوانی جمعیت قرار دادیم که منجر به ایجاد هم افزایی حاکمیتی شود.

وی گفت: در این دولت اکنون چهار هزار و ۵۰۰ زوج نابارور تشکیل پرونده داده و در روند درمان قرار گرفتند، زوج‌هایی که نیاز به خدمات درمان ناباروری دارند با مراجعه به مراکز درمانی شعب تأمین اجتماعی و تشکیل پرونده می‌توانند درمان را آغاز کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: در وزارت کار، خدمات رفاهی را متناسب با ازدواج و فرزندآوری کارمندان قرار دادیم تا بستری برای تحکیم نظام خانواده باشد.



کلمات کلیدی


captcha